Windows 10 stoppar äldre kopieringsskydd och gör klassiska titlar ospelbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Jag kör win 10 och testade just mitt GTA3 på steam, här funkar det än iaf.

Gäller nog de versioner som kräver att man har skivan i datorn när man spelar. Inte säker dock!

Permalänk
Medlem

Hade längtat så efter windows 10 . men ack så besviken jag blev . en dyster miljö utan möjlighet att ändra fönster mm . möjlighet kanske finns men inte som inställning i windows .

Är iallafall åter på windows 7 och glädjen kom tillbaka .

windows 10 var bara tråkig rakt igenom

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Windows 10 är inte ens en månad gammal och redan dyker skiten upp till dom. Om 1 år har Microsoft säkert lyckats eliminerat de här problemen som finns med 10an nu. Den är ju precis lanserad, vad förväntade ni er?

Finns exempel fast spel.

Sim City
Arkham Knight
Assassins Creed: Unity
Battlefield 4.

De fick skit respektive och respektive funkar bättre en tid senare.

Vilket problem, de kommer inte stödja det pga säkerhetsrisker som dessa medför vad är det att fixa? BTW Arkham Knight säljs fortfarande inte så "funkar bättre" är lite off här.

Skrivet av anon5930:

Problemet som kan(/kommer) uppstå är ju att spelet inte kan hantera det virtualiserade grafikkortet gästsystemet använder. Processorer som stödjer VT-d bör kunna klara detta genom att tilldela grafikkortet men de flesta här lär inte ha processorer som stödjer funktionen. En av nackdelarna med Intels K-processorer för övrigt, de saknar VT-d medans Non-K av samma modell har VT-d.

Värt att prova dock.

Fast VT-d kan inte dela ett grafikkorts resurser för host och guest, utan du måste ha ett extra grafikkort för att tilldela.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffyNALLE:

Nu vet ni varför Win10 uppdateringen är gratis och inget här i världen är gratis. Ni har bara er själva att skylla för. Jag stannar vid 8.1 tack, ”virus och loopholes” skitsnack och det vet du. Detta handlar om lagligt kontroll samt intrång via Win10 mjukvara inpå din privata information.

Den som inte såg detta komma en mil bort, är rakt av naiv och dum.

____________________________________________________________________________________________________

While our well-behaved readers might not be interested in this story, you might want to tell your naughty friends that Microsoft has updated its Services EULA to give itself the power to scan your hard disk and remove pirated games.

Section 7b in the updated Microsoft Services EULA allows Microsoft to "automatically check your version of the software and download software update or configuration changes, including those that prevent you from accessing the Services, playing counterfeit games, or using unauthorised hardware peripheral devices."

Interestingly, the new terms give Microsoft the power to target pirated games but not pirated applications such as Microsoft Office or Adobe PhotoShop.

Some news outlets have reported that the new terms are for Windows 10, but they aren't. At least, not directly. Instead, the Services EULA applies to a multitude of Microsoft services including Bing, Cortana, Microsoft Edge's default homepage & new tab page, Microsoft Account, Office 365, OneDrive, Skype, Xbox LIVE and Games published by Microsoft.

Cortana is a core component of Windows 10 and Edge is its default web browser. By using any of them, you fall under the umbrella of the new EULA. Nonetheless, it is hard to imagine a Windows 8, 7 or XP user who doesn't use Skype, OneDrive or games published by Microsoft.

Men snälla!

Rätta mig om jag har fel, men visst är detta "Old News"
Allt det har redan diskuterats, om och om igen i tian tråden!

Stanna du på 8.1
Gillar du att spela högt........ så är 10:an nästa kort.

Så är det bara.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Verkar knepigt att microsoft medvetet blockerar sånt här. Jag vill bestämma själv över mina egna datorer. Vill användaren ta den oerhört stora risken med säkerhetshålen bör den också få göra det, ska inte vara microsofts val att göra.

Permalänk
Avstängd

Fick min windows10 uppgradering idag.
Det blir nog så att INTE installera win10 nu.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Tur då att man har äldre maskiner dedikerade för just äldre spel så det är inget problem.

Dock kan man tycka att det skulle vart valbart att aktivera stödet för securom och safedisk, må hända detta kommer i en framtida uppdatering.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Eftersom det är gjort på endast Windows 10, som något "förbättrat skydd" trots att Windows 8 och 7 har support kvar, där de ska få samma säkerhetspatchar.
Allt eller inget vill jag säga då.

Att man stänger ute DRM är en sak, att man väljer att göra det på endast vissa OS och sedan skyller på säkerhet, är skitsnack. Hade det varit så stor säkerhetsrisk hade tidigare OS också fått detta.

Fast det kan ju bero på helt andra saker. Det är trots allt en ny kernel-version i Windows 10 än vad det är i windows 7 och 8a. Det kan ju helt enkelt vara så att dom delar av kerneln inte fanns i 6.1.x (windows 7) eller 6.3.x (windows 8.1).

EDIT: Och då ska vi inte tala om att säkerhetshålet kanske uppstod iom. kernel 10.x, dom kan mycket väl ha gjort en trade-off som öppnade upp ett hål för att täppa till ett annat och har istället implementerat den här lösningen för att täppa till hålet dom öppnade.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Skrivet av Commander:

Visst jag förstår Microsoft till detta men endå så har de alla andra säkerhetsriskerna av pga deras avlyssning.

Jag har inte hört hur detta ska utgöra en säkerhetsrisk. Som det ser ut idag, så verkar denna insamling bara vara för statistik och inlärning för AI. (Källa: jag)

Visa signatur

Maximus VI Extreme – Intel Core i7 4770k @ 4.2 GHz – Corsair H100i – 2x Asus DCUII GTX 780 – NZXT H440 – 4TB segate HDD, 2x Samsung 850 Pro 256 GB, Raid0 – Corsair AX860i – 16 GB HyperX Fury @ 2400 MHz – Windows 10 – Corsair K70 – Samsung U28D590D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Vilket problem, de kommer inte stödja det pga säkerhetsrisker som dessa medför vad är det att fixa? BTW Arkham Knight säljs fortfarande inte så "funkar bättre" är lite off här.

Fast VT-d kan inte dela ett grafikkorts resurser för host och guest, utan du måste ha ett extra grafikkort för att tilldela.

Ah, lite värre då. Jag har iofs mest tittat på det alternativet för ESXi och där använder man ju ändå inte spelkorten normalt sett till något annat. Klart värt att betänka till nästa datorbygge, hade tänkt återvända till ITX men nu behöver jag troligen plats för två grafikkort ändå. Tack för att du nämnde det.

Permalänk
Hjälpsam

Ni som har problem med W10 och uppgraderat från W7.
Om ni skapade ett MS-konto i samband med uppgraderingen, se då till att detta konto finns med under er katalog för Users eller användare.
För mig saknades det, men efter det att lagt till det och gett det fullständiga behörigheter fungerade saker och ting mycket bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

I säkerhetssyfte så visst, det rör sig om två värdelösa koperingsskydd så jag har en viss förståelse, men det känns ändå fel att blockera det helt. Kan man inte åtminstone få ett val om man verkligen vill starta spelet eller inte?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diako:

Det där var sista spiken i kistan med andra ord.
Har upplevt sjukt många små som stora buggar, både prestanda- och designmässigt, alla väldigt irriterande på sina sätt.
För att inte nämna datainsamlingen som man inte direkt har accepterat men som sker i bakgrunden om man inte avaktiverar den.

Har funderat ett tag på att byta tillbaka till 8.1 som faktiskt fungerade väldigt bra, och nu känns det rätt att göra det med tanke på hur ett nytt operativsystem som ska vara en uppgradering egentligen känts som en nedgradering.

Edit:stavning

Vad är det för buggar? Jag har använt developer preview dagligen sedan augusti 2014. Under den tiden har jag hittat en bugg. Att man inte kunde ändra IP adress manuellt via nätverks och delningscenter som vanligt första månaderna.

Sen så får du väll faktiskt välja att inte slå på datainsamling om du inte är lat och klickar på "rekommenderade" inställningar när du installerar.

Genomgående är jag väldigt imponerad av i princip allt i windows 10

Visa signatur

i7 3770K | 16GB Vengeance | R9 290X | 2x840 EVO - Raid0 | Mionix Naos 3200 | Mionix Zibal 60 | Astro A40

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha tillbaka Bill Gates han var smart nog att inte lägg in skit i sitt OS.

När Bill Gates lämmar över det till någon annan då försvann start meny och nu lägger dom in spionprogram is OS.

""Så läge lever Windows 7 hej hej""

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen av parterna vill göra något åt det har dom därmed låst fast användarna så borde det ju rent krasst vara tillåtet att piratkopiera, patcha och modda bäst man vill - så länge man har Windows 10.

Jag förespråkar det inte för fem öre, men har man en legit kopia av ett spel, ett spel man har köpt så ser jag det som en "laglig olaglig" lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

I säkerhetssyfte så visst, det rör sig om två värdelösa koperingsskydd så jag har en viss förståelse, men det känns ändå fel att blockera det helt. Kan man inte åtminstone få ett val om man verkligen vill starta spelet eller inte?

Enligt en tidning så skulle man komma runt det med microsofts produkt Sign-tool

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff5...

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Det är inte helt ovanligt idag att kopieringsskydden patchas bort efter någon månad eller så, fast det säger man såklart inget om. Att klara sig en vecka utan att spelet knäcks anses vara lyckat eftersom en majoritet av försäljningen sker då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffyNALLE:

Nu vet ni varför Win10 uppdateringen är gratis och inget här i världen är gratis. Ni har bara er själva att skylla för. Jag stannar vid 8.1 tack, ”virus och loopholes” skitsnack och det vet du. Detta handlar om lagligt kontroll samt intrång via Win10 mjukvara inpå din privata information.

Den som inte såg detta komma en mil bort, är rakt av naiv och dum.

____________________________________________________________________________________________________

While our well-behaved readers might not be interested in this story, you might want to tell your naughty friends that Microsoft has updated its Services EULA to give itself the power to scan your hard disk and remove pirated games.

Section 7b in the updated Microsoft Services EULA allows Microsoft to "automatically check your version of the software and download software update or configuration changes, including those that prevent you from accessing the Services, playing counterfeit games, or using unauthorised hardware peripheral devices."

Interestingly, the new terms give Microsoft the power to target pirated games but not pirated applications such as Microsoft Office or Adobe PhotoShop.

Some news outlets have reported that the new terms are for Windows 10, but they aren't. At least, not directly. Instead, the Services EULA applies to a multitude of Microsoft services including Bing, Cortana, Microsoft Edge's default homepage & new tab page, Microsoft Account, Office 365, OneDrive, Skype, Xbox LIVE and Games published by Microsoft.

Cortana is a core component of Windows 10 and Edge is its default web browser. By using any of them, you fall under the umbrella of the new EULA. Nonetheless, it is hard to imagine a Windows 8, 7 or XP user who doesn't use Skype, OneDrive or games published by Microsoft.

Håller med dig, men vad du än gör idag spåras, det är inte enbart Microsoft med Windows 10 som spårar. Är du inne på Sweclockers? Gatt, då blir du spårad i form av reklam (http://puu.sh/jFSWX/2f1e936daa.png). Använder du Chrome? Googles affärsidé bygger på att sälja riktad reklam till dig så allt du gör spåras. Har du en Androidmobil? Då spåras du med GPS för att rikta annonser. Du kan använda adBlock/Ghostery/VPN men idag blir du spårad hela tiden.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Avstängd

Ni som klagar på kopieringsskydden hoppas jag gör era inköp hos t.ex. GOG som säljer DRM-fria spel. I stort sett enda sättet man kan säga nej till kopieringsskydd på men ändå spela spelen. Tyvärr finns ju inte ALLA spel där... men då får man helt enkelt låta bli de spelen. Annars får man väl vara en hycklare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

Ni som klagar på kopieringsskydden hoppas jag gör era inköp hos t.ex. GOG som säljer DRM-fria spel. I stort sett enda sättet man kan säga nej till kopieringsskydd på men ändå spela spelen. Tyvärr finns ju inte ALLA spel där... men då får man helt enkelt låta bli de spelen. Annars får man väl vara en hycklare.

Ju större marknadsandel GOG också får ju fler spel kommer också dyka upp. Utbudet är i mitt tycke bra idag även om (nya) AAA-spel saknas.

Finns i mitt tycke få anledningar att köpa ett spel på exempelvis Steam som också säljs på GOG då man får en DRM-fri utgåva som fungerar och dessutom supportas.

Permalänk
Medlem

@hesste2:

Kan nämna några småproblem som irriterade mig och som jag kommer på nu:

*Man måste avaktivera och aktivera numpad för att skriva in sin pinkod för inlogg vid uppstart (många har detta)
*Speech recognition (en funktion jag använde frekvent med mina trådlösa hörlurar) funkade väldigt dåligt
*Mycket drivrutinsfel, vare sig det är ljudkort, tangentbord, hörlurar eller grafikkort
*Frekventa frysningar som varade 1-2 sek åt gången i vilket spel jag än körde, händer inte nu med 8.1, förmodligen drivrutinsfel.

Har som sagt installerat 8.1 nu och allt är som det ska igen för mig.
Så mja.. väntar nog med W10 tills jag ser en klar förbättring iaf.

Permalänk
Medlem

Detta måhända vara mitt kortaste inlägg någonsin...

DRM är efterblivet. Enbart den ärliga kunden drabbas av det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag vill ha tillbaka Bill Gates han var smart nog att inte lägg in skit i sitt OS.

När Bill Gates lämmar över det till någon annan då försvann start meny och nu lägger dom in spionprogram is OS.

""Så läge lever Windows 7 hej hej""

Förmodligen som många säger så har även tidigare versioner av Windows spionprogram, Wíndows 10 gav dig bara lite toggles för att stänga av det.

Skrivet av Felparkerad:

Håller med dig, men vad du än gör idag spåras, det är inte enbart Microsoft med Windows 10 som spårar. Är du inne på Sweclockers? Gatt, då blir du spårad i form av reklam (http://puu.sh/jFSWX/2f1e936daa.png). Använder du Chrome? Googles affärsidé bygger på att sälja riktad reklam till dig så allt du gör spåras. Har du en Androidmobil? Då spåras du med GPS för att rikta annonser. Du kan använda adBlock/Ghostery/VPN men idag blir du spårad hela tiden.

Använd Chromium istället för Chrome då får du Chrome fast utan allt google.
Använd någon annan Android version än den som följer med med all spårning. Du kan också stänga GPS spårningen genom att inte välja det vid första starten eller gå in på det senare i inställningar. Samt för guds skull installera inte facebook appen på mobilen och om du gör det använd Privacy Guard så den inte läser dina kontakter, sms, vem du ringt och position.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Helt rubbat. Här har man alltid köpt sina spel för man vill stödja spelutvecklarna. Har väl ett hundratal spel på dvd. Har spel som släppts -92 och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diako:

@hesste2:

Kan nämna några småproblem som irriterade mig och som jag kommer på nu:

*Man måste avaktivera och aktivera numpad för att skriva in sin pinkod för inlogg vid uppstart (många har detta)
*Speech recognition (en funktion jag använde frekvent med mina trådlösa hörlurar) funkade väldigt dåligt
*Mycket drivrutinsfel, vare sig det är ljudkort, tangentbord, hörlurar eller grafikkort
*Frekventa frysningar som varade 1-2 sek åt gången i vilket spel jag än körde, händer inte nu med 8.1, förmodligen drivrutinsfel.

Har som sagt installerat 8.1 nu och allt är som det ska igen för mig.
Så mja.. väntar nog med W10 tills jag ser en klar förbättring iaf.

Det där låter som fel som möjligen bara händer vid en uppgradering. Om du orkar skulle jag rekommendera att formatera och göra en ny installation istället. Men det kan ju självklart vara så att du helt enkelt har otur och har en hårdvarukombination som W10 inte gillar än =(

Visa signatur

i7 3770K | 16GB Vengeance | R9 290X | 2x840 EVO - Raid0 | Mionix Naos 3200 | Mionix Zibal 60 | Astro A40

Permalänk
Medlem

Helt rätt..

Nu drar vi ett streck över allt ni piratkopierat ... släng, glöm, var glada att ni slapp fängelse eller miljonböter. Nu finns chansen till ert nya och bättre övervakade och inspelade liv!!!

Vilken chans att börja om från scratch med Win Zehn !!!

Allt ska redovisas, även det som du köpt men tappat licensnyckeln till ska slängas, det du köpt och har licensnyckel till ska dubbellkollas .

Allt ska göras rätt för - fr om här och nu - , inkl era vanor och ovanor ska övervakas ... Hier Kommt Win Zehn!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

Hade längtat så efter windows 10 . men ack så besviken jag blev . en dyster miljö utan möjlighet att ändra fönster mm . möjlighet kanske finns men inte som inställning i windows .

Är iallafall åter på windows 7 och glädjen kom tillbaka .

windows 10 var bara tråkig rakt igenom

Vad menar du med att "ändra fönster"? xD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad menar du med att "ändra fönster"? xD

ursäkta ,skrev fortare en jag tänkte kanske . det är fönsterfärgerna jag tänkte på

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Proffsmobbare

Tala om att göra en höna av en fjäder.

Permalänk
Inaktiv

hahahahaha folk vill ju ha detta i windows 10, tydligen så är dom helt okej med att microsoft ser och dikterar exakt allt dom gör på datorn