Bahnhof fiber - Högt jitter och "laggig" spelupplevelse till och från

Permalänk

Bahnhof fiber - Högt jitter och "laggig" spelupplevelse till och från

Frågan är då ser ni några missar jag har gjort. *

Upplever sporadiska småstörningar och avbrott. Tillräckligt kraftiga för att man skall känna av dem i exempelvis Counter-Strike.
Är ansluten hos Telia ÖppenFiber. Har Bahnhof som leverantör och betalar för 100/10.
Har följande utrustning men mätningar är gjorda utan AP:

Fiberanslutningen är nyinkopplad för cirka 1 år sedan ihop med flera andra hushåll i området.
http://inteno.se/store/tabid/141/categoryid/130/productid/442...
XG6749

https://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/
N56-RTU + Padavan RT-N56U_3.4.3.9-098_base.trx

Bredbandskollen

Speedtest

Pingplotter

Såhär svarar då Bahnhof supporten. Och förövrigt hur vet supporten vad jag som kund känner av. Känns som han pratar i nattmössan när jag uppenbarligen känner av detta ganska kraftigt. Hen kanske menar att man normalt sett inte känner av någonting utav detta när man surfar på aftonbladet ?..

På det testet du skickat in kan man se små avbrott men trafiken går hela vägen fram och detta är ingenting du kommer känna av.
Du skulle behöva köra detta test i några fler timmar, det du kan göra är att sätta igång ett test när ni går och sover och sedan köra det under natten och en stund på morgonen. Vi misstänker inte att felet ligger i din egen utrustning. Att vi tar uppe detta är bara rutin och beror på att vi inte kan lämna några garantier för hårdvara som vi inte levererat. Det händer tyvärr att felet är enkelt och ligger i kundens egen hårdvara, och då har teknikern åkt ut i onödan.

Permalänk
Medlem

@Kungkrusbär Jag kan tyvärr inte bidra med någon information men jag hoppas verkligen att jag slipper det här. Har precis köpt en lägenhet och valt Bahnhof som leverantör, har du upplevt det här problemet under hela året eller bara under en viss period?

Permalänk
Skrivet av Fruttyh:

@Kungkrusbär Jag kan tyvärr inte bidra med någon information men jag hoppas verkligen att jag slipper det här. Har precis köpt en lägenhet och valt Bahnhof som leverantör, har du upplevt det här problemet under hela året eller bara under en viss period?

I början var det jättebra. Men sedan slutet utav 2015 har det börjat dala ordentligt. Jag har flera gånger påpekat till dom att jag struntar i om jag får 300/200 eller 50/10 av linan bara pingtiderna är bra.

Och trots detta så får jag som svar att "inget du märker av endå". Med andra ord väldigt ignoranta kundtjänstbemötanden plus att väntetiden på mail är cirka 5 - 6 dagar. Känns som Bahnhof lever på sitt goda rykte numera och bryr sig mindre och mindre om nya kunder och deras problem såvida dom inte är helt utan internet i flera dagar.

Skulle rekommendera dig att istället välja typ T3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

I början var det jättebra. Men sedan slutet utav 2015 har det börjat dala ordentligt. Jag har flera gånger påpekat till dom att jag struntar i om jag får 300/200 eller 50/10 av linan bara pingtiderna är bra.

Och trots detta så får jag som svar att "inget du märker av endå". Med andra ord väldigt ignoranta kundtjänstbemötanden plus att väntetiden på mail är cirka 5 - 6 dagar. Känns som Bahnhof lever på sitt goda rykte numera och bryr sig mindre och mindre om nya kunder och deras problem såvida dom inte är helt utan internet i flera dagar.

Skulle rekommendera dig att istället välja typ T3!

Okej, som sagt, hoppas verkligen att jag slipper strulet!
Vet inte riktigt om jag kan byta nu när vi redan har beställt det. Men efter att ha läst på T3's sida är det väldigt lockande att välja dom. Väldigt bra pris på deras 100/100!

Enligt Bahnhofs avtal så är det 30 dagars uppsägningstid, men vet inte om jag åker på startavgiften nu när vi redan har beställt det. Kanske kan vara värt att kolla upp och välja T3 istället.

Permalänk
Medlem

@Fruttyh: Är det avtalat på distans och de inte börjat leverera tjänsten än? När beställde ni tjänsten?
Du har 14 dagars ångerfrist.

"På Bahnhofs avtal står det följande :

Kund som är konsument har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar från den dag avtalet träffats (”ångerfristen”), i enlighet med bestämmelserna i lagen om konsumentskydd vid distansavtal och
hemförsäljningsavtal (”distansavtals lagen”). Kund som önskar utnyttja sin ångerrätt skall inom ångerfristen lämna eller sända ett meddelande om detta till Bahnhofs kundtjänst. Ångerrätt föreligger inte om kunden redan börjat utnyttja tjänsten under ångerfristen (genom att logga in på sitt konto)."

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Har du en publik eller privat IP-adress från Bahnhof?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Kungkrusbär:

Jag har 100/100 Bahnhof, tar jag bort min router så får jag halva pingen och runt 105/105 istället.
Testa utan din router en gång

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har problem med jitter/packetloss själv.
Upplever dessa problem mellan kl 18-03 vanligtvis. Tydligen är det pga. kapacitetsproblem som ska vara fixat sedan länge sedan. Men jag har fortfarande problem med det.

från 5 ping i t.ex. CSGO, till att ha 70 ping.

Försökt fått Bahnhof att göra något åt detta sedan slutet av November. Ingen lycka än...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Din ping passerar genom ett privat hop som skulle kunna vara deras cgn eller Carrier-grade NAT vilket verkar ologiskt då du startar på en adress som borde var publik men dom kan ju ha samlat allt genom cgn:en.

Permalänk

Kan kanske vara bandbredds-frekvens området, då många routrar är förinställda på samma kanal/kanaler.

På de nyare routrar finns kanal 1-13, gå in i router menyn och byt till en kanal med mindre belastning från andra (många) användare, på samma kanal/frekvens område.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Din ping passerar genom ett privat hop som skulle kunna vara deras cgn eller Carrier-grade NAT vilket verkar ologiskt då du startar på en adress som borde var publik men dom kan ju ha samlat allt genom cgn:en.

Japp, 100.64.0.0 /10 är en reserverad privat adress för CGN-Nat och det verkar vara första problemet på hög ping. Vilket egentligen är Bahnhofs problem.

Jag har Bahnhof själv och jag går inte genom några 100.64.*.* adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@Isri: Är det avtalat på distans och de inte börjat leverera tjänsten än? När beställde ni tjänsten?
Du har 14 dagars ångerfrist.
"På Bahnhofs avtal står det följande ....

Yes det är avtalat på distans! Tur i det här läget, vi har inte flyttat in än så vi har inte börjar använda nätet än heller. Och det är även beställt för exakt en vecka sen så då borde jag kunna ångra mig ! Vilket borde betyda att vi slipper betala startavgiften också va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

I början var det jättebra. Men sedan slutet utav 2015 har det börjat dala ordentligt. Jag har flera gånger påpekat till dom att jag struntar i om jag får 300/200 eller 50/10 av linan bara pingtiderna är bra.

Och trots detta så får jag som svar att "inget du märker av endå". Med andra ord väldigt ignoranta kundtjänstbemötanden plus att väntetiden på mail är cirka 5 - 6 dagar. Känns som Bahnhof lever på sitt goda rykte numera och bryr sig mindre och mindre om nya kunder och deras problem såvida dom inte är helt utan internet i flera dagar.

Skulle rekommendera dig att istället välja typ T3!

Det är ju lite märkligt med Bahnhof och deras rykte. En ISP som av många hyllas till skyarna för sin integritet, upptid och fart och blabla. Men sen när det kommer till kritan, och de som behöver kontakta supporten bara får något goddag yxskaft till svar, "det är din egen utrustning det är fel på" eller "vi jobbar på kapacitetsproblemen". Det är bara så, alla ISPer är mer eller mindre giriga kålsupare!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Det är ju lite märkligt med Bahnhof och deras rykte. En ISP som av många hyllas till skyarna för sin integritet, upptid och fart och blabla. Men sen när det kommer till kritan, och de som behöver kontakta supporten bara får något goddag yxskaft till svar, "det är din egen utrustning det är fel på" eller "vi jobbar på kapacitetsproblemen". Det är bara så, alla ISPer är mer eller mindre giriga kålsupare!!!

Å andra sidan lär du sällan se inlägg från dom som är nöjda. Vad gäller giriga kålsupare så är det en tämligen passande beskrivning på människans natur och gäller definitivt även alla kunder också som vill ha så mycket som möjligt för så lite som möjligt helst enterprisenivå och 24/7/365 support för kostnaden av ett tuggummi i månaden.

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Har problem med jitter/packetloss själv.
Upplever dessa problem mellan kl 18-03 vanligtvis. Tydligen är det pga. kapacitetsproblem som ska vara fixat sedan länge sedan. Men jag har fortfarande problem med det.

från 5 ping i t.ex. CSGO, till att ha 70 ping.

Försökt fått Bahnhof att göra något åt detta sedan slutet av November. Ingen lycka än...

Jag tog någon gång när detta började och mailade till Telias ÖppenFiber kundtjänst och fick då detta svaret. Kapacitetsproblem verkar stämma och det har även supporten på Bahnhof skrivit i mail till mig, plus visat på sin informationsruta på hemsidan vid många avbrott. Dåligt att vi som redan är kunder skall bli lidande när dom ansluter nya tycker jag. Det är dessutom exakt vid samma tidpunkter på dygnet som jag upplever problemen dvs när folk är hemma från jobb och annat mellan 17/18:00 - 00:30.

Citat:

Hej,

Tack för ditt meddelande. Jag ber om ursäkt för sent svar. På grund utav högt inflöde, många förfrågningar och leveranser har vi just nu längre svarstider

När det gäller dina tjänster måste du vända dig till din operator Bahnhof och lägga en felanmälan. Ett tips är att alltid köra med en LAN-kabel till datorerna. Ha en bra dag!

Har du följdfrågor så ber vi dig kontakta oss vardagar 08:00-16:30 (med undantag onsdagar då vi öppnar kl 09:00) på telefon 020-40 24 00. Ringer du från utlandet kan du nå oss på +46 (0)771-68 86 00.

Med Vänlig Hälsning,
Joakim Kullberg
Kundservice Öppen Fiber

Skrivet av VexedRelic:

Japp, 100.64.0.0 /10 är en reserverad privat adress för CGN-Nat och det verkar vara första problemet på hög ping. Vilket egentligen är Bahnhofs problem.

Jag har Bahnhof själv och jag går inte genom några 100.64.*.* adresser.

Har skummat igenom alla era svar men väljer att svara på vissa mer ingående. Hur kommer det sig att supporten inte vill veta av detta isåfall utan nonchalant skriver att jag inte kommer att märka någonting utav dom "små avbrotten"?

Och jag tror f.ö att det är en publik IP, som dom även det bytte helt utan förvarning någon gång i slutet av 2015 när allting började gå åt skogen..

Skrivet av aluser:

Din ping passerar genom ett privat hop som skulle kunna vara deras cgn eller Carrier-grade NAT vilket verkar ologiskt då du startar på en adress som borde var publik men dom kan ju ha samlat allt genom cgn:en.

Någon som kan kommentera hans upptäckt med ett tekniskt svar, såvida det kan vara relevant till allt strul. Vill gärna ha så mycket att gå på som möjligt när man pressar kundtjänsten eller ber om att få tala med någon högre uppsatt. Betalar i runda slängar 320kr/månaden för 100/10 och då vill man gärna ha lite kvalité när det väl kostat en 20 tusen kronor att få in fiber för hushållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

..... Har skummat igenom alla era svar men väljer att svara på vissa mer ingående. Hur kommer det sig att supporten inte vill veta av detta isåfall utan nonchalant skriver att jag inte kommer att märka någonting utav dom "små avbrotten"? ....

Redan här hade jag flytt för mitt liv. Det osar bara okunnighet och dumdristighet kring supportagenten du varit i kontakt med. Du kanske inte märker något om du sitter och slöbrowsar wikipedia, men gör du saker som normalt folk gör så är det väl klart att du märker ett avbrott - oavsett dess omfång. Jag hade definitivt bett om att bli vidarekopplad till en högre instans hos Bahnhof.

Har f.ö svårt att tänka mig att det finns många svenska hushåll där ingen varken kollar youtube, IP-tv, spelar online eller trycker på F5 i sin webbläsare vid just den tiden på dygnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Jag tog någon gång när detta började och mailade till Telias ÖppenFiber kundtjänst och fick då detta svaret. Kapacitetsproblem verkar stämma och det har även supporten på Bahnhof skrivit i mail till mig, plus visat på sin informationsruta på hemsidan vid många avbrott. Dåligt att vi som redan är kunder skall bli lidande när dom ansluter nya tycker jag. Det är dessutom exakt vid samma tidpunkter på dygnet som jag upplever problemen dvs när folk är hemma från jobb och annat mellan 17/18:00 - 00:30.

Har skummat igenom alla era svar men väljer att svara på vissa mer ingående. Hur kommer det sig att supporten inte vill veta av detta isåfall utan nonchalant skriver att jag inte kommer att märka någonting utav dom "små avbrotten"?

Och jag tror f.ö att det är en publik IP, som dom även det bytte helt utan förvarning någon gång i slutet av 2015 när allting började gå åt skogen..

Någon som kan kommentera hans upptäckt med ett tekniskt svar, såvida det kan vara relevant till allt strul. Vill gärna ha så mycket att gå på som möjligt när man pressar kundtjänsten eller ber om att få tala med någon högre uppsatt. Betalar i runda slängar 320kr/månaden för 100/10 och då vill man gärna ha lite kvalité när det väl kostat en 20 tusen kronor att få in fiber för hushållet.

Som @VexedRelic konstaterade så är det adresser reserverade för cgn vilket är NAT på isp-nivå. Den ip-adress du har är en publik ip och skall inte köras NAT på så det är bara att fråga varför dom kör det på din publika ip-adress.
Ping @madtop för ISP-tekniskt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Som @VexedRelic konstaterade så är det adresser reserverade för cgn vilket är NAT på isp-nivå. Den ip-adress du har är en publik ip och skall inte köras NAT på så det är bara att fråga varför dom kör det på din publika ip-adress.
Ping @madtop för ISP-tekniskt svar

För det första är jag inte ens säker på att det är något fel. Det är varken jitter eller drops till sista hoppet i pingplotter-grafen. Det skulle behövas en ny mätning som innehåller fler samples.

För det andra skulle jag tro att TS har en privat adress och att trafiken NAT:as. Hopp 7 heter ste-cgn-ar1 och där CGN troligtvis står för Carrier Grade Nat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Kungkrusbär:
http://www.speedtest.net/result/5027821696.png

Jag har 100/100 Bahnhof, tar jag bort min router så får jag halva pingen och runt 105/105 istället.
Testa utan din router en gång

Om din router ökar pingen med 7-8ms så byt router!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Om din router ökar pingen med 7-8ms så byt router!

Är inte värt det, så krävande är jag inte.. försöker bara förklara för OT att routrar ofta ger extra ping

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Är inte värt det, så krävande är jag inte.. försöker bara förklara för OT att routrar ofta ger extra ping

Ofta? Inget jag märkt, iofs. har jag bara kört med Dlink!

1-2ms mer i ping kanske.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ofta? Inget jag märkt, iofs. har jag bara kört med Dlink!
http://www.speedtest.net/result/5031215992.png

1-2ms mer i ping kanske.

http://i.imgur.com/igg1EE4.png

Det är väll ofta billigare/äldre routar du märker det tydligt på.
köpte själv min D-Link DIR-636L för 99kr då jag önskade NAT istället för en switch jag hade tidigare

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det är väll ofta billigare/äldre routar du märker det tydligt på.
köpte själv min D-Link DIR-636L för 99kr då jag önskade NAT istället för en switch jag hade tidigare

Ja så är det kanske iofs. märkte jag inget sådant med min DIR-655:a, men men den var en bra router med.

Men åandra sidan så kan faktiskt TS router vara defekt på något sätt eller lida av någon form av värmeproblematik?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av hakd:

Är inte värt det, så krävande är jag inte.. försöker bara förklara för OT att routrar ofta ger extra ping

Har gjort alla tester utan routern. Den är heller inte med i Pingplotter testet det är direkt via boxen på väggen...!

Permalänk

Tja vad säger man Dina siffror är i alla fall bättre än mina. Började någon gång under senhösten. Allt fungerade klockrent, sen dog fiberkonvertern(antagligen nätadaptern) blev utbytt efter mycket om och men. Några veckor senare så trodde Bahnhof support/Ericsson att det var fel på Inteno routern och den blev också utbytt mot en ny.

Men så här ser det ut numera hos mig:

Ska "ge mig på" Bahnhof igen för så här ska det inte vara.

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ja så är det kanske iofs. märkte jag inget sådant med min DIR-655:a, men men den var en bra router med.

Men åandra sidan så kan faktiskt TS router vara defekt på något sätt eller lida av någon form av värmeproblematik?

D-link DIR-655 är ingen bra router nej
Asus RT-N56U däremot är en riktigt bra router för ett bra pris.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Frågan är då ser ni några missar jag har gjort. *

Upplever sporadiska småstörningar och avbrott. Tillräckligt kraftiga för att man skall känna av dem i exempelvis Counter-Strike.
Är ansluten hos Telia ÖppenFiber. Har Bahnhof som leverantör och betalar för 100/10.
Har följande utrustning men mätningar är gjorda utan AP:

Fiberanslutningen är nyinkopplad för cirka 1 år sedan ihop med flera andra hushåll i området.
http://inteno.se/store/tabid/141/categoryid/130/productid/442...
XG6749

https://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/
N56-RTU + Padavan RT-N56U_3.4.3.9-098_base.trx

Bredbandskollen
http://s17.postimg.org/839lsbyrj/BBK_Resultat_2016_01_25_15_25_33.png

Speedtest
http://www.speedtest.net/result/5027510740.png

Pingplotter
http://s2.postimg.org/e7vk7y5pz/Pingplotter.png

Såhär svarar då Bahnhof supporten. Och förövrigt hur vet supporten vad jag som kund känner av. Känns som han pratar i nattmössan när jag uppenbarligen känner av detta ganska kraftigt. Hen kanske menar att man normalt sett inte känner av någonting utav detta när man surfar på aftonbladet ?..

På det testet du skickat in kan man se små avbrott men trafiken går hela vägen fram och detta är ingenting du kommer känna av.
Du skulle behöva köra detta test i några fler timmar, det du kan göra är att sätta igång ett test när ni går och sover och sedan köra det under natten och en stund på morgonen. Vi misstänker inte att felet ligger i din egen utrustning. Att vi tar uppe detta är bara rutin och beror på att vi inte kan lämna några garantier för hårdvara som vi inte levererat. Det händer tyvärr att felet är enkelt och ligger i kundens egen hårdvara, och då har teknikern åkt ut i onödan.

Ser att du har custom firmware har du uppdaterat den på sistone?
Värt att veta, hoppar du över ett par versioner mellan uppdateringarna så bör man helst göra en factory reset.

Jag Kör Merlins firmware på min RT-AC66U funkar kanon.
Merlin: https://www.mediafire.com/folder/bkfq2a6aebq68//Asuswrt-Merli...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

D-link DIR-655 är ingen bra router nej
Asus RT-N56U däremot är en riktigt bra router för en bra pris.

Kan inte påminna mig att du varit hemma hos mig & bedömt min 655:a? Men men ståendes på högkant samt med firmware från ryska D-Link gick den riktigt bra om du kommer ihåg det?

Min bror har en DIR-825 den är helt hopplös när den ligger ner men när han ställer den på högkant så går den bra utan hängningar!

Edit: Testade pingplotter & www.google.com & fick avg:36, cur:36, jitter:0.. Sitter på BBB 100/10. Om detta kan vara TS till hjälp på något sätt dvs.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Kan inte påminna mig att du varit hemma hos mig & bedömt min 655:a? Men men ståendes på högkant samt med rysk firmware gick den riktigt bra om du kommer ihåg det?

Har haft en sån själv samt några bekanta som också kört med den så jo jag har en hel del erfarenhet av DIR-655
Men det är väl bra att du är nöjd med din

Fyi..
Värt att jämföra WAN-LAN Throughput mellan dessa..

D-Link DIR-655: 257.3 Mbps

Asus RT-56U: 802.4 Mbps

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Tja vad säger man Dina siffror är i alla fall bättre än mina. Började någon gång under senhösten. Allt fungerade klockrent, sen dog fiberkonvertern(antagligen nätadaptern) blev utbytt efter mycket om och men. Några veckor senare så trodde Bahnhof support/Ericsson att det var fel på Inteno routern och den blev också utbytt mot en ny.

Men så här ser det ut numera hos mig:
http://i.imgur.com/a7PMvem.png

Ska "ge mig på" Bahnhof igen för så här ska det inte vara.

Jag tycker din mätning ser bra ut.
Noll drops, avg latency på 2ms och några små spikar på 12ms är väl inget att bråka om.

Känns som om du har lite för höga krav...