Hur uppgraderar man till nyare Android?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Hur uppgraderar man till nyare Android?

På mina telefoner som jag köpt i Sverige kommer uppdateringar automatiskt men har en platta från Kina som heter Chuwi Vi10 som kör Android 4.4.4 som jag skulle vilja få Android 5 eller 6 på men den hittar inga uppdateringar när man söker. Är den för alltid låst till 4.4.4 eller kan man uppgradera på något sätt? Dessutom kör den en version av Android som är 160DPI som verkar vara 1024x600 eller nått sånt medan skärmen är 1366x768. Windows som den dual bootar kör i rätt upplösning men i Android kan man inte ändra så är suddigt. Tyvärr kan jag inte använda den som en windows platta för jag uppgraderade till Windows 10 från 8.1 och så fort jag gjorde det så slutade touch fungera, den blev helt fel och hur man än försöker kalibrera så går det inte och kan inte gå tillbaka till 8.1 för den hade inte plats att spara gamla windows. Touchen fungerade i Win 8.1 men så fort jag uppgraderade så hur man än trycker på skärmen så tar den det som om man trycker på något helt annat ställe.

Så kan man få den att köra nyare Android och gärna i rätt upplösning?

Kanske ska tillägga att den verkar köra stock version av Android. Ser precis ut som min Nexus 4 gjorde när den körde 4.4.4

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

XDA brukar man hitta ROMar till alla möjliga Android-enheter, men vad jag kan se finns ingen nyare än den du har så det blir nog svårt. Bara för att det är typ stock Android så betyder inte det att det automatiskt går att uppgradera utan tillverkaren måste släppa drivrutiner för den hårdvaran eller släppa en nyare Android-version som man kan plocka ut drivrutinerna ifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av snajk:

XDA brukar man hitta ROMar till alla möjliga Android-enheter, men vad jag kan se finns ingen nyare än den du har så det blir nog svårt. Bara för att det är typ stock Android så betyder inte det att det automatiskt går att uppgradera utan tillverkaren måste släppa drivrutiner för den hårdvaran eller släppa en nyare Android-version som man kan plocka ut drivrutinerna ifrån.

Ok. Fattar inte varför inte alla enheter kan uppgradera så länge de möter systemkraven så som det fungerar i Windows.

Men även om det inte går att upgradera från 4.4.4 kan man ändra till rätt upplösning? Från vad jag hittade ska det gå men kräver att man rootar den vilket låter komplicerat.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av dagas:

Ok. Fattar inte varför inte alla enheter kan uppgradera så länge de möter systemkraven så som det fungerar i Windows.

Men även om det inte går att upgradera från 4.4.4 kan man ändra till rätt upplösning? Från vad jag hittade ska det gå men kräver att man rootar den vilket låter komplicerat.

Anledningen till att det inte funkar som i Windows är att tillverkarna av komponenter släpper sina drivrutiner till Windows då de är tvungna för att användarna kan byta ut dem (well, det började så i alla fall). Så nu förutsätter användaren att drivrutiner till allt som funkar i Windows finns lättåtkomligt och gratis. Windows har också med drivrutiner till de flesta komponenter i själva operativsystemet. Android är inte så utan där är komponenterna fasta och i många fall specialanpassade åt en specifik enhet, och tillverkarna av komponenterna släpper inte dessa drivrutiner till allmänheten mycket beroende på att de sannolikt behöver anpassning från tillverkaren av enheten på grund av anpassningar de har gjort och för att fungera med andra komponenter i enheten och så, och Google skickar inte med drivrutiner i operativsystemet på grund av samma anledningar. Ofta kan någon, alltså en privatperson som är medlem på XDA vanligtvis, plocka ut drivrutiner från en Android-version och få dem att fungera med en nyare Android-version på samma enhet men det är inte så enkelt (och kan vara i princip omöjligt beroende på hur systemet ser ut). Man kanske kan få till exempel Realtek att släppa drivrutiner till deras modemchip men det betyder inte att de bara är att installera på alla enheter som har ett sådant chip utan drivrutinerna måste fungera med rätt processor, rätt antennmoduler osv. som skiljer sig mellan enheter. Det är tråkigt för oss användare att det är så men för tillverkarna så gör ju detta allt enklare än på Windows. Exempelvsi Realtek behöver ju bara ge sina drivrutiner, eller källkoden till sina drivrutiner, till exempelvis Samsung så får de anpassa dem så att de funkar på deras enheter till skillnad från på Windows där de måste funka med allt liksom. Samsung har sen inga incitament att släppa drivrutinerna vidare för de vill ju att folk ska köpa nya telefoner istället för att få de gamla att funka längre. Sen är det inte alls lika enkelt att bara installera drivrutiner på Android som på Windows men det hade förstås gått att lösa om incitament att göra det hade funnits.

Upplösningen vet jag inte hur du löser. Rootning behöver inte vara så komplicerat dock, men det kan vara det på en del enheter.