Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Vad tycker ni om Microsoft Edge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

http://s26.postimg.org/vccfqj26h/plex_edge.jpg

Bara med Edge jag inte kan köra Plex och undrar varför? Fungerat innan så säkert någon uppdatering?

Edge bara sjunker och sjunker i mina ögon. Finns absolut ingen anledning att använda den browsern före någon annan imo.

Permalänk
Medlem

Har Microsoft gett upp Edge eller kommer det komma stöd för tillägg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andropen:

Har Microsoft gett upp Edge eller kommer det komma stöd för tillägg?

Det ska ju komma mot våren/sommaren i nästa stora uppdatering av Windows 10.
Antagligen tidigare om man kör Insider-versioner.

Men visst är det konstigt att det ska dröja (så in i helvete). Tycker det borde vara högsta prioritet.

Permalänk
Medlem

Tycker också att det borde vara prio på tillägg och funktioner i edge eftersom den är default i Windows 10 och de pushar för den.

Permalänk
Medlem

Ingen Adblock
Ingen Lastpass
Ingen Flashblock
Dom tre addonsen som saknas, dealbreaker

Surfa utan Adblock går inte nu för tiden då alla som äger hemsidorna vill tjäna så mycket som möjligt bara öser ut reklam.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Att Edge verkar skita i Host filen tycker jag otroligt märkligt.. vet ej om det kan finnas säkerhetsrisker med det.. (Eller är det bara för mig?) Någon annan som kan prova om Edge struntar i om du blockerar en sida?

Men som webbläsare tycker jag inte om den alls, föredrar fortfarande Chrome.. känns svårt att byta webbläsare när allt är syncat bra med Chrome över mina 2 datorer samt telefonen.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Ingen Adblock
Ingen Lastpass
Ingen Flashblock
Dom tre addonsen som saknas, dealbreaker

Surfa utan Adblock går inte nu för tiden då alla som äger hemsidorna vill tjäna så mycket som möjligt bara öser ut reklam.

Tycker det bara blir fler och fler sidor som blockerar Adblocker så man får söka sig till andra sidor.

Permalänk
Medlem

Win 10 maskinerna hos mig använder IE.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tycker det bara blir fler och fler sidor som blockerar Adblocker så man får söka sig till andra sidor.

Inte stött på en enda, sen finns Adblock reek:
Lägg till följande prenumeration i din adblock klient: https://raw.github.com/reek/anti-adblock-killer/master/anti-a...

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Konstig webbläsare Edge. Plex slutade fungera och nu kan man heller inte styra spelaren i SVT Play om man vill spola tillbaka eller fram med reglaget - för det är puts väck.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Konstig webbläsare Edge.

Precis. Fattar inte grejen med att göra en ny webbläsare som knappt är bättre än Internet Explorer. Om de väl har bestämt sig för att göra en ny webbläsare och få bort deras dåliga rykte om IE så fattar jag inte varför de inte lägger någon energi på att göra den bättre? Eller ja, inget som märks i alla fall.

Notera: Jag har inte Windows insider uppdateringar aktiverade.

Permalänk
Avstängd

också helt värdelös...

körde opera i yngre dagar sen efter de tog bort drop downlisten bytte jag till chrome som jag sedan stannat vid.. smidigt bra o snyggt o jag har drop downlist via tillägg

Permalänk
Inaktiv

Min upplevelse ned EDGE har vart överlag positivt. EDGE har rätt enkla inställningar och solid layout som bara visar det du behöver. Det är en webläsare jag skulle våga låta morsan gå lös med haha.
Som många andra så saknar jag plugins! Speciellt för att slippa störande reklam.
Min default browser nu är Firefox.. Gick från långvarigt bruk av Chrome, dom vart galet bloated och slö. Ska testa en nyare version snart igen.

Permalänk

Edge är en riktigt bra snabb webläsare! men Använder firefox iallafall.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Använder Crome som har allt jag vill ha, bland annat stöd för plugins jag behöver.
När man inte ens kan använda Tex Ikeas homeplaner för att MS Edge inte stödjs går den bort helt enkelt. Sen spelar det ingen roll om det är Edge eller Ikea som inte hänger med, funkar det inte så använder jag något annat pålitligt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Konstig webbläsare Edge. Plex slutade fungera och nu kan man heller inte styra spelaren i SVT Play om man vill spola tillbaka eller fram med reglaget - för det är puts väck.

Fixade sig

Först skrev jag in about:flags i adressfältet och tog bort denna markering

Plex gick fortfarande inte köra i Webbläsaren men så installerade jag och körde Körde CCleaner ett varv och det löste sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev riktigt imponerad, men det märks att Edge är lite av en "fledgling". Inväntar extension stöd innan jag skrotar Chrome!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Har inte flash installerat på Firefox, så använder Edge om jag stöter på en sida som fortfarande använder sig av Flash. De få gånger detta har hänt så har jag inte haft något direkt att klaga på, har fungerat snabbt och felfritt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Fixade sig

Först skrev jag in about:flags i adressfältet och tog bort denna markering

http://s6.postimg.org/ih6axfxe9/about_flags.jpg

Plex gick fortfarande inte köra i Webbläsaren men så installerade jag och körde Körde CCleaner ett varv och det löste sig.

Säg den glädjen som varar. Nu fungerar det inte igen. Struntar nu helt i Edge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tidigare gick det att kolla på livesändning av kanalerna på SVTPlay.se, men detta slutade fungera för ett par månader sedan i Edge, däremot fungerar det fint att kolla på ALLT annat material på sidan, så länge man inte försöker kolla på livesändningarna.

Kan nämnas att jag har flash inaktiverat.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Av det lilla jag testade i somras, så tyckte jag att det var skräp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OJJE:

Tidigare gick det att kolla på livesändning av kanalerna på SVTPlay.se, men detta slutade fungera för ett par månader sedan i Edge, däremot fungerar det fint att kolla på ALLT annat material på sidan, så länge man inte försöker kolla på livesändningarna.

Kan nämnas att jag har flash inaktiverat.

För mig fungerar det med SVT Live och nu har även Plex hoppat igång. Microsofts vägar med utvecklingen av Edge måste nog vara i Alfa-stadiet.. kanske Beta?

Ajaj, jo jag kom in i Plex men får snurrande hjulet när jag ska kolla på ett klipp. Säg Edge och jag ryser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter senaste uppdateringen så segar EDGE nått sjukt mycket, hittar inte orsaken???
Så nu är det Chrome som gäller istället.
Men det går ju inte att importera bokmärken från EDGE.

Blir så trött.....

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Efter senaste uppdateringen så segar EDGE nått sjukt mycket, hittar inte orsaken???
Så nu är det Chrome som gäller istället.
Men det går ju inte att importera bokmärken från EDGE.

Blir så trött.....

Nä, går inte importera från Edge, bara till Edge.
Och Firefox är inte med på listan. Bara IE och Chrome.
Mappen till favoriter i Edge finns här:

C:\Users\stormense\AppData\Local\Packages\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe\AC\MicrosoftEdge\User\Default\Favorites

Men inte blev något importerat! Och backar man går bocken tillbaka till Internet Explorer. Även testat att ställa i Edge att synka mellan alla enheter men det går inte för att synk inte är på och går jag till de windows inställningarna är synk på.

Är Edge Beta eller Alfa?

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Plugins/Addons kommer enligt rykten väldigt snart till Edge.

Kör idagsläget med Pale Moon efter att ha kört Waterfox och innan dess "vanilla" Firefox men alla 3 mozilla-webläsarna har gått ner sig totalt och laggar, är vädligt sega och framförallt Pale Moon har börjat hänga sig minst 2-3ggr om dagen.

Har nu börjat testa Edge och jag gillar den faktiskt hitills, visst är det drygt utan adblock osv men det skall som sagt enligt rykten komma inom en snar framtid och då går man nog över helt till Edge.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

För mig fungerar Edge också väldigt bra. Har inte haft några problem med krascher eller liknande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Pysslar en del med administrering av diverse ESXI-server, webbservrar för testning och internt bruk och annat där vi använder självsignerade certifikat eller cert från en AD CA.

Har än så länge inte lyckats lägga till certifikat så att man slipper diverse varningar varje gång man ska logga in på nån av dessa, vilket är fruktansvärt irriterande. Letat runt på nätet och verkar vara många som har problem med detta.

Känner att gränssnittat är för avskalat och helt hopplöst att försöka göra inställningar i webbläsaren.

Tycker Edge känns som att den inte lämnat Beta stadiet än och Microsoft försöker rädda den genom att lägga till funktioner som borde funnits där från början i diverse patchar som släpps.

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

Stödjer alldeles för få tillägg för att vara intressant. Kan knappt gå in på banksidor med den. Ikea, battlelog, osv osv funkar inte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kan knappt gå in på banksidor med den. Ikea, battlelog, osv osv funkar inte.

Jag brukar inte använda edge, men nu efter ditt inlägg var jag tvungen att prova.

Hos mig fungerar det utmärkt att gå in på banksidor och göra sina ärenden. Det fungerar också utmärkt att gå in på IKEA, Battlelog osv. Inga problem över huvud taget med åtkomsten av sidor.

Måste fråga hur du har gjort din Win10-installationen. Uppdatering från gammal installation eller en ny clean?

Permalänk
Avstängd

Någon som kan förklara varför det inte går slå på synk i Edge? Har jag skit bakom spakarna?

Och har fortfarande problem med Plex. Fungerar i Firefox/Chrome men inte Edge som är den enda webbläsaren med stöd för Dolby Plus 5.1

Något är trasigt men kan man inte avinstallera ett program för att sedan ominstallera det är det ganska kört. Något som är störande med Windows 10 fasta appar.

Visa signatur