Skrivet av saturday_sun:
Då har jag inte fel för mig då.
För mig ska det vara nästintill exakt och tidsenligt. Den totala tystnaden från ett CF-kort är så långt jag är beredd att göra avkall på känslan... Men knattret från en gammal Conner är nästan lite för mycket ibland. Jag har till och med ett internt BOCA 33.6-modem i burken.
Det får gärna se lite suddigt ut och låta lite illa också, det skadar inte min upplevelse. Skämt åsido. Jag köpte ett s.k. multimediapaket då vår klassresa i 9:an aldrig blev av. Mitsumi 4x CD-ROM och Sound Blaster 16 (CT2230), så då ska det helst också vara just dessa i min build. Nu har jag en Mitsumi 6x, det får väl duga tänker jag. Har hittat ett Sound Blaster 16 med SCSI-port, utan PnP, så nu är det väl bara en SCSI-CD-ROM som saknas.
Du får gärna berätta vad du har för maskiner, skulle vara intressant!
Nä, det är väl det som är lite av charmen med den här hobbyn, att alla kan bygga precis som de vill av sina egna orsaker. Den givna följdfrågan blir förstås den om huruvida du faktiskt också kopplar upp dig med modemet?
Oj, SCSI-CDROM, det kan bli knivigt. Nån väldigt tidig brännare kanske? Eller om du kan få tag på nåt som suttit i nån gammal server i alla år?
Mina burkar då. Först ut är Athlonmonstret. Målsättningen här är vårtigaste möjliga ISA-system utan att behöva jaga industrimoderkort, och där har jag lyckats rätt bra:
Moderkort - Chaintech CT-7AJA2 (KT133A)
CPU - Athlon XP 2400+ (Thoroughbred)
RAM - 512 MB PC133 SDRAM
Grafik - Geforce Ti4600 med Zalman VF900CU-kylare
Grafik 2 - Diamond Monster 3D II (Voodoo 2, vill ha ett till att köra i SLI)
Ljud DOS - SB AWE64 Gold
Ljud W98 - SB Live! (vill byta till ett Aureal Vortex 2)
Lagring - 40 GB HDD, DVDROM (HDD:n kommer från en rätt ny Dellburk. Knäpptyst, inte som gamla härken från tiden då 40GB var stort)
Nätverk - Noname RTL8139-baserat kort (inget prestandakort, men Realtek är grymma på att supporta äldre OS, och de funkar klockrent.)
Chassi - CM Elite 361
PSU - Recappat Chieftec HPC-360-202 (vill ha nåt bra Seasonicagg, men knivigt att hitta nåt som ger 35A på 5V-railen.)
OS - W98SE
Sedan har jag ett Pentiumsystem för lite äldre grejer. Kan slöas ner till 486/386-hastigheter genom att stänga av cacher, etc. Byggfilosofin har varit maximal kompatibilitet. Vill ersätta denna med en K6-II/III-build, hade en sån back in the days, och gillade den verkligen:
Moderkort - Gigabyte GA-586HX (430HX)
CPU - Pentium 200
RAM - 64 MB 60ns EDO RAM
Grafik - S3 Trio 64V+ (vill ha ett bättre 64V+ eller Virge, rätt dassig bildkvalitet i höga upplösningar på det jag har)
Grafik 2 - Diamond Monster 3D (Voodoo 1)
Ljud - SB AWE32
Lagring - 16 GB CF i IDE-adapter, DVDROM, floppy
Nätverk - 3com 3C509
Chassi - Nåt gammalt baby AT-tower
PSU - Seventeam ST-230WHF (riktigt bra nätagg för att vara nåt som till synes följt med chassit)
OS - W98SE
Åsså den sista då. Slängde jag ihop av reservdelar jag hade hemma, men har filat lite mer på den senaste månaderna för att det är kul att hålla på. Den är rätt redundant till Athlonmonstret:
Moderkort - Abit BH6
CPU - PIII 1.1 GHz (Coppermine) i SPC370-slotket. Har moddat en till slotket för Tualatin, planen är att köra en 1.4GHz dylik.
RAM - 512 MB PC133 SDRAM
Grafik - Geforce Ti4200 med Zalman VF900CU-kylare (råkat köra detta kort på 100 MHz AGP länge och väl utan minsta strul, glömde dividern på 1/1 istället för 2/3, så ska klara 89 MHz med Tualatin 133 MHz FSB)
Ljud DOS - SB AWE32
Ljud W98 - SB Live! (vill byta till ett Aureal Vortex 2)
Lagring - 40 GB HDD, DVDROM, Gotek floppyemulator (även denna HDD är knäpptyst, samma historia som den andra)
Nätverk - 3com 3C905
Chassi - CM Elite 361
PSU - Corsair CX500 (går att köra denna burk på modernt agg, inte alls lika 5V-hungrig som Athlonmaskinen)
Edit: Kan väl också tillägga att burkarna delar skärm (Thinkvision LT1913p, en trevlig 19" 75Hz IPS-skärm) tangentbord (Steelseries 6Gv2) och mus (Logitech MX400) via KVM-switch. Inte så värst retro, men har inte plats för en enorm CRT-skärm, och när det kommer till möss, så ser inte jag någon charm i att rensa en dito med kula från baggel jämt och ständigt. Lasersensor ftw. Det skulle väl i sådana fall vara om man skulle ragga tag på ett gammalt IBM Model M eller något och byta tangentbordet.
Sen har jag min "andradator" som är byggd runt ett socket 771-moddat Asus P5B Deluxe och en Xeon 5470 (3.3GHz, 12M cache), som nu kör en hel uppsjö olika OS, men kommer bli designerad XP-maskin nästa gång jag skaffar ny dator.
Ja, det var väl egentligen alles