Flytt av "sekundär"-HDD, behålla data?

Permalänk

Flytt av "sekundär"-HDD, behålla data?

Är mitt uppe i ett bygge, väl värd uppdatering. Kommer i det nya bygget köra ssd med en clean installation och den gamla systemdisken kommer formateras om och bli "ren" och användas till backup. Så Windows kommer inte behöva flyttas från en disk till en annan, utan det handlar om de andra diskarna. Dessa andra diskar som jag skulle önska föra över till nya datorn, kan dessa flyttas fysisk till den nya datorn med all data intakt eller måste de formateras om för att fungera? Vore extremt jobbigt då jag har ett ganska omfattande mediabibliotek på över 1400 titlar (2,6TB) och annat smått och gott på över 700GB. Vilket skulle kräva ett införskaffande av stor extern disk vilket jag helst skulle undvika..

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Medlem

Om diskarna är fyllda med film och musik behöver de såklart inte formateras för att fungera i en annan dator, om det vore så skulle ju varenda USB-sticka bli i stort sätt värdelös. Jag har kvar min gamla system-disk precis som den var i förra datorn nu i den nya ifall att jag glömt göra back-up på nåt, så länge boot ordningen är rätt i bios behöver man inte grotta i onödan om man inte vill.

tl:dr; Formatera inte dina lagringsdiskar

Permalänk

Ja det ska fungera att slänga in de gamla diskarana du har. Ha dock enbart SSDn inpluggad i moderkortet vid OS installationen.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Skrivet av chloe:

Om diskarna är fyllda med film och musik behöver de såklart inte formateras för att fungera i en annan dator, om det vore så skulle ju varenda USB-sticka bli i stort sätt värdelös. Jag har kvar min gamla system-disk precis som den var i förra datorn nu i den nya ifall att jag glömt göra back-up på nåt, så länge boot ordningen är rätt i bios behöver man inte grotta i onödan om man inte vill.

tl:dr; Formatera inte dina lagringsdiskar

Coolbeans, den parallellen hade jag faktiskt inte ens dragit. Tänkte iof nästan att så va fallet men ville vara helt säker så inte någon "olycka" hade hänt!

Skrivet av Dogshitjoint:

Ja det ska fungera att slänga in de gamla diskarana du har. Ha dock enbart SSDn inpluggad i moderkortet vid OS installationen.

That i know, men bra att folk påpekar. Hade jag inte ens i åtanke när jag inskaffade delar..

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]