[Delvis Löst] Problem vid byte mellan 5.1 och 2.0 ljud.
Har ett udda problem som jag inte kommer tillrätta med.
När jag byter ljudsetup, dvs ansluter eller kopplar ur mitt headset (Sennheiser PC360) ur frontpanelen, så hänger sig spelet jag är i. Detsamma händer med Silverligt plugin för Viaplay, flash och Winamp. Kort sagt om det är igång och spelar upp ljud så hänger det sig.
Jag kan koppla i/ur mikrofonanslutningen i frontpanelen utan problem och om jag ställer om högtalarsystemet till stereo istället för 5.1 så fungerar det också. Problemet verkar vara när den skall skifta från 5.1 till stereo eller tvärtom.
Kör med inbyggda ljudkortet på mitt Maximus VIII Gene, HD-audio till frontpanelen och har ett gammalt Creative 5.1 system anslutet till moderkortets ljudutgångar på baksidan. Windows 10 Pro x64.
Senaste drivrutinerna och Realtek HD Audio Manager samt Asus Sonic Suite (kvittar om jag har detta igång eller ej.)
Någon som känner igen problemet och har en lösning?
EDIT: löste problemet till största delen. I realtek HD Audio manager, klicka på kugghjulet uppe till höger och sedan option, välj "make internal and external output devices playback two different audio streams simultaneously."
Trodde detta alternativ skulle innebära att båda spelade ljud samtidigt oberoende av varandra men så var inte fallet, högtalarna mutas fortfarande när jag ansluter headsetet men nu funkar det mestadels som det ska.
Silverligt/Viaplay i Firefox hänger sig fortfarande om fliken är i fokus, byter jag till en annan flik fungerar det att skifta utan problem. Fungerar fint att skifta i Chrome även om fliken är i fokus, youtube/html5 funkar i Firefox.