Permalänk
Medlem

Nätverkskabel under jord, hjälp!

Hej

Det är såhär att jag måste dra en nätverkskabel till ett garage som ligger utanför fastigheten. Där jag ska ha en kamera så jag kan kolla vad som händer i garaget, så därför behöver jag en stabil uppkoppling där. Trådlösa lösningar är bara att glömma så försökt inte ens med några förslag där:).

Avståndet som jag behöver lägga/dra kabel på är drygt 70m sammanlagt, varav 50 meter är under jord. Jag vill komma undan så billigt som möjligt. Hur skulle ni göra? Min tanke.

1. Köpa en rulle nätverkskabel på 100m. Vilken skall jag välja? Något speciellt jag ska tänka på. Antar jag ska köpa CAT6 kabel, skärmad. Korsad/ej korsad spelar väl ingen roll? Kabeln kommer inte ligga frost-säkrad utan kommer bara förläggas någon decimeter under mark.

2. Köpa RJ45-kontakter som jag monterar på ändarna. Ser inte så förfärligt svårt ut? Det går väl att göra utan specialverktyg? Några kontakter att rekommendera som är smidiga att ansluta?

3. Tips på billig slang att lägga kabeln i? Fungerar flexslang?

4. Kabeln behöver monteras en bit på husväggen, går det bra att göra utan slang runt den? Kan tycka att det borde fungera med tanke på kabel från paraboler och dylikt som alltid är monterad både på utsidan/insidan av huset.

5. Har jag glömt något?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Om du ska dra sladden så långt så gräv ner ett rör först. Sen drar du sladden där i. Så om du av någon orsak senare i livet vill dra en till eller byta ut den så går det på en grisblink. Ett tips är att du drar ett snöre i den Innan du gräver ner den Vad gäller kabel så köpa cat6 kabel. Eftersom du ska isf dra den i ett rör så fungerar inte installationskabel så bra (tror jag, om det inte är rakt) då den inte är så böjligt. Tror 100 meter kabel kostar runt 800 kr.

kontakterna köper du vart som helst, dock behöver du i regel en speciell tång för det. Men det är bättre om du istället monterar 2 st uttag mellan kabeln. Så att du sedan bara använder valfri sladd mellan uttaget och datorn. Du behöver mao inte rj45 kontakter men du behöver uttag istället. Finns billigt på ex biltema, jula kjell å com osv.

Val av rör har jag inte direkt något tips på. Men du kan ju alltid fråga någon firma som gräver ner dem om du kan få köpa en bra bit av dem. Någon slang av utomhus typ är ju att rekommendera Dra slangen så nära hålet till huset du kan. Då utomhus elementen sliter på kabeln. Alternativ att du tänker över sladden med något efter husväggen.

Visa signatur

.

Permalänk

Du har inte funderat på powerline? Alltså köra genom eluttagen istället.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om ifall detta är att rekommendera men det finns ju utomhuskabel, t ex:

https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=58681

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danserminator:

Du har inte funderat på powerline? Alltså köra genom eluttagen istället.

Finns tyvärr ingen el här mellan. Garaget ligger på en annan fastighet och har en annan matningspunkt.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Rekordmedlem

Använd fukttålig utomhuskabel så bör den hålla, tänk på att du inte får dra den tillsammans med elledningar skärmat bör undvikas om du inte har fullständig koll på alla jordningar och potentialutjämningar.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Kabeln ska anslutas i vägguttag av nån sort och det kan kräva Kroneverktyg därifrån drar du vanliga patchkablar sista biten inomhus.
Vanlig vattenslang typ pem fungerar bra som extra skydd i marken.

Skrivet av Locos:

Finns tyvärr ingen el här mellan. Garaget ligger på en annan fastighet och har en annan matningspunkt.

Då borde du inte dra en kabel utan använda radio eller fiber

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om du ska dra sladden så långt så gräv ner ett rör först. Sen drar du sladden där i. Så om du av någon orsak senare i livet vill dra en till eller byta ut den så går det på en grisblink. Ett tips är att du drar ett snöre i den Innan du gräver ner den Vad gäller kabel så köpa cat6 kabel. Eftersom du ska isf dra den i ett rör så fungerar inte installationskabel så bra (tror jag, om det inte är rakt) då den inte är så böjligt. Tror 100 meter kabel kostar runt 800 kr.

kontakterna köper du vart som helst, dock behöver du i regel en speciell tång för det. Men det är bättre om du istället monterar 2 st uttag mellan kabeln. Så att du sedan bara använder valfri sladd mellan uttaget och datorn. Du behöver mao inte rj45 kontakter men du behöver uttag istället. Finns billigt på ex biltema, jula kjell å com osv.

Val av rör har jag inte direkt något tips på. Men du kan ju alltid fråga någon firma som gräver ner dem om du kan få köpa en bra bit av dem. Någon slang av utomhus typ är ju att rekommendera Dra slangen så nära hålet till huset du kan. Då utomhus elementen sliter på kabeln. Alternativ att du tänker över sladden med något efter husväggen.

För att dra ner på kostnaderna så monteras i sådana fall uttag senare. Det blir två uttag + två kablar extra då. Kabeln ska in i routern/modemet som står på en vind på ena änden och in i en kamera som står på en hylla i andra. Så behövs ingen snygg installation, funktion är det viktigaste.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd fukttålig utomhuskabel så bör den hålla, tänk på att du inte får dra den tillsammans med elledningar skärmat bör undvikas om du inte har fullständig koll på alla jordningar och potentialutjämningar.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Kabeln ska anslutas i vägguttag av nån sort och det kan kräva Kroneverktyg därifrån drar du vanliga patchkablar sista biten inomhus.
Vanlig vattenslang typ pem fungerar bra som extra skydd i marken.
Då borde du inte dra en kabel utan använda radio eller fiber

Vad spelar det för roll att elen kommer från olika anläggningar? Där är el på båda ställena ju.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag har ingen aning om ifall detta är att rekommendera men det finns ju utomhuskabel, t ex:

https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=58681

Behövs verkligen sådan här seriös kabel? Läst om rätt många som lagt vanlig inomhuskabel direkt i marken och som fungerat i många år. Att den är PE skyddad som det heter gör att den är extra brandfarlig med vilket rimmar illa när jag ska dra den en bit på utsidan av fasaden som där är mycket sol på. I sådana fall om jag bara lägger denna kabeln utan någon slang runt den i marken? Som jag förstår det så är det RJ45-kontakter med i paketet? För det är väl det verktyget är till för att koppla sådana.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk

@Locos:

Använd denna typ av rör i mark. Går att köpa hos olika leverantörer.
Följer med en dragtråd i röret. Tips är att när du drar i nätverkskabeln så dra med ett extra dragsnöre.
https://markgrossisten.se/produkt-kategori/kabelror/slang/

Skärmad nätverkskabel behövs inte. Har för mig att skärmad kabel används på kabelstegar där både stark och svagström går på samma stege och där man dessutom kan förlägga svagströmskablarna (nätverk) i en "låda" som går utmed stegen.

Köp två nätverksuttag som du kopplar kopplar in med hjälp av en RJ45 verktyg. Köp även en RJ45 mätare för att se att du kopplat rätt. När du vet att det är rätt så kopplar du in två styck vanliga nätverkskablar.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

För att skydda kabeln på husväggen ska du sätta kabelskydd. Köp även korrekt klammer.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/ka...

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Om du ska dra sladden så långt så gräv ner ett rör först. Sen drar du sladden där i. Så om du av någon orsak senare i livet vill dra en till eller byta ut den så går det på en grisblink. Ett tips är att du drar ett snöre i den Innan du gräver ner den Vad gäller kabel så köpa cat6 kabel. Eftersom du ska isf dra den i ett rör så fungerar inte installationskabel så bra (tror jag, om det inte är rakt) då den inte är så böjligt. Tror 100 meter kabel kostar runt 800 kr.

kontakterna köper du vart som helst, dock behöver du i regel en speciell tång för det. Men det är bättre om du istället monterar 2 st uttag mellan kabeln. Så att du sedan bara använder valfri sladd mellan uttaget och datorn. Du behöver mao inte rj45 kontakter men du behöver uttag istället. Finns billigt på ex biltema, jula kjell å com osv.

Val av rör har jag inte direkt något tips på. Men du kan ju alltid fråga någon firma som gräver ner dem om du kan få köpa en bra bit av dem. Någon slang av utomhus typ är ju att rekommendera Dra slangen så nära hålet till huset du kan. Då utomhus elementen sliter på kabeln. Alternativ att du tänker över sladden med något efter husväggen.

Passar på att slänga in en fråga, går dessa uttag att koppla in utan specialverktyg?
Funderar på att installera ett par uttag i huset nämligen

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Locos:

Vad spelar det för roll att elen kommer från olika anläggningar? Där är el på båda ställena ju.

Byggnaderna och deras elsystem har normalt sett inte samma potential och det kan innebära en minskad elsäkerhet speciellt om det uppstår ett fel i den ena byggnaden så kan det fortplantas till den andra förutom ev problem problem med vagabonderande strömmar.
Det ökar alltså risken för skador som beror på el i båda fastigheterna om du förbinder dem med en nätverkskabel och inget mer, ska det göras bra så bör det finnas en grov kabel för potentialutjämning mellan dem och det är troligen både bökigt och dyrt att lösa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Byggnaderna och deras elsystem har normalt sett inte samma potential och det kan innebära en minskad elsäkerhet speciellt om det uppstår ett fel i den ena byggnaden så kan det fortplantas till den andra förutom ev problem problem med vagabonderande strömmar.
Det ökar alltså risken för skador som beror på el i båda fastigheterna om du förbinder dem med en nätverkskabel och inget mer, ska det göras bra så bör det finnas en grov kabel för potentialutjämning mellan dem och det är troligen både bökigt och dyrt att lösa det.

Med andra ord så om blixten slår ner i garaget så sprider sig det till mitt hus i och med nätverkskabeln? Det är egentligen det som är är problemet.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

@Locos:

Använd denna typ av rör i mark. Går att köpa hos olika leverantörer.
Följer med en dragtråd i röret. Tips är att när du drar i nätverkskabeln så dra med ett extra dragsnöre.
https://markgrossisten.se/produkt-kategori/kabelror/slang/

Skärmad nätverkskabel behövs inte. Har för mig att skärmad kabel används på kabelstegar där både stark och svagström går på samma stege och där man dessutom kan förlägga svagströmskablarna (nätverk) i en "låda" som går utmed stegen.

Köp två nätverksuttag som du kopplar kopplar in med hjälp av en RJ45 verktyg. Köp även en RJ45 mätare för att se att du kopplat rätt. När du vet att det är rätt så kopplar du in två styck vanliga nätverkskablar.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

För att skydda kabeln på husväggen ska du sätta kabelskydd. Köp även korrekt klammer.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/ka...

Är det bara om det dras nätverkskabel direkt ihop med elkabel som det behövs skärmad för att undvika störningar? Där går en rätt stor matarledning med el rätt precis under den här nätverkskabeln är tänkt att dras. Men den kanske inte stör något så jag behöver skärmad?

Borde jag inte kunna "chansa" med att dra en vanlig nätverkskabel genom röret istället för den här som egentligen är tänkt för utomhusbruk. Tänker mest på att den för utomhusbruk verkar vara väldigt brandfarlig. För någon ful kabelkanal blir det inte tal om på min fasad. Jag vill kunna dra den längst med en bräda och sedan måla den i samma kulör som huset för att den ska synas så lite som möjligt. En stor kabelkanal på huset fungerar tyvärr inte alls, även om man nu hade målat den så hade det inte alls sett snyggt ut.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Byggnaderna och deras elsystem har normalt sett inte samma potential och det kan innebära en minskad elsäkerhet speciellt om det uppstår ett fel i den ena byggnaden så kan det fortplantas till den andra förutom ev problem problem med vagabonderande strömmar.
Det ökar alltså risken för skador som beror på el i båda fastigheterna om du förbinder dem med en nätverkskabel och inget mer, ska det göras bra så bör det finnas en grov kabel för potentialutjämning mellan dem och det är troligen både bökigt och dyrt att lösa det.

Låter som att han kommer driva kameran via POE från huvudbyggnaden, då spelar detta ingen roll vad jag kan se.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Locos:

Med andra ord så om blixten slår ner i garaget så sprider sig det till mitt hus i och med nätverkskabeln? Det är egentligen det som är är problemet.

Ja det är ett av de möjliga problem som kan uppstå, det kan också uppstå bränder av andra anledningar pga att det blir spänningsfall i nätverkskabeln för den är rätt klen och lång och det kan göra att det utvecklas tillräckligt med effekt i den för att det ska börja brinna.
Kabeln i sig kan också spänningssättas av åska via induktion.
Det kan också bli spänning i den och nätverkskontakterna är inte beröringsskyddade som en normal 230v kontakt.
Det kan uppstå flera olika fel som kan ge mer eller mindre allvarliga problem om du drar en kabel mellan 2 olika fastigheter på det sättet.

Ska man göra det enkelt och säkert så ser man till att inte förbinda byggnaderna med nått som är "klen kabel", behöver det vara metall bör det vara rejält grova ledare för potentialutjämning (gör man det internt i ett hus är det minst 6mm^2) men nätverk är det enklast att köra via optofiber eller radio som inte leder el mellan fastigheterna utan bara överför datan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av b1ghen:

Låter som att han kommer driva kameran via POE från huvudbyggnaden, då spelar detta ingen roll vad jag kan se.

Det minskar risken men skyddar inte mot allt som kan hända, jag tycker man ska ha stor respekt för elriskerna och välja metoder som är garanterat säkra och skulle det inträffa nått fel så det blir personskador eller brand är det inte roligt och försäkringsbolagen blir inte heller glada och ersättningarna blir därefter om de upptäcker nån tveksam installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Locos:

Är det bara om det dras nätverkskabel direkt ihop med elkabel som det behövs skärmad för att undvika störningar? Där går en rätt stor matarledning med el rätt precis under den här nätverkskabeln är tänkt att dras. Men den kanske inte stör något så jag behöver skärmad?

Borde jag inte kunna "chansa" med att dra en vanlig nätverkskabel genom röret istället för den här som egentligen är tänkt för utomhusbruk. Tänker mest på att den för utomhusbruk verkar vara väldigt brandfarlig. För någon ful kabelkanal blir det inte tal om på min fasad. Jag vill kunna dra den längst med en bräda och sedan måla den i samma kulör som huset för att den ska synas så lite som möjligt. En stor kabelkanal på huset fungerar tyvärr inte alls, även om man nu hade målat den så hade det inte alls sett snyggt ut.

Det är direkt förbjudet att dra elkabel tillsammans med nätverkskabel i samma rör och dosor enligt elföreskrifterna eftersom nätverkskabeln och dess kontakter inte uppfyller de krav som finns på isolation och beröringsskydd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är direkt förbjudet att dra elkabel tillsammans med nätverkskabel i samma rör och dosor enligt elföreskrifterna eftersom nätverkskabeln och dess kontakter inte uppfyller de krav som finns på isolation och beröringsskydd.

Det är ju inte fallet här utan det ska ändas dras nätverkskabel i slangen. Men är matarkabeln som ligger under min tilltänkta slang något problem?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Som folk har skrivit innan så ska du köra en cat6 kabel

Flyttade själv till nytt hus för 2 år sedan och dragit själv datakablar till alla rum inget svårt allt att göra att sätta fast kabeln i väggkontakter är sjukt mycket enklare en i en plastkontakt

dock så kommer du behöva lite verktyg. själv så köpte jag Detta kit på kjell där allt du behöver finns med (förutom väggkontakter,plastkontakter och kabel
lycka till

Permalänk
Medlem

Men om jag lägger ner det där med att dra nätverkskabel mellan husen eftersom det verkar osäkert med brand och grejer. Går det att dra fiber? Det är ett helt nytt område för mig så jag är helt grön där. Vad behövs för grejer? Hur gör man? Fiberkabel ser ju väldigt konstig ut i ändarna bland annat.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Men om jag lägger ner det där med att dra nätverkskabel mellan husen eftersom det verkar osäkert med brand och grejer. Går det att dra fiber? Det är ett helt nytt område för mig så jag är helt grön där. Vad behövs för grejer? Hur gör man? Fiberkabel ser ju väldigt konstig ut i ändarna bland annat.

Som mrqaffe kommenterade så måste man ha respekt för el. I denna diskussion har teorin tagit över totalt och skrämt dig ordentligt verkar det som. Om vi nu ska överdriva med teorin så skulle eventuell överspänning orsaka att kabeln förstörs på en väldigt kort sträcka på grund av kabelledningarnas oförmåga att överföra enormt antal elektroner som skulle rusa fram. Efter att kabeln förstörs skulle jorden ta hand om elektronerna. Med andra ord tycker jag inte du ska överdriva här med fiber eller något annat. Gör som någon annan föreslog, gräv en cat6 kabel i ett rör. Om du nu är rädd för elfel på grund av olika potential så kör med en kamera med POE så slipper du dessa problem eftersom kameran då matas med samma strömkälla som mottagaren.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Vill du gå på fiber så är det överlägset bäst att köpa en förkontakterad fiber på rätt längd och sen två fiberkonverterare som gör att du får vanliga nätverksuttag i ändarna.

tex 2 st http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190926-t...
Till dem behöver du själva delen som ansluter till fibern dvs
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/238563-d...

sen behövs då själva fiberkabeln och nu finns det två alternativ. Antingen en riktig utomhusfiber som naturligtvis då är dyrare eller så drar man en vanlig fiber i slang/rör och hoppas att det håller. Jag har kört så själv i 4-5 år innan den pajade och jag tror att det berode på en för skarp böj, inte på fibern i sig. För att den här typen av fiberkontakt ska gå genom röret så krävs det ca 18 mm innerdiameter så tex 20 mm elrör går bra

En "inomhus" fiber http://www.ebay.com/itm/100M-LC-LC-DUPLEX-50-125-MULTIMODE-FI...

en utomhus fiber http://www.ebay.com/itm/100M-OUTDOOR-ARMORED-LC-LC-2-STRAND-O...

tilläggas ska att jag nu har tagit 1 Gbit utrustning, det kan gå att komma undan lite billigare om man går ned på 100 mbit

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Passar på att slänga in en fråga, går dessa uttag att koppla in utan specialverktyg?
Funderar på att installera ett par uttag i huset nämligen

Du behöver en pressverktyg för att få i kabeln i uttagen. Liknande sånthär: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Pre...

@Locos:
om du ska spara pengar så är inte fiberlösningen ett bra alternativ Fast ska du ha bra grejer trådlöst så är det en bra kostnad det också. Då kan du lika väl lägga på lite extra för att dra en fiberkabel.

Billigast är kabel ovan jord

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Locos:

Det är ju inte fallet här utan det ska ändas dras nätverkskabel i slangen. Men är matarkabeln som ligger under min tilltänkta slang något problem?

Du får dra kablar i separata rör bredvid varandra, reglerna säger i princip att de måste skiljas åt mekaniskt eller ha isolering/beröringsskydd som tål den högsta spänningen som finns och det finns det inga normala nätverksprylar som uppfyller.
Hur du gör med kopplingen är upp till dig, det finns inget uttryckligt förbud att dra en nätverkskabel men det är inte heller det vettigaste man kan göra, radio brukar bli billigast, tom billigare än kabel men kan man inte använda det så finns fiber.
Det finns separata fiber/koppar omvandlare från ungefär 500 kr men funktionen kan också finnas i switchar och det går att köpa fiber med färdiga kontakter. Du kan tex fråga https://www.direktronik.se/ vad de kan erbjuda för delar.

Lägger in ett citat från en annan ttråd med konkreta tips på delar för en billig fiberlänk.

Skrivet av mats42:

Instämmer i ovanstående samt att jag vill vara tydlig med att den isolering som finns i ett nätverkskort bara är dimensionerad för normala driftsförhållanden. En åskträff går rakt igenom med förstörd utrustning som resultat (personlig erfarenhet innan jag bytte till fiber). Därmed är det en stark rekommendation från mig att gå på fiber om man ska gå mellan hus.

tex 2 st http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190926-t...
2 st http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/238563-d...
och sen en 20 meters multimode fiber för utomhusbruk med lc kontakter (brukar gå att hitta för runt 4-500 på ebay)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har grävt ner en oskärmad cat6kabel under jord där en vanlig trädgårdsslang fungerar som kabelskydd. Detta gjordes juni 2015 och det fungerar iallafall fortfarande utan problem, uppskattar att sträckan är på 25meter. Lite småkrångligt att få igenom cat6kabeln genom trädgårdsslangen men med lite tålamod blir det bra tillslut.

I huset sitter en sådan här dosa på väggen med tillhörande skarvdon. Ute i garaget ser det likadant ut.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Väldigt simpel lösning då det bara är att koppla i kablarna som vanligt då det är rj45 kontakter i alla ändar.

https://www.dustinhome.se/product/5010777000/lan-field-kit?ss... detta kit och rj45 kontakter köptes för att utföra jobbet. Billigare än hos kjell

Permalänk
Medlem

Men då kör jag på 2 st sådana här: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabels...

1 styck rulle på 100m: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Na...

2 st 0,25 meters sådana här: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Na...

2 st enkla uttag: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...

Verktyg till att skarva in det kabeln i uttaget har jag sedan en operation jag gjort med husets nätverk.

Fast skulle vara gott om det fanns något mindre kabelskyddsrör, 50mm är lite väl mastigt och blir jobbigare att lägga ner också. Kanske bara ska köpa en 2 st Ø 1/2 vattenslang istället för kabelskyddsröret: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-/Vattensl...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Vad är en kamera med POE? Förklara så en trög person förstår. Är det hur kameran får ström på något sätt?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Det bästa är fiber och det går att köpa färdigkontakterad. Kräver då fiberkonverterare, vilket gör det hela lite dyrare. Samt hade jag använt lite bättre slang. Men helt skyddat vid åska och överslag på strömmen.

Utomhuskabel ska inte dras inomhus eftersom den avger mindre hälsosamma saker vid brand. En kort bit på vinden är inga problem. Jag tycker dock du ska köra med vanlig kabel. Det viktiga är att använda slang och kabelskydd.

Vanlig flexslang ger lite extra skydd, men använd bättre saker om du vill kunna dra om kabeln i framtiden utan att gräva upp och förlägga ny slang.

Har du rj45 crimpverktyg kan du crimpa på kontakter, men köp då rätt kabel för det. Det krävs andra verktyg för uttagen, oftast kroneverktyg. Går även med skruvmejsel, gjort två uttag hemma.

En kamera med POE matas med ström över nätverkskabeln. Riktig POE är en standard och sedan finns en del fuskvarianter. Det smidiga med POE är att du slipper dra både ström och nätverkskabel till din kamera.

Permalänk
Medlem

Har ni några tips på en POE kamera? De jag hittar är väldigt dyra. Det är egentligen köpt en väldigt billig kamera men man kanske ska uppgradera på det planet då. Gärna någon som är lätt att installera och som det finns en bra och stabil app till telefonen till.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |