Ta bort tv antenn kontakt på tv:n för att slippa betala tv-avgift

Permalänk

Om du vill slippa TV-avgiften är det bara att ringa och säga att du kört TV:en på skroten/återvinningen.

Lägg ner SVT och SR. De sprider lika mycket propaganda som alla andra.
Använd internet där alla kan ha en röst istället för ett fåtal överbetalda Stockholmare.

Permalänk
Medlem

Hur upptäcker dom att man har en TV från första början? skickar TVn en signal om den är kopplad till internet?

Jag ska studera snart och blir då rätt fattig, tittar inte på SVT oavsett och 2000kronor är en del >_<.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

du har rätt att testa en tv i upp till 2 veckor, hävda att det är en prövotid, ställ undan tvn. meddela att du inte äger en tv längre, de är skyldiga att tro dig. alt. montera bort tunerkort.

observera att även om du monterar bort det så blir det trubbel om du bjuder in och de får kolla på en tv. många av de som är ute och viftar emd sina pärmar är totalt inkompetenta när det gäller IT. vissa verkar tycka att är det en stor skärm så är det en tv.

tänk på att de får aldrig gå in i din lägenhet utan din tillåtelse eller ens sticka in huvet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Helllodar:

Hur upptäcker dom att man har en TV från första början? skickar TVn en signal om den är kopplad till internet?

Jag ska studera snart och blir då rätt fattig, tittar inte på SVT oavsett och 2000kronor är en del >_<.

Alla handlare måste anmäla de som köper en tv.

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
Anmälan av innehav av TV-mottagare
8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.
Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte heller man kan plocka bort antennen för att slippa betala tyvärr.

Däremot, om du endast har en projektor och inte en TV, som jag har det, så behöver man inte betala TV licens. Detta under förutsättning att du inte har en box. (som jag inte har)

Mvh
g4ban

Permalänk
Avstängd

Sen den dagen Svensk tv slutade vara en kanal för oberoende politiskt jäbberdirish

Skrivet av Gibbe:

Detta är så löjligt. Hur i helsike blev det svensk nationalsport att undvika TV-avgift? Jävla libertariantrams.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Glöm inte att plombera radion med ...

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

Sen den dagen Svensk tv slutade vara en kanal för oberoende politiskt jäbberdirish

Ja men eller hur, för det har ju ingenting med att folk är lite lagom snåla och lite så där typiskt svenska med med sin civila olydnad eller så. Hade det vart lika lätt att slippa undan till exempel vägskatt hade nog folk gjord det i precis samma utsträckning som man gör med TV-licensen. Det har ingenting med SVT's TV-tablå eller politiska ställning att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ja men eller hur, för det har ju ingenting med att folk är lite lagom snåla och lite så där typiskt svenska med med sin civila olydnad eller så. Hade det vart lika lätt att slippa undan till exempel vägskatt hade nog folk gjord det i precis samma utsträckning som man gör med TV-licensen. Det har ingenting med SVT's TV-tablå eller politiska ställning att göra.

Nja de kan jag inte hålla med om kolla vad jag skrev här #15933942

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att titta på en projektor. De flesta (alla?) saknar TV-mottagare, och är således inte licenspliktiga.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Maila och säg att du har sålt din tv. De kan inget göra. Skitenkelt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gimberg:

Nja de kan jag inte hålla med om kolla vad jag skrev här #15933942

Om du tycker bara pyttelite mer än bara en lite känsla att P3 sänt något som inte är politiskt neutralt så anmäl det till Myndigheten för radio och tv. Att bara sluta betala lagstadgad TV-licens för att man anser att Sveriges Radio inte uppfyller ens högt ställda krav på korrekt innehåll köper jag faktiskt inte. Om alla gjorde så skulle inte en enda människa betala någonting alls, för det är precis så människan fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Om du tycker bara pyttelite mer än bara en lite känsla att P3 sänt något som inte är politiskt neutralt så anmäl det till Myndigheten för radio och tv. Att bara sluta betala lagstadgad TV-licens för att man anser att Sveriges Radio inte uppfyller ens högt ställda krav på korrekt innehåll köper jag faktiskt inte. Om alla gjorde så skulle inte en enda människa betala någonting alls, för det är precis så människan fungerar.

Den största anledningen varför jag inte vill betala avgifter är inte pga P3 (det finns andra exempel också) utan det är de första jag skrev med att dom försöker styra det som ett kommersiellt företag och sen åker dom ut till dom som har tv-apparater och kräver pengar fast man inte ens vill ha tjänsten. Tänk om Cmore eller andra företag skulle göra samma sak.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gimberg:

Den största anledningen varför jag inte vill betala avgifter är inte pga P3 (det finns andra exempel också) utan det är de första jag skrev med att dom försöker styra det som ett kommersiellt företag och sen åker dom ut till dom som har tv-apparater och kräver pengar fast man inte ens vill ha tjänsten.

Alltså, det är ju staten som har beslutat att vi skall ha denna modellen, vilken för övrigt är väldigt vanlig i Europa med BBC som största exempel, och dom fungerar precis likadant för 50 miljoner britter. Men jag kan lova dig att det sitter en hel del och kväser över den licensen också att anser att Top Gear inte är "politiskt neutralt".

Gällande kommersiella bolag, så ÄR SVT ett kommersiellt bolag, man köper och säljer program till hela världen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Public_service

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla handlare måste anmäla de som köper en tv.

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
Anmälan av innehav av TV-mottagare
8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.
Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Det är tydligen många handlare som inte följer detta.

Var på mediamarkt under mellandagsrean för att inhandla en tv till min svägerska. Betalade kontant och lämnade inga uppgifter.

Likadant hos elgiganten, när vi köpte en tv 2013.

Permalänk
Medlem

@Roxxer: Varför, en radiomottagare är inte licenspliktig.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Förstår inte ditt resonemang. Bara för att du inte lämnade dina uppgifter så betyder det inte att dom inte följer det. Det gör dom vill jag påpeka, Har köpt 4 tv:s på en 3 års period och varje gång måste jag återigen berätta för radiotjänst när dom ringer att jag köpte tv:n till min vän/ svåger etc.

Skrivet av Kaine_Uro:

Det är tydligen många handlare som inte följer detta.

Var på mediamarkt under mellandagsrean för att inhandla en tv till min svägerska. Betalade kontant och lämnade inga uppgifter.

Likadant hos elgiganten, när vi köpte en tv 2013.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ja men eller hur, för det har ju ingenting med att folk är lite lagom snåla och lite så där typiskt svenska med med sin civila olydnad eller så. Hade det vart lika lätt att slippa undan till exempel vägskatt hade nog folk gjord det i precis samma utsträckning som man gör med TV-licensen. Det har ingenting med SVT's TV-tablå eller politiska ställning att göra.

Varför ska folk betala för nått dem inte använder ? 185kr/mån är ganska mycket för många.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Nu är jag inte helt säker på att jag inte är ute och cyklar. Men ändrades inte lagen häromåret så att all utrustning som kunde ta emot SVT play (Dvs Mobiler, datorer, tv apparater och surfplattor) nu ansågs licensskyldiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Nu är jag inte helt säker på att jag inte är ute och cyklar. Men ändrades inte lagen häromåret så att all utrustning som kunde ta emot SVT play (Dvs Mobiler, datorer, tv apparater och surfplattor) nu ansågs licensskyldiga?

Det gick inte igenom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Tycker det är lite konstigt att det inte är okej att ta ur/förstöra mottagaren och sedan slippa betala. Utan denna så kan man ju inte ta del utav tjänsten så hur kan man vara betalningsskyldig då?
Någon måste väl ha prövat detta i rätten?

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt de är de jag funderar på också, om man ändå hade pengar så skulle man ju kunna pröva frågan i rätten och mycket möjligen vinna men nu är vi i Sverige där man inte får pröva sin rätt utan att potentiellt åka på en fet räkning.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Varför ska folk betala för nått dem inte använder ? 185kr/mån är ganska mycket för många.

Jag har inga barn, så varför ska jag betala skatt för att andras barn ska gå på dagis?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Tror inte heller man kan plocka bort antennen för att slippa betala tyvärr.

Däremot, om du endast har en projektor och inte en TV, som jag har det, så behöver man inte betala TV licens. Detta under förutsättning att du inte har en box. (som jag inte har)

Mvh
g4ban

Hade nästan velat bjuda in en kontrollant när jag sitter och kollar på netflix på projektorn, dock känns som inte enligt historier tillräckligt kompetenta för att förstå att det inte rör sig om en tv-mottagare.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tudz:

Tror inte det hjälper för du kan fortfarande ha en digital-box gömd nånstans som kopplas via HDMI. Isåfall måste du nog bevisa att du även tagit bort alla antenn-kontakter i huset också.

Fast digitalboxen i sig är avgift avgiftsbelagd, så om man nu gömmer en sån är det väl rätt menlöst att mecka med TV:n

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Många skaffar nu större dataskärmar, då¨man nu för tiden kan skaffa t.ex philips 40" som även fungerar bra som "TV"

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag har inga barn, så varför ska jag betala skatt för att andras barn ska gå på dagis?

Det har jag ingen aning om, jag betalade själv för mina barn när dem gick på dagis/dagmamma iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Varför ska folk betala för nått dem inte använder ? 185kr/mån är ganska mycket för många.

För att det är lag på det. Vissa människor blir aldrig sjuka, men dom får likförbannat betala skatt till sjukvården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det har jag ingen aning om, jag betalade själv för mina barn när dem gick på dagis/dagmamma iaf.

Jag tror att du betalade en viss avgift ja, men merparten är skattefinansierad.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Hur är det nu om jag startar ett eget företag som är på samma address som jag bor på? Har faktiskt tänkt att göra de innan radiotjänst kom.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Avstängd

Ja eftersom du bor där privat så måste du betala avgift.

Skrivet av Gimberg:

Hur är det nu om jag startar ett eget företag som är på samma address som jag bor på? Har faktiskt tänkt att göra de innan radiotjänst kom.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ