Permalänk

Problem med skärm under uppstart.

Hallå my fellow sweclockers.
Idag hjälpte jag min vän att köpa en dator på blocket tillsammans med skärm och vi testade allt och det fungerade där. Nu när han kommer hem säger han att inget visas på skärmen. Han har testat en annan också men fungerar inte där heller. Han har testat att byta sladd men det fungerar inte det heller. Jag har svårt att kunna lista ut vad det är då jag inte har kunnat åka hem till han. Vad kan problemet vara? Grafikkortet som har lossnat? Powersladd till grafikkortet som har åkt ut? Jag har inte mycket att komma med så hjälp uppskattas!

Mvh Aron Sörsäter

Permalänk
Medlem

Har han möjlighet att koppla in skärm direkt på mobot istället och borse från grafikkortet? Får han bild genom mobot så är det troligtvis någonting med grafikkortet, betydligt lättare och felsöka om man får någon slags bild

Visa signatur

$ /dev/null

Permalänk

Startar datorn öht med pip eller fläktar som snurrar? Börja med att koppla om powerkablar och att montera om grafikkortet då dom lättast lossnar i en frakt. Grafikkort bör man som regel ta ur när man fraktar en dator då det kan påverka insticksplatsen under frakten om man inte har väldigt bra packning eller är proffs på att köra.

Specificera gärna vad datorn innehåller så är det lättare att hitta vad som kan ha påverkat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Tack för hjälpen. Genom lite videoinspelningar såg jag att lite sladdar hade lossnat. Fattar inte alls hur det är möjligt men det var tydligen det som var felet. Datorn fungerar felfritt nu. Tack åter igen!