Det är just det här synsättet som jag tycker är kärnan i problemet.
Om företag får rätt att avgöra vilka individer eller vilka rättsfall som ska utredas så är vi på god väg in i rättsosäkerhet och korruption.
"brottslighet på gränsen till småsaker" : WTF?! Vad har de för rättighet att avgöra detta?
Låt säga att detta vore praxis (att en tjänsteleverantör får välja vilka kunder de lämnar ut uppgifter om), då har vi redan där en rättsosäkerhet, dvs att lagen inte tillämpas lika för alla.
Nästa steg är korruption, där t ex viktigare kunder, partners eller vänner skyddas mer.
(Jag säger inte att Bahnhof på något vis skulle syssla med detta, men det är där vi hamnar om detta blir praxis för mindre nogräknade företag)
Jag håller i sak med dig här. Det är relevant kritik.
Sedan blir det väl en svårare avvägning om vad som är rätt och fel beroende på vad syftet är från nätleverantörens håll.
Handlar det om civil olydnad för att få till stånd en debatt kring lagstiftningen så kan det vara rimligt.
Är det marknadsföring och profilering mot kund så är förfarandet inte så snyggt.
Antar att det är lite av varje ;).
Bahnhof (och alla andra ISP) borde göra istället för att vägra, är att rapportera och anmäla (till både press och myndigheter) varje enskilt övertramp som myndigheterna gör, t ex när myndigheterna begär ut uppgifter som inte verkar skäligt i någon mening, eller som kan vara integritetskränkande.
Då har vi som samhälle mycket större möjlighet att förbättra vår rättssäkerheten genom att pröva dessa händelser rättsligt på korrekt vis.
God tanke och det verkar initialt rimligt.
Men jag tror det blir svårt för banhof att få insikt i vad som är övertramp. Nätleverantören känner inte till detaljer per specifik utredning och datan polisen begär ut är just bara data och blir först relevant information i samband med utredningens övriga uppgifter. Metadatan som banhof åläggs spara och lämna ut (vem som varifrån kontaktat vilken server och när) säger inte mycket om skäligheten i sig.
Så det kan nog bli svårt för banhof att kunna avgöra vad som är mer eller mindre rimligt om de inte också granskar polisens utredningar vilket jag inte tror kommer ske av flera skäl.
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck