Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Svensktiger:

En 5775C vore ju helt klart en uppgradering från en 2600K.
Men inte en 30->60 fps uppgradering

Nej verkligen inte men jag vill undvika "spikar". Alltså tunga drops och hoppas att en 5775c kanske är botemedlet. Dessutom är det ju en bättre matchning till mitt grafikkort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har precis installerat denna lilla juvel i datorn.
Den ersätter min skållheta 4970K som trots delid och NH-D15 kylning toppar 90+ grader i 4.4 och 0,05v underspänning.

5775C rattades såklart direkt upp till 4.0 med std spänning.
Temperaturerna verkar hålla sig runt 60-65 grader med Aida64 stability test.
Skall såklart testa vidare, men hittills så funkar den galant.
Lite märkligt dock att std spänning är 1.22-1.24v när min haswell nöjde sig med 1.15v vid 4.4.

Hur i helsike kan du nå 90c i 4,4Ghz? Med den kylaren? Då måste något ha varit fel någonstans. Låter fullkomligt orimligt.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Datavetare

Har nu också införskaffat en 5775C. Har under längre tid planerat att bygga min egen "steam-machine" med ett utseende så nära en konsol som möjligt. Valet stod mellan 6700K och 5775C, tycker att Skylake är det bättre valet om maskinen ska användas som generell PC + spel men 5775C är ju intressent i mitt fall då denna maskin uteslutande ska sitta kopplat till TV och köra Steam big-picture mode med Xbox One kontroller som input-enhet.

Letar just nu efter ett vettigt chassi, har gjort en tråd om detta. Har inte heller någon GPU än. Men får kanske stoppa in moderkort (har ett mini-ITX), CPU och RAM i mitt gamla härke i källaren (som idag huserar en AMD Athlon64 3400+ samt ett Radeon 9800Pro har bara haft laptops hemma sedan det bygget). Man kan ju i alla fall installera Windows, uppgradera till Win10 och prova med iGPU...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Hur i helsike kan du nå 90c i 4,4Ghz? Med den kylaren? Då måste något ha varit fel någonstans. Låter fullkomligt orimligt.

Spikarna i Aida64 stability test.
Snitt tempen låg kanske på 80 grader eller så.
Men fortfarande en extremt svårkylt CPU.
Min broadwell snittar 60 grader och toppar 70 eller nåt sånt, en dramatiskt skillnad

Permalänk
Moderator
Testpilot

Någon av er två borde starta en 5775c tråd där de som har processorn på Swec kan rapportera OC och annat av intresse.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Otroligt intressant cpu, men tyvärr är det många som "ger fan" i den. Det är ju bara Fugger som har tunat den ordentligt upp till 5ghz med exotisk kyla. Men, den är ju helt sjukt bra i spel. Hittade en polsk review.

Se till exempel i Battlefield på 1080p.
http://www.purepc.pl/procesory/test_procesorow_intel_core_i5_...

50% bättre än 2500k. Det är inte rent lite det. Skulle vara fint att se hur det skalerar i 1440p och kanske 4k.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Otroligt intressant cpu, men tyvärr är det många som "ger fan" i den. Det är ju bara Fugger som har tunat den ordentligt upp till 5ghz med exotisk kyla. Men, den är ju helt sjukt bra i spel. Hittade en polsk review.

Se till exempel i Battlefield på 1080p.
http://www.purepc.pl/procesory/test_procesorow_intel_core_i5_...

50% bättre än 2500k. Det är inte rent lite det. Skulle vara fint att se hur det skalerar i 1440p och kanske 4k.

Mot i5 vs i5 så handlar det i alla fall om 36 mer FPS Vist ingen ökning som för mig är värt nytt moderkort och cpu. Synd dom inte har skylake med som jämförelse.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare

Verkar dock som ingen riktigt kunna ge en bra teknisk förklaring, mer än "det verkar bra med 128 MB L4-cache för spel", till varför L4-cachen hjälper till i spel men är i princip irrelevant för alla andra program man testar.

Jag skulle gått på 6700K om det inte var för att systemet i princip uteslutande ska användas för spelande. Att 5775C också har längre TDP var extra grädde på moset när den ska sitta i en relativt liten mini-ITX låda. Det jag framförallt gillar med 5775C-resultaten är att det många gånger är för minimal FPS som denna CPU ger störst lyft, att undvika/minska dippar måste vara det som är viktigast för totalupplevelsen.

Ska bli intressant att testa när chassi och GPU trillat in.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar dock som ingen riktigt kunna ge en bra teknisk förklaring, mer än "det verkar bra med 128 MB L4-cache för spel", till varför L4-cachen hjälper till i spel men är i princip irrelevant för alla andra program man testar.

Jag skulle gått på 6700K om det inte var för att systemet i princip uteslutande ska användas för spelande. Att 5775C också har längre TDP var extra grädde på moset när den ska sitta i en relativt liten mini-ITX låda. Det jag framförallt gillar med 5775C-resultaten är att det många gånger är för minimal FPS som denna CPU ger störst lyft, att undvika/minska dippar måste vara det som är viktigast för totalupplevelsen.

Ska bli intressant att testa när chassi och GPU trillat in.

Undra vad som händer när l4 chachen introduceras till skylake...

Det + förfinig utav skylake=game over?

tror att amd kommer ha stora problem

Edit: lägg märke till hur broadwell skalar ännu bättre i gpu intensiva spel jämfört mot cpu intensiva spel... Kanske kan igpun spela en stor roll i det hela också?

Permalänk
Medlem

Ja, kan verka som om Intel släppte denna bara för att de "kan". Ganska förståeligt att Apple hoppar på dessa.

För de som har Z97 är ju denna en jävligt bra cpu. Här i norge går 5775c för 3400 spänn, men skulle gärna ha sett den konkurrera med 4790k på pris.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag kan också få min 4790k att toppa 90 grader i stress test, men varför bry sig? I alla sorts användanden så har min cpu aldrig överskridit 70 grader. Kör den i 4,6ghz @ 1,2v med en Noctua NH-D14 och fläktar som snurrar runt 600 rpm.

Permalänk
Datavetare

@tudz: har för mig att de flesta stationära Intel CPU-modeller inte throttlar innan 95ºC och den tål upp till 105ºC, så varför ställa fläktkurvan så att man ligger under 80-90ºC?

Kyleffekten beskrivs av denna funktion

ju högre temperatur kretsen håller ju långsammare kan man låta fläkten snurra för att uppnå en viss kyleffekt.

Så länge kretsen kan hålla maximal frekvens är det ju en fördel med så hög temperatur som möjligt då det möjliggör ett tystare system.

Jag ska då i alla fall testa den tesen och lägga fläktkurvorna både på CPU och GPU så nära gränsen för "throttling" som möjligt utan att det påverkar prestanda, vill ha ett så tyst system som det bara går.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

@zin105: har för mig att de flesta stationära Intel CPU-modeller inte throttlar innan 95ºC och den tål upp till 105ºC, så varför ställa fläktkurvan så att man ligger under 80-90ºC?

Kyleffekten beskrivs av denna funktion
https://upload.wikimedia.org/math/e/d/8/ed841db68bbfb82b14bf15a38f1d4256.png
ju högre temperatur kretsen håller ju långsammare kan man låta fläkten snurra för att uppnå en viss kyleffekt.

Så länge kretsen kan hålla maximal frekvens är det ju en fördel med så hög temperatur som möjligt då det möjliggör ett tystare system.

Jag ska då i alla fall testa den tesen och lägga fläktkurvorna både på CPU och GPU så nära gränsen för "throttling" som möjligt utan att det påverkar prestanda, vill ha ett så tyst system som det bara går.

Rätta mig om jag har fel men kylning av elektronik har väl också med livslängd att göra?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om och isf när kommer Skylake med EDram och 72 EU? :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Om och isf när kommer Skylake med EDram och 72 EU? :>

när amd är ett tillräckligt stort hot OM de blir det någonsin...

nä men jag har ingen aning

mvh

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Rätta mig om jag har fel men kylning av elektronik har väl också med livslängd att göra?

Visst, men vet inte om jag bryr mig huruvida CPU håller 20 år eller 15 år... Vet inte riktigt vad förväntad livslängd är på en GPU, men den byter man å andra sidan typiskt oftare än CPU numera.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

när amd är ett tillräckligt stort hot OM de blir det någonsin...

nä men jag har ingen aning

mvh

Ja det är ju det.. Fattar inte varför AMD inte skapat en APU med mera gfx power. En APU som är tillräckligt snabb för vardagligt användande samt tillräckligt snabb för casual gaming i 1080p hade ju kunnat bli en riktig killer som kan täcka behovet för måååååååååååååååååååånga användare.

Särskilt om AMD hade släppt en egen design typ NUC fast med någon riktigt bra kylningslösning.

Hade ju kunnat genomföras i 28 nm (tror jag).

Edit: Jag skulle själv lätt kunna leva med en sådan APU från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Ja det är ju det.. Fattar inte varför AMD inte skapat en APU med mera gfx power. En APU som är tillräckligt snabb för vardagligt användande samt tillräckligt snabb för casual gaming i 1080p hade ju kunnat bli en riktig killer som kan täcka behovet för måååååååååååååååååååånga användare.

Särskilt om AMD hade släppt en egen design typ NUC fast med någon riktigt bra kylningslösning.

Hade ju kunnat genomföras i 28 nm (tror jag).

Jag håller med dig riktigt hårt men AMD är ju lite självdestruktiva känns det som..

De hade kunnat t.ex köra sina jaguar cores med quad channel , ddr4 och mycket högre basklock. Då hade de inte ens behövt göra så mkt på igpun.. Det var det problemet deras APUer hade, att cpu kraften var för svag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Jag håller med dig riktigt hårt men AMD är ju lite självdestruktiva känns det som..

De hade kunnat t.ex köra sina jaguar cores med quad channel , ddr4 och mycket högre basklock. Då hade de inte ens behövt göra så mkt på igpun.. Det var det problemet deras APUer hade, att cpu kraften var för svag.

Jag tror iof att quad channel minne kräver fler lager på mammakortet=dyrare. Men jag kan ha fel. har själv tänkt tanken. Någon lösning borde de kunnat finna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte riktigt vad förväntad livslängd är på en GPU,

Prestandamässigt så dör den långt innan den avlider rent elektriskt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Visst, men vet inte om jag bryr mig huruvida CPU håller 20 år eller 15 år... Vet inte riktigt vad förväntad livslängd är på en GPU, men den byter man å andra sidan typiskt oftare än CPU numera.

Sant. Det belyser också de uppenbara hållbarhetsproblem denna marknaden har. Som miljövän har jag ganska mycket konflikt med mig själv när det gäller denna hobbyn.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Till vilket mån?

Permalänk
Medlem

@yoshman @svensktiger

Någon av er som streamar? Känner ni att ni utnyttjar HT? Eller skulle ni klarat er på en i5:a utan HT?

trött..
Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Datavetare

@Ramblemoe: streamar inte, men har inte heller byggt ihop min maskin än. Ska precis åka och hämta chassit, hoppas att grafikkortet kommer imorgon och då har jag alla komponenter.

Sätter kanske ihop den idag, kan vara kul att testa iGPU hos "Iris Pro"

Edit: för att svara lite mer specifikt på din fråga. Jag vet att spel idag har väldigt lite nytta av HT på en fyrkärnig Intel CPU (däremot har vi sett att hjälper till en hel del på vissa titlar, som t.ex GTA V och Witcher 3, på de två kärniga modellerna, i3 klarar sig rejält mycket bättre än t.ex. Pentium anniversary g3258).

Men då utvecklingen går så pass långsamt som den gör idag på CPUer, varför ska man då snåla på runt en tusenlapp när man bygger ett system som kostar en bit norr om 10k (hamnade själv någonstans mellan 13-14k totalt). I de (idag ytterst få) lägen CPUn ändå är en flaskhals så presterar 5775C lite bättre än 5675C.

@Dinoman: Witcher 3 på Iris Pro, tror inte det blir så trevlig upplevelse
Hann aldrig få ihop maskinen igår, satan vad pillrigt det var att få in PSU in chassit! Har monterat PSU, CPU, CPU-kylare och kopplat in alla kablar till moderkortet. Blir att fortsätta efter jobbet idag.

Hade lite tur med GTA V och Witcher 3, har inte varit någon idé att köpa dem tidigare då jag tvivlar att min laptop med GT750M (i.o.f.s. en ovanligt variant med GDDR5) orkar driva dessa titlar. Idag var det lite rabatt på båda dessa och de sitter nu i mitt Steam-bibliotek

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

@Ramblemoe: streamar inte, men har inte heller byggt ihop min maskin än. Ska precis åka och hämta chassit, hoppas att grafikkortet kommer imorgon och då har jag alla komponenter.

Sätter kanske ihop den idag, kan vara kul att testa iGPU hos "Iris Pro"

Gött, lite Witcher 3 ikväll då!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Någon av er två borde starta en 5775c tråd där de som har processorn på Swec kan rapportera OC och annat av intresse.

För rent intresse då
Jag skaffade en 5775c för några veckor sedan, jag är dock inte så intresserad av överklockning, men av att ha spelat alla spel jag kan
tänka som är utmanande, så känner jag inte heller något behov av det ännu

Med det sagt, den är såpass bra att jag inte ser en anledning att överklocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verin:

För rent intresse då
Jag skaffade en 5775c för några veckor sedan, jag är dock inte så intresserad av överklockning, men av att ha spelat alla spel jag kan
tänka som är utmanande, så känner jag inte heller något behov av det ännu

Med det sagt, den är såpass bra att jag inte ser en anledning att överklocka

Roligt att läsa! Har personligen funderat på om det är värt att gå från en i7-980X till en i7-5775C just för att undvika alla FPS drops i spel (har börjat uppleva detta i bl.a. Fallout 4) men osäker om det är värt i dagsläget. Skulle en G-sync skärm vara en bättre investering om man får varierande FPS mellan 60-120?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Roligt att läsa! Har personligen funderat på om det är värt att gå från en i7-980X till en i7-5775C just för att undvika alla FPS drops i spel (har börjat uppleva detta i bl.a. Fallout 4) men osäker om det är värt i dagsläget. Skulle en G-sync skärm vara en bättre investering om man får varierande FPS mellan 60-120?

Mja.
Skulle nog bara överväga en 5775C om jag redan satt på en Z97 plattform med en långsammare CPU, eller om jag kunde få tag på ett bra Z97 MB väldigt billigt.
Och buggar inte Fallout om man kör >60 FPS ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mja.
Skulle nog bara överväga en 5775C om jag redan satt på en Z97 plattform med en långsammare CPU, eller om jag kunde få tag på ett bra Z97 MB väldigt billigt.
Och buggar inte Fallout om man kör >60 FPS ?

Har möjlighet att skaffa ett oanvänt Z97 moderkort av en vän som nyss uppgraderat till Haswell-E, därav min övervägan

Vad menar du med buggar? Det verkar flyta på bra för mig, inga buggar jag märkt av iaf (förutom en terminalbugg i början av spelet).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har möjlighet att skaffa ett oanvänt Z97 moderkort av en vän som nyss uppgraderat till Haswell-E, därav min övervägan

Vad menar du med buggar? Det verkar flyta på bra för mig, inga buggar jag märkt av iaf (förutom en terminalbugg i början av spelet).

Spelar inte FO själv, men läste om att spelmotorn beter sig konstigt om man har >60 FPS.
Kan ju såklart vara fixat numera dock