Varför skulle en "Ej Bra Inlägg" knapp vara dåligt ?

Permalänk
Medlem

Varför skulle en "Ej Bra Inlägg" knapp vara dåligt ?

Jag har tänkt och känt så flera gånger.
Och alla vet vi att frågan har varit upp på Facebook tidigare med hela karusellen ogillar....Men släpp det.

Ibland läser jag inlägg som har 58 Bra Inlägg, men jag tycker det är Ej Bra Inlägg.

Kort och exakt, ska man bara få se dom som tycker bra ?

I min värld är det väldigt konstigt att köra/tänka/bygga så!!

Vi är ju faktiskt flera hundra tusen här...

Hade det inte varit lite roligt att se:

Bra inlägg 56 vs Ej Bra Inlägg 26

Annars finns det ingen mening med allt, lika bra o ta bort Bra Inlägg då ju.

Det finns ju alltid två sidor av ........

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Du vill i princip ha som en youtube likebar. Jag ser ett problem med att ha det så, diskussioner skulle hämnas då folk inte gillar att se när folk inte håller med dem. Sedan är jag rätt neutral om man ska implementera det eller inte då jag ser både för och nackdelar med det. Fördelarna är helt klart intressanta däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Förslag:
För att rösta på "Ej bra inlägg" så måste man skriva in en förklaring, annars sparas det inte. På så sätt kan man se varför den personen inte tycker det är ett bra inlägg, eller om personen bara trollar.

Typ som en liten interaktiv textruta som poppar upp i ett lager precis brevid knappen efter man tryckt "Ej bra inlägg". Ja, ni fattar.

Edit: Stavfel och förtydligande

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Entusiast

Risken är överhängande att det skulle sluta som Reddit där man ger alla inlägg som passar ens världsbild en pil upp och allt som man inte håller med om en pil ner. Sedan när man ser någon som skriver något man verkligen inte håller med om så går man igenom alla inlägg en person gjort senaste veckan och ger alla en pil ner bara för att straffa den person som vågar ha en annan åsikt.

Edit: Sen säger ju "Bra inlägg 56 vs Ej Bra Inlägg 26" ganska exakt ingenting. Varför var det ett dåligt inlägg? Är det fel? Är det spam? Tycker du inte att ordvitsen var rolig? Skrev personen något dåligt om AMD/Nvidia, Windows/Linux/OSX, PC/MAC, IOS/Android, LoL/DotA?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna haft en sådan funktion men det fungerar inte när alla inte är ärliga.

De som oftast gör sin röst hörd är de som inte gillar något och detta kommer troligtvis resultera med att större delen av alla inlägg kommer att ha fler negativa röster än positiva.
Och om vi kollar nu på hur det ser ut med röstningen på inlägg så är väldigt få inlägg som får någon röst alls.
Och om många inlägg har negativa röster, även om det bara är en, så kan det skrämma nya och aktiva användare att skriva någonting alls.

Kan man implementera en väldigt bra algoritm som förhindrar att inlägg kan få illvilliga negativa röster så kan det fungera. Men det är nog ingen enkel uppgift.

Så därför är det enklare och bättre att enkelt inte ha någon nedröstningsknapp alls.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Om det är nån mer knapp som behövs så är det troll knapp, så man kan få en läsvärt inlägg kontra troll faktor

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Inaktiv

Det som inte är bra inlägg bör ju vara emot reglerna och då finns det en fin anmälningsknapp för det.

Permalänk
Medlem

Troll enligt mig är när det inte ärr uppenbart att det är oseriöst, lurning, skämt, eller allmänt låg nivå. knappen skulle bli en omröstning om hur många som är misstänksamma men inte tillräckligt säkra för att anmäla

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Förslag:
För att rösta på "Ej bra inlägg" så måste man skriva in en förklaring, annars sparas det inte. På så sätt kan man se varför den personen inte tycker det är ett bra inlägg, eller om personen bara trollar.

Typ som en liten interaktiv textruta som poppar upp i ett lager precis brevid knappen efter man tryckt "Ej bra inlägg". Ja, ni fattar.

Edit: Stavfel och förtydligande

Jag fattar exakt, och det är ett mycket bra förslag.

Skrivet av Zotamedu:

Risken är överhängande att det skulle sluta som Reddit där man ger alla inlägg som passar ens världsbild en pil upp och allt som man inte håller med om en pil ner. Sedan när man ser någon som skriver något man verkligen inte håller med om så går man igenom alla inlägg en person gjort senaste veckan och ger alla en pil ner bara för att straffa den person som vågar ha en annan åsikt.

Edit: Sen säger ju "Bra inlägg 56 vs Ej Bra Inlägg 26" ganska exakt ingenting. Varför var det ett dåligt inlägg? Är det fel? Är det spam? Tycker du inte att ordvitsen var rolig? Skrev personen något dåligt om AMD/Nvidia, Windows/Linux/OSX, PC/MAC, IOS/Android, LoL/DotA?

Är mycket medveten om den risken.

Varför var det ett dåligt inlägg?
Varför var det ett bra inlägg?

"Bra inlägg 56 vs Ej Bra Inlägg 26" är ju enbart en "rolig grej" precis som "Bra inlägg" är just nu.

Som jag skrev innan, ett mynt har alltid två sidor.

För min del, kan jag vara utan "bra inlägg" helt.
Då det faktiskt inte tillför ett skit rent ut sagt.

Det ser vi ju på nyheterna, dom första 20 posterna med får en massa "bra inlägg" sen avtar det sakta men säkert.... Även om posterna 300 - 320 är bättre, så gapar det tomt.

Kommer ni ihåg när man kunde se i sin profil hur många "gilla" man hade, jag hade ca 3000 och är glad att dom tog bort det.
Det blev bättre, men istället för att samla, gäller det att komma lite först! Om ni förstår vad jag menar.

Man kan vända o vrida på detta, och det blir inte helt rätt förrns båda eller inget finns, det är vad jag tycker o känner och det är ingen stor grej. Mer ett I-landsproblem

Skrivet av ckghagen:

Om det är nån mer knapp som behövs så är det troll knapp, så man kan få en läsvärt inlägg kontra troll faktor

Skrivet av ckghagen:

Troll enligt mig är när det inte ärr uppenbart att det är oseriöst, lurning, skämt, eller allmänt låg nivå. knappen skulle bli en omröstning om hur många som är misstänksamma men inte tillräckligt säkra för att anmäla

När jag läser det du skriver, så är det ett väldigt bra förslag. Inte dumt alls "Bra Inlägg"

Jag tycker det är kul och läsa vad andra tycker när det gäller detta, så tack för ni svarade.

rättstavning & radbrytning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]