Permalänk
Medlem

Installera Windows 7, hittar inte ssd'n

Hej alla glada!
Ska formatera och installera om min dator tänkte jag, har kört Windows på min ssd och sen lagrat skit på min hdd.. Nu när jag ska formatera och installera om så hittar jag inte min ssd i installationen? Måste jag hitta den och visa den via bios? Har ju haft den som primär i över ett år, varför hittas den inte nu?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad kör du för mode på SSD Sata porten. AHCI?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Vart ser jag detta? Va längesedan jag gjorde sett..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Hittar jag det i bios? Ska den va inställd på achi?

Permalänk
Rekordmedlem

Porten ska stå på ahci men det påverkar inte om ssdn syns eller inte, om den inte syns så är det kanske pga att du saknar drivrutinerna, win frågar om du vill ladda in drivers i början av installationen och då bör du peka på drivrutinerna till den diskkontroller du koppat den i.
Du kan också försöka att ansluta den till en annan kontroller, se din manual för info om vilken kontroller som går till vilka portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMpOoNA:

Hittar jag det i bios? Ska den va inställd på achi?

Det är att föredra om du inte vill behöva hämta drivare mm.
Win 7 har egna AHCI drivare som fungerar iaf tills du kommer in och kan uppgradera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Porten ska stå på ahci men det påverkar inte om ssdn syns eller inte, om den inte syns så är det kanske pga att du saknar drivrutinerna, win frågar om du vill ladda in drivers i början av installationen och då bör du peka på drivrutinerna till den diskkontroller du koppat den i.
Du kan också försöka att ansluta den till en annan kontroller, se din manual för info om vilken kontroller som går till vilka portar.

mrqaffe har rätt. Ditt moderkort har säkert 2 olika kontrollers för 2 grupper sata portar. Dom brukar vara olika färg.
Testa att flytta till en sata port med annan färg.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

mrqaffe har rätt. Ditt moderkort har säkert 2 olika kontrollers för 2 grupper sata portar. Dom brukar vara olika färg.
Testa att flytta till en sata port med annan färg.

Hitta achi och den va inställd på det.. Har ju som sagt haft ssd'n länge och haft Windows på den innan så den borde va kopplad rätt? Hittar inte ssd nu i installationen och har inga drivers på skivan står det? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inga drivera på skivan? :S
Har som sagt haft win på den hela tiden, skulle bara blåsa datorn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMpOoNA:

Har inga drivera på skivan? :S
Har som sagt haft win på den hela tiden, skulle bara blåsa datorn..

Löste det, kopplade ut hddn