Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marlind:

@Andreaz1: Har inge vidare koll på hur dem olika processorerna är jämfört med varandra. Har bara kollat Ghz än så länge, men så funkar det tydligen inte.

Många trillar i den fällan men det fungerar inte att göra så. Din 2500K kommer vara bättre i typ alla spel än den där 9590:n.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Överklockning är då det som gäller. Hur kan man ta reda på vad det skulle behövas för fläkt för det?

Permalänk
Skrivet av Marlind:

Det var ny processor och nytt moderkort du sökte? https://www.inet.se/kundvagn/visa/9560373/
Moderkortet fungerar med dina ddr3 minnen också, alternativt köper du intel core i7 6700k istället ifall du har lite mer pengar att spendera

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

@gustavwester: Intressanta förslag, ska överväga dem ifall jag inte får någon ordning på överklockningen, tackar!

Permalänk
Skrivet av Marlind:

@gustavwester: Intressanta förslag, ska överväga dem ifall jag inte får någon ordning på överklockningen, tackar!

Glömde, dedär processorerna kommer inte med kylare, så har du inte kylare så måste du köpa det med. Rekommenderar denna https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

@gustavwester: Bra att du upptäckte det! Såg inget om det på specifikationerna så jag antog att den kom med.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte rekommenderat att köra vanligt DDR3 på Skylake, den höga spänningen skadar den interna minneskontrollern på lång sikt. Endast DDR3L och DDR4 är gjorda för att fungera med Skylake.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det står dock vid beskrivningen för processorn "För dig som vill använda Intels Skylake- processorer tillsammans med DDR3 minnen" länk?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är moderkortets tillverkare som har gjort så. Intel har gått ut och påmint användare om att processorarkitekturen inte är gjord för det och det går att läsa en del om på nätet.

http://wccftech.com/skylake-does-not-support-ddr3-damage-ddr3...
https://pcpartpicker.com/forums/topic/135530-skylakes-ddr3-su...
http://www.kitguru.net/components/motherboard/anton-shilov/in...

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Crap.. Får leta ett DDR3L moderkort då antar jag.

Edit:
Funkar den här bättre Gigabyte H170TN Thin m-ITX med Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marlind:

@Andreaz1: Crap.. Får leta ett DDR3L moderkort då antar jag.

Edit:
Funkar den här bättre Gigabyte H170TN Thin m-ITX med Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB då?

DDR3 är inte samma sak som DDR3L. Eftersom du har en äldre plattform är det fullt möjligt att du dessutom har minnen som går på 1,65V, alltså ännu högre än de 1,5V som blivit standard för DDR3. Dessa tycker jag helt enkelt inte du bör para ihop med en Skylakeprocessor då du kan och förmodligen kommer att fortkorta dess livslängd. Vill du köra Skylake så bara köp nya DDR4-minnen som plattformen är gjord för, det är det absolut enklaste och 8GB får du just nu för 350 kronor: https://www.inet.se/produkt/6110186/crucial-8gb-2x4gb-ddr4-24...

Vill du behålla dina gamla minnen så kör äldre Haswell som faktiskt är gjord för DDR3. Kostar precis lika mycket minus minnena då och prestandaskillnaden är inte speciellt stor.

Det är mina åsikter om du nu är fullt inställd på att faktiskt byta plattform vilket jag fortfarande inte tycker att du ska om inte BIOS eller annat sätter stopp för det. Jag tycker fortfarande du ska glömma det helt och hållet och satsa på grafikkortet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@Andreaz1: Crap.. Får leta ett DDR3L moderkort då antar jag.

Edit:
Funkar den här bättre Gigabyte H170TN Thin m-ITX med Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB då?

Du behöver inte leta ny prolle och moderkort. Många spelnördar här kör fortfarande med 2500k och den funkar finfint än Dock rekommenderas en liten överklock om du vill få ut så mycket prestanda som möjligt.

Men ditt nummer ett att uppgradera är helt klart grafikkortet, utan tvekan. Åtminstone om du tänker använda datorn till spelande

Har du SSD? Annars är det nummer två på ''att uppgradera listan'' Blir en helt annan dator...

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Tror jag är lite lost. Du skrev ju att endast DDR3L och DDR4 är gjorda för att fungera med Skylake, vilket Gigabyte H170TN Thin m-ITX verkar vara.
Sen vet jag inte riktigt varför du började prata om minnen riktigt, men tanken var som sagt att jag skulle byta ut moderkort samt processor då jag inte vill experimentera med att överklocka med risk för att något pajar.

Edit:
Tror jag missuppfattade dig. Du menar att om jag ska ha skylake så behöver jag en processor med 1151 sockel och som har DDR3L eller DDR4 ram-minne?

Permalänk
Medlem

@DozeN: Ne I know, bara det där med överklockning, inte min grej och dessvärre verkar inte min nuvarande processor hålla måttet mot olika spel jag kollat på. I ärlighetens namn vet jag inte vad SSD är så chansen är nog stor att jag inte har något sånt!

Permalänk
Medlem

@Marlind

Du har DDR3 minnen just nu.

Skylake, dem senaste intel processorerna, fungerar officiellt enbart med DDR3L eller DDR4. Finns moderkort som stödjer DDR3, men det är inte rekommenderat. Alltså är det rekommenderade att du även byter RAM när du uppgraderar.

Ivf, jag säger fortfarande att du bör kika på överklockning. Så mycket lättare än vad du tror. Är pengar inte något problem så kan du ju slänga på valfritt Z170 moderkort, 16GB DDR4 RAM och en I7 6700K istället.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Marlind: Har inte så mycket att tillägga förutom att jag håller med dom som säger att det är ditt grafikkort som är flaskhalsen snarare än din processor.

Jag tycker du ska börja med att skaffa ett nytt grafikkort t.ex. ett GTX 1060 eller GTX 1070 och se hur allt flyter då. Du kommer ju behöva ett nytt hursomhelst även om du skaffar nytt moderkort, ny processor och nya minnen, så varför inte börja där!

Sen tycker jag inte du ska satsa på ett DDR3-moderkort bara för att kunna återanvända de minnen du redan har, minnen är så pass billiga i dagsläget att om du ändå uppgraderar borde du satsa på ett bra moderkort och nya DDR4-minnen istället. Det finns en del moderkort som har stöd för både DDR3 och DDR4, t.ex. det här (Biostar H170) men i mitt tycke är det inte ett kvalitetskort och lite skumt i största allmänhet. Dessutom är det H170 vilket innebär att du inte kommer kunna överklocka processorn alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@DozeN: Ne I know, bara det där med överklockning, inte min grej och dessvärre verkar inte min nuvarande processor hålla måttet mot olika spel jag kollat på. I ärlighetens namn vet jag inte vad SSD är så chansen är nog stor att jag inte har något sånt!

I så fall har du läst fel. Precis som tidigare sagt är snarare grafikkort som inte längre håller måttet och är det så att du önskar prestandalyft, framförallt i spel så bör grafikkort och SSD bör prioriteras före processor. Sen om du har ekonomi så kan du fundera på om du inte gärna ska uppgradera moderkortet, processor samt RAM också. Efter det så lär datorn i så fall vara som helt ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Jag har kollat det på den där sidan "Can you run it?" Där det visade sig att processorn inte höll måttet för den rekommenderade nivån. Minimum däremot är en helt annan sak, men det är inte det jag är ute efter!

Jag har i alla fall kollat på lite olika komponenter nu, så skulle uppskatta om folk kunde kolla att allt verkar kompatibelt o.s.v. ifall jag har missat någon detalj.

Moderkort
Processor
Minne
Fläkt

Moderkortet ska fungera med skylake, stödjer DDR4-minnen (istället för DDR3 eftersom den höga spänningen tydligen skadar den interna minneskontrollen på lång sikt), har Intel 1151 sockel och chipset Z170.
Processorn är skylake och med ett Intel 1151 sockel så den ska funka med moderkortet.
Minnet är DDR4 som ska funka med moderkortet.
Och sist fläkten som behöver en Intel 1151 sockel.

Dum fråga kanske, men både processorn och fläkten har ju 1151 sockel, så finns det plats för båda? Verkar inte kunna se något om antal platser under specifikationerna. Igen, dum fråga.

Överflödigt med texten kanske, men ville mest vara tydlig med hur jag uppfattat det.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@Cenorida: Jag har kollat det på den där sidan "Can you run it?" Där det visade sig att processorn inte höll måttet för den rekommenderade nivån. Minimum däremot är en helt annan sak, men det är inte det jag är ute efter!

Jag har i alla fall kollat på lite olika komponenter nu, så skulle uppskatta om folk kunde kolla att allt verkar kompatibelt o.s.v. ifall jag har missat någon detalj.

Moderkort
Processor
Minne
Fläkt

Moderkortet ska fungera med skylake, stödjer DDR4-minnen (istället för DDR3 eftersom den höga spänningen tydligen skadar den interna minneskontrollen på lång sikt), har Intel 1151 sockel och chipset Z170.
Processorn är skylake och med ett Intel 1151 sockel så den ska funka med moderkortet.
Minnet är DDR4 som ska funka med moderkortet.
Och sist fläkten som behöver en Intel 1151 sockel.

Dum fråga kanske, men både processorn och fläkten har ju 1151 sockel, så finns det plats för båda? Verkar inte kunna se något om antal platser under specifikationerna. Igen, dum fråga.

Överflödigt med texten kanske, men ville mest vara tydlig med hur jag uppfattat det.
Tack på förhand!

Jag förstår hur du resonerar men det vore önskvärt om du faktiskt lyssnade på vad vi som har erfarenhet har att säga. Precis som jag och andra tidigare sagt så är det grafikkort och SSD som ska köpas före något annat för maximal spelprestanda. Att uppgradera processor men inte grafikkort kommer inte ge dig det lyft i spel som du eftersträvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Exakt vilket spel är det du inbillar dig ska fungera bättre med hjälp av en marginellt snabbare CPU, än med 4-6 gånger snabbare grafikkort?

Helt uppriktigt, om du inte lägger pengarna på ett grafikkort, utan på en CPU uppgradering, så har du helt enkelt slösat bort dina pengar. Jag kan på rak hand inte komma på något spel som min 2500K inte spelar, utan överklockning, och som hade mått bättre av en CPU uppgradering, än ett nytt grafikkort. Inte ett enda.

Det är dina pengar, och man får göra hur dumma val man vill med sina egna pengar, jag exempelvis, ska slänga hela min årsinkomst på en begagnad bil i morgon, så vill du bränna dina på en snabbare CPU står det dig fritt, men om jag fått en spis i huvudet, som jag hört det uttryckas så målande i dag, så har du fått hela köksinredningen, inklusive vitvaror i huvudet... Snälla, för din egen skull, lyssna. Det är fullständigt meningslöst för dig att uppgradera CPU'n, om du inte samtidigt uppgraderar till åtminstone ett 1080, för i princip alla andra grafikkort är din nuvarande CPU mer än väl kapabel att hantera i de upplösningar som rimligtvis är aktuella för någon som kört ett GTX 570.

Rent krasst så är CPU'n du startade tråden med att fråga om du kunde uppgradera till, i princip exakt lika snabb som den du har. Att du inte vill överklocka din 2500K är delvis förståeligt, men man kan ju undra varför du sitter med en K version då, eftersom de kostat extra, just för att man köper sig möjligheten till överklockning. Själva överklockandet består av att man startar MSI's mjukvara, och ändrar ett värde i en rullmeny, och sen är man färdig, så det är inte speciellt avancerat. Rimligtvis stabilitetstestar man efter det, men i realiteten är det inte ett måste, speciellt om man "bara" ska spela på burken.
Vetandes det, hävda att det minsann inte kommer gå att spela på en viss CPU, och att man måste uppgradera... Visst. Som sagt, dina pengar.
Mycket nöje.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Igen, jag har inte sagt att jag inte tänker uppgradera grafikkortet så jag tror det har skett ett missförstånd.

@-=Mr_B=-: Samma sak här, jag vet inte ifall du har missat något inlägg i texten men jag har för syfte att uppgradera grafikkortet SAMT processor. Jag förstår att du bara vill hjälpa och jag uppskattar all hjälp jag kan få, men jag skulle uppskatta en trevligare ton. Jag köpte datan för 5 år sen som var helt färdig, alltså, jag köpte inga delar individuellt med någon speciell tanke på att överklocka. Jag förstår att ni som har erfarenhet inom området anser att det är dumt att köpa en ny processor när man lika gärna kan överklocka den gamla, men jag vill inte ta någon risk (oavsett hur liten den än må vara) när det kommer till datan eftersom att jag är väldigt beroende av att den fungerar till mina studier.

Här är grafikkortet som jag för övrigt tänkt uppgradera till: Geforce GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@Cenorida: Igen, jag har inte sagt att jag inte tänker uppgradera grafikkortet så jag tror det har skett ett missförstånd.

@-=Mr_B=-: Samma sak här, jag vet inte ifall du har missat något inlägg i texten men jag har för syfte att uppgradera grafikkortet SAMT processor. Jag förstår att du bara vill hjälpa och jag uppskattar all hjälp jag kan få, men jag skulle uppskatta en trevligare ton. Jag köpte datan för 5 år sen som var helt färdig, alltså, jag köpte inga delar individuellt med någon speciell tanke på att överklocka. Jag förstår att ni som har erfarenhet inom området anser att det är dumt att köpa en ny processor när man lika gärna kan överklocka den gamla, men jag vill inte ta någon risk (oavsett hur liten den än må vara) när det kommer till datan eftersom att jag är väldigt beroende av att den fungerar till mina studier.

Här är grafikkortet som jag för övrigt tänkt uppgradera till: Geforce GTX 1060 6GB

Det är lugnt. Men om du har till syfte att byta både grafikkort och processor kanske det är läge att istället köpa en helt ny dator. Sen verkar det.som om du ignorerar SSD men det är en viktig uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Om du mot förmodan ångrar dig och vill testa att överklocka finns en bra guide på svenska:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Är du orolig över att montera en ny kylare så finns det en tråd här där folk erbjuder sig att hjälpa till med byggnationer för en kopp kaffe och lite bensinpengar:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-vi...

Har du tur kanske någon i ditt område vill hjälpa dig att överklocka också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Har inte haft någon fundering på SSD, har inte kommit in på vad det är ännu. Frågan är bara hur mycket billigare det skulle bli att köpa en helt ny dator med samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@Cenorida: Har inte haft någon fundering på SSD, har inte kommit in på vad det är ännu. Frågan är bara hur mycket billigare det skulle bli att köpa en helt ny dator med samma prestanda.

Här kan du läsa mer om vad en SSD är:
https://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne

Håller med övriga i den här tråden. Köp ett nytt grafikkort om det är spela som är syftet med din dator.
GTX 970 är billiga nu, men GTX 1060 eller 1070 hade jag satsat på.

Köpa en ny dator med samma prestanda är inte billigt - det är pengarna i sjön.

Ska du köpa en ny dator för spel är det t.ex.
Core i5 6600K som gäller (eller motsvarande Core i7 6700K)
DDR4 och Z170-chipset som du ska kolla efter.

På budget skulle jag kolla på en AMD Athlon X4 880K 4.0 GHz QC, men jag tror inte att det är värt det mot den CPU du har idag.
Du måste ändå köpa nytt moderkort m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marlind:

@Cenorida: Har inte haft någon fundering på SSD, har inte kommit in på vad det är ännu. Frågan är bara hur mycket billigare det skulle bli att köpa en helt ny dator med samma prestanda.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med detta uttalande men som sagts en rejäl kylare och överklockning till 4.5GHz och ett nytt bra grafikkort de som nämnts i tråden tidigare så lär din burk bli konkurrenskraftig även i de senare spelen.

En SSD är ett bra sätt att få ner starttider på OS och spel om men väljer detta också, vilket kanske funkar iom att du inte behöver lägga pengar på ett helt nytt system just nu?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: Ne jag tänkte också att en helt ny dator verkade lite mycket. Nu är det ju visserligen en del saker som ska bytas ut, men jag har svårt att föreställa mig att jag kan hitta en dator som skulle vara lika bra som den jag skulle haft med nya delar (i alla fall till samma eller liknande pris). SSD låter bra för övrigt, men jag kanske inte spenderar några jättesummor på den. Som jag uppfattar det kan den fungera sekundärt till hårddisken, så jag behöver inte ta bort något?

@Jalle64: Det jag menade var ifall man kan köpa en ny och komplett data till liknande pris som samtliga separata komponenter och få liknande prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marlind:

@saturday_sun: Ne jag tänkte också att en helt ny dator verkade lite mycket. Nu är det ju visserligen en del saker som ska bytas ut, men jag har svårt att föreställa mig att jag kan hitta en dator som skulle vara lika bra som den jag skulle haft med nya delar (i alla fall till samma eller liknande pris). SSD låter bra för övrigt, men jag kanske inte spenderar några jättesummor på den. Som jag uppfattar det kan den fungera sekundärt till hårddisken, så jag behöver inte ta bort något?

@Jalle64: Det jag menade var ifall man kan köpa en ny och komplett data till liknande pris som samtliga separata komponenter och få liknande prestanda.

Hmm fast ska du ha liknade prestanda som du har idag? Då vet jag inte riktigt varför du ställde frågan?

Du måste ju betala för nytt moderkort, CPU och ev minne och det lär ju bli merkostnad hur du än ser på det jämfört med ny kylare, grafikkort och ev SSD. Du lär ju ändå behöva en kylare till de senaste Skylake K:processorerna då dessa inte kommer med en sådan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Väldigt förvirrande tråd som hoppar åt alla möjliga håll, låter nästan som att det kommer sluta med att du köper en helt ny dator.

Jag skulle råda dig att köpa ett nytt grafikkort och kolla om det räcker. Jag tror till 99% att det kommer räcka med nytt grafikkort, eftersom din 570 är rätt gammal.

Antingen köper du en 1060 som många här i tråden tycker, eller så köper du en begagnad 970 för nästan halva priset av en ny 1060, med ungefär likadan prestanda. Många i tråden tycker att du ska köpa en 1060 just för att det är det senaste och att de gillar nytt, men de tänker inte riktigt på att du kanske vill köpa det som är mest prisvärt - i det här fallet en begagnad 970.

Börja med nytt grafikkort och se vad du känner efter det.