Permalänk
Medlem

Ny rigg men låg fps

Nyligen köpt en ny rigg med x99 system och 5820k samt gtx 970 grafikkort till och fpsen hoppar som fan i cs go mellan 90-150 vilket den verkligen inte bör göra. Jag har inte v-sync på eller multi sampling, Kör 4:2 1280*960 upplösning och 144hz som är inställd i både skrivbordet och launch options.
Grafikkorts driv rutinerna är up to date säger den och modekortet är jag lite vag på om det är helt rätt förutom att allt rullar på annars förutom min fps ingame.
Någon som vet vad som är fel?
System <-------

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Har du plocka hem moderkortets drivisar här ifrån?
Dvs chipset,lan,audio och sata.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Har alltid haft solid 300 fps ingame, 1600x900 low, men igår märkte jag på Inferno hur fpsen ibland hoppade ner och kämpade vid 170-200 fps och grafikkort och processor låg runt 20% användning sen t.ex när han jag spectatade dödade sista killen så hoppade fpsen upp igen. Skit konstigt.. Säkert en av de många grymma uppdateringar som man blir tvingade

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har du plocka hem moderkortets drivisar här ifrån?
Dvs chipset,lan,audio och sata.

Yes men när jag försöker tanka ner ''bios'' därifrån så går det inte att starta setupen blir allt från att det inte är kompatibelt och windows kan inte läsa typ. Har tankat ner alla driv rutiner under ''Drivers''

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan ställa upp på tex 300 men den hoppar ner till 90 hela tiden o hackar till ibland (3-5 ping) stabil
Snittar ungefär 110-120 fps

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur står sig cpu kontra grafikkort? T ex kör cpu på 100 % och gpu på 50 % eller är båda under 100 %?

Permalänk
Medlem

@Wiinis: vart kollar jag det? hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

@Wiinis: vart kollar jag det? hehe

För grafikkortet tror jag MSI Afterburner är bra. För cpu vet jag inte.
Poängen är att du ska starta programmen som loggar användningen av cpu och gpu och sedan köra spelet en stund för att sedan se hur det används.
En teori är att cpu flaskar pga låg upplösning. Det kan du t ex kolla genom att höja upplösning och se om det blir likadant med fps-dropp.
Är det så att cpu går på 100 % då kan du överklocka och få mer fart.

Det kan också vara så att spelet är problemet och då är det inte mycket att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

För grafikkortet tror jag MSI Afterburner är bra. För cpu vet jag inte.
Poängen är att du ska starta programmen som loggar användningen av cpu och gpu och sedan köra spelet en stund för att sedan se hur det används.
En teori är att cpu flaskar pga låg upplösning. Det kan du t ex kolla genom att höja upplösning och se om det blir likadant med fps-dropp.
Är det så att cpu går på 100 % då kan du överklocka och få mer fart.

Det kan också vara så att spelet är problemet och då är det inte mycket att göra...

Kom på afterburner precis när jag skickade kommentaren hihi, testade köra med full upplösning men problemet återstod dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

Kom på afterburner precis när jag skickade kommentaren hihi, testade köra med full upplösning men problemet återstod dock

Har du installerat allt från början, ny installation av windows?

Permalänk
Medlem

@Wiinis: Jag gjorde det när jag hade skruvat ihop allt, men lär väl testa installera om allt igen i värsta fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Swepz: Testa först och se hur mycket processorn och gpu arbetar. Då slipper du massa extrajobb.
Skulle det vara så att t ex processorn går för högtryck då kan du klocka den.
Har du testat slå av HT för att se om det hjälper?

Permalänk
Medlem

@Wiinis: Gpun gick på 46% ingame, har dock inte kollat cpun men bör väl vara resterande. HT?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

@Wiinis: Gpun gick på 46% ingame, har dock inte kollat cpun men bör väl vara resterande. HT?

Att gpu endast når 46 % ingame betyder att den i princip vilar. Nu är nästa steg att kolla cpu ingame. De kan båda ha 100 %
HT = Hyper threading. Vissa spel kan må bättre av att ha det avstängt.

Kolla länken för fler tips:
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=326642...

Mer info