Intel uttalar sig officiellt om clockblocking

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TheYardbird:

Ok så, man betalar extra cash för att få sig en K-processor som är "gjord" för att överklockas, även fast Intel's garanti inte gäller om du överklockar denna processor som tydligen ska vara gjord för det.
Sedan kan du även KÖPA Intel's Performance Tuning Protection Plan som kostar dig ytterligare 20-30 dollar for i5 och i7 processorer, lite mer för i7 extreme och lite mindre för Pentium G3258.

Det är alltså cirka 800-ish kronor extra allt som allt för att man ska kunna överklocka utan bekymmer enligt Intel.

Vad är egentligen den exakta skillnaden mellan "vanliga" processorer och K-modellerna? Är det något som egentligen skiljer dom åt eller är det mer eller mindre bara fulspel från Intel för att krama ur extra pengar ur sina kunder?

Även om BCLK överklockning påverkar färre delar än att höja basfrekvensen för hela plattformen (som då även påverkar saker som PCIe) så påverkar det fler saker än bara CPU-kärnorna. Så BCLK-överklockning kommer i genomsnitt aldrig riktigt ge samma resultat som överklockning av upplåsta modeller då det är fler saker som kan fallera.

Syns ganska bra i denna bild, med en K-modell så är det bara "core ratio" som ändras vid överklocking, med BCLK drar man med sig allt vänster om den röda streckade linjen vilket är orsaken till att BCLK-överklockning gör att iGPU slutar fungera samt att P-states blir havererar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Där har intel implementerat sin "Tuning Plan"

https://click.intel.com/tuningplan/faq

Där man kan hitta följande:

Skrivet av Shudnawz:

Nej, läs https://click.intel.com/tuningplan/faq som någon länkade tidigare. De har en protection plan man kan köpa till sin K-processor för att få en utbytesenhet om man lyckas mörda den genom att överklocka. Men det är alltså en tillvalsprodukt, typ en försäkring. Inget som täcks av garantin, varken på K eller icke-K.

Så låt mig se om jag förstår detta rätt.

Jag vill köpa en processor. Intel ska naturligtvis mjölka mig på pengar så, först måste jag nu köpa en k-processor för att kunna klocka upp den (där även garantin åker).
Sen måste jag köpa en extra "försäkring" ala "elgiganten/netonnet mfl" drulle för att få tillbaka garantin för att ens få lov att klocka den...

Så... om jag nu bara kan köpa denna garantin på just K-processorn, var är problemet? Om en CPU dött för överklockning, som är icke-K så vet de ju att där inte är garanti. Var är problemet? Varför kan jag inte få trimma min nyköpta leksak som jag vill, då jag vet att garantin åker ändå. Man får nackdelar och problem jämfört med upplåst (som bla @Yoshman både ovan och i andra poster om detta har förklarat bra), så det finns fortfarande fördel med k-cpun. Men varför kan man inte, om man accepterar alla nackdelar, ingen garanti, osv få lov att klocka en CPU som man betalt och äger? (Because Intel wants more milk...)

Det som skrämmer mig mer än Intel som verkligen säljer detta skitsnack är folk som tydligen också går på det med hull och hår...

Permalänk
Datavetare

@anon40704: "Intel assumes no responsibility that the processor and other system components, including if used with altered clock frequencies and/or voltages, will be fit for any particular purpose."

Där står faktiskt ingenting om att garantin inte skulle gälla, vad man frånsäger sig är allt ansvar att CPUn eller kringkretsar överhuvudtaget fungerar så länge systemet är överklockat.

Så länge man inte explicit säger att överklockning av K-modeller "void warranty" så lär en butik aldrig kunna neka dig som kund garanti på en sådan produkt. Kan du sedan visa att Intel har en helsida på sin officiella hemsida om hur man går tillväga för att överklocka så finns det inte på kartan att garantin skulle försvinna bara för överklockning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Allright. Men finns det någon fysisk skillnad på dom vanliga och K-modellerna av processorer med samma namn? T.ex 4690 och 4690K? Och om det nu är en faktisk skillnad i hur processorerna är byggda - varför är det så? Jag kan förstå att dom inte vill låsa upp överklockning på undermåliga exemplar av en processor, men om det nu är så att dom bara pekar på en speciell processor och säger "den får bli K" bara för att kunna sälja den lite dyrare och sedan ta avstånd från det hela om folk nu väljer att överklocka som dessa processorer är "gjorda för" så är det ju lite fult gjort av dom.

Permalänk

Det är en tidsfråga tills någon lyckas kringgå det genom att hacka lite??

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Icte:

@Ruzikx Tyvärr släpper ju Intel inte några K-märkta i3:or, och det är just det som gjorde Skylake i3 intressanta!

Men i3'or är ju ändå defekta i5'or med 2st inaktiva kärnor...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TheYardbird:

@Yoshman: Allright. Men finns det någon fysisk skillnad på dom vanliga och K-modellerna av processorer med samma namn? T.ex 4690 och 4690K? Och om det nu är en faktisk skillnad i hur processorerna är byggda - varför är det så? Jag kan förstå att dom inte vill låsa upp överklockning på undermåliga exemplar av en processor, men om det nu är så att dom bara pekar på en speciell processor och säger "den får bli K" bara för att kunna sälja den lite dyrare och sedan ta avstånd från det hela om folk nu väljer att överklocka som dessa processorer är "gjorda för" så är det ju lite fult gjort av dom.

Det tillverkas bara en fyrkärnig CPU-modell för skrivbordet så rent fysiskt är alla dessa identiska. Vad som skiljer under vilka förhållanden respektive modell är garanterad att fungera, där skiljer saker som bas/turbo-frekvenser samt TDP. Modellerna utan HT har fortfarande samma antal transistorer men en CPU-tråd har endera någon defekt eller är bara inaktiverad för att möta marknaden.

Gissar att K-modellerna har någon ledning som är kapad i icke-K, har man ledningen kan man justera enbart "core multiplier".

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Så vad är din förlust i detta? Ska du överklocka så är det explicit tillåtet med K-modellerna, det enda Intel frånsäger sig ansvaret för är att ditt system är stabilt när det körs överklockat.

Så länge man inte explicit säger att överklockning av K-modeller "void warranty" så lär en butik aldrig kunna neka dig som kund garanti på en sådan produkt. Kan du sedan visa att Intel har en helsida på sin officiella hemsida om hur man går tillväga för att överklocka så finns det inte på kartan att garantin skulle försvinna bara för överklockning.

Ja tillåtet är det säkert. Men då förverkar man också sin garanti (tolkar jag det som iaf). Precis som för alla andra processorer som inte är Kmärkta.

Det står på sidan du länkade.

Warning: Altering clock frequency and/or voltage may: (i) reduce system stability and useful life of the system, processor, and other system components; (ii) cause the processor and other system components to fail; (iii) cause reductions in system performance; (iv) cause additional heat or other damage; and (v) affect system data integrity. Intel has not tested, and does not warranty, the operation of the processor beyond its specifications. Intel has not tested, and does not warranty, the operation of other system components beyond their industry standard specifications. Intel assumes no responsibility that the processor and other system components, including if used with altered clock frequencies and/or voltages, will be fit for any particular purpose.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Icte:

@Santrik Tror att de introducerar mikrokod i BIOS uppdateringarna som uppdaterar processorns egna mikrokod, så om du uppdaterar BIOS och sedan nedgraderar så kommer CPU:n fortfarande vara oklockbar just för att CPU:ns mikokod uppdaterats. Jag har för mig att det är så de gjorde med G3258 och H81-brädor!

Det tycker jag var Intels största snedsteg. G3258 passade utmärkt överklockad på en H81-bräda. När man helt plötsligt behövde en Z-bräda blev ju processorn irrelevant som budgetlösning. Snacka om att skjuta sig själv i foten. Kunde dom inte struntat i just G3258 när dom gjorde den begränsningen?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Paddanx:

Det som skrämmer mig mer än Intel som verkligen säljer detta skitsnack är folk som tydligen också går på det med hull och hår...

Om du antyder att jag skulle ha "gått på det med hull och hår" så vill jag be att få förtydliga att jag inte är förvånad över Intels beteende (de är trots allt ett företag, vars uppgift och mål först och främst är att tjäna pengar, inget annat), men jag kan fortfarande vara skeptisk till det. Det jag noterade var enbart Intels sätt att hantera kunder som fuckat upp sina processorer genom att överklocka dem.

Sedan blir det ju en metadiskussion kring hur man (Intel) väljer att bemöta kunder som vill gå "above and beyond" användningsområdet som Intel har stakat ut för sina produkter, och i vanlig ordning kan man dra paralleller till bilindustrin.

Jag väljer dock att enbart notera att jag inte är förvånad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

AMD not the company we deserve but the one we need right now

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Söderbäck:

Ja tillåtet är det säkert. Men då förverkar man också sin garanti ;). Precis som för alla andra processorer som inte är Kmärkta.

Som jag förstått garanti så gäller den så länge man inte gör något som explicit säger att denna åtgärd/handling kommer förverka din garanti.

Har själv lyckats "bricka" en telefon genom att flasha en ny firmware som jag laddade ner från telefontillverkarens hemsida (detta vara innan "smartphone" eran). Gick till butiken och sa exakt vad jag gjort (uppmanar absolut ingen att ljuga), de sa då direkt: "då gäller inte garantin!". Enda jag behövde göra i det läget var att säga: peka exakt vad det står att garantin upphävs om man laddar ner ny firmware från telefontillverkarens officiella hemsida, följa de instruktioner kring hur man flashar om telefonen som finns på samma ställe. Var inga problem att nyttja garantin efter det.

Kan naturligtvis ha missat att det explicit står att överklockning sumpar garantin, men finns inte en sådan notering lär det bli rätt hopplöst för handlare att neka garanti om man bara fipplat runt i BIOS och på det sättet bränt CPUn, framförallt när Intel har en hel sida om hur man går tillväga för att överklocka sin K-modell.

"Intel has not tested, and does not warranty, the operation of the processor beyond its specifications"

Var i denna mening står det att min garanti är förverkad om jag överklockar? Det står att Intel inte garanter att produkten fungerar som den ska när man kör den utanför sin specifikation, det är inte samma sak som att garantin inte längre gäller om jag väljer att köra den inom specifikation igen.

Jämför med t.ex. HDs och laptops. Där brukar det finns varningar om "denna skruv är plomberad, bryter du plomberingen är din garanti förverkad". Så länge det inte finns motsvarande text för överklockning lär man utan större problem kunna hävda att garantin visst gäller även efter man överklockat (och sedan gått tillbaka till stock).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@Yoshman:

men vad är poängen med Performance Tuning Protection Plan i så fall?

What is the Performance Tuning Protection Plan?
The Performance Tuning Protection Plan is an additional plan that a customer can purchase to cover processor failures caused by operating the eligible processor outside of Intel’s published specifications.

Why is Intel offering the Performance Tuning Protection Plan?
Intel has received feedback from customers who want to implement overclocking on eligible processors, that because of the lack of any replacement coverage for the eligible processors, the risk of overclocking is too great. We understand this position, and while we cannot endorse overclocking, we want to provide a limited remedy if issues arise as a result of their decision to enable overclocking. The limited remedy consists of a replacement processor (i.e., replacing the processor damaged solely as a result of the overclocking).

så här skrev någon på intels forum:

"Please note that the warranty on Intel® processors will be void when the CPU frequency is changed. This can be either downclocking or overclocking the frequency."

https://communities.intel.com/thread/60979?start=0&tstart=0

EXTENT OF LIMITED WARRANTY
Intel does not warrant that the Product will be free from design defects or errors known as “errata.” Current characterized errata are availableupon request. Further, this Limited Warranty does NOT cover:

• any costs associated with the repair or replacement of the Product including labor, installation or other costs incurred by you, and in
particular, any costs relating to the removal or replacement of any Product that is soldered or otherwise permanently affixed to any
printed circuit board; OR

• damage to the Product due to external causes, including accident, problems with electrical power, abnormal electrical, mechanical or
environmental conditions, usage not in accordance with product instructions, misuse, neglect, alteration, repair, improper installation,
or improper testing; OR

any Product which has been modified or operated outside of Intel’s publicly available specifications or where the original identification markings (trademark or serial number) has been removed, altered or obliterated from the Product.

från: http://download.intel.com/support/processors/sb/warranty_proc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men i3'or är ju ändå defekta i5'or med 2st inaktiva kärnor...

Oja, det vet jag, men ser inget skäl för Intel att låsa dessa för slutkonsumenterna (om man bortser från att de ska kunna få mer klirr i kassan)! För ett enklare system, som inte kräver mer än 2 kärnor (och med HT för lite mer oomph), så hade en överklockningsbar i3:a varit riktigt bra och en sådan hade jag gärna haft i min GHTPC! G3258 är en fin processor, men utan HT så klarar den inte mycket spel utan lagg(inte ens överklockad och tillsammans med ett GTX 960), och i5 är lite overkill för en GHTPC!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Eller så är det så att Intel vill kunna tillhandahålla processorer som är upplåsta och går att överklocka (K), men eftersom det kanske i många fall är svårt att bevisa att det faktiskt är användaren som tagit sönder en cpu med överklockning så täcker de 500kr man betalar extra eventuella garantiärenden (och förmodligen lite till).

Jag känner inte att jag blir rasande arg över detta precis. Man kan istället tänka positivt att de som inte vill överklocka slipper betala extra för det

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Lego Master

@Yoshman:

De flesta garantivillkor jag känner till är skrivna åt andra hållet, dvs "det enda garantin täcker är de användningsområden som specificeras i denna manual" typ.

I stället för att svartlista alla användningar som inte täcks av garantin (vilket om du tänker på det blir väldigt absurt), så vitlistar man användningsområden som täcks istället.

Om de hade jobbat om du tänker hade man behövt en helt galen lista;
Garantin täcker inte;
* Om du försöker göra en åsna dräktig med hjälp av produkten
* Om du skickar produkten till månen
* Om du kör produkten i en mixer och inhalerar den samtidigt som du lyssnar på psytrance

...du ser vart jag försöker komma. Att explicit skriva ner alla användningsområden för en produkt som inte täcks av garantin är en praktik omöjlighet. "Wääh, ni missade att skriva att jag inte får använda min processor som kaststjärna, nu är den trasig, ge mig en ny!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Där har intel implementerat sin "Tuning Plan"

https://click.intel.com/tuningplan/faq

Där man kan hitta följande:

Ja vad snällt, då får ju intel in ytterligare några hundra. Förlåt. Jag tar tillbaka. Det blir inte win win för intel, det blir win win win för intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Känns som det mesta är sagt om detta, iallafall för min egna del. Men riktigt trist att Intel envisas med sin trista och konsument- såväl som entusiast-fientliga syn på frågan.
Vi får hoppas att Zen är tillräckligt bra för att folk väljer att köpa alternativ, medans alternativ fortfarande finns. Vi röstar med våra plånböcker.

Personligen hoppas jag att Intel klantar till det rejält för sig snart. De skulle behöva en ny Pentium 4 och ge AMD minst 6 år på sig att komma ikapp, dra ifrån och dominera igen. Eller kanske att Intel tvingas att dela med sig av x86, hade varit fint med fler företag som kunde designa, tillverka och lansera x86-baserade processorer.

Eller så slukar ARM Intel i slutändan. Frågan är hur lång tid det är kvar innan situationen börjar bli riktigt jobbig för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som det mesta är sagt om detta, iallafall för min egna del. Men riktigt trist att Intel envisas med sin trista och konsument- såväl som entusiast-fientliga syn på frågan.
Vi får hoppas att Zen är tillräckligt bra för att folk väljer att köpa alternativ, medans alternativ fortfarande finns. Vi röstar med våra plånböcker.

Personligen hoppas jag att Intel klantar till det rejält för sig snart. De skulle behöva en ny Pentium 4 och ge AMD minst 6 år på sig att komma ikapp, dra ifrån och dominera igen. Eller kanske att Intel tvingas att dela med sig av x86, hade varit fint med fler företag som kunde designa, tillverka och lansera x86-baserade processorer.

Eller så slukar ARM Intel i slutändan. Frågan är hur lång tid det är kvar innan situationen börjar bli riktigt jobbig för Intel.

Ja, för idag har det gått åt helvete precis.

Intel har en pårocessorserie med låtsaslås. Kunden får betala extra om den vill ha en utan låtsaslås. Man kan överklocka utan låset men det täcks inte av garantin. Det är i princip omöjligt att ha sönder en processor med vanlog överklockning så det spelar ingen roll, men så låtsas intel att det visst gör det och säljer "tuning program", som i praktiken bara innebär mer deg till intel.. Men men.. Det är väl så det går när "den fria marknaden" får bestämma och folk har fanboyat bort alternativen,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, för idag har det gått åt helvete precis.

Intel har en pårocessorserie med låtsaslås. Kunden får betala extra om den vill ha en utan låtsaslås. Man kan överklocka utan låset men det täcks inte av garantin. Det är i princip omöjligt att ha sönder en processor med vanlog överklockning så det spelar ingen roll, men så låtsas intel att det visst gör det och säljer "tuning program", som i praktiken bara innebär mer deg till intel.. Men men.. Det är väl så det går när "den fria marknaden" får bestämma och folk har fanboyat bort alternativen,

fast nej. Intel har dominans för att dom helt enkelt har levererat bättre produkter än AMD sedan c2duo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Skrivet av darkstrom:

fast nej. Intel har dominans för att dom helt enkelt har levererat bättre produkter än AMD sedan c2duo.

Och dessutom. Hur många här är det som tycker det är förjävligt att man inte kan trimma sin spis/dammsugare/tvättmaskin? Eftersom dessa är utrustade med en viss säkerhetsmariginal. Så borde det gå att kräma ut mer ur dom. Och det är ju er rätt att få dess fulla potential. Förstår ni inte hur märkligt resonemang det är?

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

Vid Odins stora skägg, AMD kom med i leken igen så jag kan välja dig nu i sommar när nya generationer av grafikkort kommer ut.

Drömmen är ju att AMD slår både Intel maffian och Nvidia denna år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

Ja eller hur va.. För det här har ju aldrig hänt: https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices,_Inc._v....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det tycker jag var Intels största snedsteg. G3258 passade utmärkt överklockad på en H81-bräda. När man helt plötsligt behövde en Z-bräda blev ju processorn irrelevant som budgetlösning. Snacka om att skjuta sig själv i foten. Kunde dom inte struntat i just G3258 när dom gjorde den begränsningen?

Ja du, de ville ju få folk att köpa Z87/Z97 brädorna istället (säkert för att de har någon form av deal med moderkortstillverkarna). Men håller med - H81 + G3258 hade varit den perfekta kombinationen för ett enkelt men överklockningsvänligt bygge, perfekt som HTPC eller annat!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja eller hur va.. För det här har ju aldrig hänt: https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices,_Inc._v.....

Det är en punkt i slutet på artikelns namn (på wikipedia). Antingen så kan inte Chrome hantera det eller koden på Sweclockers.com så jag fixade en länk nedan med URL-funktionen

AMD vs Intel wikipedia

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

"Intel regularly issues updates for our processors which our partners voluntarily incorporate into their BIOS. The latest update provided to partners includes, among other things, code that aligns with the position that we do not ALLOW overclocking processors that have not been designed to do so. Additionally, Intel does not warranty the operation of the processor beyond its specifications."

Sådär, fixat. För hade de bara rekommenderat det så hade de gått ut med en disclaimer och sagt "varsågod, gör vad du vill, have fun, men vi rekommenderar eller stödjer det inte". I detta faller så har de aktivt tryckt på tillverkare att spärra möjligheten.

Tänk vad fantastiskt det vore om man faktiskt fick göra vad man ville med sina dyrt inköpta saker. Mer och mer går vi mot ett samhälle där vi inte äger nåt utan bara hyr saker och där rättigheter för konsument försvinner mer och mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Ja, fast "Additionally, Intel does not warranty the operation of the processor beyond its specifications.", så garantin ryker trots att du betalat 500:- extra. Alltså trams av Intel att ens marknadsföra K-processorer som överklockningsvänliga.

Fast vad du gör med processorn loggas inte. Om du förstör den genom överklockning så får du ändå en ny.
Det är omöjligt att klocka sönder en processor idag, processorn stänger av sig vid för hög temperatur och vissa moderkort tillåter inte hög volt utan att ändra en spärr på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Och det är ju just det som är fel.

Varför är det fel? Du får inte en identisk produkt, vilket tycks vara en vanligt förekommande missuppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Intel has not tested, and does not warranty, the operation of the processor beyond its specifications.

Din läsförståelse är för dålig. De skriver att de inte garanterar att deras produkt fungerar när den körs utanför sin specifikation d.v.s. du kan inte komma och klaga på att ditt system kraschar eller att din CPU klockar för dåligt, och få den utbytt eller bli ekonomiskt kompenserad för det.

Du skulle alltså kunna köpa en K-modell, som inte går att överklocka i praktiken, utan att ha rätt att få den utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är en punkt i slutet på artikelns namn (på wikipedia). Antingen så kan inte Chrome hantera det eller koden på Sweclockers.com så jag fixade en länk nedan med URL-funktionen

AMD vs Intel wikipedia

Tack för att du sa till Tog bort punkten så nu ska det förhoppningsvis fungera OK.

Visa signatur