Dator stängde av sig själv - nu helt död.

Permalänk
Medlem

Dator stängde av sig själv - nu helt död.

Hej Sweclockers,

Jag behöver er hjälp att hitta vad som är fel på min dator. Dator är ca 1½ år gammal (egenbyggd) som för några veckor sedan började stänga av sig själv. När man sedan startade datorn igen så fick man upp detta felmeddelande (http://i.imgur.com/D6ywHYa.jpg). Datorn stänger av sig helt spontant och avbrotten verkade inte vara relaterade till någon specifik applikation eller belastning.

Idag när jag skulle starta härket så är den helt död.

Innan datorn kollapsade så kollade jag temperaturer, fläktar, kablar och körde ett memtest utan att hitta några fel.

Komponenter:
1x Mekanisk Hårddisk
1x Samsung EVO 840 SSD 250GB
RAM: 8GB HyperX Savage 2400Mhz
CPU: i5 4690K
Moderkort: MSI Z97-S02
PSU: Fractal Design Edison M 550W 80+ Gold
GPU: ASUS GeForce GTX 760 DirectCU OC 2GB
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Jag börjar misstänka att PSUn gått i graven, har ni några andra idéer på vad som kan tänkas orsaka detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av admkent:

Hej Sweclockers,

Jag behöver er hjälp att hitta vad som är fel på min dator. Dator är ca 1½ år gammal (egenbyggd) som för några veckor sedan började stänga av sig själv. När man sedan startade datorn igen så fick man upp detta felmeddelande (http://i.imgur.com/D6ywHYa.jpg). Datorn stänger av sig helt spontant och avbrotten verkade inte vara relaterade till någon specifik applikation eller belastning.

Idag när jag skulle starta härket så är den helt död.

Innan datorn kollapsade så kollade jag temperaturer, fläktar, kablar och körde ett memtest utan att hitta några fel.

Komponenter:
1x Mekanisk Hårddisk
1x Samsung EVO 840 SSD 250GB
RAM: 8GB HyperX Savage 2400Mhz
CPU: i5 4690K
Moderkort: MSI Z97-S02
PSU: Fractal Design Edison M 550W 80+ Gold
GPU: ASUS GeForce GTX 760 DirectCU OC 2GB
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Jag börjar misstänka att PSUn gått i graven, har ni några andra idéer på vad som kan tänkas orsaka detta?

Tack på förhand!

PSU'n är ju alltid ett bra ställe att börja på då den är enkel att byta plus att det ofta är jus den som strular.
Men det kan ju även vara moderkortet som gett upp.
Inga andra av dina komponenter skall ju kunna ge liknande symptom.
Utom kanske CPU'n, men det vore extremt osannolikt.

Som vanligt med felsökning så testa först med att rycka ur allt som inte behövs.