Permalänk
Medlem
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jaha, så man behöver en switch också, då blir det ännu dyrare även om det går att hitta en switchar som inte är SÅ dyra. Men finns det ingen POE-kamera någon kan rekommendera? Billig givetvis:)

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Locos:

Jaha, så man behöver en switch också, då blir det ännu dyrare även om det går att hitta en switchar som inte är SÅ dyra. Men finns det ingen POE-kamera någon kan rekommendera? Billig givetvis:)

Man behöver inte ha en switch för att få poe om det var det du syftade på, det finns poe injektorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Herregud vad ni krånglar till det.
Dra en vanlig cat6 kabel i billigaste sortens vattenslang, som du gräver ned. Täta med silicon. Kontaktera. Klart!
Risken för ev jordpotentialsskillnader är så liten och det handlar om väldigt billig utrustning som kan bytas om så skulle vara.
Ska ni krångla till det så sätt upp radiolänk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Herregud vad ni krånglar till det.
Dra en vanlig cat6 kabel i billigaste sortens vattenslang, som du gräver ned. Täta med silicon. Kontaktera. Klart!
Risken för ev jordpotentialsskillnader är så liten och det handlar om väldigt billig utrustning som kan bytas om så skulle vara.
Ska ni krångla till det så sätt upp radiolänk...

Är sugen på att göra så. Ända grejen är att det inte är jag som ska använda kameran i "garaget". Det är väl egentligen inget garage men jag skrev så för att förenkla det hela. Egentligen är det en stor ladugård som sedan är sammankopplad el-vägen till ett mindre hus, det kallade "garaget", som ligger hyfsat nära mitt. Själva ladugården ligger ca 200 meter ifrån. Samtidigt vill jag vara schysst mot den här grannen för vi utnyttjar en del tjänster mellan varandra. Men finns det risk att min el skulle börja krångla eller bli mer sårbar vid ett åsknedslag så blir man ju lite fundersam. Nu tror jag visserligen det är jag som har 95% störst chans att få blixtnedslag med tanke på att jag bland annat har robotgräsklippare med slinga nedgrävd på tomten osv.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Hur vet du att risken för jordpotentialskillnader är liten?

Skrivet av anon76929:

Herregud vad ni krånglar till det.
Dra en vanlig cat6 kabel i billigaste sortens vattenslang, som du gräver ned. Täta med silicon. Kontaktera. Klart!
Risken för ev jordpotentialsskillnader är så liten och det handlar om väldigt billig utrustning som kan bytas om så skulle vara.
Ska ni krångla till det så sätt upp radiolänk...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Hur vet du att risken för jordpotentialskillnader är liten?

De ligger förmodligen på samma huvudledning.
Det som kan hända som värst är att de bränner en router eller en webkamera.
Risken går att komma ifrån med batteridrift på ena sidan, men den kostnaden kan man då ta efter att något hänt.
Det är inte utrustning för många hundra tusen vi snackar om här...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon76929:

De ligger förmodligen på samma huvudledning.
Det som kan hända som värst är att de bränner en router eller en webkamera.
Risken går att komma ifrån med batteridrift på ena sidan, men den kostnaden kan man då ta efter att något hänt.
Det är inte utrustning för många hundra tusen vi snackar om här...

Kanske det men "ledningsresistansen" förimpedansen https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rimpedans lär skilja och så tillkommer installationen i respektive fastighet, det är osannolikt att det inte är potentialskillnader.
Det är också osannolikt men definitivt inte tekniskt omöjligt att det uppstår skador pga kabeln mellan fastigheterna.

Det är inte förbjudet att dra en nätverkskabel mellan fastigheterna men det sänker elsäkerheten och därför borde man se det som olämpligt att göra så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De ligger förmodligen på samma huvudledning. Du bara gissar och sedan uttalar du dig om risker. Det känns inte helt seriöst.

Skrivet av anon76929:

De ligger förmodligen på samma huvudledning.
Det som kan hända som värst är att de bränner en router eller en webkamera.
Risken går att komma ifrån med batteridrift på ena sidan, men den kostnaden kan man då ta efter att något hänt.
Det är inte utrustning för många hundra tusen vi snackar om här...

Permalänk
Medlem

Menar inte att vara nedlåtande, så hoppas du inte tar det så. Men detta är mina tankar kring det hela.

Behövd hårdvara för kabel dragning (ej kamera osv):

  • Spade/grävare/(annat gräv redskap)

  • kabel

  • kontaktwe till kabeln

  • rör som passar kabel diametern.

  • kopplings "schema" för kontakterna.

Bra att ha (inte nödvändigt):

  • Indikator för att kontrollera kontakten är rätt kopplad.

Steg vis förklaring

  1. Gräv, jag hade sagt ca 30 cm djup.

  2. Lägg ner rör med kabel i sig hela vägen.

Frivilligt (eller täck bara igen):

  1. Täck ca 20 cm med matjord på röret.

  2. Lägg gärn ner något som indikerar att en kabel ligger där under (om du ska sälja någon gång så ingen gräver sönder kabeln).

  3. Täck resterande och plantera gräs/(lägg grus)/plattor/asfalt/annat ovan.

Sedan när du ska "installera" kontakterna på kabeln se då till att följa ett bra "kopplings schema" så du inte kopplar fel, testa gärna med en indikator. Sedan är det bara tuta och köra.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Du kan i teorin dra en vanlig standard oskärmad Cat5e/6 nätverkskabel i en trädgårdslang om du vill, så länge inte kabel ligger i konstant fukt/vatten kommer den hålla x antal år.
Om du ska göra det någorlunda seriöst väljer du 50 mm markrör, helst grönt för opto/data.
Standard Cat5e/6 tål solljus/UV dåligt. Antingen behöver du kabelskydd där den går utomhus, eller köra utan o kabel håller x antal år.

Ska du göra det seriöst ska du ha 50 mm markrör, grönt, samt speciell Cat5e/6 för utomhusförläggning.
Den är både fukt och UV-beständig, vissa modeller är även tillåtna för förläggning inomhus.
http://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/539477/4937635 Denna kabel t.ex är för utomhusbruk men är även godkänd för förläggning inomhus.

Till punkten elsäkerhet.
Hittar ingen källa på det nu typiskt nog, men om jag inte missminner mig så skall alla nätverksprylar ha en galvanisk avskiljare som ska klara en potentialskillnad på 2500V. Så det behövs en hög överspänning för att öht börja leda ström fel väg via nätverkskabeln.
Om du sen inte har nån lokal anslutning av kameran till elnätet, alltså kör POE, så skulle iaf jag vara mer bekymrad över risken att blixten slår ner i mark långt från ditt hus och du får in överspänning via andra ledande delar t.ex vattenledning eller telelina, än att du får en farlig potentialskillnad på din nätverkskabel.

Permalänk
Medlem

har inte läst hela inlägget... men ghetto på detta e vanlig vattenslang från tex biltema. o ja cat6 behöver du använda då det är 70 meter.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är direkt förbjudet att dra elkabel tillsammans med nätverkskabel i samma rör och dosor enligt elföreskrifterna eftersom nätverkskabeln och dess kontakter inte uppfyller de krav som finns på isolation och beröringsskydd.

Vart står det?
Det är förbjudet att dra en nätverkskabel tillsammans med enkelisolerade ledare (FK) i samma rör om inte nätverkskabeln tål högsta förekommande spänningen, men det är väl inte förbjudet att dra nätverkskabeln tillsammans med en dubbelisolerad kabel (EKK,EKKJ)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kalle-anka:

Vart står det?
Det är förbjudet att dra en nätverkskabel tillsammans med enkelisolerade ledare (FK) i samma rör om inte nätverkskabeln tål högsta förekommande spänningen, men det är väl inte förbjudet att dra nätverkskabeln tillsammans med en dubbelisolerad kabel (EKK,EKKJ)?

Nej inte uttryckligen men eftersom det blir väldigt svårt att få tag på delar som får kombineras och kan uppfylla kraven så är det nära på omöjligt att göra det utan att bryta mot föreskrifterna, det är troligen inte omöjligt men åtminstone mycket besvärligt.
SS 424 14 38

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, då är jag med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalle-anka:

Okej, då är jag med.

Man kan/bör ju även se det så här......

Det inträffar en större brand i fastigheten, alla större bränder undersöks då noggrannt av en besiktningsman från sitt försäkringsbolag plus då ofta polisens undersökning.

Om man nu hittar en kabelförläggning som inte håller måttet så står man där med ett försäkringsbolag som vägrar ersätta.

Så varför chansa? Lathet?

En grävmaskin gör en sådan här grävning på mycket kort tid om det inte är mycket sten. Återfyllningen borde då de flesta klara av själv

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej inte uttryckligen men eftersom det blir väldigt svårt att få tag på delar som får kombineras och kan uppfylla kraven så är det nära på omöjligt att göra det utan att bryta mot föreskrifterna, det är troligen inte omöjligt men åtminstone mycket besvärligt.
SS 424 14 38
http://ladda-upp.se/files/2016/b200858.png

Det som menas i ovan,är störkänslig kabel. jag kan inte påstå att ethernet är störkänsligt i hemmamiljö.
Och f.ö så är all installationskabel "dubbelskärmad" dvs. ledarens isolering sen ett andra hölje, ytterhöljet som omsluter de isolerade ledarna.
Tänk t.ex nätverkskabel och grendosan som ligger invid varandra bakom datorn, det är ingen fara då elkabeln har dubbla isolerade skikt.

Edit_ Det räcker således med att den ena kabeln är isolerad för den högst förekommande spänningen.
Alltså behöver bara elkabeln vara av rätt typ, annars hade vi ju haft potentiella faror med alla elinstallationer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DjAlbert:

Det som menas i ovan,är störkänslig kabel. jag kan inte påstå att ethernet är störkänsligt i hemmamiljö.
Och f.ö så är all installationskabel "dubbelskärmad" dvs. ledarens isolering sen ett andra hölje, ytterhöljet som omsluter de isolerade ledarna.
Tänk t.ex nätverkskabel och grendosan som ligger invid varandra bakom datorn, det är ingen fara då elkabeln har dubbla isolerade skikt.

Edit_ Det räcker således med att den ena kabeln är isolerad för den högst förekommande spänningen.
Alltså behöver bara elkabeln vara av rätt typ, annars hade vi ju haft potentiella faror med alla elinstallationer.

Nej det räcker inte, kolla specifikt på de 2 sista meningarna som berör mekanisk separering vid installationsarbete, det blir svårt att uppfylla det om du ska dela normala rör och dosor, jag säger inte att det är helt omöjligt att klara av det för nån kanske har tillverkat material som kan användas men det är inget man lätt kan klara med normalt förekommande material.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Enda risken som finns med potentiljordaskillnad i det här fallet är om man gör nätverksinstallationen fel. Nätverkskabel ska aldrig jordas från två håll.
Du har potentialskillnad i fabriker och andra större lokaler med flera centraler men så länge du inte kopplar ihop dessa mot jord är det inget problem.
Om du får ut dina DC12Vfrån en källa som får sina 230V mellan -30V till plus 200V och kopplar denna mot en DC12V där källan är 0 till 230V spelar inte det någon roll.
Med ovanstående scenario och en jordad cat-kabel som jordas mot chassi på bägge sidor blir det däremot inte så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det räcker inte, kolla specifikt på de 2 sista meningarna som berör mekanisk separering vid installationsarbete, det blir svårt att uppfylla det om du ska dela normala rör och dosor, jag säger inte att det är helt omöjligt att klara av det för nån kanske har tillverkat material som kan användas men det är inget man lätt kan klara med normalt förekommande material.

Jag menar verkligen inte att man ska dra i tpkabel i rör o dosor där det idag ligger enkelisolerad ledare.
Men därimot kan man använda ett markrör för starkström även till nätverkskabel om det ligger en KABEL i röret, bara man går ur med nätverkskabeln innan man kommer in i dosa/låda/central där det förekommer uppskalad kabel med enbart ledarna isolerade.
Dock gör man inte så av princip,drar kraftkabel tillsammans med annan kabel i samma rör.

Permalänk

Härligt när trådar drar iväg =D

Man kan väl konstatera att trådskaparen har två alternativ att välja mellan om han vill slippa risken för problem. Det är 1) fiber eller 2) trådlöst.

Fiber:
I regel lite dyrare då man ofta behöver få hjälp med det.
Minimerad risk för störningar. Klarar högre hastigheter vid framtida eventuella behov.
Okänsligt får åska / överspänning.

Trådlöst:
Går snabbt att få igång. Kan installeras av de flesta som inte har tummen mitt i handen. Kan vara känsligt för åska beroende på placering.

Kabel:
Ja, det har ju diskuterats en hel del i tråden och det finns som vanligt i dessa diskussioner två sidor som hävdar problem eller problemfritt.

Kan i korthet säga att med 20 års erfarenhet av "hur många nät som helst" så rekommenderar jag inte den lösningen med egna erfarenheter som grund. Så bortsett från föreskrifter, lagar, standarder, regler och så vidare så är mina erfarenheter av kunders hemmameck att man oftare har problem än inte problem.

"Alla" vet att man löper stor risk att få modem/router sönderslaget av åska eller överspänning. Detta beroende på att man har olika potentialer i telenätet och sitt elnät. Vid överspänning/åska så riskerar en sådan potentialskillnad göra att en överspänning letar sig mellan dessa två olika nät. Därav att man vill potentialutjämna olika nät och funktioner som kommer in i en byggnad.
Ju mer man "drar ut" kopparkablar från sin byggnad, desto större risk för att dra till sig problem. En åsksmäll kan komma som direktträff, ledningsburet via näten in i huset, via luften.

Man bygger bort detta så gott det går med överspänningsskydd, blixtavledare med mera i kombination med potentialutjämning. Man försöker alltså minimera effekten av den puls som når anläggningen. Samtidigt som man vill att alla olika delar ska anta samma potential för att undvika att utrustning slås sönder. Får vi in 3000 volt via elkablarna och samtidigt har ett utjämnat system så gör det inget om det är 3000 volt i alla ingående delar. Om allt har samma potential så flyter ingen ström genom komponenterna och ingen skada är skedd. Jämför med fågeln på kraftledningen. Klorna sitter på samma ledning och har samma potential. Ingenting händer. Med en klo på två olika ledningar så blir det ju lite annorlunda.

Men hur är det då med 50 meter kabel i marken? Drar det åska till sig? Själv har jag ingen erfarenhet av att det skulle ha varit en smäll någonstans som man skulle kunna misstänka komma av en sådan lösning. Däremot som är det inte alls ovanligt att det förekommer andra problem som ibland kan vara svåra att först tänka på att de har med en sådan här lösning att göra. Vid byte till trådlöst alt. fiber så har felen upphört. Det har varit allt från switchportar som lägger av, switchade nätdelar i aktiv utrustning som "bara dör", intermittenta problem där man upplever att nätet "bara lägger av" ibland och så vidare.

Så även om man nu inte tycker att det är någon större risk med åska, så kan (KAN) man få problem som yttrar sig på annat sätt än en åsksmäll som man med lätthet upptäcker då alla möjliga saker gått sönder helt och hållet.

Om man ÄNDÅ vill dra en kabel så föreslår jag:

Rör nedgrävt i mark på betryggande djup. Rör typ PEM-slang eller för svagström (om man nu inte har elbehörighet eller anlitar någon som har det). De markrör som hänvisas till ibland och som är för elkablar, är typade för detta och arbetet med att gräva ner dessa är därmed behörighetskrävande. Om någon bryr sig om det eller inte, är en annan sak. Men i praktiken krävs det en behörig installatör för detta arbete (eller elektriker som arbetar under en sådan, så klart).

Många rör är INTE UV-beständiga. Dessa avslutas lämpligen dolt bakom panel/fasad, i krypgrund etc.

Använd kabel för UTOMHUSBRUK. Att täta rören eller hålla på med olika konstellationer hjälper många gånger inte. Det går aldrig täta röret helt och hållet och beroende på omgivning och var röret avslutas så finns risk för kondensering av den luft som kommer in i röret. Det finns alltså stor risk att röret/slangen ändå blir vattenfyllt med tiden. Se istället till att avsluta röret skyddat och förlägg det inte mellan olika temperaturzoner.

Om du ska förlägga utomhuskabeln en längre sträcka inomhus, välj en kabel som kan avmantlas till en "hälsosammare" variant inomhus för att minska risken för skadliga ämnen vid en eventuell brand.

Sist men inte minst, montera ett överspänningsskydd i vardera ände. Två sådana skydd som är av bra kvalitet och klarar höga hastigheter, är dock inte gratis. I runda slängar runt 2500-3000 kronor för två stycken. Plötsligt känns inte fiberlösningen så främmande rent prismässigt.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

@Andreas Epradius: Vill bara motsäga 2 av dina påstående.
Fåglarna har inget med potential att göra de sitter på en ledare utan kontakt med något annat alltså ingen sluten krets.

Att lägga ned pem-slang kräver inte heller behörighet. däremot får du inte dra el-kabel i dem själv vilket inte detta är.

Permalänk
Medlem

Du läser slarvigt. Det påstås inte det du invänder emot.

Skrivet av Lavaguden:

@Andreas Epradius: Vill bara motsäga 2 av dina påstående.
Fåglarna har inget med potential att göra de sitter på en ledare utan kontakt med något annat alltså ingen sluten krets.

Att lägga ned pem-slang kräver inte heller behörighet. däremot får du inte dra el-kabel i dem själv vilket inte detta är.

Permalänk

Orkar inte läsa allt men jag drog för ett år sedan ca 70 meter Cat6 (Biltemas) i en vattenslang som jag tätade med silikon. Grävde ned den ca en decimeter. Kontakterade med fasta Rj45-uttag (från Kjell och CO) i vägg. Fungerar hur bra som helst. För den del som sitter på vägg satte jag kabeln i VP-rör och en U-profil-list som skyddar VP-röret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om du ska dra sladden så långt så gräv ner ett rör först. Sen drar du sladden där i. Så om du av någon orsak senare i livet vill dra en till eller byta ut den så går det på en grisblink. Ett tips är att du drar ett snöre i den Innan du gräver ner den Vad gäller kabel så köpa cat6 kabel.

Jag har gjort exakt samma sak nyss på sommarstället när vi grävde ner tp kablar för att dra runt fibern. Jag skulle dock aldrig gräva ner slangen först. Var nog svårt även med stålvajer att få igenom tp-kabeln. Även med såpa och nedförsbacke. Gick tillslut och sen grävde vi ner kabel och slang.

Vi köpte cat6 på co och köpte verktyg på kjell och följde deras guide: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Fiskelina, kula och tryckluft för att få igenom en draglina i vattenslangen?

Permalänk

@Hubertus:

Det tycker jag inte

Andreas: "Jämför med fågeln på kraftledningen. Klorna sitter på samma ledning och har samma potential. Ingenting händer. Med en klo på två olika ledningar så blir det ju lite annorlunda."

Lavaguden:"Fåglarna har inget med potential att göra de sitter på en ledare utan kontakt med något annat alltså ingen sluten krets" (Jag motsäger att det har med potential att göra)

Potentialskillnad är när du mäter på två kretsar och har samma spänning men om du mäter mellan fas på ena kretsen och jord/nolla på den andra får en helt annan späning.

Andreas: "De markrör som hänvisas till ibland och som är för elkablar, är typade för detta och arbetet med att gräva ner dessa är därmed behörighetskrävande. Om någon bryr sig om det eller inte, är en annan sak."

Detta stämmer inte.

Permalänk
Medlem

Det tycker jag. I övrigt är ditt inlägg så rörigt att det är obegripligt.

Skrivet av Lavaguden:

@Hubertus:

Det tycker jag inte

Andreas: "Jämför med fågeln på kraftledningen. Klorna sitter på samma ledning och har samma potential. Ingenting händer. Med en klo på två olika ledningar så blir det ju lite annorlunda."

Lavaguden:"Fåglarna har inget med potential att göra de sitter på en ledare utan kontakt med något annat alltså ingen sluten krets" (Jag motsäger att det har med potential att göra)

Potentialskillnad är när du mäter på två kretsar och har samma spänning men om du mäter mellan fas på ena kretsen och jord/nolla på den andra får en helt annan späning.

Andreas: "De markrör som hänvisas till ibland och som är för elkablar, är typade för detta och arbetet med att gräva ner dessa är därmed behörighetskrävande. Om någon bryr sig om det eller inte, är en annan sak."

Detta stämmer inte.

Permalänk

@Hubertus: Du har alltså problem med vanliga citattecken och namnangivelser? lägg ner.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Fiskelina, kula och tryckluft för att få igenom en draglina i vattenslangen?

Fungerar utmärkt.