AMD åtgärdar fläktproblem med drivrutinen Radeon Software Crimson

Permalänk
Melding Plague

AMD åtgärdar fläktproblem med drivrutinen Radeon Software Crimson

Kort efter lanseringen av AMD Radeon Software Crimson framgick att fläkten inte varvar upp som den ska på vissa grafikkort. Det här ska nu vara åtgärdat med en uppdatering, som även rättar till spel-specifika buggar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Fläktbuggen var pinsam, hoppas att den inte ställt till det allt för mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Själv hade jag problem med att windows envisades med att boota till en svart skärm i stället för desktop.
Fick återställa till punkten precis innan crimson installerades.
Så jag sitter på det gammla vanliga CCC igen nu :\
Smått pinsamt av AMD då crimson skall inleda nya tider och nytt tänk från AMD håll.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Nej nu är det värre, avinstallerade och tog bort alla profiler och installerade rent, vid varje omstart står den på manuell och 0% fläkthastighet nu. 290X och Windows 7 64-bitars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Nej nu är det värre, avinstallerade och tog bort alla profiler och installerade rent, vid varje omstart står den på manuell och 0% fläkthastighet nu. 290X och Windows 7 64-bitars.

Är detta med denna drivrutin som du fått dessa problem ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Nej nu är det värre, avinstallerade och tog bort alla profiler och installerade rent, vid varje omstart står den på manuell och 0% fläkthastighet nu. 290X och Windows 7 64-bitars.

Låter katastrofalt och tack för varningen. Jag avvaktar ytterligare!

Edit: Snurrar fläktarna öht? Kanske fel på visningen "bara"?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Körde in denna innan låg jag i idle på ~42grader med fanspeed på ~23% med den nya ingen direkt förändring.

Win10 64bit.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Nu vet jag inte hur drivrutiner funkar osv. Men borde man inte lärt sig från Nvidias misstag när de hade en drivrutin som brände upp kort. Nu har jag inte ett amd kort själv men hur funkar det med garantier osv när det gäller fall som dessa?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Inaktiv

Ytterligare ett skäl till att stanna på Catalyst 15.7.1 faktiskt (if it ain't broken don't fix it)

Känns som att dem var för snabba med att köra ut Crimson och med tanke på vad det är som händer för folk kunde dem avvaktat med att rulla ut Crimson till årsskiftet för att testa och löst så mycket problem som möjligt.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat AMD
Även om jag har ett Nvidia i burken så känns det som att AMD är på rätt spår nu

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Nu funkar det som det ska igen. Tackar.

Permalänk
Medlem

Löste nästan allt:
[82240] Star Wars™: Battlefront - Sky rendering may be broken in some game locations

Snöbanans moln i himmeln försvinner helt i vissa vinklar och blir helt blå.
Ingen deal breaker men ändå nått man inte kan sluta se när man väl märker det.
Kör själv med ION missilen för att få ner luft snabbt så ser detta nästan konstant.

Dock flyter både Starwars och Crimson galant nu, bra FIX av AMD och okej fort gick det !

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Har du testat avinstallera drivrutinen med Display Driver Uninstaller?

Den använder jag varje gång jag vill vara extra noga att ta bort en grafikdrivrutin.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Entusiast

Har läst att vissa löst det genom att reparera Battlefront och grundligt avinstallera och installera Crimson.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ingen av mina burkar som fortfarande kör med luftkylning på GPUn hade problem innan med drivrutinen, och inte heller med denna nya.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Fläktbuggen var pinsam, hoppas att den inte ställt till det allt för mycket.

Instämmer, sånt här får inte ske. Rätt störande att behöva gå in och ställa in kylningen på auto vid varje omstart.
Samtidigt stör jag mig också på att jag inte noterade problemet tidigare men så spelar jag med hörlurar så kylarljudet hörs oftast ändå inte över spelljudet.

Skrivet av str8forthakill:

Nej nu är det värre, avinstallerade och tog bort alla profiler och installerade rent, vid varje omstart står den på manuell och 0% fläkthastighet nu. 290X och Windows 7 64-bitars.

Oj, låter som en klar försämring. Intressant att se hur mitt kort svarar på denna drivare i eftermiddag/kväll.

Skrivet av warmerspy:

Nu vet jag inte hur drivrutiner funkar osv. Men borde man inte lärt sig från Nvidias misstag när de hade en drivrutin som brände upp kort. Nu har jag inte ett amd kort själv men hur funkar det med garantier osv när det gäller fall som dessa?

Det ska finnas inbyggt skydd som ska förhindra att korten faktiskt dör. Men körs de med felaktiga fläktinställningar länge så kan säkert korten ta skada. De rapporter som finns om trasiga kort är jag inte helt säker på att verkligen stämmer.

Exempelvis Nvidias GTX 200-kort hade inget skydd och grillades om man hade otur. Hur det var på 400-serien är jag osäker på, det har hänt mer än en gång med Nvidia vad jag förstått. Det är något som inte bör hända med nyare kort iallafall.

Permalänk
Medlem

@enbom:
Tredjeparts avinstallerare är sämre än den inbyggda i drivrutinerna sedan många år tillbaka.
AMD har dessutom en egen uninstall utility som gör jobbet korrekt.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Kan inte hålla med, avinstallerar du genom drivrutinen ligger det typ 12+ register nycklar kvar varje gång. Dessa rensar inte AMD och måste göras av tredjepart. Kan ta en bild på det när jag installerar den nya drivrutinen på gamingburken efter jobbet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Själv hade jag problem med att windows envisades med att boota till en svart skärm i stället för desktop.
Fick återställa till punkten precis innan crimson installerades.
Så jag sitter på det gammla vanliga CCC igen nu :\
Smått pinsamt av AMD då crimson skall inleda nya tider och nytt tänk från AMD håll.

Det är en beta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

En annan detalj, nya Crimson har fått mig att få "stuck vid terminal" buggen i Fallout 4 med mitt 290X. Hade inte den här buggen innan, rullade tillbaka till 15.11.1 CCC och allt vart normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Själv hade jag problem med att windows envisades med att boota till en svart skärm i stället för desktop.
Fick återställa till punkten precis innan crimson installerades.
Så jag sitter på det gammla vanliga CCC igen nu :\
Smått pinsamt av AMD då crimson skall inleda nya tider och nytt tänk från AMD håll.

HAR HÄNT MIG REGELBUNDET ETT sedan ett tag nu, och jag kör nvidia...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Det är en beta.

Skickades från m.sweclockers.com

Är fullt medveten om det.
Anledningen till att jag tycker det är lite illa är att AMDs gaming evolved via raptr säger att det finns en ny drivrutin att hämta. Betor är för mig avbockade då jag inte är intresserad av dessa. Så AMD verkar tycka crimson är för bra för att kallas beta i systemet?
Hur som så var jag beredd på problem. Dock är det ganska fundamentala saker som borde fastnat redan vid alpha som dom släppt igenom :\
i min mening då alltså.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@enbom:
Tredjeparts avinstallerare är sämre än den inbyggda i drivrutinerna sedan många år tillbaka.
AMD har dessutom en egen uninstall utility som gör jobbet korrekt.

På vilket sätt är de inbyggda bättre när det ligger kvar registernycklar, mappar och filer?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@enbom:
Extremt mycket sämre då det är en icke pålitlig utvecklare, tredjeparts program som rör runt i registret är skräp.

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Clean-Unin...
Länka AMDs egna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

En annan detalj, nya Crimson har fått mig att få "stuck vid terminal" buggen i Fallout 4 med mitt 290X. Hade inte den här buggen innan, rullade tillbaka till 15.11.1 CCC och allt vart normalt.

Grattis. Du har en massa FPS
Begränsa dina FPS till tex 60 så är det löst. Kan gå högre, det är lite olika för alla var gränsen går.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Är fullt medveten om det.
Anledningen till att jag tycker det är lite illa är att AMDs gaming evolved via raptr säger att det finns en ny drivrutin att hämta. Betor är för mig avbockade då jag inte är intresserad av dessa. Så AMD verkar tycka crimson är för bra för att kallas beta i systemet?
Hur som så var jag beredd på problem. Dock är det ganska fundamentala saker som borde fastnat redan vid alpha som dom släppt igenom :\
i min mening då alltså.

Dock gäller ju detta på ett väldigt litet antal kort. Kollar man på de flesta forum är det kanske 2 pers av 50 (kan vara överdrift men också underdrift) som har stött på buggen på ngt sätt. Verkar heller inte vara att alla modeller från just den tillverkaren har problem, det verkar vara ganska random vilka som får problemet. AMD har såklart inte nån möjligthet att testa alla modeller med alla bios variationer där ute i vida världen då det kommit en hel del modeller under de senaste 2 åren.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Slagit på vsync? Du borde antingen slå på det i fallout 4 eller köra en limit på din fps i Crimson för Fallout 4 "stödjer" inte mer än 60 FPS.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Dock gäller ju detta på ett väldigt litet antal kort. Kollar man på de flesta forum är det kanske 2 pers av 50 (kan vara överdrift men också underdrift) som har stött på buggen på ngt sätt. Verkar heller inte vara att alla modeller från just den tillverkaren har problem, det verkar vara ganska random vilka som får problemet. AMD har såklart inte nån möjligthet att testa alla modeller med alla bios variationer där ute i vida världen då det kommit en hel del modeller under de senaste 2 åren.

Självklart inser jag att dom inte kan det. Väldigt många kort där ute men man kan ju tycka att ett ref-kort inte borde stöta på så grundläggande problem.
Att dom inte kan fånga in alla fabriksöverklockade icke ref-kort där ute är så gott som självklart.
Men vem vet.
Dom kanske prioriterar ner sina gammla kort i ref-design :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det var ovanligt snabbt fixat

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"