Panasonic 55"VT50 strular efter 2.5år bad gäller?

Permalänk
Medlem

Panasonic 55"VT50 strular efter 2.5år bad gäller?

Hej
Har en 55"Vt50 som börjar blinka till i bilden med lite olika intervaller samt att jag inte kan göra något med tvdosan mer än att sätta den i stand by läge.

Det jag behöver göra är att starta om Tv:n genom att slå av strömbrytaren på tv. Då fungerar det ett tag igen.

Kan jag göra något för att få det fixat? Reklamera eller så?

Garantin har som sagt gått ut.

Permalänk
Medlem

Ringa TV reparatören?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Hej
Har en 55"Vt50 som börjar blinka till i bilden med lite olika intervaller samt att jag inte kan göra något med tvdosan mer än att sätta den i stand by läge.

Det jag behöver göra är att starta om Tv:n genom att slå av strömbrytaren på tv. Då fungerar det ett tag igen.

Kan jag göra något för att få det fixat? Reklamera eller så?

Garantin har som sagt gått ut.

Garantin är ett frivilligt åtagande från tillverkare eller återförsäljare. Däremot så har du 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Efter sex månader så ligger bevisbördan på dig. En tv ska fungera mer än 2,5 år så det borde räcka som argument. Gör det inte det så gör en anmälan till ARN, då brukar de oftast vara villiga att lösa problemet.
Googla konsumentköplag och ARN får du göra själv.

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Kanon börjar med att kontakta servicefirman så får jag se vad de säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Kanon börjar med att kontakta servicefirman så får jag se vad de säger.

Nja, börja med att kontakta butiken du köpt den i och säg att du vill reklamera den.

[edit]Panelen på min Sony-tv började visa konstiga färger efter nästan 3 år. Fick skicka in den och de bytte panel. Felet kom tillbaka ganska snabbt, då skickade de en ny tv istället. Så har man tur går det väldigt smidigt.[/edit]

Permalänk
Medlem

Lidde har helt rätt. Det är butiken du ska prata med.

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Skrivet av orrebus:

Hej

Kan ju vara att tv'n blivit full med damm, så att vämen i den inte kan ventileras bort, och den blir överhettat efter ett tag.

Men hör med butiken först kanske, innan du börjar skruva isär den.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Tja igen tänkte dokumentera problemet innan jag hör av mig. Dock har det inte uppstått de sista dagarna.

Det du nämnde om värmen kan stämma vi har stora fönsterpartier i rummet tv sitter så det blir ohyggligt varmt där inne har en känsla att set är då det händer.