Windows 10 stoppar äldre kopieringsskydd och gör klassiska titlar ospelbara

Permalänk
Medlem

@pepparkakor: Ptja. Det är ju okej hos macanvändarna så varför inte windowsanvändarna?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Jaha, det var ju inte så kul. Får väl se vilka av mina gamla spel som inte längre funkar då. Hoppas Diablo 2 funkar. Det brukar man ju lira igenom lite då å då.

Permalänk
Medlem

@Commander: Mycket möjligt att securerom fungerar så, kommer ärligt talat inte ihåg. Men genom wine som du säger är ju faktist en ganska bra lösning på problemet.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Skrivet av ROCCCA:

Hade längtat så efter windows 10 . men ack så besviken jag blev . en dyster miljö utan möjlighet att ändra fönster mm . möjlighet kanske finns men inte som inställning i windows .

Är iallafall åter på windows 7 och glädjen kom tillbaka .

windows 10 var bara tråkig rakt igenom

Windows 7 for life!!!

Min nästa dator blir en Mac.

Permalänk
Medlem

ITT folk som skyller på Microsoft för att spelutvecklare implementerar DRM som försöker ladda drivrutiner i kernelspace (vilket är en helt jävla idiotiskt och man ska ge fan i det när man inte har där att göra).

Detta var ett problem när man gick ifrån XP också i vissa titlar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av baldViking:

Fast det kan ju bero på helt andra saker. Det är trots allt en ny kernel-version i Windows 10 än vad det är i windows 7 och 8a. Det kan ju helt enkelt vara så att dom delar av kerneln inte fanns i 6.1.x (windows 7) eller 6.3.x (windows 8.1).

EDIT: Och då ska vi inte tala om att säkerhetshålet kanske uppstod iom. kernel 10.x, dom kan mycket väl ha gjort en trade-off som öppnade upp ett hål för att täppa till ett annat och har istället implementerat den här lösningen för att täppa till hålet dom öppnade.

Securom för fysisk skiva funkar genom att mäta var/hur på skivan olika data ligger, en bränd skiva har inte datan på samma ställe som en pressad eftersom den pressade bland annat kan ha varierande täthet för spåren och datan i dem. Det kan vara så enkelt att man inför Windows 10 inte tycker att en mjukvara (kopieringsskyddet) ska ha så pass låg utkomst till hårdvaran (DVD-läsaren) då det medför säkerhetsrisker, Windows vill ha kanske ett extra lager mellan mjuk- och hårdvaran och det kan ju mycket väl vara som du säger inbyggt i kärnan.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Så jag kommer inte kunna spela Mass Effect på Steam efter jag uppdaterat till W10? Om det är så kommer W7 stanna sålänge som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Securom och Safedisc är för fan 90% av alla äldre speltitlar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wuzu:

Så jag kommer inte kunna spela Mass Effect på Steam efter jag uppdaterat till W10? Om det är så kommer W7 stanna sålänge som möjligt.

Origin-utgåvan fungerar men jag är osäker på den som finns på Steam. Den utgåva som inte fungerar är den som köptes i butik på skiva. Har man den går det dock att kontakta Origin-supporten för att aktivera nyckeln i Origin-klienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Windows 10
Oracle VM (gratis) med virtuell XP
???
Profit

Tänkte direkt på liknande lösning, körde ett tag CAD under virtuell XP (från M$) med hårdvarunyckel på Windows 7 då det inte fanns stöd för Windows 7 i CAD mjukvaran...
Förutsättningen är ju då att W10 inte blockerar kommunikationen med CD'n...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Samma sak har hänt med tidigare Windows. Tex så fungerar bara kopieringsskyddet i Discworld Noir från 1999 i Windows 9x, och inte i NT-baserade Windows.

Permalänk
Medlem

Fler än jag som skrattade efter att ha läst artikeln?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är en sorgsen dag när man tvingas piratkopiera spel, man äger, för att man inte kan köra spelen lagligt...

Du menar att du aldrig gjort det än?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så märkvärdigt?
Har alltid kört med no-cd patchar på gamla spel som kräver att skivan skulle vara i.
Vem fan orkar byta skiva lixom..!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

[quote postid="15612685" userid="253438" name="fluffyNALLE"]
Nu vet ni varför Win10 uppdateringen är gratis och inget här i världen är gratis. Ni har bara er själva att skylla för. Jag stannar vid 8.1 tack, ”virus och loopholes” skitsnack och det vet du. Detta handlar om lagligt kontroll samt intrång via Win10 mjukvara inpå din privata information.

Den som inte såg detta komma en mil bort, är rakt av naiv och dum.

Dom gör detta för att kunna erbjuda bättre tjänster och snabbare uppdateringar.
Dom skiter fullständigt i din gömda porrmapp på datorn. Lugn

Permalänk
Inaktiv

Vad är det här för BS. Har spelat GTA 3, Stalker och första Hitman (Codename 47) utan vikla som helst problem via Steam. Om det handlar om CD skivor så är min fråga - vem spelar men CD skivor idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236740:

Vad är det här för BS. Har spelat GTA 3, Stalker och första Hitman (Codename 47) utan vikla som helst problem via Steam. Om det handlar om CD skivor så är min fråga - vem spelar men CD skivor idag...

Bra fråga, jag har nog redan glömt bort att det fanns den tiden då folk faktiskt stoppade CD skivor i datorn för att spela. Min DVD station har ju varit bortkopplad i många år redan...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Du menar att du aldrig gjort det än?

Kan inte påstå att jag aldrig använt riggad mjukvara, nej.

Men när man faktiskt sen tycker om spelet/programmet så köper jag normalt sett detta och slänger piratade versionen. Därför är det en ren smäll på fingrarna att jag nu måste begå brott (som enligt Sverigens polis/åklagare verkar vara värre än att begå mord i detta land, sett till straff och den mängden personal timmar som läggs på det), och hitta pirat-version igen, bara för att kunna spela ett spel jag har lagligt inskaffat.

Permalänk
Medlem

Oooch det tog så här lång tid att märka det här för att nästan alla kör med no-CD patchar ändå.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Bra gjort. Slipper folk få förstörda system p.g.a trasig mjukvara.
SPelutvecklare/utgivare har ett stort ansvar här och även med framtida speltitlar.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Avstängd

Som en konsekvens bör samtliga nya speltitlar Microsoft-licensieras inom ramen för "futureproof mark 2025 - use your software after 2024" MITT trademark som Microsoft kan köpa licens för att använda. Årtalen ändras automatiskt vid varje årsskifte. Microsoft Sverige kan PM:a mig för kontraktsskrivning..
Speltitlar som ej kvalificerar sig är per definition lagliga att cracka eftersom köpt spel i annat fall ej kan nyttjas fullt ut.
Det kan också vara så att man som spelköpare inte skall förvänta sig att kunna spela sitt spel mer än tre år. Om så är fallet bör Microsoft och spelbranschen tydligt förklara sina avsikter för att kunderna skall kunna omvärdera situationen.
Ut i solen.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan inte påstå att jag aldrig använt riggad mjukvara, nej.

Men när man faktiskt sen tycker om spelet/programmet så köper jag normalt sett detta och slänger piratade versionen. Därför är det en ren smäll på fingrarna att jag nu måste begå brott (som enligt Sverigens polis/åklagare verkar vara värre än att begå mord i detta land, sett till straff och den mängden personal timmar som läggs på det), och hitta pirat-version igen, bara för att kunna spela ett spel jag har lagligt inskaffat.

Att ladda ner och köra exempelvis en noCD-crack på en köpt programvara är väl inte det samma som att ladda ner en piratkopierad version av samma programvara?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Seriöst, jag blir chockad av hur många som sitter och swappar CD och DVD-skivor i sin dator för att spela, året är för fan 2015. Det gjorde jag inte ens när jag köpte spel fysiskt, det första man gjorde var att lägga in en NO-CD patch för att slippa kopieringsskydded vars enda effekt var att försämra prestanda.

Och nej, det är inte olagligt att använda en No-CD till ett spel man äger. Att ens tro att det skulle kunna fungera så i Sverige är bara korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMental:

Seriöst, jag blir chockad av hur många som sitter och swappar CD och DVD-skivor i sin dator för att spela, året är för fan 2015. Det gjorde jag inte ens när jag köpte spel fysiskt, det första man gjorde var att lägga in en NO-CD patch för att slippa kopieringsskydded vars enda effekt var att försämra prestanda.

Och nej, det är inte olagligt att använda en No-CD till ett spel man äger. Att ens tro att det skulle kunna fungera så i Sverige är bara korkat.

det är långt ifrån alla som är så tekniska när det gäller datorer . även om det är en superlätt grej för dej

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

det är långt ifrån alla som är så tekniska när det gäller datorer . även om det är en superlätt grej för dej

Så lär dig då? Man föds inte "teknisk" och det är verkligen inte svårt att installera en No-CD patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMental:

Så lär dig då? Man föds inte "teknisk" och det är verkligen inte svårt att installera en No-CD patch.

jag prata inte om just mej . du var ju chockad av hur många det är som inte swappar sina skivor . då upplyste bara jag dej om att det är långt ifrån alla som är så händiga när det gäller datorer . hur många har inte du hjälpt med sina datorer i tex din egen släkt . du borde inte vara så chockad .

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMental:

Så lär dig då? Man föds inte "teknisk" och det är verkligen inte svårt att installera en No-CD patch.

Många kanske inte tycker att de ska behöva söka runt efter ett no-cd crack när de köpt spelet lagligt igenom elgiganten eller liknande. Det är inte svårt att installera en no-cd patch(crack?) men för en person som inte vet riktigt vad han letar efter kan det komma in bra mycket onödig skit på hårddisken.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Att ladda ner och köra exempelvis en noCD-crack på en köpt programvara är väl inte det samma som att ladda ner en piratkopierad version av samma programvara?

@PMental
Du modifierar en copyright skyddad mjukvara, det är precis lika olagligt om du inte i EULA har fått okej att göra så.

Vad i självaste får er att tro något annat?

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Vilken lättnad. Tack för svar!

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMental:

Seriöst, jag blir chockad av hur många som sitter och swappar CD och DVD-skivor i sin dator för att spela, året är för fan 2015. Det gjorde jag inte ens när jag köpte spel fysiskt, det första man gjorde var att lägga in en NO-CD patch för att slippa kopieringsskydded vars enda effekt var att försämra prestanda.

Och nej, det är inte olagligt att använda en No-CD till ett spel man äger. Att ens tro att det skulle kunna fungera så i Sverige är bara korkat.

Finns dock undantag med spel som blir av med musik eller annat mediainehåll när de crackas (dock kan man lösa det genom att göra en avbild av skivan och CD/DVD emulera den), gäller framförallt äldre spel som inte hade valet av "full" installation, många senare titlar har fixats för det men långt ifrån alla. Så det är en anledning.

Sen får man inte glömma att många som jag är retro samlare, precis som jag stoppar i en diskett i mina Amiga ibland även om jag kan köra det från hårddisk via WHDLoad så förlorar man känslan lite när man kör från hårddisk, visst gör man inte så oftast då det är bekvämt med snabbare laddningstider och mindre klabb men ibland är det mysigt.
Samma sak gäller även CD-skivor en del tycker om att gå igenom sin hylla med äldre titlar, välja ut ett spel man vill spela och peta in det i sin optiska läsare. Dock är detta ett icke problem för många som mig då vi har äldre mer lämpad hårdvara dedikerat för detta.

Sen självklart crackar man även en hel del äldre spel för enkelhetens skull men det kan fortfarande vara mysigt att stoppa i en floppy/CD/DVD i en äldre maskin och spela ibland så jag förstår helt att folk tycker detta är irriterande för alla har inte dedikerad hårdvara för äldre spel eller att dem inte fungerar i en virtuell maskin.

Så summa summarum, cracka spel går inte alltid utan kan bli en sämre upplevelse i vissa fall, även bristen på cracks för senaste patch förekommer ofta och då blir man sittandes med en äldre version med ev problem som inte är patchade.
Stor det av detta går lösa dock men det är inte alla som har kunskapen att korrekt rippa optiskmedia med allahanda skydd.

Samlaren och den som faktiskt tycker det är mysigt att välja/stoppa i fysisk media i sina maskiner finns det nog gott om med dock blir det säkerligen ett icke problem då dem oftast har dedikerad hårdvara med äldre OS för detta men som sagt alla kanske inte har det.

Edit: 2015 och jag har fortfarande 5,25" diskettenheter samt bandstationer i bruk, jäklar vad töntig och efter jag är

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.