Ni med erfarenhet - Dropbox på NAS istället för lokalt?

Permalänk
Medlem

Ni med erfarenhet - Dropbox på NAS istället för lokalt?

Hej!

Vi har ett problem på jobbet. Fotoavdelningen tar extremt mycket bilder (då vi har 7 studios) och vi växer så det knakar, och givetvis hänger inte vår IT med riktigt i dessa kraftiga ökningar. Problemet är att många av datorerna som lagrar dessa bilder endast kör en enda hårddisk. Allt lagras alltså på systemdisken och ligger och tuggar hela dagarna. Med tiden har några av datorerna nästan lagt av helt eftersom de har några år på nacken, och hårddiskarna verkar inte palla med trycket. En av de nyare iMac:sen (2013) står bara och laddar hela tiden så fort Dropbox sätts igång.

Min första tanke var att sätta upp en "server", alltså en dator med mycket lagring som fungerar som en extern hårddisk till dessa sju datorer. Min andra tanke var att sätta upp en NAS. Tredje och smidigaste alternativet är att köra på en extern hårddisk per dator. Det sistnämnda alternativet känns kortsiktigt tyvärr, och jag hade önskat att vi hade kunnat köra på en lösning där vi istället använder oss av en NAS för att lagra alla bilder, och sedan låta alla datorer synka med mappen som ligger där.

Till min fråga: fungerar detta alls med Dropbox, och i sådana fall, hur går man tillväga? Finns det ett bättre alternativ att lagra bilder/filer mellan en massa datorer?

Har sökt runt lite på nätet men har tyvärr inte hittat några bra sidor som beskriver en lösning på vårt problem.

Väldigt tacksam för svar då jag själv vill hålla mig ifrån externa hårddiskar.

Tack på förhand,
D

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk

Det finns många lösningar. Vilken som passar bäst i ert fall är svårt att säga. Någon central lagring behövs. Qnap och Synology har bra NAS-produkter som beroende på modell möjliggör stora lagringsvolymer. Arbetar de på fältet eller endast på kontoret? Har de alltid tillgång till nasen? Någonstans anser jag nog att det viktigaste med att få bort lokalt sparad media är säkerhet. Vad händer om en medarbetares maskin går sönder/blir stulen? Jobbar man trådlöst eller trådbundet? Hur stora är filerna? Att accessera filerna över wifi kan upplevas segt för användarna.

Egenhändiga nasservrar kan man med enkelhet också sätta upp. En valfri pc med utdelade mappar. Finns speciella distros som owncloud, xpenology, freenas etc som kan köras på en ny eller befintlig hårdvara.

Beskriv gärna hur ni vill arbeta så är det enklare att ge tips.

Permalänk
Medlem

Synology: https://www.synology.com/en-us/solution/business_storage
Qnap: https://www.qnap.com/static/landing/useng/series/getstarted/e...

Kanske kan vara värt att läsa på om dessa lösningar och se om det passar just er. Verkar gå att bygga ut lagringen väldigt mycket, men beror ju som sagt helt på era behov. Jag har tyvärr ingen erfarenhet själv så kan inte hjälpa till mer än så. Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt hur Dropbox kommer in i bilden.

Jag skulle satsa på minst något i stil med denna:
https://www.synology.com/en-us/products/DS1515+

Om ni har en bra uppkoppling till firman kan ni då använda den som er egen molnlagring istället för Dropbox. NAS'en mäktar även med att köra en VPN-server så att ni kan ansluta till den med bra säkerhet om ni vill det. Ni bör undvika att spara bilderna lokalt på olika maskiner om ni upplever att det slöar ner dem. Så att alla synkar mot er server är ingen bra idé. Istället bör man arbeta direkt mot NAS'en eller manuellt flytta dit bilderna så fort man är klar med dem.

Sedan tycker jag att ni ska komplettera med ytterligare en identisk NAS som ni ställer på en annan plats. Konfigurera er huvudNAS till att göra backup till den andra NAS'en varje natt så att ni inte blir av med några bilder om huvudNAS'en skulle krasha. BackupNAS'en kan vara av en enklare modell, men tänk på att ni då kan vara begränsade av lagringskapaciteten.

En Synology NAS kan även fungera som lagringsplats för Time Machine, vilket kan vara intressant för andra saker ni sparar på era datorer. Men som sagt tycker jag inte att ni ska synka runt bilderna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Håller med kommentarerna ovan... släng dropbox.

Ordna egen NAS med moln mjukvara eller (Owncloud om ni hellre vill det).
Ni kan då få samma möjlighet att komma åt material, men istället för att flera datorer ska synka mot dropbox via internet, så kan de synka via lokalt nätverk (om du vill ha offline lagring). Annars kommer ni ju åt det via NASen direkt.

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet av liknande miljöer som det du beskriver. Håller med vad tidigare skrivit i tråden. Dropbox är inget som kommer lösa detta. Det är på tok för långsamt för att det ska funka.

Det jag har satt upp till mina kunder är QNAP-lösningar av lite olika modeller (beroende på vilka krav man har haft). Vissa av kunderna kör en lokal Thunderbolt disk på respektive dator för att använda medans materialet bearbetas (helt enkelt för att dom inte har så mycket lokal disk i sina iMacs). Sedan synkas det över till QNAP:en med jämna mellanrum.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ytterligare en röst här på Synology.

Har en DS1513+ själv, fungerar kalas.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Det finns många lösningar. Vilken som passar bäst i ert fall är svårt att säga. Någon central lagring behövs. Qnap och Synology har bra NAS-produkter som beroende på modell möjliggör stora lagringsvolymer. Arbetar de på fältet eller endast på kontoret? Har de alltid tillgång till nasen? Någonstans anser jag nog att det viktigaste med att få bort lokalt sparad media är säkerhet. Vad händer om en medarbetares maskin går sönder/blir stulen? Jobbar man trådlöst eller trådbundet? Hur stora är filerna? Att accessera filerna över wifi kan upplevas segt för användarna.

Egenhändiga nasservrar kan man med enkelhet också sätta upp. En valfri pc med utdelade mappar. Finns speciella distros som owncloud, xpenology, freenas etc som kan köras på en ny eller befintlig hårdvara.

Beskriv gärna hur ni vill arbeta så är det enklare att ge tips.

Tack för ett mycket utförligt svar, uppskattas enormt. De arbetar till 95% här hos oss på plats och inte ute i fält. Bilderna tas i en av våra studios, behandlas om det är någon skavank och sparas ner med ett artikelnummer och färgkod. Dessa filer sparas alltid direkt till vår företagsmapp på Dropbox (lokalt synkad på varje enskild dator), som sedan synkas så att samtliga på företaget (och även utomstående parter) kan ta del av dessa bilder.

Vi jobbar trådbundet för att säkra hastigheten och slippa "hickups". Dessutom är vårt trådlösa internet bara 802.11g för tillfället och allt går otroligt segt, så det är inget alternativ hur som helst. Filstorleken har jag tyvärr inte kollat upp, men ska gå igenom lite mer noggrant med tjejerna imorgon och se i vilken upplösning RAW-filerna sparas. Kan dock inte tänka mig att de är större än 30mb/styck.

De använder sig av FileZilla och Dropbox. FTP:n delas med företaget som gör alla beskärningar. Dropbox är jag inte helt hundra på hur många som har tillgång till. Min förhoppning är att de flesta sitter hos oss. Vårt kontor i London använder sig även av alla våra klara bilder.

Min spontana tanke är att alla som sitter här på kontoret/i studion använder NAS:en för att spara filerna och att man sedan synkar mappen/mapparna till Dropbox så att utomstående smidigt (utan någon annan mjukvara) kan komma åt filerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag förstår inte riktigt hur Dropbox kommer in i bilden.

Jag skulle satsa på minst något i stil med denna:
https://www.synology.com/en-us/products/DS1515+

Om ni har en bra uppkoppling till firman kan ni då använda den som er egen molnlagring istället för Dropbox. NAS'en mäktar även med att köra en VPN-server så att ni kan ansluta till den med bra säkerhet om ni vill det. Ni bör undvika att spara bilderna lokalt på olika maskiner om ni upplever att det slöar ner dem. Så att alla synkar mot er server är ingen bra idé. Istället bör man arbeta direkt mot NAS'en eller manuellt flytta dit bilderna så fort man är klar med dem.

Sedan tycker jag att ni ska komplettera med ytterligare en identisk NAS som ni ställer på en annan plats. Konfigurera er huvudNAS till att göra backup till den andra NAS'en varje natt så att ni inte blir av med några bilder om huvudNAS'en skulle krasha. BackupNAS'en kan vara av en enklare modell, men tänk på att ni då kan vara begränsade av lagringskapaciteten.

En Synology NAS kan även fungera som lagringsplats för Time Machine, vilket kan vara intressant för andra saker ni sparar på era datorer. Men som sagt tycker jag inte att ni ska synka runt bilderna.

Dropbox är väl främst för att företaget inte har hunnit med tekniskt i utvecklingen. Alla bilder som är klara läggs på Dropboxen så att alla kan komma åt bilderna från vilken dator som helst i världen. Som jag nämnde i en tidigare kommentar vet jag om att vårt kontor i London har nytta av bilderna vi tar, därav Dropbox. Dessutom har vi bara en 100/100-lina just nu (men hoppas på en 1000/1000 inom en snar framtid) och då känns det lite väl slött om vi ska köra offline-lagring även om jag hade föredragit detta enormt.

I övrigt är jag med på noterna. Att köra en backup är självklart då vi i sådana fall skulle haft vårt egna moln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med kommentarerna ovan... släng dropbox.

Ordna egen NAS med moln mjukvara eller (Owncloud om ni hellre vill det).
Ni kan då få samma möjlighet att komma åt material, men istället för att flera datorer ska synka mot dropbox via internet, så kan de synka via lokalt nätverk (om du vill ha offline lagring). Annars kommer ni ju åt det via NASen direkt.

Det är typ detta jag vill åt, men jag kan tänka mig att 100/100-lina är på tok för långsamt för att köra som en bas för molnlagringen. Vad tror du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jag har erfarenhet av liknande miljöer som det du beskriver. Håller med vad tidigare skrivit i tråden. Dropbox är inget som kommer lösa detta. Det är på tok för långsamt för att det ska funka.

Det jag har satt upp till mina kunder är QNAP-lösningar av lite olika modeller (beroende på vilka krav man har haft). Vissa av kunderna kör en lokal Thunderbolt disk på respektive dator för att använda medans materialet bearbetas (helt enkelt för att dom inte har så mycket lokal disk i sina iMacs). Sedan synkas det över till QNAP:en med jämna mellanrum.

Dropbox är givetvis något jag/vi gärna hade sluppit att använda eftersom det ofta krånglar. Jag upplever själv att det ofta är problem att synka enkla saker som vanliga Excel-filer. Inte alltför sällan för man starta om Dropbox för att få det att synka igen.

Din lösning låter som ett mellanalternativ. Var sin extern hårddisk av bra kvalité som det sedan görs en backup på. Min fråga är då, hur fungerar det om jag och min kollega vill komma åt samma fil vid olika tillfällen? Det som är bra med Dropbox är att alla har samma filer. Strukturen blir bra. Går detta att efterlikna i lösningen du beskriver?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ju sätta upp en struktur som du sedan använder någon automation (rsync) för att synka upp hårddiskarna till QNAP:en. QNAP:en skulle du sedan kunna synka upp till någon dedikerad molntjänst typ Amazons molnlagring. Kontoret i London kan sedan synka ner filerna från Amazon till sin lokala miljö, kanske en mindre QNAP eller bara en lokal dator med stor disk. Eller så får London helt enkelt köra direkt mot molnet, beror väl lite på hur deras workflow ser ut.

Ett annat alternativ är ju att sätta upp två feta QNAP som synkar med varandra med rsync. En har ni på ditt kontor, den andra i London. Då ligger filerna iaf dubbelt och på två olika ställen.

Permalänk
Avstängd

Box genom webDAV så slipper ni spara lokalt på datorerna och har ändå säkerheten med molnsparning samt når mapparna från hela världen. https://community.box.com/t5/Managing-Your-Content/Does-Box-s...

Enklaste lösningen är att använd/köp WebDrive för enklaste konfigurering. Ni kunde använda Netdrive men finns inte till Mac.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Det är typ detta jag vill åt, men jag kan tänka mig att 100/100-lina är på tok för långsamt för att köra som en bas för molnlagringen. Vad tror du?

Beror helt på hur du använder klienterna.

Idag ska ju alla din klienter synca genom samma 100Mbit lina först upp mot internet, sen ner (mot dropbox), och även detta mot alla datorer.

Allt beror så klart på vad man syncar/lagrar. Är det 4k filmer så lär inte 100Mbit räcka långt, men samtidigt så lär ingen Wifi i världen göra det heller med laptops.
Om det är filer som dokument och kontor så är det lätt gjort på 10/10 tom, då dokumenten sällan uppdateras mer än lite då och då, samt att de inte är stora.
Är det bilder på några MB stora som folk ta med kamera, ska ladda upp och sen sprida till samtliga datorer så kan det lasta rätt bra med 100Mbit, men du bör ändå få 5-10MB/s iaf utan problem mot NASen, även via internet. Och ärligt, hur många andra ställen än just er lina har du 100Mbit? Risken är större att ev 3G/4G blir flaskhalsen före. Sitter man lokalt så går det betydligt snabbare att ladda upp, sen efter det så är det mer fråga om alla behöver en lokal kopia på alla bilder.

Om man istället har NAS med detta i lokala nätverket så får ju de flesta klienter, lokalt lätt 1000MBit att leka med trådat, eller iaf 1000Mbit att leka med totalt över Wifi med AC. Samtidigt så är det ju endast den sync som går utanför er lokal som måste dra på 100 linan. Du kan dessutom välja vad som måste syncas i varje dator på ett annat sätt. Kanske inte allt måste vara på alla datorers HDD, utan du kan nå dem direkt med NAS/Moln tjänsten när du behöver. I så fall är det ju beroende på antal användare också, men borde bli betydligt mindre last än ni har idag.

Tekniskt sett så räcker 100Mbit rätt långt, då man sällan har 100Mbit på "andra ställen". Men är ni 20 pers som ska alla använda den, aktivt ladda upp/ner, så kan det bli knapert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Du kan ju sätta upp en struktur som du sedan använder någon automation (rsync) för att synka upp hårddiskarna till QNAP:en. QNAP:en skulle du sedan kunna synka upp till någon dedikerad molntjänst typ Amazons molnlagring. Kontoret i London kan sedan synka ner filerna från Amazon till sin lokala miljö, kanske en mindre QNAP eller bara en lokal dator med stor disk. Eller så får London helt enkelt köra direkt mot molnet, beror väl lite på hur deras workflow ser ut.

Ett annat alternativ är ju att sätta upp två feta QNAP som synkar med varandra med rsync. En har ni på ditt kontor, den andra i London. Då ligger filerna iaf dubbelt och på två olika ställen.

Jag är osäker på om en QNAP behövs i London, men så länge de kan komma åt filerna så kan man kanske titta på en sådan här lösning i framtiden med tanke på att de med största sannolikhet kommer att öka filmässigt med tiden.

Ur ett säkerhetsperspektiv så låter det som att någon sådan här lösning borde finnas i framtiden. Det viktigaste är att den inte behöver administreras speciellt mycket utan att den sköter sig själv när man ställt in den. Sparar denna infon och tar upp det vid ett senare tillfälle.

Skrivet av stormense:

Box genom webDAV så slipper ni spara lokalt på datorerna och har ändå säkerheten med molnsparning samt når mapparna från hela världen. https://community.box.com/t5/Managing-Your-Content/Does-Box-s...

Enklaste lösningen är att använd/köp WebDrive för enklaste konfigurering. Ni kunde använda Netdrive men finns inte till Mac.

Detta lät väldigt intressant. Ska läsa lite mer om detta ikväll!

Skrivet av Paddanx:

Beror helt på hur du använder klienterna.

Idag ska ju alla din klienter synca genom samma 100Mbit lina först upp mot internet, sen ner (mot dropbox), och även detta mot alla datorer.

Allt beror så klart på vad man syncar/lagrar. Är det 4k filmer så lär inte 100Mbit räcka långt, men samtidigt så lär ingen Wifi i världen göra det heller med laptops.
Om det är filer som dokument och kontor så är det lätt gjort på 10/10 tom, då dokumenten sällan uppdateras mer än lite då och då, samt att de inte är stora.
Är det bilder på några MB stora som folk ta med kamera, ska ladda upp och sen sprida till samtliga datorer så kan det lasta rätt bra med 100Mbit, men du bör ändå få 5-10MB/s iaf utan problem mot NASen, även via internet. Och ärligt, hur många andra ställen än just er lina har du 100Mbit? Risken är större att ev 3G/4G blir flaskhalsen före. Sitter man lokalt så går det betydligt snabbare att ladda upp, sen efter det så är det mer fråga om alla behöver en lokal kopia på alla bilder.

Om man istället har NAS med detta i lokala nätverket så får ju de flesta klienter, lokalt lätt 1000MBit att leka med trådat, eller iaf 1000Mbit att leka med totalt över Wifi med AC. Samtidigt så är det ju endast den sync som går utanför er lokal som måste dra på 100 linan. Du kan dessutom välja vad som måste syncas i varje dator på ett annat sätt. Kanske inte allt måste vara på alla datorers HDD, utan du kan nå dem direkt med NAS/Moln tjänsten när du behöver. I så fall är det ju beroende på antal användare också, men borde bli betydligt mindre last än ni har idag.

Tekniskt sett så räcker 100Mbit rätt långt, då man sällan har 100Mbit på "andra ställen". Men är ni 20 pers som ska alla använda den, aktivt ladda upp/ner, så kan det bli knapert.

Denna lösningen låter mer som något jag skulle kunna tänka mig. Att allting är blixtsnabbt på plats gör att vi sparar en hel del tid och frustration. Linan kanske inte räcker till i alla lägen men å andra sidan så är det inte hela världen då folk utifrån inte använder filerna lika mycket som vi gör här på plats. Vid friläggning etc. så blir det en del information som måste förflyttas via nätet, men detta kan köras under natten mestadels.

Det är bara sju studios och det är ännu färre som sitter och redigerar bilder på plats så 100/100 kanske vi klarar oss på ett tag framöver. Om det skulle krisa och det krävs så är en uppgradering till 1Gbit inte långt bort.

Om jag nu skulle vilja testa detta, finns det någonstans man kan läsa på om hur man sätter upp en NAS på ett vettigt sätt, eller styrs det främst av vilken mjukvara/märke man siktar in sig på?

Tack för all hjälp, enormt trevligt när jag själv inte alls är kunnig inom detta område.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Två naslådor på olika platser i byggnaden skulle jag kört på. Sedan att den synkat med varandra varje natt. Användarna jobbar bara mot den ena och den andra är bara backup. Sedan att man eventuellt att man kör crashplan eller liknande om sakerna måste vara säkrade till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Om jag nu skulle vilja testa detta, finns det någonstans man kan läsa på om hur man sätter upp en NAS på ett vettigt sätt, eller styrs det främst av vilken mjukvara/märke man siktar in sig på?

Köper du en färdig NAS (jag rekomenderar Synology) så är allt relativt enkelt att klicka sig fram till.
Finns inbyggd hjälp och schyssta support forum.

Som nämnts tidigare (som jag förstod det) så verkar bästa lösningen vara att ni kör NAS lokalt, alla sparar/läser från NASen.
Sedan synkar du NAS:en till ert dropbox konto för offsite backup som samtidigt är snabbt att kunna använda på ett smidigt sätt om det skulle gå åt helvete.
Det finns andra backup möjligheter men de kan du titta på i steg två.

Ett annat tips vore att läsa lite foto forum och fråga där också om exempel på work flow med en NAS inblandad.

Jag tror att en 4 disk NAS är vad ni behöver, beroende på hur mycket data ni skapar.
Börja med 3 diskar då detta ger 1 disks redundans (dvs ni får motsvarande två diskars utrymme).
Behöver ni mer disk sedan så kan ni trycka i en fjärde.

Vet ni med er att ni växer ut ur en sådan NAS väldigt snabbt så finns det ju större modeller.

(Jag har både Synology (2st) och QNap (1st) och jag hade rekommenderat Synology framför QNAP)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Köper du en färdig NAS (jag rekomenderar Synology) så är allt relativt enkelt att klicka sig fram till.
Finns inbyggd hjälp och schyssta support forum.

Som nämnts tidigare (som jag förstod det) så verkar bästa lösningen vara att ni kör NAS lokalt, alla sparar/läser från NASen.
Sedan synkar du NAS:en till ert dropbox konto för offsite backup som samtidigt är snabbt att kunna använda på ett smidigt sätt om det skulle gå åt helvete.
Det finns andra backup möjligheter men de kan du titta på i steg två.

Ett annat tips vore att läsa lite foto forum och fråga där också om exempel på work flow med en NAS inblandad.

Jag tror att en 4 disk NAS är vad ni behöver, beroende på hur mycket data ni skapar.
Börja med 3 diskar då detta ger 1 disks redundans (dvs ni får motsvarande två diskars utrymme).
Behöver ni mer disk sedan så kan ni trycka i en fjärde.

Vet ni med er att ni växer ut ur en sådan NAS väldigt snabbt så finns det ju större modeller.

(Jag har både Synology (2st) och QNap (1st) och jag hade rekommenderat Synology framför QNAP)

Ååh, nu börjar vi närma oss något! Har du ett exempel på en sådan här NAS av märket Synology som jag kan lägga fram som inköpsförslag? Att fortsätta använda Dropbox ett tag är nog att föredra, åtminstone tills att jag/vi blivit duktigare på detta och vill utveckla och gå vidare till bättre/säkrare alternativ.

Foto-forum är nog inte helt dumt, men jag tror vi är nära nu. Ett steg i rätt riktning.

Låt säga att jag köper in den NAS du kommer förslå, hur smidigt kommer det vara för någon med Mac att kunna se mappen i Finder? Behövs det något mjukvara i datorn alls eller sköter NAS:en alltsammans (Dropbox-synkning)?

Tack för all hjälp, hade aldrig hittat en lösning utan all er feedback!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Ååh, nu börjar vi närma oss något! Har du ett exempel på en sådan här NAS av märket Synology som jag kan lägga fram som inköpsförslag? Att fortsätta använda Dropbox ett tag är nog att föredra, åtminstone tills att jag/vi blivit duktigare på detta och vill utveckla och gå vidare till bättre/säkrare alternativ.

Foto-forum är nog inte helt dumt, men jag tror vi är nära nu. Ett steg i rätt riktning.

Låt säga att jag köper in den NAS du kommer förslå, hur smidigt kommer det vara för någon med Mac att kunna se mappen i Finder? Behövs det något mjukvara i datorn alls eller sköter NAS:en alltsammans (Dropbox-synkning)?

Tack för all hjälp, hade aldrig hittat en lösning utan all er feedback!

Du kommer att klara av att hantera NASen väldigt enkelt.
Det finns inbyggd hjälp och forumen, som jag sa tidigare, är till hjälp.

En fyra diskars NAS skulle kunna vara en av dessa:

DS415+ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2800266
eller
DS416 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3325885

Du har mer kraft i "plus"-modellen, medans DS416 är 2016 års "modell".

Diskar behöver du också, här rekommenderar jag WD RED diskar.
Om du sätter i 3x6 TB så kommer du att ha 12 TB att formatera (ca 10.5 TB i filsystemet) i Raid5 (eller SHR1 som är Synologys raidliknande system).

Har ni möjlighet så köp 4 diskar direkt.
Efter att du har stoppat i diskarna så tar det någon timme innan RAID (SHR) "settet" blir klart.
Du kan pyssla med nedan konfiguration och när det är klart köra in eventuella uppdateringar innan du börjar ladda på GB med data i NASen.

När du startar så gå in och stäng av så att Media indexing är avslaget - du vill nog inte att alla bilder ska indexeras för NASens inbyggda bildgalleri.

Kontrollera att MAC file service är igång, även om era MAC:ar klarar av att ladda upp filer via SMB så finns det fördelar för er att använda MAC:arnas egna fildelningsprotokoll.

Ta tid på dig att tänka igenom hur du vill organisera era bild-bibliotek, skapa dem och tilldela rättigheter.
Är det en box som ni kommer att använda inhouse utan att någon från internet ska kunna komma åt den så kan du vara lite mera soft än om användare från internet ska kunna komma åt den.

De filer som du vill synka upp till DropBox bör ligga under samma huvudkatalog (för att göra det enklare), under den kan det vara hur många underkataloger som behövs.

Installera sedan "Cloud Sync" från Package Center (inte någon annan "Cloud någonting".

Efter att det är installerat så kan du konfigurera vilket DropBox-konto som ska synka till / från NASen.
Det går att sätta upp flera olika konton - men håll då tungan i rätt mun så att du inte synkar katalogstrukturer som ingår i båda kontonas sökväg (du kommer förstå detta mer när du sitter med gränssnittet framför dig).

Här behöver du nog tänka till och ta ett beslut. Kör ni ett DropBox konto för alla datorer eller har varje dator (användare) ett eget DropBox konto?
Kör ni ett för alla så är det ju enklare att bara fortsätta.
Kör ni ett för varje dator/användare så får du ta ställning till om du ska konsolidera eller ej.

Tänk också på Backup, att du har diskarna i Raid innebär inte att du har backup. Egentligen inte att du kör upp sakerna till DropBox heller - om någon editerar sönder, skriver över en fil och den skickas upp till DropBox så skrivs den över där också (beroende på om du betalar premium så har du begränsad / ingen versionering för att kunna gå tillbaka till en tidigare version - jag vet inte vilket då jag inte undersökt).

Fördelarna med att alla sparar sina foton till NAS:en är att inte alla enskilda datorer försöker synka med DropBox, vilket gör att er 100 Mbps länk räcker längre.

Om det blev lite rörigt så skyller jag den sena tiden för det och att arbetsdagen sugit ut hjärnan idag (trist med öt).

Fråga på så ska vi försöka ge dig mer svar innan du handlar. Dock så är google din vän också

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Min röst går till ownCloud. Funkar som Dropbox fast ni har det på egen server. Det enda du betalar för är hårdvara (som du väljder själv) och stömmen som servern drar. Sen kan du ju mata in hur mycket lagring du vill egentligen. Ni kan dela album med varandra och skapa olika användare som synkar med respektive datorer osv, möjligheterna är nästintill oändliga.

ownCloud är gratis och lätt att installera om du frågar mig. Kolla min signatur för mer info, och prova gärna den förkonfigurerade maskinen innan du bestämmer dig för att gå fullt ut. Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@Kaljo

Tycker @Gustav-P gav dig en bra lösning att börja med. Förstår att det inte är enkelt att byta dropbox mm vanor på en dag, och det är inget fel.
Med den NAS lösningen bör du ha det bättre av två världar, den den synkar och sen kan du successivt titta på att fasa ut dropbox och använda annan lösning, vare sig det är Owncloud eller annat sätt.

Sen tycker jag @giplet gav ett bra förslag tidigare i tråden, med att du kan skaffa en till enhet, enklare, och billigare version går bra, som bara gör backup. Denna kan du gärna ställa så långt ifrån den första enheten det bara går, i en annan byggnad om du kan hitta en lösning. Denna enhet ska inte synka, utan ta kopia och behålla lite äldre kopior. (Vet förr så hade min NAS denna funktion, idag gör jag det dock på annat sätt)

Fördelen med det är vid brand/inbrott/virus så har du en backup och behöver inte oroa er för att förlora data lika enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaljo:

Dropbox är väl främst för att företaget inte har hunnit med tekniskt i utvecklingen. Alla bilder som är klara läggs på Dropboxen så att alla kan komma åt bilderna från vilken dator som helst i världen. Som jag nämnde i en tidigare kommentar vet jag om att vårt kontor i London har nytta av bilderna vi tar, därav Dropbox. Dessutom har vi bara en 100/100-lina just nu (men hoppas på en 1000/1000 inom en snar framtid) och då känns det lite väl slött om vi ska köra offline-lagring även om jag hade föredragit detta enormt.

I övrigt är jag med på noterna. Att köra en backup är självklart då vi i sådana fall skulle haft vårt egna moln.

Jag tycker att du ska fundera över hela upplägget med Dropbox/OwnCloud. Ni verkar ha ett feltänk där.

I ditt första inlägg får jag intrycket av att era datorer knäar under belastningen som blir av att ni har så mycket bilder. Samtidigt vill du hålla kvar vid en lösning där man synkar sitt arbete med Dropbox. Det hjälper inte att byta ut Dropbox mot en egen NAS när själva problemet är att ni fyller era diskar med bilder. Så glöm inte bort att titta på det problemet. Dropbox synkningen är bra eftersom ni gör en andra kopia av era saker, dvs backup, men man vill inte synka runt allt till alla i all evighet. Man kan istället tänka sig att man inför ett sätt att arkivera saker när de är klara samt att man låter varje användare synka med sin egen space snarare än att synka mot ett och samma företagskonto.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att du ska fundera över hela upplägget med Dropbox/OwnCloud. Ni verkar ha ett feltänk där.

I ditt första inlägg får jag intrycket av att era datorer knäar under belastningen som blir av att ni har så mycket bilder. Samtidigt vill du hålla kvar vid en lösning där man synkar sitt arbete med Dropbox. Det hjälper inte att byta ut Dropbox mot en egen NAS när själva problemet är att ni fyller era diskar med bilder. Så glöm inte bort att titta på det problemet. Dropbox synkningen är bra eftersom ni gör en andra kopia av era saker, dvs backup, men man vill inte synka runt allt till alla i all evighet. Man kan istället tänka sig att man inför ett sätt att arkivera saker när de är klara samt att man låter varje användare synka med sin egen space snarare än att synka mot ett och samma företagskonto.

Min tanke är att vi ska jobba mot NAS:en istället för direkt mot Dropbox:en, men använda Dropbox som en tjänst för att alla ska kunna komma åt filerna.

Scenariot framför mig är enligt följande under högsäsong:

Fem studios hos oss i byggnaden.
60 bilder/h per studio (30-40MB/st).
Varje timma = ca 10 GB bilder.
100/100-lina = 15-17 min uppladdningstid vid full hastighet (vilket jag tvivlar på att Dropbox klarar)

Om man istället använder NAS: som en mellanlagring har man 10x hastigheten och det tar istället bara 1,5 minuter och kommer inte ens märkas. Uppladdningen till Dropbox sköts under tiden så att utomstående parter kan ladda ner de filerna de vill.

Det jag är rädd för är att vår lina kanske inte räcker till längre fram och att det istället är bättre att hyra in sig på en serverhall för att inte begränsas av mängden användare. I dagsläget kanske det är 10-15 datorer som behöver komma åt bilderna, men hur framtiden ser ut är svårt att veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Fem studios hos oss i byggnaden.
60 bilder/h per studio (30-40MB/st).
Varje timma = ca 10 GB bilder.
100/100-lina = 15-17 min uppladdningstid vid full hastighet (vilket jag tvivlar på att Dropbox klarar)

Om man istället använder NAS: som en mellanlagring har man 10x hastigheten och det tar istället bara 1,5 minuter och kommer inte ens märkas. Uppladdningen till Dropbox sköts under tiden så att utomstående parter kan ladda ner de filerna de vill.

Det jag är rädd för är att vår lina kanske inte räcker till längre fram och att det istället är bättre att hyra in sig på en serverhall för att inte begränsas av mängden användare. I dagsläget kanske det är 10-15 datorer som behöver komma åt bilderna, men hur framtiden ser ut är svårt att veta.

Jag säger det igen. Byt ut Dropbox mot ownCloud och få NASens snabbhet och Dropboxens funktioner. Jag tror inte TS har förstått potentialen.

Bygg en server, eller köp en färdig. Finns billiga HP servrar nu har jag sett. Ställ servern på det ställe där folk synkar flest bilder (om det nu finns) för att få snabbheten lokalt, och för de som inte befinner sig på kontoret så är 100/100 tillräkligt för att det ska gå snabbt.

Installera ownClouds egna klient på samtliga datorer / ipads / mobiler, och/eller kör upp allt via en WebDAV klient så slipper det ta plats på varje klients dator. Det finns olika WebDAV lösningar, någon har nämnts tidigare. Själv föredrar jag NetDrive.

Ni får ett snyggt GUI där alla bilder samlas, och en stor fördel är att alla kan ha sitt egna konto där ni kan dela mellan varandra hur ni vill - samt en central lagringsplats som alla har tillgång till, om admin tillåter. Kika lite på https://demo.owncloud.org/ sen kan du även tanka en färdig maskin som du kan leka lite med för att känna hur det känns. Finns att ladda ner på min sida: https://www.en0ch.se/pre-configured-owncloud-installaton/

Jag hjälper gärna till om du är intresserad.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som egenföretagare och fotograf. Använt NAS:ar i flera år nu och i dagsläget kör jag med en Synology DS415+.
Den är smidig att komma åt i nätverket och då jag använder Lightroom för katalogisering, är det bara att dra bilderna till NAS:en och olika mappar i Lightroom. De blir lätt sökbara och allt är snabbjobbat..

Kommer även åt bilderna om jag är ute och jobbar på annat håll..

Sen är det som andra påtalat en bra idé att ha en andra NAS, som backup. Jag har en på en annan ort.. inte bara i samma byggnad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD