Lätt sprucken skärm - skyddsfilm mot skärsår?

Permalänk

Lätt sprucken skärm - skyddsfilm mot skärsår?

Efter ca 5 år lyckades jag till slut spräcka glaset på min iPod touch som jag använt dagligen. Den gled på ryggsäcken och landade fel denna gång, trots att det bara var två decimeter till golvet. Det är endast i kanten på övre delen av skärmen samt en stor spricka på höger sida. Eftersom enheten trots allt är 5 år gammal och endast har iOS 6 är det inte värt att byta skärmen. Dessutom använder jag den idag enbart för att lyssna på ljudböcker och musik.

Enheten saknade skärmskydd, men ett skärmskydd bör väl kunna sitta kvar trots att glaset är sprucket och skydda det från att skära upp mina fingrar, något den kan göra eftersom jag känt att sprickorna är vassa. Eller ska jag välja bokplast för att tejpa ihop den? Glaset faller alltså inte ut. Bör jag undvika en fuktig trasa för att inte skada själva pekskärmen?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Panga på ett skydd så hjälper det nog tillräckligt. Skulle inte använda fuktig trasa men en torr microfiberduk ska nog få det att fästa.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett skydd borde fungera men jag tror risken är överhängande att det bara blir en enda stor bubbla av alltihopa. Dock värt ett försök

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Efter ca 5 år lyckades jag till slut spräcka glaset på min iPod touch som jag använt dagligen. Den gled på ryggsäcken och landade fel denna gång, trots att det bara var två decimeter till golvet. Det är endast i kanten på övre delen av skärmen samt en stor spricka på höger sida. Eftersom enheten trots allt är 5 år gammal och endast har iOS 6 är det inte värt att byta skärmen. Dessutom använder jag den idag enbart för att lyssna på ljudböcker och musik.

Enheten saknade skärmskydd, men ett skärmskydd bör väl kunna sitta kvar trots att glaset är sprucket och skydda det från att skära upp mina fingrar, något den kan göra eftersom jag känt att sprickorna är vassa. Eller ska jag välja bokplast för att tejpa ihop den? Glaset faller alltså inte ut. Bör jag undvika en fuktig trasa för att inte skada själva pekskärmen?

Skrivet av Andreaz1:

Ett skydd borde fungera men jag tror risken är överhängande att det bara blir en enda stor bubbla av alltihopa. Dock värt ett försök

Skickades från m.sweclockers.com

Min flickvän satte på ett skärmskydd över sin lätt spruckna Nexus 5. Jag trodde också att det skulle bli en enda stor bubbla när hon presenterade idéen om att täcka över skärmen för mig (eftersom jag inte ens lyckades sätta på ett skydd på min telefon som var hel utan en bubbla) men när jag kom hem en dag hade hon smackat på det och det var perfekt "limmat" mot glaset.

Kör hårt!

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk

Monterade på screen protector nu. I Glaset "ovanför skärmen", vid kameran, är det ojämnheter i glaset på grund av sprickan vilket givetvis medför luftbubblor. Sprickan på höger sida som löper längs touchskärmen är helt täckt av skyddsfilmen. Givetvis fick jag. som alltid, en prick under skärmskyddet, trots att jag rengjorde.

Vi får se hur länge det håller. Jag skär mig åtminstone inte nu.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand