CSN bekostar utbildning i datorspelet ”Counter strike”

Permalänk
Medlem

CSN bekostar utbildning i datorspelet ”Counter strike”

Kan det fungera med utbildning i dataspelande eller är det bättre att öva på egen hand till att börja med?

Citat:

På Strömbäcks folkhögskola utanför Umeå startar man i höst Sveriges första eftergymnasiala utbildning i e-sport. Utbildningen är CSN-berättigad och målet är att eleverna ska bli framgångsrika ”Counter strike”-spelare.

http://www.dn.se/kultur-noje/csn-bekostar-utbildning-i-dators...

Permalänk
Medlem

Snacka om att kasta bort sitt liv.
Men frågan är vad dem säger om man kommer försent till klassen för att man har spelat CS hela natten? Bra eller anus? haha

Permalänk
Medlem

Man lär sig säkert en hel del om man går i "CS-Skola", det man får fundera på är ju om man är villig att lägga den tiden och de pengarna (bidragsdelen är rätt liten, resten är lån) på att spela datorspel. Chansen att man ska kunna leva på sitt spelande ser jag som väldigt liten.
Men precis som att en del sticker iväg som au pair ett år så kan man väl ta ett "sabbatsår" och spela lite?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Proffsmobbare

Trist om man missar tentamen i 30HP '360 No scope' och förlorar CSN-stödet.

Permalänk
Medlem

Tja, Enda ja kan se som positivt e ju att de förmodligen kan spara en hel del av pengarna de får i bidrag/lån.. Beror ju dock på hur insatt spelare man är, Så har de ju ändå en klumpsumma när studierna är slut..
Det ja har svårt o se är hur man kan bli "framgångsrik" genom e-sport.. Visst att de finns turneringar o sånt, Men känns inte riktigt som det skulle va nåt o satsa på som karriär direkt..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Hade varit roligt om "CS Utbildningar" hade kommit på distans.
Är mera intresserad av att lära mig mera om spelet än att "spela" det.

Har dock inga planer på att lämna mitt jobb för att sitta och spela 24/7, spelande är ett fritidsintresse för mig.

Permalänk
Medlem

Ohh alla dessa samtal mellan barn och förälder... "MEN MAMMA, blir jag proffs så kommer jag tjäna massor!"

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Uh..ser det framför mig nu "Söker folk till 5v5, 30HP eller mer, VG eller högre"

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Kan det fungera med utbildning i dataspelande eller är det bättre att öva på egen hand till att börja med?

http://www.dn.se/kultur-noje/csn-bekostar-utbildning-i-dators...


"Under den ettåriga utbildningen ska studenterna kunna lägga hela sin tid på att bli riktigt bra på e-sport – och få CSN under tiden. Än så länge är intresset stort för utbildningen enligt linjeföreståndaren Johan Ågren.

– Intresset beror nog på att det här är första utbildningen där man kan lägga hela sin kraft på att utveckla sitt spelande och bli en bättre spelare, säger han."

Eller för att man får en ursäkt att sitta och spela hela dagarna? Tror nog inte att så värst många kommer att kunna leva på sitt spelande.

”League och legends”
Ha.

"En fråga som man jobbar med är hur man ska få en jämn könsfördelning bland dem som tas in på linjen.

– Det är svårt, men vi försöker trycka på att detta är en sport för alla, där det inte finns några begränsningar – och man tävlar på lika villkor."

Låter som könskvotering. Borde inte ens kunskaper vara det viktiga?

Nja, har svårt att tro att det skulle vara värt att slösa bort ett år av sitt liv på det där om man inte redan är väldigt bra (då man kanske har lättare att få kontakt med något av de stora lagen).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Lego Master

Lika meningslöst eller värdefullt som fotbolls- eller hockeygymnasium om ni frågar mig. Sport som sport, e-sport eller spring-sport, jag skiter i vilket. Tror folk att dom kommer tjäna pengar på det, kör hårt. Men skyll inte på samhället när du misslyckas med att bli rik.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hmm.. Intressant, vet inte riktigt vad jag ska tycka om det... men det mesta inom skolan har man inte så stor nytta av i livet så varför skulle detta vara annorlunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Lika meningslöst eller värdefullt som fotbolls- eller hockeygymnasium om ni frågar mig. Sport som sport, e-sport eller spring-sport, jag skiter i vilket. Tror folk att dom kommer tjäna pengar på det, kör hårt. Men skyll inte på samhället när du misslyckas med att bli rik.

Skillnaderna är väldigt få och väldigt många. Fotboll, hockey osv är extremt stora industrier där massor med pengar är i omlopp. Det är således mycket troligare att dessa sporter kan sysselsätta och försörja en större grupp människor. E-sport i jämförelse är en droppe i havet än så länge. Så de finansierar en stor del av sina kostnader själva i och med de som sysselsätts av idrotterna, hälsoeffekter, skatter och annat som kommer in. Sedan kan man debattera om det är statens ansvar alls att vara med och bidra här. Men E-sport har en lång väg kvar innan de är på samma nivå som stora etablerade världssporter.

Liknande resonemang kan föras för film, litteratur, musik, spelutveckling och annan utbildning. Det finns så stora ekonomier kopplade till dessa att det i dagsläget är mer legitimt och trovärdigt att anse att dessa kan leda till folks försörjning än E-sport.
Detta kommer säkert ändras med tiden, men vi är inte där idag.

Skrivet av Viochee:

Hmm.. Intressant, vet inte riktigt vad jag ska tycka om det... men det mesta inom skolan har man inte så stor nytta av i livet så varför skulle detta vara annorlunda

Mattematik? Fysik? Kemi? Samhällsorienterande ämnen? Det som hela våra samhällen och djupare studier bygger på... Inte så stor nytta av? Och jämställa det med att spela spel?

Jag ser gärna att mina skattepengar går för att finansiera de som kommer kunna vara med och ta samhället genom morgondagens utmaningar. En bra clutch i CS är inte en av de utmaningarna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Är väl ingen större skillnad direkt mellan att läsa "Högskole-CS" eller att läsa någon slags musik/estetiskt högskoleutbildning.
Ungefär lika svårt att kunna leva på det efteråt och folk verkar ju läsa det sistnämnda så varför inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Lika meningslöst eller värdefullt som fotbolls- eller hockeygymnasium om ni frågar mig. Sport som sport, e-sport eller spring-sport, jag skiter i vilket. Tror folk att dom kommer tjäna pengar på det, kör hårt. Men skyll inte på samhället när du misslyckas med att bli rik.

Fast det är skillnad på detta och att gå ett idrottsgymnasium där man parallellt med de vanliga gymnasiestudierna tränar en sport.
Det här rör sig ju om en folkhögskoleutbildning där man ENBART fokuserar på CS.
Om det vore ett "CS-gymnasium" hade du haft rätt i det du säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Monaco33:

Är väl ingen större skillnad direkt mellan att läsa "Högskole-CS" eller att läsa någon slags musik/estetiskt högskoleutbildning.
Ungefär lika svårt att kunna leva på det efteråt och folk verkar ju läsa det sistnämnda så varför inte?

Skillnaden är att inom musik, teater och dylikt finns det jobb även för den som inte är bland de bästa i världen.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att folk riktigt förstår vad denna kurs egentligen är.

Det är en handels eller om det var entrepenörs kurs som är på halvfart.

Tanken med denna linje överhuvudtaget är att folk som spelar cs eller har spelat cs på en högre nivå ska få en chans att klättra sig ur amatör träsket och sedan få bygga upp ett nätverk med andra större organisationer och förhoppningsvis om man sköter korten rätt kliva in i proffs scenen direkt efter utbildning. Som det sagts tidigare i artikeln så är det inget för de som suttit och spelat PUGs stordelen av sin "karriär" utan för spelare som har kompetens nog att kunna ta sig igenom till toppen, med lite hjälp såklart.

Har själv pratat med den ansvarige över linjen om detta och några andra punkter och jag tror att om man sköter allting rätt och ger de antagna de förutsättningar de bör få så kan det komma att cs-scenen förändras helt och hållet.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk

Hehe. sökte faktiskt in idag

Permalänk
Medlem

Tycker inte att konst, spel och annan sport borde berättiga till bidrag, men lån kan de väl få ta om de vill slösa pengar på att leka runt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Skillnaderna är väldigt få och väldigt många. Fotboll, hockey osv är extremt stora industrier där massor med pengar är i omlopp. Det är således mycket troligare att dessa sporter kan sysselsätta och försörja en större grupp människor. E-sport i jämförelse är en droppe i havet än så länge. Så de finansierar en stor del av sina kostnader själva i och med de som sysselsätts av idrotterna, hälsoeffekter, skatter och annat som kommer in. Sedan kan man debattera om det är statens ansvar alls att vara med och bidra här. Men E-sport har en lång väg kvar innan de är på samma nivå som stora etablerade världssporter.

Liknande resonemang kan föras för film, litteratur, musik, spelutveckling och annan utbildning. Det finns så stora ekonomier kopplade till dessa att det i dagsläget är mer legitimt och trovärdigt att anse att dessa kan leda till folks försörjning än E-sport.
Detta kommer säkert ändras med tiden, men vi är inte där idag.

Mattematik? Fysik? Kemi? Samhällsorienterande ämnen? Det som hela våra samhällen och djupare studier bygger på... Inte så stor nytta av? Och jämställa det med att spela spel?

Jag ser gärna att mina skattepengar går för att finansiera de som kommer kunna vara med och ta samhället genom morgondagens utmaningar. En bra clutch i CS är inte en av de utmaningarna.

Ja kanske var lite fel att säga det mesta
men är rätt mycket som jag personligen inte tycker är så viktigt, det är ju uppenbarligen viktigt för många andra. men som du säger att spela spel hamnar då längst ner på listan av vad som är viktigt, det kan man göra på fritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mormor Göran:

Hehe. sökte faktiskt in idag

Vad har du för meriter?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mormor Göran:

Hehe. sökte faktiskt in idag

Skrivet av SVP:

Vad har du för meriter?

För att utöka lite, fanns det några krav?

Permalänk
Medlem

Låter bättre när man läser @SVP's kommentar, men jag är skeptisk till att det kan löna sig. Men jag antar man får se hur det utvecklar sig när de väl kommer igång.

Skrivet av eFlaX:

För att utöka lite, fanns det några krav?

Citat:

Till ansökan skall du bifoga:
• Ett personligt brev där du beskriver vem du är och vad som karakteriserar dig som spelare. Beskriv även vad det är som motiverar dig till att bli bättre som spelare.

• Dokumentation på dina spelmeriter, både på dig som person och dina eventuella lagmeriter.

• Betyg samt personligt brev.

http://strombacksfolkhogskola.se/utbildningar/esport/

Permalänk
Medlem

Kan man få ut CSN för andra sporter så borde man väl kunna få det för detta? Så länge det är en legitim utbildning.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

e-sporten är där ganska snart, spöar NBA i tittarsiffror, snart NHL i omsättning etc.
"According to a research report by business strategist Michael Wolf, a professional video game league in the US could become a $1 billion industry by 2018 and eSports will be a $4 billion industry globally the same year. (For comparison, the NHL brings in revenues of $3.8 billion.)", "Viewership for video game content currently sits at 450 million people worldwide", "YouTube’s top video game channels have 47 billion views this year alone"

Permalänk

Sen finns det ju kurser som är bra mycket värre än e-sport kurser, som tex: "Vampyrer och makt. Konstruktionen av vampyren i fiktion och samhälle", "Vardagens mysterier förklarade", "Harry Potter och hans världar" etc etc Men ingen skriker om det, ganska roligt hur styrda folk är av media och bara ser de som delas