Nvidia visar effekterna från Gameworks i Batman: Arkham Knight

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar effekterna från Gameworks i Batman: Arkham Knight

I kommande Batman: Arkham Knight används Nvidias grafikbibliotek Gameworks för att lägga till ögongodis såsom interaktiv rök och smattrande regn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

flygande papper! woho nu snackar vi next gen!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

omg! Skiter i att 970 inte kunna driva det pg.a 3.5 vram men jag kan offra att spela med 5 fps bara för detta. Nvidia <3

Permalänk
Medlem

@Foxmaner: Vad snackar du om ? Arkham Knight behöver 3GB som rekommenderat

RECOMMENDED:
OS: Win 7 SP1, Win 8.1 (64-bit Operating System Required)
Processor: Intel Core i7-3770, 3.4 GHz | AMD FX-8350, 4.0 GHz
Memory: 8 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 760 - 3 GB Memory Recommended
DirectX: Version 11
Network: Broadband Internet connection
Hard Drive: 55 GB available space

Ett GTX 970 kommer räcka till utan problem.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

@Startrance: Beror väl på vilken upplösning man spelar på.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

RECOMMENDED:

Skrivet av enbom:

@Startrance: Beror väl på vilken upplösning man spelar på.

mm och. Vill inte veta hur mycket resurser det tar för att varje liten pappersbit ska få sin egen fysik.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

RECOMMENDED:

Fast recommended betyder väl inte att man kan maxa spelet?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Detta ska bli kul

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ser ut som Physx rebrand

Permalänk
Medlem

Jag har taggat för detta spel i över ett år nu! Hoppas bara uråldriga 680 SLI pallar trycket :/

Permalänk
Moderator
Testpilot

Är så allergisk till detta. Sluta lås in funktioner till hårdvara och då vänder jag mig till spelutvecklarna. Det är ynkligt av dom att göra på det här viset, att ställa en användarbas utanför vissa grafiska funktioner är för mig helt ofattbart. Visst, nuförtiden ser det ju ut som det statistiska sett är någonstans runt en fjärdedel av användarna men varför skulle man vilja behandla sina kunder på det viset?

Jag kan ha en begränsad förståelse att nVidia använder sig av dessa något gråa tekniker för att öka sin kundbas men inte spelutvecklarna.

Hade hoppats att PhysX hade dött ut men tydligen inte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om det blir ett till spel som "behöver" maxwell kort för att inte skita på prestandan så blir det inte ett köp.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Fast recommended betyder väl inte att man kan maxa spelet?

Vad är att maxa ett spel? 8k? Personen i fråga hade ju ett 970.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snyggt ut .Kanske blir nåt och prova på .Kul med ögongodis även om det säkert kommer krävas en del .tyvärr kör jag bara på 1080 p

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

Long live PhysX. We love it.... Xtra eyecandy is never enough and we want MORE.

Thank you all great gamecompanies that use PhysX.

http://physxinfo.com/

Permalänk

Då kan vi nästan räkna med att det kommer fungera mycket sämre med Radeon kort? Hoppas verkligen inte att det blir så.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W11
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

@Lankus:

Grafiska inställningarna under options, maximala upplösningen på skärmen man använder sig utav om du frågar mig. Och kanske en anständig FPS 60<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Är så allergisk till detta. Sluta lås in funktioner till hårdvara och då vänder jag mig till spelutvecklarna. Det är ynkligt av dom att göra på det här viset, att ställa en användarbas utanför vissa grafiska funktioner är för mig helt ofattbart. Visst, nuförtiden ser det ju ut som det statistiska sett är någonstans runt en fjärdedel av användarna men varför skulle man vilja behandla sina kunder på det viset?

Jag kan ha en begränsad förståelse att nVidia använder sig av dessa något gråa tekniker för att öka sin kundbas men inte spelutvecklarna.

Att utveckla bra fysik-motorer är inte billigt så frågan är snarare varför inte fler använder det. Är ju inte så att spelet inte kan köras med AMD-kort, bara att inte allt extra ögongodis kommer vara igång.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Då kan vi nästan räkna med att det kommer fungera mycket sämre med Radeon kort? Hoppas verkligen inte att det blir så.

Du slipper pappersbitarna som flyger omkring.
Istället för att satsa på en intressant spelupplevelse så bygger man idag spel med mycket eyecandy.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Känns som om mitt 780 kommer gå på knäna med detta spel då...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

50kr är troligen detta Gameworksförpestade spel värt. Tidigare videor har sett lovande ut där gameplay visats upp. Detta klipp tänker jag inte ödsla tid på då funktionaliteten ändå inte går att använda.

Riktigt trist utveckling på senare tid där de flesta större och intressanta titlar blir gameworkskadade. Nvidia förstör PC som (relativt) öppen spel plattform anser jag.

Dock hoppas jag detta spel blir kul att spela. Efter Origin så behövdes verkligen något nytt. Själv ser jag nog mest fram emot att rätta Batmobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av TheSlicker:

Att utveckla bra fysik-motorer är inte billigt så frågan är snarare varför inte fler använder det. Är ju inte så att spelet inte kan köras med AMD-kort, bara att inte allt extra ögongodis kommer vara igång.

AMD har inte tillgång till källkoden så dom kommer inte kunna optimera för bästa prestanda. Titta på Hairworks i senaste Witcher 3, fullkomligt slaktar AMDs prestanda. Slaktar iofs nVidias prestanda också men ännu värre för AMD och det beror inte på att Hawaii skulle klara av det utan för dom famlar i blindo hur dom ska optimera.

Idiotiskt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

@Lankus:

Grafiska inställningarna under options, maximala upplösningen på skärmen man använder sig utav om du frågar mig. Och kanske en anständig FPS 60<

Den "maximala upplösningen på skärmen man använder sig utav" känns ju väldigt relativt i dagsläget.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Tror alla jag sett som sålt GTX 980ti kortet skickar med Batman utom på Dustin där jag köpte mitt

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hade varit grymt om AMD hade haft samma av dessa.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Hade varit grymt om AMD hade haft samma av dessa.

Kanske tolkar ditt inlägg fel.

Men AMD har liknande för spel dom sponsrar. Men förstör inte för dom med Nvidia kort i samma utsträckning. Även deras hair fungerar bättre och inte lika tungt som Nvidias version.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

AMD har inte tillgång till källkoden så dom kommer inte kunna optimera för bästa prestanda. Titta på Hairworks i senaste Witcher 3, fullkomligt slaktar AMDs prestanda. Slaktar iofs nVidias prestanda också men ännu värre för AMD och det beror inte på att Hawaii skulle klara av det utan för dom famlar i blindo hur dom ska optimera.

Idiotiskt.

Jag är egentligen för att använda mer fysik i spel för att göra dem snyggare. Titta bara på hunden i trailern till Fallout 4, skulle inte den pälsen kunna se mycket bättre ut med lite hårfysik?

Men då hellre med TressFX, som går bra att optimera även för Nvidia. Frågan är om AMD är latare än Nvidia, och inte engagerar sig, utan bara låter det hända? Nvidias försvar är ju att de inte hindrar flera aktörer att samarbeta med spelutvecklarna. Men det är i sanning ett svagt försvar för att lägga in kod som aktivt fungerar sämre för andra. Eller ska alla aktörer lägga in sin specifika kod i alla spel? Välkommen till 3d-grafikens barndom, när varje spel fick skrivas specifikt för varje grafikkort; PowerSGL, GLide etc. Ibland känns det som att Nvidia fick ett virus när de köpte upp 3dfx, för sedan dess agerar de som om de till varje pris vill tillbaks till den tiden...

Eftersom det är pengarna som styr, brukar jag visa mitt helhjärtade stöd för spelutvecklare som går med på att splittra upp sina spel på det här viset genom att inte köpa deras spel förrän de hamnar i realådan.

Permalänk
Medlem

Det pratas ju om stöd för DX12 i detta spel också, vilket säkert kan bli ganska trevligt om man har ett lite nyare kort. Jag kommer lira i 1440p, så får jag se hur höga settings det pallar.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Avstängd

Varför klagas det hit o dit på Nvidia och PhysX??? Extra ögongodis är ju fint o gillar man inte det är det bara att slå av PhysiX... Nvidia gör bra grejer så jag förstår inte varför folk föredrar AMD kort framför Nvidias??? De med Nvidia betalar lite mer för sina kort för att just få LITE mer ögongodis för pengarna då vissa spel använder PhysiX... Sluta klaga eller köp ett Nvidia kort. Nvidia säljer lite dyrare och de arbetar lite mer med vissa speltillverkare... Skulle deras kort säljas billigare så skulle de INTE ordna lite extra med speltillverkarna...
De som klagar över NVIDIA och PhysX kan SLUTA upp... NVIDIA kort kostar lite mer och därför får man lite mer ... ibland
AMD gör också bra grejer men de kostar lite mindre också o därför får man lite mindre.. Thats it.
Jag har kört med Nvidia efter AMD Radeon 5770 som var ett av de bästa kort jag ägt.... klockades rejält och funkar än idag.. ett riktigt fint kort från AMD. Det värsta av allt med AMD var deras drivrutiner och deras support som verkligen sög rejält... annars jättebra.
För min del så gäller Nvidia framöver ett bra tag till och varenda krona man lägger i deras fickor går till lite extra ögongodis i vissa spel... Det tycker jag är värt därför kommer jag stödja PhysX så länge det går. För er som klagar så finns det även XBOX, Playstation och Nintendo. Att spela spel på en PC är lite dyrare men också lite mer ögongodis...
första plats och mest ögongodis....

1. PC med GPU NVIDIA
2. PC med GPU AMD
3. XBOX, Playstation, Nintendo
4. Smartphones..

Lycka till med allt extra ögongodis och bygg en extra dator med ett Nvidia kort för att just spela de spel som stödjer det lilla extra ibland så slipper ni klaga om det ena efter det andra...