Installera windows på hybrid hårddisk???

Permalänk
Medlem

Installera windows på hybrid hårddisk???

Köpte en begagnad dator som har en 500gb hdd samt 25gb ssd och vill installera windows på den och undrar var ska man lägga windows installationen.
när jag startar installationen så vissas det 2 st hårddiskar, ena på 500 och den andra på 25gb som jag misstänker är en ssd,
tack

Permalänk

Jag misstänker att du ska installera den på den vanliga 500 gb, har för mig att det här med hybrid fungerar som så att de 25gb ssd fungerar som en partition där filer laddas in när du kör dem och då öka hastigheten, är dock inte helt hundra men de bör vara så kör du en google bör du hitta mycket mer dock

Permalänk
Medlem

Om det visas 2 partioner/diskar är det ingen hybridhårddisk, utan en vanlig HDD + en mindre SSD som kan arbeta som chashe, detta är alltså olika och separat hårdvara dessa partitioner/diskar

Om så ska Windows installeras på 500Gb disken, dock kolla noga på tillverkarens sidor över vad som kan laddas ner, om nu något behöver köras för att få SSD delen att fungera som tänkt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken dator gäller det (bör alltid anges)? Det finns väl vissa laptops som har specialkonfiguration som kräver särskild mjukvara för att få SSD-cachen att fungera som tänkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro