Värdig ersättare till Boxee

Permalänk
Medlem

Värdig ersättare till Boxee

Jag vill ersätta min gamla trotjänare Boxee, och jag blir galen på alla alternativ som finns.

Jag vill att den nya enheten ska kunna:
* spela 1080-material med hög bitrate utan några som helst problem
* klara DTS-HD och liknande ljudkällor i hög bitrate
* vara helt eller närmst intill helt ljudlös
* spela BD 3D ISOs
* surfa bekymmersfritt med många tabbar

Helst ska den vara liten och stilren också. Priset är givetvis viktigt också.

I gränssnittsväg gillar jag både Kodi och Plex. Jag är ett stort fan av Windows, och känner mig obekväm med Linux och Android.

Ogillar starkt NUCarnas utseende, fast det är klart att om den är rätt för mig får jag väl helt enkelt gömma undan den.

Uppspelningsmaterial ligger för övrigt på en separat NAS alt. på de större streamingtjänsterna.

Tacksam för all input!

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst en massa på forumet så tänkte jag göra som t.ex. @MatteN, och bygga en billig HTPC runt en J1900I-C.

Men jag hittat inget vettigt chassi- och strömadapteralternativ! Säljs det inte några chassin längre med extern (passiv) strömadapter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en Xbox One med Plex. Funkar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Efter att ha läst en massa på forumet så tänkte jag göra som t.ex. MatteN, och bygga en billig HTPC runt en J1900I-C.

Men jag hittat inget vettigt chassi- och strömadapteralternativ! Säljs det inte några chassin längre med extern (passiv) strömadapter?

Skickades från m.sweclockers.com

Den här borde uppfylla dina krav:

https://www.komplett.se/streacom-nano150-psu-adapter/762701
Har en sån själv i min HTPC sen våren 2013. Funkar fint.

Eller liknande... http://mini-itx.se/natdelar-c-76.html

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Grymt, tack!

Hittade även denna https://www.komplett.se/chieftec-compact-series-ix-01b-mini-i...
Chassi + extern strömadapter för under 1000:-, den borde funka till http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/199660-asus_j... va?

Skrivet av bandite:

Den här borde uppfylla dina krav:

https://www.komplett.se/streacom-nano150-psu-adapter/762701
Har en sån själv i min HTPC sen våren 2013. Funkar fint.

Eller liknande... http://mini-itx.se/natdelar-c-76.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mini-atx-sidan var kanon!
Hittade denna: http://mini-itx.se/mp557q1900dc-p-1031.html?cPath=252_253

Under 3000:- inkl Win, enda som saknas är en SSD. Billigare går väl knappt att bygga ihop själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Mini-atx-sidan var kanon!
Hittade denna: http://mini-itx.se/mp557q1900dc-p-1031.html?cPath=252_253

Under 3000:- inkl Win, enda som saknas är en SSD. Billigare går väl knappt att bygga ihop själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle föredragit ett alternativ där du kan byta CPU och gpu ifall dina behov ändras i framtiden så du slipper bygga allt nytt igen. Men då blir de ju lite större såklart.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skulle föredragit ett alternativ där du kan byta CPU och gpu ifall dina behov ändras i framtiden så du slipper bygga allt nytt igen. Men då blir de ju lite större såklart.

För att byta till en framtida CPU brukar man ju ändå åka på att byta mobo. Men en PCI-e x16 för att kunna köra en vassare GPU är ju alltid trevligt men då blir det ju som du säger större.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag har en Zotac Zbox som htpc, funkar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

För att byta till en framtida CPU brukar man ju ändå åka på att byta mobo. Men en PCI-e x16 för att kunna köra en vassare GPU är ju alltid trevligt men då blir det ju som du säger större.

Säg att han kör på en pentium nu och om några år kan han ju byta till en Intel Core i7 5775C eller liknande på 65w om behovet skulle finnas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Du kanske redan vet det här men...
Oavsett vad du landar på för hårdvara, testa OpenELEC. Superslimmad Linux-dist med KODI integrerat.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Vad är det för nackdelar med openelec vs Windows?

Skrivet av bandite:

Du kanske redan vet det här men...
Oavsett vad du landar på för hårdvara, testa OpenELEC. Superslimmad Linux-dist med KODI integrerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Vad är det för nackdelar med openelec vs Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Nackdelen är väl uppspelning av Bluray-discar, då de (Openelec och Kodi) inte har en licens för det. Det går dock att komma runt men blir lite meck.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Efter att ha läst en massa på forumet så tänkte jag göra som t.ex. @MatteN, och bygga en billig HTPC runt en J1900I-C.

Men jag hittat inget vettigt chassi- och strömadapteralternativ! Säljs det inte några chassin längre med extern (passiv) strömadapter?

Skickades från m.sweclockers.com

J1900 är hopplöst föråldrad jämfört med en modern NUC.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll när man som mig bara tänkt ha tänkt ha enheten som en ren mediespelare? OBS jag är inte retorisk, det är en helt vanlig fråga.

Det blir nästan dubbla summan för en i3 NUC. Det är klart man inte vill vara dumsnål, men jag ogillar lika mycket att elda för kråkorna.

Skrivet av mfm:

J1900 är hopplöst föråldrad jämfört med en modern NUC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade en billig NUC:
https://www.komplett.se/intel-nuc-dn2820fykh/807842?cks=ASS&a...

Menar du att tex den är bättre än MSI-lösningen?

Skrivet av bagaren:

Spelar det någon roll när man som mig bara tänkt ha tänkt ha enheten som en ren mediespelare? OBS jag är inte retorisk, det är en helt vanlig fråga.

Det blir nästan dubbla summan för en i3 NUC. Det är klart man inte vill vara dumsnål, men jag ogillar lika mycket att elda för kråkorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Spelar det någon roll när man som mig bara tänkt ha tänkt ha enheten som en ren mediespelare? OBS jag är inte retorisk, det är en helt vanlig fråga.

Det blir nästan dubbla summan för en i3 NUC. Det är klart man inte vill vara dumsnål, men jag ogillar lika mycket att elda för kråkorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet att när Nvidia Ion (atom med nvidia grafik) och AMD e350 var nytt så fungerade de till dåtidens bruk men de är knappast trevliga i dagsläget de som istället köpte vettiga system (core 2 eller AMD athlon/phenom) kan ju fortfarande nyttja dessa med netflix osv.
Sen har vi ju 4k material som du kanske blir intresserad av om några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Spelar det någon roll när man som mig bara tänkt ha tänkt ha enheten som en ren mediespelare? OBS jag är inte retorisk, det är en helt vanlig fråga.

Det blir nästan dubbla summan för en i3 NUC. Det är klart man inte vill vara dumsnål, men jag ogillar lika mycket att elda för kråkorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du spelar media som den inbyggda grafikkretsen inte klarar av så kommer det hacka och sega på J1900 men inte på en modern i3 som har kräm att göra saker även med CPUn. Det har väl varit problem med stöd för olika saker på de billigare Intel Celeron-modellerna (men jag kommer inte ihåg detaljerna just nu för just J1900). Jag gissar att du kan glömma 10-bit filer (Hi10P) eller 3D på J1900.

Grafikkretsen HD Graphics 5500 är ju dessutom mycket kraftigare än den på J1900.

Sen blir det verkligen så mycket dyrare med en NUC? MP-557-Q1900DC för 2930 kr kommer bara med 4GB RAM och inget Wifi eller lagring. En Broadwell i3 NUC med 4GB RAM och 128 GB Samsung M2-SSD kostar bara 4100 kr och kommer med Wifi-stöd.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag forskade lite nyss då jag saknade 3d iso bluray support på KODI för min raspberry pi2.
I dagsläget är det ingen fristående icke htpc spelare som kan spela det. (kodi är dock på g men osäkert när)

PS ska du ha en mediaspelare som klarar 4k / uhd och HEVC på hårdvara behöver du ett nvidia 980.

Så htpc är det som gäller för dina krav är jag övertygad.

Permalänk
Medlem

Jäkla skit. Du menar alltså att en J1900 inte klarar det.

Priset för MP* var med inkl. Windows, NUC exkl. Windows.
Utan det landar man på ca 2000. Då dubbelt så dyrt var i överkant (4100 - SSD).

Tack för din input!

Skrivet av mfm:

Om du spelar media som den inbyggda grafikkretsen inte klarar av så kommer det hacka och sega på J1900 men inte på en modern i3 som har kräm att göra saker även med CPUn. Det har väl varit problem med stöd för olika saker på de billigare Intel Celeron-modellerna (men jag kommer inte ihåg detaljerna just nu för just J1900). Jag gissar att du kan glömma 10-bit filer (Hi10P) eller 3D på J1900.

Grafikkretsen HD Graphics 5500 är ju dessutom mycket kraftigare än den på J1900.

Sen blir det verkligen så mycket dyrare med en NUC? MP-557-Q1900DC för 2930 kr kommer bara med 4GB RAM och inget Wifi eller lagring. En Broadwell i3 NUC med 4GB RAM och 128 GB Samsung M2-SSD kostar bara 4100 kr och kommer med Wifi-stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3D ISO är ett måste, men däremot kanske man kan köra en separat uppspelare för det (dvs utanför Kodi)?

Skrivet av Labanius:

Jag forskade lite nyss då jag saknade 3d iso bluray support på KODI för min raspberry pi2.
I dagsläget är det ingen fristående icke htpc spelare som kan spela det. (kodi är dock på g men osäkert när)

PS ska du ha en mediaspelare som klarar 4k / uhd och HEVC på hårdvara behöver du ett nvidia 980.

Så htpc är det som gäller för dina krav är jag övertygad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Jäkla skit. Du menar alltså att en J1900 inte klarar det.

Priset för MP* var med inkl. Windows, NUC exkl. Windows.
Utan det landar man på ca 2000. Då dubbelt så dyrt var i överkant (4100 - SSD).

Tack för din input!

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=209985&page=2

"Windows drivers only support 3D BD playback on i3, i5, and Baytrail processors." men Baytrail stödjer inte HD Audio (under Windows).

2930 kr var för övrigt UTAN Windows: "För att slutföra detta system behöver man en hårddisk och operativsystem"

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det där avgjorde för mig, det får helt enkelt bli en i3:a, tack!

Angående det andra, dom (mini-atx) ger dubbla budskap gällande inkl./exkl. Windows för just den produkten. Enligt produktbeskrivning ingår Win, men inte enligt den allmänna beskrivningen längst ner. Men vilket som stämmer, spelar ingen roll för mig längre.

Skrivet av mfm:

Enligt http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=209985&page=2

"Windows drivers only support 3D BD playback on i3, i5, and Baytrail processors." men Baytrail stödjer inte HD Audio (under Windows).

2930 kr var för övrigt UTAN Windows: "För att slutföra detta system behöver man en hårddisk och operativsystem"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Det där avgjorde för mig, det får helt enkelt bli en i3:a, tack!

Angående det andra, dom (mini-atx) ger dubbla budskap gällande inkl./exkl. Windows för just den produkten. Enligt produktbeskrivning ingår Win, men inte enligt den allmänna beskrivningen längst ner. Men vilket som stämmer, spelar ingen roll för mig längre.

Att det står "Windows 7 32-bit/64-bit , Windows 8/8.1" betyder nog bara att moderkortet stödjer dessa OS, inte att man får välja ett av dom gratis. Men det är lite vilseledande som det står nu (sen säger väl sunda förnuftet att det skulle vara lite för billigt om Windows ingick).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ta nåt som klarar av 4K, eller åtminstone HEVC H.265

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

J1900 är hopplöst föråldrad jämfört med en modern NUC.

Hopplöst föråldrad vet jag väl inte om jag håller med om, den klarar fulla 50GB blurayrippar och 120kbps jellyfish-testfilen utan problem, det räcker jäkligt bra för priset (jag betalade 700 kr för mitt MSI J1900I och 299 kr för 8GB RAM).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Om man bara ser ur ett rent mediaspelareperspektiv, vad kan en NUC i3 med Windows klara av som en MINIX NEO X8-H inte fixar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte handlat än så ta en titt på den här:

http://openelec.tv/openelec-box

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Om du inte handlat än så ta en titt på den här:

http://openelec.tv/openelec-box

Finns en tråd på Kodiforumet: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=231101
Alla verkar inte så nöjda.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men den håller tyvärr inte måttet (se MatteNs länk).

Jag har bestämt mig för en i3 NUC, men kommer invänta reaktionerna av Windows 10. Eller så slår jag till så fort någon webbshop kommer med ett bra erbjudande!

Skrivet av bandite:

Om du inte handlat än så ta en titt på den här:

http://openelec.tv/openelec-box

Skickades från m.sweclockers.com