Köpråd, studiedator, + det lilla extra

Permalänk
Medlem

Köpråd, studiedator, + det lilla extra

Hejsan,

Jag ska med stor sannolikhet börja studera utomlands i början av januari 2017. Jag söker därav lite köpråd till en bärbar dator som klarar av det mesta. Jag gillar att filma en del, (med GoPro) och kommer garanterat att filma och vilja redigera när man är fri från plugg. På min stationära dator använder jag Movie Studio Platinum 13.0. Filmar gärna i 60FPS, vilket datorn ska klara av utan några problem Värsta som finns är datorer som är sega.. Så snabb och kraftfull ska den vara Kommer nog inte använda den för att spela, mer för redigering och för plugg (Microsoft office program etc). Vad rekomenderar ni? MacBook? Kan lätt sträcka mig upp över 10 000kr

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Antar att storleken/smidighet inte spelar någon roll då detta inte anges. Eftersom redigering är på agendan skulle jag se som ett krav med IPS panel. För utan bra skärm är svårt att se om det är bra kvalité/bild på filmen;).

13.3/14 tum Asus Zenbook Lenovo Yoga
Trevlig och smidig storlek som utan problem kan åka med fram och tillbaka för studier. Kompromissar ofta på grafikkorten och kylningen.

15tum
Mindre smidig men helt klart fungerar att flytt till och från studierna varje dag. Grafikkort och kylningen blir självklart betydligt bättre. Finns många olika i denna storleken, men ett exempel Lenovo

17tum
Rekommenderas inte om du ska flytta på den ofta. Har dock riktigt bra kylningen och grafikkort.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Grymt nöjd med min Asus Zenbook UX303L. Bra tryck med i7:a + 840m och den är fortfarande relativt lätt och smidig. Skärmen är underbar!

Mvh

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Hur förhåller sig denna mot era förslag? http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/macbook-pro/apple-... Vet dock inte om jag vill lämna Windows, beror lite på om redigeringsprogram och sånt funkar lika bra på Mac som Windows?