Permalänk
Medlem

Project Woodpecker (Scratchbuild)

Tjenare alla älskade medmänniskor och andra kreatur!

Skulle vara dags för ett litet project som jag har funderat och planerat en tid.
Projektet skulle då handla om ett minimalt chassi med ett ATX moderkort,
delarna är såna som jag har haft liggande längs golvet och tänkte att jag äntligen skulle göra nån användning av dem,

CPU: Intel Q6600
Ram: 8gb ddr2
GPU: Gigabyte GTX 650 2gb
Moderkort: Asrock P45DE

Delarna är inte direkt "up to date" men det har ingen betydelse, det är ju ett chassi jag bygger så man kan ju byta delarna senare

Chassit blir i en udda form med 5 sidor och skall då komma på mitt skrivbord, mellan skrivbordet och en skiva som jag använder som monitor stand, lite svårt att förklara så här kommer ett par pics att ni kanske hänger bättre med

här ser ni platsen där chassit kommer, skivan ovanpå är inte färdig dock ennu, ska betsa både chassit samt skivan till mörk brunt, hoppas det passar in med det svarta skrivbordet

Här har ni en liten sneakpreview på jag hade tänkt mig , har tyvärr ingen IO shield till detta moderkort så får se vad jag klurar ut, kan hända jag lämnar det sådär eftersom komponenterna kommer antagligen någon gång att bytas ut och det är endå i gömman.

Motherboard Trayen skärde jag ut ur ett gammalt chassi jag hade,alla psu kablar kommer att gömmas under den och sedan med list till en fan controller på "framsidan". Skall ennu lägga en "gummilist" runt trayens hål som kablarna kommer upp till moderkortet så de inte ser så förskräkliga ut, trayen skall också målas vit.
Har alldrig byggt ett chassi förut, inte heller moddat, så får se vad det här blir till.

Här var nu allt jag kommer på för tilfället att skriva hit, hoppas builden intresserar, och har ni tips/ ideer så lyssnar jag gärna

Tack för mig! Hörs!

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X

Permalänk
Proffsmoddare

Alltid intressant med skrivbordsbyggen, blir roligt att se resultatet.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Alltid intressant med skrivbordsbyggen, blir roligt att se resultatet.

ja man får väl se! själv hoppas jag det blir bra och har många olika ideer på hur jag skulle kunna göra, saknar dock plånboken för att göra nånting riktit snyggt, men hoppas ni kommer att gilla det !

Här kommer nu en liten mall på hur det kommer att se ut inifrån, nej sidorna är inte färdiga etc jag lade bara snabbt upp oskärda skivor för att visa var väggarna kommer, där kommer ennu att komma på den "sneda" väggen ett fönster av plexi, en fan controller på fram sidan samt power switch, alla kablar som syns kommer att gömmas i någon form av list, har inte helt bestämt mig ennu. Målade också som ni ser motherboard trayen igår.

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X

Permalänk
Medlem

tyvärr sålde jag komponenterna och konstaterade att nästa projekt blir mer "traditionellt" eftersom jag är mer och mer i behov av en lan rig, orkar inte släpa med mitt fractal arc xl varje gång man ska sticka nånstans

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X