Win 10 överskattat, återställde till 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

@Jaa_kola:

Det där är INTE samma som startskärmen i W8.1.
Du har inte samma funktioner, anpassningsmöjligheter eller utseende. Du har ej heller charms, Swipes eller apphantering. Eller ens en fullskärmsversion av IE/Edge.

Det låter som att din platta har fastnat i desktop läge nästan. (Jag har ingen Windows platta än, så jag kan inte testa)

Vet man har sett det växla mellan tablet optimerat och desktop optimerat.

Permalänk
Medlem

Jag har bara läst trådskaparens inlägg, men är det inte lite uttjatat med denna diskussion?
Köper du en ny dator kommer du att få med Windows 10 vare sig du vill eller inte.
Du har tre alternativ:
1. Leva med det. Använd Windows 10
2. Jobba emot och försök använda dig av äldre versioner.
3. Gå över till Windows och använd den grafiska miljö du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Jag har bara läst trådskaparens inlägg, men är det inte lite uttjatat med denna diskussion?
Köper du en ny dator kommer du att få med Windows 10 vare sig du vill eller inte.
Du har tre alternativ:
1. Leva med det. Använd Windows 10
2. Jobba emot och försök använda dig av äldre versioner.
3. Gå över till Windows och använd den grafiska miljö du vill ha.

Inget av det där hindrar väl att man kritiserar Windows 10?

Personligen tycker jag Windows 10 är helt ok, men verkar släppt lite tidigt. En del har stött på problem (jag fick problem med både ljud och grafikdrivrutiner, men det är löst nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Inget av det där hindrar väl att man kritiserar Windows 10?

Personligen tycker jag Windows 10 är helt ok, men verkar släppt lite tidigt. En del har stött på problem (jag fick problem med både ljud och grafikdrivrutiner, men det är löst nu).

Jo men all kritik är ju samma vid varje släpp. Börjar bli lite tjatigt.

Permalänk
Medlem

Än så länge tycker jag att det inte har varit värt besväret att gå från 8.1 till 10.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Har alltid kört win+r, skriv control, tryck enter. Har aldrig failat, kommer aldrig faila.

Eller så trycker du bara på win knappen på tangentbordet sen skriver du control och "enter"

Visa signatur

^^

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det låter som att din platta har fastnat i desktop läge nästan. (Jag har ingen Windows platta än, så jag kan inte testa)

Vet man har sett det växla mellan tablet optimerat och desktop optimerat.

Nej, "tablet mode" är verkligen så dåligt. Har googlat och läst diverse forum.

Permalänk
Medlem

Funderade på att ge W10 ett försök.. men då jag inte har någon licens som fungerar till min dator(endast OEM och har bytt både moderkort samt CPU i vintras) så är inte direkt intresserad av att köpa en till nyckel... Kommer vänta och se hur det är, eventuellt vänta på lite fler uppdateringar på "buggar" som förmodligen kommer hitta fram

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

Nej, "tablet mode" är verkligen så dåligt. Har googlat och läst diverse forum.

Hmm. okej.

Då får man hoppas de förbättrar det. Jag hade tänkt köpa en x86 platta i höst :=/

Permalänk
Medlem

De tog bort "Den här datorn" från Start Menyn och ersatte den med Utforskaren vilket gör att det är ett klick extra för att se "Den här datorn" med mina diskar osv. Många gav 8an skit för att ha en konstig start meny, men den hade Den här dator ikonen så jag kunde använda likadant som jag alltid gjort.

Sedan gillar jag inte utseendet i allmänhet, är som någon slags hybrid av ett ljust och mörkt tema. Standard taskbaren har sedan ett onödigt stort sökfält som jag bara stör mig på och inte hjälper mig, så den tog jag bort direkt.

Sedan hade jag något problem med Sök. Kommer inte exakt ihåg vad då det var ett par veckor sedan, men nåt i stil med att jag sökte efter notepad och tryckte Enter vilket jag förväntar mig då öppnar notepad.exe, men istället öppnade den något annat.

Sedan påtvingade automatiska uppdateringar vilket kan i teorin leda till att min SSD fylls av uppdateringar utan att jag vill det.

Kommer det ett spel som kräver eller får en rejäl prestandaboost av DX 12 testar jag igen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

De tog bort "Den här datorn" från Start Menyn och ersatte den med Utforskaren vilket gör att det är ett klick extra för att se "Den här datorn" med mina diskar osv. Många gav 8an skit för att ha en konstig start meny, men den hade Den här dator ikonen så jag kunde använda likadant som jag alltid gjort.

Osäker på om det var detta du sökte?

Öppna Utforskaren, klicka på <Visa> uppe i menyn, sen på <Alternativ> längst till höger. Klicka på <Ändra mapp- och sökalternativ> Klicka högst upp på pilmenyn <Öppna Utforskaren i:> Välj <Den här datorn> Nu kommer du att se dina diskar när du klickar på Utforskaren i startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Jag återgick också till 8.1 när jag såg papperskorgen, det var inte alls som jag hade föreställt mig.

Du ändra os bara för att papperskorgs ikonen var ful? Du vet att du kan ändra den va? Herregud...

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Paontuus:

Du ändra os bara för att papperskorgs ikonen var ful? Du vet att du kan ändra den va? Herregud...

Det var rätt mycket ironi i det inlägget. Ett av de skönaste ironiska inläggen jag läst på länge fick mig att skratta =D

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Som jag nämnde i en annan tråd tycker jag att det är lite mycket " klick klick, där å där" innan man kommer fram till de man vill åt.
Ta tex den klassiska kontrollpanelen.

Hade gärna sett att man kunde välja mellan win 8.1 och 10 startmenyn.

Når kontrollpanelen på exakt samma sätt som i 8 an högerklicka på windows ikonen nere i vänstra hörnet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Osäker på om det var detta du sökte?

Öppna Utforskaren, klicka på <Visa> uppe i menyn, sen på <Alternativ> längst till höger. Klicka på <Ändra mapp- och sökalternativ> Klicka högst upp på pilmenyn <Öppna Utforskaren i:> Välj <Den här datorn> Nu kommer du att se dina diskar när du klickar på Utforskaren i startmenyn.

Inte testat det men det borde fungera. Tack för tipset.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Win 10 funkar helt ok överlag ändå, men jag har problem med att datorerna inte kommer åt varann i nätverket så det får bli att avakta med update.
Back 2 Win 8.1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Win 10 funkar helt ok överlag ändå, men jag har problem med att datorerna inte kommer åt varann i nätverket så det får bli att avakta med update.
Back 2 Win 8.1

Skickades från m.sweclockers.com

På en av mina datorer försvann problemet när man slutade använda "pin kod" på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

På en av mina datorer försvann problemet när man slutade använda "pin kod" på datorn.

Jag körde utan något lås alls på båda datorerna och ingen kom åt den andra.
Funderar på de kunde va nån bugg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det låter som att din platta har fastnat i desktop läge nästan. (Jag har ingen Windows platta än, så jag kan inte testa)

Vet man har sett det växla mellan tablet optimerat och desktop optimerat.

Nää har en Surface pro 2 och samma i den. Mycket sämre för pekskärmar nu i 10an än med 8,1.. Typ inget funkar som det ska. Sen att själva skärmtangentbordet skymmer textraden på vissa sidor gör det mycket jävligare att skriva inlägg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Installerade Win 10 idag, och hade ganska höga förväntningar efter vad de flesta sagt. Men jag förstod inte alls tjusningen. Det första jag såg var Papperskorg-ikonen som såg ut som nåt slags Nintendo 64 ikon från 90-talet, och startmenyn var mest bara rörig. Trivs jättebra med Win 8.1 och det känns både snyggare och mer funktionabelt än Win 10, så jag återställde installationen till 8.1 igen och kommer fortsätta köra med det.

Någon annan som funnit Win 10 överskattat och blivit besvikna så ni återgått till Win 7 eller 8.1?

Håller med..
Har kört windows 10 i 2 dagar nu.
Tyckte mycket bättre om windows 8.1.
Det grå tråkiga gränssnittet ser bara gammalt ut och som du säger ikonerna..
Känns som man installerat ett 10 år gammalt OS.

Visa signatur

5900X, RTX 4090

Permalänk
Medlem

W10 är det mest låsta MS OS någonsin, tom win 3.11 hade mer valmöjligheter.

Win10 må vara bra på vissa saker, men på mycket är det totalt jäkla värdelöst OS.....
O reklampelare som strejf som alltid spammar att allt är bäst med nya windows och det finns absolut NOLL fel gör mig irriterad.

Haft det sen release nu och är fortfarande förbannad på saker, fast jag spenderat typ flera timmar att stänga av allt jag kan...

Trodde aldrig man skulle säga att Win 8.1 är mer user friendly än Win10. Men det är det verkligen.

  • Betydligt svårare att få bort bloatware än på windows 8 (det går men kräver en del mer)

  • Att ha settings + kontrollpanelen osv = Microsoft har ingen aning vart dom vill gå, settings är dessutom 100% meningslöst då det inte har alla options. Bort med skiten eller gör den komplett.

  • Att dom tagit bort simpla saker som färgpaletter, möjligheter att ändra färger/customiza sitt OS som man själv vill som man ALLTID kunnat, microsoft varför? Idioti.
    Oh hey låt mig ändra solid Color background, oh ja ni har bara typ 20 värdelösa färger och ingen färgpalett så jag kan välja själv? Slideshow är omöjligt att köra som background med mindre bilder då jag inte ens kan välja en egen färg... Skit

  • Att dom TRYCKT in värdelösa appar, som blir svårare och svårare att få bort.

  • Att man inte kan rensa skit som EDGE helt, det ska vara valbart vilken webläsare man vill ha, men Edge bygger dom in i OSet o lämnar IE som val, då ser det ju bra ut?

  • Startmenyn är fortfarande värdelös, saknar saker som dom lova med customize möjligheter.

  • Att dom TVÅNGSinstallerar drivers när man installerar OSet, varför i hela fridens namn? Dom installerar skitversioner utav AMD catalyst osv.

  • Tagit bort saker som gamla calc osv. Men ja dom har ju nya som startar långsammare (märker man inte detta är man blind).

  • Cortana möget som dom gräver in i OSet och även där typ omöjligt att rensa alla spår av skiten.

  • Wifi sense, att man sharar sitt internet för updates osv ska INTE vara på som default. Ha skiten där, men de ska vara på off default..

  • Att högerklicka på saker i taskbar får upp en GRÅ fult jäkla ruta, där fonten dessutom är taggig jämfört med allt annat, samma lowres font som används i Settings. Fruktansvärt fult

Permalänk

StartMenyn Och Cortana problem i windows 10

Allvarligt fel Start-MEnyn och Cortana fungerar inte. Vi föröker åtgärda det nästa gång du loggar in...

VA F#£N ska jag göra??!?!?
jag har loggat ut och in, aktivitetsfältet fungerar inte.
något fix!?
Snälla hjälp mig!
SVARA SNABBT!
har:
Windows 10
Nvidia Geforce GTX 750
Va f%#a jag göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

[li]Att dom TVÅNGSinstallerar drivers när man installerar OSet, varför i hela fridens namn? Dom installerar skitversioner utav AMD catalyst osv.[/li]
Jag installerade om mitt OS med nätverkskabel urdragen, sen in och ändra i GPEDIT osv för att stänga av värdelösa Windows update som autouppdaterar allt. Idiot på hög nivå av MS.

Jag antar att man kan uppdatera drivrutinerna i efterhand om man så önskar? Det finns ju i alla fall drivrutiner för windows 10 att ladda ner från AMD hemsida.

Fördelen med detta beteende är att jag (och andra som mig), för första gången, inte behöver hålla på att leta efter drivrutiner, körde windows update och det bara fungerar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Inget av det där hindrar väl att man kritiserar Windows 10?

Personligen tycker jag Windows 10 är helt ok, men verkar släppt lite tidigt. En del har stött på problem (jag fick problem med både ljud och grafikdrivrutiner, men det är löst nu).

Är väl knappast Microsofts fel att inte 3 part fått arslet ur vagnen och fixat bra drivrutiner..Inte så att 10an var hemlig direkt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgentCandy:

Allvarligt fel Start-MEnyn och Cortana fungerar inte. Vi föröker åtgärda det nästa gång du loggar in...

VA F#£N ska jag göra??!?!?
jag har loggat ut och in, aktivitetsfältet fungerar inte.
något fix!?
Snälla hjälp mig!
SVARA SNABBT!
har:
Windows 10
Nvidia Geforce GTX 750
Va f%#a jag göra

Cortana fungerar ej för svenskt OS ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

"Installerade W10 och gillade inte papperskorgen och startmenyn, avsinstallerade dirr!!!1one".

Hur efterbliven får man bli?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lambdan:

De tog bort "Den här datorn" från Start Menyn och ersatte den med Utforskaren vilket gör att det är ett klick extra för att se "Den här datorn" med mina diskar osv. Många gav 8an skit för att ha en konstig start meny, men den hade Den här dator ikonen så jag kunde använda likadant som jag alltid gjort.

Du kan ju lägga till "Den här datorn" i startmenyn om du vill. Gå in under utforskaren, högerklicka på "Den här datorn" i vänsterlisten och välj "Fäst på start". Sen går du in i startmenyn och drar rutan för "Den här datorn" dit du vill. Jag har sorterat upp startmenyn lite så jag har de saker jag ofta vill komma åt grupperat.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgentCandy:

Allvarligt fel Start-MEnyn och Cortana fungerar inte. Vi föröker åtgärda det nästa gång du loggar in...

VA F#£N ska jag göra??!?!?
jag har loggat ut och in, aktivitetsfältet fungerar inte.
något fix!?
Snälla hjälp mig!
SVARA SNABBT!
har:
Windows 10
Nvidia Geforce GTX 750
Va f%#a jag göra

Vad menar du med "aktivitetsfältet fungerar inte"? Dyker det aldrig upp? Du får gärna vara tydligare om du ska ha rätt hjälp..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv

Har likt JimmieSan varit med om att installera en hel drös av Windows versioner från Windows 3.11 och framåt men efter att ha försökt 2 ggr. nu ger jag upp Windows 10, första gången stannade installationen på 19% och andra gången på 13% där den blev kvar tills jag gav upp efter 30 minuter. Tidigare versioner som varit utskällda av många, ex Vista och nu senast Windows 8.1 har jag aldrig haft några större problem med, Windows 8.1 är dock avsevärt bättre bla när det gäller den tid det tar att starta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Har likt JimmieSan varit med om att installera en hel drös av Windows versioner från Windows 3.11 och framåt men efter att ha försökt 2 ggr. nu ger jag upp Windows 10, första gången stannade installationen på 19% och andra gången på 13% där den blev kvar tills jag gav upp efter 30 minuter. Tidigare versioner som varit utskällda av många, ex Vista och nu senast Windows 8.1 har jag aldrig haft några större problem med, Windows 8.1 är dock avsevärt bättre bla när det gäller den tid det tar att starta upp.

Om gör en installation av Windows som ska spara filerna så kan det ta 17 timmar som det gjorde för mig.
Men när jag gjorde en Clean återskapning mest för att jag fick bug med Windows 7 drivare så tåg installationen bara 1 timme.
Sen kan jag säga att varierar stort mellan olika datorer hur lång tid det tar.
Sen har jag märket att den vill ladda ner filer om man har datorn inkopplat mot nätet, antar att det handlar om drivare.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |