Skänka datorer till välgörenhet

Permalänk
Medlem

Skänka datorer till välgörenhet

Hej alla,

Företaget där jag arbetar har ett tiotal datorer, några år på nacken men fullt fungerande, som vi skulle vilja skänka till välgörenhet. Jag har googlat så klart men verkar som att dom som finns är nerlagda.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Alternativ:
Sälj till reuseit eller greentech

Skänk pengarna till valfri organisation

---

Annars kan du säkert lämna in dom till erikshjälpen, myrorna eller dylikt...

---

Något privat asylboende kanske är intresserad?

Permalänk
Medlem

Har sett några trådar där folk gjort det innan här på forumet, leta rätt på en sån tråd och kontakta dom kanske?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Behöver det vara till en organisation? Du har möjligen inte några kompisar, släktingar eller som är i behov av en dator kanske? Är ju också en sorts välgörenhet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har också ett halvt dussin icke kompletta datorer som jag hade tänkt att eventuellt komplettera och göra om till utbildningsdatorer och ge bort till syftet att lära sig svenska och gärna utbilda sig till yrken där datorer är verktyget.

Söker dock programvara till linux men har inte fått någon vidare hjälp från bl.a. pedagogen i Göteborg eller sfi. Har faktiskt tänkt att dra igång detta projekt vid ett senare tillfälle när jag har mer fritid för att forska fram något som fungerar men... jag får la passa på nu när möjligheten finns att ta och fråga dessa som läser denna tråd om programtips och erfarenhet i ämnet? Jag kanske får tur

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget direkt tips förutom det som redan har nämnt i tråden.
Tänkte dock skriva ihop ett PM åt dig senare ikväll gällande ett nystartat projekt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SolidReactor:

Jag har också ett halvt dussin icke kompletta datorer som jag hade tänkt att eventuellt komplettera och göra om till utbildningsdatorer och ge bort till syftet att lära sig svenska och gärna utbilda sig till yrken där datorer är verktyget.

Söker dock programvara till linux men har inte fått någon vidare hjälp från bl.a. pedagogen i Göteborg eller sfi. Har faktiskt tänkt att dra igång detta projekt vid ett senare tillfälle när jag har mer fritid för att forska fram något som fungerar men... jag får la passa på nu när möjligheten finns att ta och fråga dessa som läser denna tråd om programtips och erfarenhet i ämnet? Jag kanske får tur

Codecademy får ditt inlägg mig att tänka på, något som passar kanske?

https://www.codecademy.com

Permalänk
Medlem

@anon5930: Tack för tipset, det är främst för svenska språket som är önskvärt att lösa.
Det andra om det är programmering, web, spelutveckling, office m.m. kan lösas på efterhand beroende på vad för snabbspår arbetsförmedlingen tar fram och intresse hos individerna samt individens eventuella förkunskap och yrkeserfarenhet i det gamla landet som vi kan ta nytta av här.
Men innan detta steg tas är språket viktigast, vilket jag har svårast med att lösa, ett bra "svenska-utbildningspaket".

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (tiggeri)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Kolla upp licenserna så att det ej är volymlicenser och ni ej har rätt att ge bort dessa. Sedan fundera verkligen på om ni ska skänka bort hårddiskar som kan innehålla känsligt material? Det finns dock diverse hårddisk raderingsprogramvaror som tar mycket lång tid.

Så mitt råd är ta bort hårddiskarna. Sedan beroende på vad det är för maskiner ska ni göra olika val.
Är det maskiner som kanske är 5år gamla och hade ett nypris på 5 000kr? Eller är det kanske laptops som hade ett nypris på +30 000kr?
De sista (dyrare) går att få en bra slant för på blocket/tradera, de andra billiga så är frågan om det är värt arbetet. Alltså ska det göras på arbetstid så blir det faktueringsbortfall.

Enklast är nog att gå till t.ex myrorna som nämnts, frågan är dock hur intresserade de är av gamla datorer utan hårddisk?

Permalänk
Medlem

Asylboenden behöver alltid, kontakter med hemlandet, där jag hjälper till lite har börjat med programmeringskurser (dock så har vi hittat några färdiga kodare helt plötsligt).
Så det är ett tips. Kontakta kyrkan i ditt område, brukar vara dom som driver projekt vid asylboenden

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."