Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Vad tycker ni om Microsoft Edge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Någon som listat ut hur man får Edge att komma ihåg senaste fönsterstorlek och placering? För mig så öppnas varje nytt fönster i fullskärm hur jag än ändrar.

Nej det går inte att lösa, inte ens i 1511 uppdateringen.

En webbläsare som inte ens klarar av att spara fönsterposition i desktopläge kommer jag aldrig att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

En webbläsare som inte ens klarar av att spara fönsterposition i desktopläge kommer jag aldrig att köra.

Edge känns fortfarande som ett helhjärtat försök till att ordna upp soppan de redan kokat, tyvärr så görs det av folk som inte förstått vad alla tycker är fel med internet explorer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skit ialla fall på Surface pro 2. Gäller vissa sidor som facebook och andra skärmtangentbordet går inte att använda då bokstäverna kastas huller om buller när man skriver. Var samma med IE och hade samma fel på min RT platta den kunde dom inte fixa problemet på så dom löste in den.

Permalänk
Medlem

Snabb är den väl, precis som Chrome, men jag kör vidare med Firefox-avknoppningen PaleMoon x64 för att kunna köra med ordentliga teman plus personas på utseendet.

Man vill ju kunna flytta runt alla navigeringsknappar och välja hur de ska se ut, inte bara byta färg i listen typ.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Microsoft Edge är 100% flopp hur installerar jag Googles verktygsfält? Har nog haft den som sökfält ända från första början.
Jag tänker behålla Explorer och har satt den som standardläsare men klickar jag på en länk så dyker den förhatade Edgen upp
Nej, Windows (Microsoft var bättre förr, jag är ingen bakåtsträvare men det finns saker med en del nytt som var bättre förr.

Permalänk
Medlem

Microsoft Edge är idag helt värdelös jämfört med andra populära webbläsare.

- Klumpigt att hantera bookmärken
- Inga extensions
- Text renderingen suger

Tre största problemen jag har med Edge. Sen känns den overall väldigt opolerad precis som Windows 10.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Opera för ca 14-15 år sedan.
Har sedan dess försökt använda flera andra webläsare utan framgång. Känner mig helt handikappad utan Opera.
Edge var för mig helt horribelt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Microsoft Edge är idag helt värdelös jämfört med andra populära webbläsare.

.......

Tre största problemen jag har med Edge. Sen känns den overall väldigt opolerad precis som Windows 10.

- Klumpigt att hantera bookmärken Synkas i alla fall mellan enheter nu men håller med om klumpigheten med en hubb
- Inga extensions Känns som att Microsoft sålt sig där till reklamindustrin
- Text renderingen suger Tycker tvärt om. Mycket lättläst på skärmar mellan 8-13 tum

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

- Klumpigt att hantera bookmärken Synkas i alla fall mellan enheter nu men håller med om klumpigheten med en hubb
- Inga extensions Känns som att Microsoft sålt sig där till reklamindustrin
- Text renderingen suger Tycker tvärt om. Mycket lättläst på skärmar mellan 8-13 tum

Chrome och Firefox funkar för mig, text ser bra ut etc. Ända sedan Windows 8 så har allt med MUI/Internet Explorer/Edge etc sett ut som skit, VÄLDIGT suddigt text så man får ont i ögonen av att läsa.

Permalänk
Inaktiv

Inte använt Edge i någon större utsträckning än för att ladda ner firefox, så kan inte uttala mig om det.
Firefox kommer alltid vara # 1 för mig

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur/om man kan få fram funktionen skriva och rita i edge när man har en pdf uppe?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör på Firefox. Men Chrome verkar intressant.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Chrome för surfance / synkning över flera plattormar samt Waterfox x64 för flash spelande och lite tyngre uppgifter som chrome inte hanterar 100%.

Microsoft Edge saknar så mycket som de andra större webbläsarna redan har och ligger ljusår efter.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag håller verkligen med er andra. Edge ligger långt efter funktionsmässigt. Kan inte importera/exportera bokmärken och massa inställningsmöjligheter saknas, och tillägg såklart. Dock förbättrats ganska mycket sedan 1511-uppdateringen.

Skrivet av mibsweden:

Kör på Firefox. Men Chrome verkar intressant.

Kör också Firefox, i mobilen och på datorn, har länge varit en favorit sedan Chrome blivit sämre.

Så du menar att du aldrig ens har provat Chrome? Inte på en skoldator/jobbdator/whatever?

Permalänk
Avstängd

Försökte använda Edge hela kvällen men gav upp efter en halvtimma. Saknar för många elementära saker som funnits i Firefox under många år. Edge ger inget mervärde mer än att sidor renderas blixtsnabbt om man är ute efter det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den verkar vara baserad på webkit motorn, precis som Safari och Chrome, och inte en vidareutveckling av Trident, som är renderingsmotor i IE.

Surfar man in med edge på http://www.useragentstring.com/

så presenterar den sig som:

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/42.0.2311.135 Safari/537.36 Edge/12.10240

Medan IE:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko

Chrome:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/47.0.2526.106 Safari/537.36

Firefox:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:43.0) Gecko/20100101 Firefox/43.0

Permalänk
Medlem

Jag gillar edge på min xps 13, tycker det funkar bra. På lumia 950 däremot gillar jag det inte. Upplever att det knappt går att växla mellan flikar utan att den laddar om sidan. Chrome på min gamla s4 funkade grymt bra som jämförelse. Tycker också att den är rätt seg när man scrollar ner på lumian.

Permalänk
Avstängd

@carlbanan: Det som stör mig med Edge mot Explorer i Windows Phone var att Explorer genast hoppade in i mobil-favorit-mappen medan i Edge får man skrolla sig igenom till den mappen. Har många favoriter så detta tar tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja jag vet inte vad jag ska tycka om Edge. Jag får inte formulärdata att fungera, datan försvinner. Och jag har aktiverat att den ska fungera. Vad ska jag göra?

Permalänk
Avstängd

@chrissjo: Kanske man ska tänka om med användningen av Edge. Den är ju snabb som attan och då kanske man få ta att det inte finns tillägg och andra saker man annars använder. Har börjat använda Edge när jag snabbt vill ut och surfa.

Men något jag saknar är att kunna sätta på och stänga av Flash mer lättillgängligt. Meny klick/inställninga/avanserat/och där finns knappen. Borde vara direkt när man klickar på menyn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[b]@stormense: Tack för svar. Men funktionen för att spara formulärdata finns ju att aktivera i avancerade inställningar i säkerhet och sekretess. Och det har jag gjort, men det fungerar ändå inte. Visst den kanske är snabb, men jag blir ändå lite irriterad när man ska logga in på sidor man använder flera gånger dagligen.

Permalänk
Medlem

Om AdBlock hade funnits till Edge så skulle jag nog använt den. Nu kör jag Chrome istället.
Annars verkar det vara en bra webbläsare för en gångs skull

Permalänk
Avstängd

@MackeHa: Drog in W10 på min Netbook, med Atom 450 från forntiden, och Edge är den enda webbläsaren som fungerar skapligt på den svaga processorn.
Vill du slippa reklam kan du köpa Adguard som kostar ca: 150 kr/år för. För någon 20:a mer får man det också till Android/iPhone mm. Finns inte till Windows Phone.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När extensions släpps kommer jag nog byta, upplever den om den bästa "vanilla" browsern för tillfället.

Permalänk
Avstängd

Edge är nog den enda webbläsaren som stödjer Dolby Digital Plus ().

Synd att inte Netflix kör detta på webben utan bara i appen. Och lika dant med HBO.

Plex kan koda om till E-AC-3 så ladda ner detta klipp och lägg i någon av Plex: s mappar och kolla genom Edge. Skönt 5.1 ljud!

https://www.dropbox.com/s/31u64jresz9zzpf/Dolby%20Channel%20C...

PS - Glömde skriva att troligen måste era ljudkort ha stöd för Dolby Digital Live för att DD+ ska fungera.

Visa signatur

Permalänk

Använder Edge mest för att läsa pdf filer och det gör den så bra att jag har inte har installerat acrobat reader sen W10 uppgraderingen. Sen är den ganska snabb så ibland brukar jag tom surfa med den trots att jag är firefoxare .

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

Surt sa räven när man kom in på Viaplay med Edge

Edge har i dagsläget inget stöd för Silverlight som vi bland annat använder oss av för att spela upp vårt material. Vår HTML5-spelare är än så länge inte anpassad efter denna webbläsare. Det innebär att användare av Windows 10 bör surfa in på Viaplay genom Firefox eller Google Chrome istället för att få tillgång till Silverlight respektive HTML5 när Viaplay ska användas.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Installerat W10 på min åldrande Netbook med en gammal enkärnig Intel Atom 450. Sidor som denna: http://techworld.idg.se/2.2524/1.648086/skaffa-windows-10 orkar inte Edge med.

Blev att installera Firefox med tillägg för reklam-blockerare, sociala tjänster blockerare, No Sript och Google Privacy för att kunna ladda sidan på mindre än en timma på svagare hårdvara.

Swecklocker går dock fortfarande bra att ladda i Edge

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bara med Edge jag inte kan köra Plex och undrar varför? Fungerat innan så säkert någon uppdatering?

Visa signatur