Permalänk
Medlem

Elorgel - tips?!

Kanske lite out, men tänkte skaffa mig en elorgel, eftersom jag gillar 60/70-talssoundet (Klaus Wunderlich etc.).

Frågor:

1. Men vad ska man tänka på när man köper elorgel?

2. Vad ska man köpa och vad ska man låta bli att köpa?

3. Bra / sunkiga märken?

4. Har alla elorglar en out-kontakt så man kan koppla direkt till datorn (analogt) / mixern?

5. Hur funkar Leslie (roterande speaker) med datorn, eftersom ljudet måste kastas runt innan det kan användas?... mic?

6. Vad ska man betala för en schysst orgel? 2500? 2000? 1500? 1000? 500?

Just nu har jag en tramporgel, men den är för slö och seg. Dessutom kan jag inte spela, dvs jag är nybörjare. Gillar Lesliesoundet... Synth är inte min typ.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

HAMMOND är det enda rätta om du gillar lesli soundet.
Annar kan en sounfont till ljudkortet imitera en Hammond till 99.9% bra så mycket billigare.
En gamma Äkta Hammond är dyr 10000kr+?
Annars kan du leta efter WERSI super orglar.
övra är bara junk om man vill ha rätt sound.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Åfan.

OK, får rota vidare då...

Tack

Visa signatur

Permalänk

Ett annat alternativ är att använda en emulator till datorn t ex B4:
http://www.nativeinstruments.de/index.php?id=b4_us

Ger kanske 90-95 % av ljudet från en hammond och samma valmöjligheter, något du inte får av soundfonts eller andra samplingar.

Om du inte vill använda datorn kan du alltid gå omkring på loppmarknader och liknande och testa orglar, du kan säkert hitta en som låter ok för under en tusenlapp, låt dina egna öron avgöra.

Permalänk
Medlem

Vill helst ha en riktig elorgel, dvs analog och stor som en kloss... bara i datorn känns inte riktigt rätt.

Men jag inte har råd med en hammond för 10000 eller mer så får det nog bli som du säger, Socialstyrelsen - en för runt 1-2000.

Kollat runt lite och hittat en del, men det är ganska mkt nytt gentemot en tramporgel...

... får man hjälp med takten och sånt, typ som på en synth, på finare elorglar?

... de effekter jag vet är Leslie, som sirenar ut ljudet på ett vibrerande sätt med en snurrande högtalare, finns det fler?...

... när det e 2 manualer, eller 2 klaviaturer... ska man räkna det som 2 röster... typ som att man har 2 sångerskor att tillgå? så man kan möta upp den ena rösten med den andra samtidigt eller? (har hört aningar av sånt i en del låtar...)

... vad pajar OFTAST på en elorgel... vad ska jag testa innan köp?

Funderar på att skaffa en ELKA-orgel - är det ett bra budgetmärke?

Visa signatur