Microsoft backar runt Windows 10-kampanj

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Microsoft backar runt Windows 10-kampanj

Den aggressiva kampanjen för att få kunder att uppgradera till Windows 10 tonas nu ner efter att företaget tvingats betala ut skadestånd till en förargad kund.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Jag är en av de som gillar tian, men att detta inte fanns med från början är rent ut sagt förjävligt. Bättre sent än aldrig, men tyvärr på tok för sent.

Dator: 3770K @ 4,3 | GTX 980 Ti | 3DMark
Ljud: HD598 | ATH-M50 | K619 | O2 + ODAC | ModMic 4.0
Bild: S2417DG | DP2710 @ 96
Kringutrustning: Rival Fade Edition | Shine 3 MX Red | FX-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002

Amen på det!

Sitter här konspiratorisk för mig själv och vägrar installera vissa Kb´s!

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2007

Jag kommer att köra win7 tills spel slutar att stödja det. Hoppas även på bredare linux stöd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

En seger för de gnälliga och paranoida.

Det var ju hennes dator, inte Windows 10 som det var fel på. Omöjligt för Microsoft att hålla reda på alla möjliga konfigurationer som kunder kan tänkas ha.

Det enda jag egentligen vänder mig emot är att ett klick på röda krysset betyder "acceptera". Det får de ta och ändra på. Det går ju emot allt vi lärt oss om hur datorer fungerar liksom. Hallå?

Är i alla fall personligen väldigt glad och nöjd med Windows 10 och tycker det är synd att Microsoft ska tvingas betala skadestånd när de erbjuder en förbättring utan kostnad.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Lite sent att backa nu när de redan kört den nästan tvingande uppgraderingen i ett par månader.

Jag kör Win 10, och snart lär de väl smälla på "Anniversary edition" utan att man får någon fråga eller varning. Bara hoppas jag hinner spara i spelet innan datorn startar om.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Citat:

Microsofts talesperson nämner inte exakt när förändringen träder i kraft, men sannolikt kommer det inte dröja allt för länge

Det kanske bara råkar dröja till den 29:e Juli?

Skrivet av Ozzed:

Det enda jag egentligen vänder mig emot är att ett klick på röda krysset betyder "acceptera".

Fast det är ju just det som är problemet och inget litet sådant.

Det är ju inte som att den här kvinnan självmant uppgraderade och klagade över att hennes dator inte var fullt kompatibel med Windows 10.
Det är ju just det att ett klick på krysset innebär "Snälla, installera Windows 10".

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

Sent vaknar syndaren.
Så här skulle det varit från början så hade det blivit mindre tjafs kring detta.

Jag har själv ännu inte testat W10 skarpt men kommer göra det innan 29:e juli så att man har en licens även om man inte blir kvar som det är nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

lol. Detta borde funnits sen DAG 1!
Ska dom lägga in detta 2 dagar innan erbjudandet försvinner nu eller?

Installera windows 10 är kämpigt som det är, måste installera utan tp-kabel isatt annars installerar den värdelösa drivers till allt som man sen måste avinstallera ändå, och massa skräp updates till explorer, flash o mög.

Första man gör är stänga av windows update med tp-kabel ur, sen installera dom updates JAG vill samt drivers.

MS vill tvinga på en allt som pesten, låt användarna välja själv som vi fått göra i alla år liksom kom igen.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2007

Only in America ...

Beef?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

En tydlig master switch för allt vad datainsamling heter, så har dom minst en Windows 10 användare till.

Misstänker dock att det rimmar dåligt med att göra uppgraderingen "gratis".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Hoppade själv på win 10 tåget för två dagar sen när jag böt z97 -> x99 plattform. Gjorde en fresh install av 7an och sen till 10.

Märkte att windows bootade lite snabbare. Lite buggar dock, stäng av datorn syntes inte en tur vid startmenyn. Vid enhetshanteraren så flippar texten till gela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | MSI 1080 ti Gaming x | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Htpc: A8-7600 | hyperx 8gb | kinstone V300 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Kul att Microsoft äntligen har upptäckt Nej-knappen, efter att ha utvecklat grafiska gränssnitt sedan början av 80-talet.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Eftersom "tvånget" var det som gjorde att folk inte ville uppgradera så kan ju alla uppgradera nu då, perfekt.

CPU : 6700K @ 4,7GHz GPU : Titan X (Pascal) RAM : 16GB 3600MHz 15-15-15-35 SSD : Samsung 950 PRO 512GB NVME Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: QNIX Q2710 1440p@60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Ibland önskar man att man bodde i usa och att detta hände en, jävla idioter som ska påtvinga en skit man inte vill ha kanske..

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/random
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Ozzed:

Det var ju hennes dator, inte Windows 10 som det var fel på. Omöjligt för Microsoft att hålla reda på alla möjliga konfigurationer som kunder kan tänkas ha.

Helt sant, men är då rätt att tvinga in något som man inte har koll på? Jag har inte koll på vilken bil du har, men från och med nu får du bara tanka diesel för det är 'bättre'...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Ozzed:

Herregud, du ger dig inte i denna fråga. Du inser inte själv det paradoxala i det du skriver ovan?

7700K, Z270H, 1080Ti, 830, AX850, PG279Q, Vive

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Ozzed:

Det är ju precis vad som gör Microsofts taktik så idiotisk, de kan inte garantera att Win 10 kommer installeras och köras felfritt på alla enheter de nu tvingar på det. Då är det bäst att låta användaren ta beslutet om det är okej att installera det eller inte.

Det var hennes dator det var fel på? Det som att skylla på att en bärande pelare är felplacerad om du råkade gå in i den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Naki:

Helt sant, men är då rätt att tvinga in något som man inte har koll på? Jag har inte koll på vilken bil du har, men från och med nu får du bara tanka diesel för det är 'bättre'...

Om du orkat läsa hela inlägget så ser ju också att jag skriver att de inte borde använda en kryssruta som "OK", så nej jag tycker inte att man ska tvinga på folk saker, men jag tycker inte heller att man ska skåda given häst i mun så att säga.

Skrivet av Cheewie:

Herregud, du ger dig inte i denna fråga. Du inser inte själv det paradoxala i det du skriver ovan?

Nej, jag varken ger mig i denna fråga eller anser mig föra paradoxala resonemang. Helt rätt uppfattat.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Shimonu:

Det är ju precis vad som gör Microsofts taktik så idiotisk, de kan inte garantera att Win 10 kommer installeras och köras felfritt på alla enheter de nu tvingar på det. Då är det bäst att låta användaren ta beslutet om det är okej att installera det eller inte.

Det var hennes dator det var fel på? Det som att skylla på att en bärande pelare är felplacerad om du råkade gå in i den.

Det är ett sätt att se det. Men om uppdateringen fått större genomslag tidigare och folk inte varit så paranoida och gnälliga så hade Microsofts marknadsföring inte heller behövt bli så agressiv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

Hittade en guide för några veckor sedan om hur man plockar bort uppdateringen.
Funkade bra på min laptop! Har inte sett röken av Win10-flaggan sedan dess.
Kör 10an på min stationära, och det fungerar bra.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Beginner:

Amen på det!

Sitter här konspiratorisk för mig själv och vägrar installera vissa Kb´s!

Vilka kb´s ??

$$

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Hoppas innerligt att det är fler som stämmer Microsoft så de får betala feta skadestånd. Själv uppgraderade jag dag ett och tycker Windows 10 är riktigt bra men att spamma ut uppgraderingsmeddelande, i hemlighet ladda ned en kopia och sedan i hemlighet automatiskt schemalägga operativsystemet för installation är ju bara helt jävla obegripligt.

Det är helt oväsentligt om operativsystemet är 50 ggr bättre än äldre operativsystem från Microsoft, man ska inte bli spammad och påtvingad en uppgradering som befintlig kund, oavsett om det är gratis.

Det är väl några kostymnissar som vill kunna visa snygga grafer över hur populärt det nya operativsystemet är och hur snabbt det breder ut sig för att påvisa någon slags falsk popläritetsintryck av det. Varför vill man kissa sina konsumenter i ansiktet? Obegripligt.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Zoltrix:

Vilka kb´s ??

KB3035583

KB2976978

Har redan dem installerade men vägrar installera de nya versionerna då jag misstänker att någon av dem innehåller "tryck-på-kryss = acceptera installation"...... (Som sagt. Är *foliehatt* med att få win10 installerat. Inte orolig för att Microsoft "spionerar" eller så. Vill bara inte ha win10 på någon av nuvarande datorer!)

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Ozzed:

Är i alla fall personligen väldigt glad och nöjd med Windows 10 och tycker det är synd att Microsoft ska tvingas betala skadestånd när de erbjuder en förbättring utan kostnad.

Vet inte om man kan kalla det förbättring i fallet för den här kvinnan ;). Förstörd dator utan att hon har gått med på uppgraderingen :). Just för att microsoft inte känner till alla konfigurationer och att winblows 10 inte funkar på alla datorer så bör de ta det lite försiktigare. Att de behövde dras till domstol för att fatta detta...

Skrivet av Ozzed:

Det enda jag egentligen vänder mig emot är att ett klick på röda krysset betyder "acceptera". Det får de ta och ändra på. Det går ju emot allt vi lärt oss om hur datorer fungerar liksom. Hallå?

Ja precis.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Ozzed:

Det är ett sätt att se det. Men om uppdateringen fått större genomslag tidigare och folk inte varit så paranoida och gnälliga så hade Microsofts marknadsföring inte heller behövt bli så agressiv.

Så aggressiva hade de inte behövt vara oavsett.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Ozzed:

The ends do not justify the means. Det är struntsamma att kunderna inte accepterat Win10, man har inte varit nöjd med det och det har man all rätt till att tycka och därmed välja bort Win10. Det är en läskig taktik de använt, nästintill ett virus-liknande beteende.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av trickeh2k:

Det är väl några kostymnissar som vill kunna visa snygga grafer över hur populärt det nya operativsystemet är och hur snabbt det breder ut sig för att påvisa någon slags falsk popläritetsintryck av det. Varför vill man kissa sina konsumenter i ansiktet? Obegripligt.

För att de kommer fortsätta köra Windows? Ända sedan fiaskot med Windows 8.x och nu uppgraderingen till Windows 10 har jag sett hur många "Nä nu jävlar ska jag gå över till Linux!!"-stridsrop som helst... Har Linux marknadsandel ökat? Nä.

Det spelar ingen roll hur Microsoft agerar. Folk kommer fortsätta att köra och köpa Windows. Om du har en kundbas som är helt okänslig för din goodwill/badwill-balans, varför anstränga sig för att öka på Goodwill-kontot?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ozzed:

För att de kommer fortsätta köra Windows? Ända sedan fiaskot med Windows 8.x och nu uppgraderingen till Windows 10 har jag sett hur många "Nä nu jävlar ska jag gå över till Linux!!"-stridsrop som helst... Har Linux marknadsandel ökat? Nä.

Det spelar ingen roll hur Microsoft agerar. Folk kommer fortsätta att köra och köpa Windows. Om du har en kundbas som är helt okänslig för din goodwill/badwill-balans, varför anstränga sig för att öka på Goodwill-kontot?

Klart det spelar roll. Nu tror jag inte det kommer hända så mycket mer i det här fallet och Microsoft är nog snabba att nå en överenskommelse mot ett NDA om vad som eventuellt inträffat och företag som är tillräckligt stora för att ha någon IT-ansvarig så hade det ju aldrig hänt ändå.

Kunderna är inte okänsliga och förr eller senare kommer vi garanterat se andra OS. Google är nog jävligt sugna men inser att de måste lägga väldigt mycket pengar och tid, det går inte att lansera ett halvfärdigt och hyfsat kompatibelt OS, det måste vara minst lika väl fungerande som Windows och den dag det kommer så tror jag inte folk kommer att tveka en sekund på att överge Microsoft.

Microsoft säljer dessutom fler produkter än operativsystem och där är de knappast lika ohotade. Hade jag känt mig tillräckligt irriterad på Microsoft hade jag inte brytt mig en sekund om deras surfplatta faktiskt var klart bättre än konkurrenten, jag hade valt konkurrenten ändå och med tanke på hur många personer idag som använder sig av någon produkt eller plattform från Microsoft så kan det rätt snabbt gå utför.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Skönt... Har vart lite paranoid den senaste tiden och inte velat kryssa bort rutan. Vet iofs inte om det ens kunnat påverka mig eller om det var vissa delar av världen men tog inga chanser.

Tycker personligen det är absurt att de tvingar det på folk som de gjort. Finns ju faktiskt de som kan få kompatibilitetsproblem och stannar kvar på sju och åtta av en anledning....

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0