Dags att bygga retrodator!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Äh, är ju mest bara nice att slippa klabba med RCA-kontakter, och minne till soundfonts behöver du ju ändå inte

Sant iofs, mest en "fix idé" att det ska vara Gold.

Dock har mixern och midigrejerna en blandning av RCA och 6.35mm tele.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dreijer:

Finns PCI-kort också vet jag. Alltid nån som har nåt specialsystem som behöver nåt gammalt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@Dreijer:

Finns PCI-kort också vet jag. Alltid nån som har nåt specialsystem som behöver nåt gammalt...

Jo, men de vi har är av AGP-typ.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@kaput:

Tack för intressanta synpunkter och inlägg i den här tråden.

Några funderingar. Jag är nyfiken på vilka slags MS-DOS-spel som hade nytta av accelererad grafik? Vilka spel gjordes för annat än CPU:n i första hand? Jag vet t.ex. att Quake gjordes för Pentium. Kan dock tänka mig att spel som Sim City 2000 hade nytta av ett bra grafikkort. Kanske Duke Nukem 3D? Tänker på spel innan 1995 främst. Minns inte att mina kompisar hade några fancy grafikkort direkt. Man körde på det man hade.

Själv spelar jag mest Dune 2, Destruction Derby och diverse äldre spel. På 90-talet hade jag ett vanligt ISA-Cirrus Logic-kort i min 486:a (SX/33) med 1MB minne. Fick ärva en Fujitsu Indiana med Pentium 75 av min morbror sen, blev en P133 på den och Matrox Millennium senare. Ärligt talat hade jag inte så bra koll på hårdvara för spel som jag har nu, eller så har jag bara glömt. Det är mer än 20 år sedan jag gick på högstadiet och inte andades annat än datorer...

Följer man VOGONS och retrosnacket i diverse trådar och Facebookgrupper är det ju mycket ljudkort och Tseng Labs, men det var inget vi hade i min bekantskapskrets. Många vill ju maxa sina retromaskiner och köpa det dyraste som fanns då. Men bara få ihop nåt fungerande och tidsenligt är ju utmaning nog, om man inte vill öppna plånboken vill säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Dreijer:

Menade bara att det är inte ovanligt att det fortfarande går att få tag på nya AGP- och PCI-kort. Eller var det något särskilt du menade med AGP? Tror det är TS som efterfrågade just det. Jag bara flikade in med min älskade 486:a...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@kaput:

Tack för intressanta synpunkter och inlägg i den här tråden.

Några funderingar. Jag är nyfiken på vilka slags MS-DOS-spel som hade nytta av accelererad grafik? Vilka spel gjordes för annat än CPU:n i första hand? Jag vet t.ex. att Quake gjordes för Pentium. Kan dock tänka mig att spel som Sim City 2000 hade nytta av ett bra grafikkort. Kanske Duke Nukem 3D? Tänker på spel innan 1995 främst. Minns inte att mina kompisar hade några fancy grafikkort direkt. Man körde på det man hade.

Själv spelar jag mest Dune 2, Destruction Derby och diverse äldre spel. På 90-talet hade jag ett vanligt ISA-Cirrus Logic-kort i min 486:a (SX/33) med 1MB minne. Fick ärva en Fujitsu Indiana med Pentium 75 av min morbror sen, blev en P133 på den och Matrox Millennium senare. Ärligt talat hade jag inte så bra koll på hårdvara för spel som jag har nu, eller så har jag bara glömt. Det är mer än 20 år sedan jag gick på högstadiet och inte andades annat än datorer...

Följer man VOGONS och retrosnacket i diverse trådar och Facebookgrupper är det ju mycket ljudkort och Tseng Labs, men det var inget vi hade i min bekantskapskrets. Många vill ju maxa sina retromaskiner och köpa det dyraste som fanns då. Men bara få ihop nåt fungerande och tidsenligt är ju utmaning nog, om man inte vill öppna plånboken vill säga.

Generellt sett har du rätt i att DOS-spel nästan är helt CPU-beroende. Möjlig FPS, upplösning och färgdjup skalar nästan linjärt med CPU-prestanda. Så länge grafikkortet har minne nog - det satte den övre gränsen för upplösning och färgdjup - rör det sig om några procent prestanda hit eller dit olika kort emellan med samma utrustning i övrigt. Undantaget är väl egentligen de få Glide-spel som släpptes för Voodoo1/DOS, som ju är accelererade. Går vi ännu längre tillbaka i tiden kan förmågan att använda ISA-bussen effektivt ha inverkan också, och det är väl egentligen där vi ser ET4000 glänsa. ISA i sig är en flaskhals.

Personligen är jag betydligt mer intresserad av kompatibilitet och bildkvalitet än några fattiga FPS extra när det kommer till DOS-builds.

Jag bygger absolut inte tidsenligt, ser inget egenvärde i det. Min målsättning är alltid att täcka så breda spann som möjligt för att hålla nere antalet maskiner, och mina byggen är alltid total overkill för det jag vill spela på dem. Varför nöja sig med Blood i halvhackade 640x480 som man gjorde då, när man kan få det i 1280x1024 och ett sällan skådat flyt?

Att det är mycket ljudkortssnack på VOGONS är ingen slump. Fy helvete vilket träsk ljudkort är. Det finns typ en miljon undermodeller av allt Creative släppt, och de har sina egna svagheter och styrkor. På det finns det sedan en uppsjö SB-kompatibla kort, och GUS med kloner. Det finns inte heller något perfekt kort som har allt, utan det är alltid kompromisser som gäller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Generellt sett har du rätt i att DOS-spel nästan är helt CPU-beroende. Möjlig FPS, upplösning och färgdjup skalar nästan linjärt med CPU-prestanda. Så länge grafikkortet har minne nog - det satte den övre gränsen för upplösning och färgdjup - rör det sig om några procent prestanda hit eller dit olika kort emellan med samma utrustning i övrigt. Undantaget är väl egentligen de få Glide-spel som släpptes för Voodoo1/DOS, som ju är accelererade. Går vi ännu längre tillbaka i tiden kan förmågan att använda ISA-bussen effektivt ha inverkan också, och det är väl egentligen där vi ser ET4000 glänsa. ISA i sig är en flaskhals.

Personligen är jag betydligt mer intresserad av kompatibilitet och bildkvalitet än några fattiga FPS extra när det kommer till DOS-builds.

Jag bygger absolut inte tidsenligt, ser inget egenvärde i det. Min målsättning är alltid att täcka så breda spann som möjligt för att hålla nere antalet maskiner, och mina byggen är alltid total overkill för det jag vill spela på dem. Varför nöja sig med Blood i halvhackade 640x480 som man gjorde då, när man kan få det i 1280x1024 och ett sällan skådat flyt?

Att det är mycket ljudkortssnack på VOGONS är ingen slump. Fy helvete vilket träsk ljudkort är. Det finns typ en miljon undermodeller av allt Creative släppt, och de har sina egna svagheter och styrkor. På det finns det sedan en uppsjö SB-kompatibla kort, och GUS med kloner. Det finns inte heller något perfekt kort som har allt, utan det är alltid kompromisser som gäller.

Då har jag inte fel för mig då.
För mig ska det vara nästintill exakt och tidsenligt. Den totala tystnaden från ett CF-kort är så långt jag är beredd att göra avkall på känslan... Men knattret från en gammal Conner är nästan lite för mycket ibland. Jag har till och med ett internt BOCA 33.6-modem i burken.

Det får gärna se lite suddigt ut och låta lite illa också, det skadar inte min upplevelse. Skämt åsido. Jag köpte ett s.k. multimediapaket då vår klassresa i 9:an aldrig blev av. Mitsumi 4x CD-ROM och Sound Blaster 16 (CT2230), så då ska det helst också vara just dessa i min build. Nu har jag en Mitsumi 6x, det får väl duga tänker jag. Har hittat ett Sound Blaster 16 med SCSI-port, utan PnP, så nu är det väl bara en SCSI-CD-ROM som saknas.

Du får gärna berätta vad du har för maskiner, skulle vara intressant!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Jag köpte ett s.k. multimediapaket då vår klassresa i 9:an aldrig blev av. Mitsumi 4x CD-ROM och Sound Blaster 16 (CT2230), så då ska det helst också vara just dessa i min build. Nu har jag en Mitsumi 6x, det får väl duga tänker jag. Har hittat ett Sound Blaster 16 med SCSI-port, utan PnP, så nu är det väl bara en SCSI-CD-ROM som saknas.

Min första CD-spelare var också en Mitsumi 4x! Ååååh, hade helt glömt bort den gamle trotjänaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Då har jag inte fel för mig då.
För mig ska det vara nästintill exakt och tidsenligt. Den totala tystnaden från ett CF-kort är så långt jag är beredd att göra avkall på känslan... Men knattret från en gammal Conner är nästan lite för mycket ibland. Jag har till och med ett internt BOCA 33.6-modem i burken.

Det får gärna se lite suddigt ut och låta lite illa också, det skadar inte min upplevelse. Skämt åsido. Jag köpte ett s.k. multimediapaket då vår klassresa i 9:an aldrig blev av. Mitsumi 4x CD-ROM och Sound Blaster 16 (CT2230), så då ska det helst också vara just dessa i min build. Nu har jag en Mitsumi 6x, det får väl duga tänker jag. Har hittat ett Sound Blaster 16 med SCSI-port, utan PnP, så nu är det väl bara en SCSI-CD-ROM som saknas.

Du får gärna berätta vad du har för maskiner, skulle vara intressant!

Nä, det är väl det som är lite av charmen med den här hobbyn, att alla kan bygga precis som de vill av sina egna orsaker. Den givna följdfrågan blir förstås den om huruvida du faktiskt också kopplar upp dig med modemet?

Oj, SCSI-CDROM, det kan bli knivigt. Nån väldigt tidig brännare kanske? Eller om du kan få tag på nåt som suttit i nån gammal server i alla år?

Mina burkar då. Först ut är Athlonmonstret. Målsättningen här är vårtigaste möjliga ISA-system utan att behöva jaga industrimoderkort, och där har jag lyckats rätt bra:

Moderkort - Chaintech CT-7AJA2 (KT133A)
CPU - Athlon XP 2400+ (Thoroughbred)
RAM - 512 MB PC133 SDRAM
Grafik - Geforce Ti4600 med Zalman VF900CU-kylare
Grafik 2 - Diamond Monster 3D II (Voodoo 2, vill ha ett till att köra i SLI)
Ljud DOS - SB AWE64 Gold
Ljud W98 - SB Live! (vill byta till ett Aureal Vortex 2)
Lagring - 40 GB HDD, DVDROM (HDD:n kommer från en rätt ny Dellburk. Knäpptyst, inte som gamla härken från tiden då 40GB var stort)
Nätverk - Noname RTL8139-baserat kort (inget prestandakort, men Realtek är grymma på att supporta äldre OS, och de funkar klockrent.)
Chassi - CM Elite 361
PSU - Recappat Chieftec HPC-360-202 (vill ha nåt bra Seasonicagg, men knivigt att hitta nåt som ger 35A på 5V-railen.)
OS - W98SE

Sedan har jag ett Pentiumsystem för lite äldre grejer. Kan slöas ner till 486/386-hastigheter genom att stänga av cacher, etc. Byggfilosofin har varit maximal kompatibilitet. Vill ersätta denna med en K6-II/III-build, hade en sån back in the days, och gillade den verkligen:

Moderkort - Gigabyte GA-586HX (430HX)
CPU - Pentium 200
RAM - 64 MB 60ns EDO RAM
Grafik - S3 Trio 64V+ (vill ha ett bättre 64V+ eller Virge, rätt dassig bildkvalitet i höga upplösningar på det jag har)
Grafik 2 - Diamond Monster 3D (Voodoo 1)
Ljud - SB AWE32
Lagring - 16 GB CF i IDE-adapter, DVDROM, floppy
Nätverk - 3com 3C509
Chassi - Nåt gammalt baby AT-tower
PSU - Seventeam ST-230WHF (riktigt bra nätagg för att vara nåt som till synes följt med chassit)
OS - W98SE

Åsså den sista då. Slängde jag ihop av reservdelar jag hade hemma, men har filat lite mer på den senaste månaderna för att det är kul att hålla på. Den är rätt redundant till Athlonmonstret:

Moderkort - Abit BH6
CPU - PIII 1.1 GHz (Coppermine) i SPC370-slotket. Har moddat en till slotket för Tualatin, planen är att köra en 1.4GHz dylik.
RAM - 512 MB PC133 SDRAM
Grafik - Geforce Ti4200 med Zalman VF900CU-kylare (råkat köra detta kort på 100 MHz AGP länge och väl utan minsta strul, glömde dividern på 1/1 istället för 2/3, så ska klara 89 MHz med Tualatin 133 MHz FSB)
Ljud DOS - SB AWE32
Ljud W98 - SB Live! (vill byta till ett Aureal Vortex 2)
Lagring - 40 GB HDD, DVDROM, Gotek floppyemulator (även denna HDD är knäpptyst, samma historia som den andra)
Nätverk - 3com 3C905
Chassi - CM Elite 361
PSU - Corsair CX500 (går att köra denna burk på modernt agg, inte alls lika 5V-hungrig som Athlonmaskinen)

Edit: Kan väl också tillägga att burkarna delar skärm (Thinkvision LT1913p, en trevlig 19" 75Hz IPS-skärm) tangentbord (Steelseries 6Gv2) och mus (Logitech MX400) via KVM-switch. Inte så värst retro, men har inte plats för en enorm CRT-skärm, och när det kommer till möss, så ser inte jag någon charm i att rensa en dito med kula från baggel jämt och ständigt. Lasersensor ftw. Det skulle väl i sådana fall vara om man skulle ragga tag på ett gammalt IBM Model M eller något och byta tangentbordet.

Sen har jag min "andradator" som är byggd runt ett socket 771-moddat Asus P5B Deluxe och en Xeon 5470 (3.3GHz, 12M cache), som nu kör en hel uppsjö olika OS, men kommer bli designerad XP-maskin nästa gång jag skaffar ny dator.

Ja, det var väl egentligen alles

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Har hittat ett Sound Blaster 16 med SCSI-port, utan PnP, så nu är det väl bara en SCSI-CD-ROM som saknas.

Kan ju kolla den här:
https://citiboard.se/uppsala/scsi-cd-rom,3148183

Permalänk
Medlem

@c0keb0ttle:

Ah, tack för tipset

Jag har en gammal Unisys-server med Pentium Pro. Tror faktiskt det sitter en SCSI-CD-ROM i den faktiskt.

Kan förresten nämna att den har plats för tre Pentium Pro-processorer och maximalt sex stycken om man har ett expansionskort till.

Visa signatur

Permalänk

@saturday_sun: Haha, hur högt brummar en sån när man kör den?

Och vad tusan sitter det för RAM-minnen i en sån?

Permalänk
Medlem

@c0keb0ttle:

Antingen SIMM eller DIMM, beroende på expansionskortet. Sitter 128MB SIMM 72pins i min.

Låter som ett tröskverk kan jag säga...

Visa signatur

Permalänk

Idag var en bra dag! Fick tag i allt jag behövde i komponentväg för att bygga ihop en 486!

Moderkort: Okänt UMC, 2 VLB, 6 ISA, 1 8-bit ISA. (+ I/O kontrollerkort ISA)
CPU: DX2 66, DX 33
Gfx: Orchid Kelvin 64 1MB VLB (komplett i låda)
RAM: 8x 1MB 30-pin SIMM

Fick även med en del extra, som en ATX backplate med uttag bara för AT-keyboard (stora DIN).

Förutom 486-delarna så hittades lite annat trevligt:

AMD K6-2/500 cpu.

Diamond Monster Sound PCI (MX200 tror jag?) + AdWave32 Wavetable 2MB

Gravis Ultrasound Classic rev 3.4 ISA! (Funktion okänd än så länge, det var skitigt som fan, men inte rostigt)

Oboy oboy oboy...

Permalänk

Fun fact of the day:

Det funkar att köra tangentbord genom USB -> PS/2 -> AT-adapter...

Tvivlar på att optisk USB-mus funkar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@c0keb0ttle:

Antingen SIMM eller DIMM, beroende på expansionskortet. Sitter 128MB SIMM 72pins i min.

Låter som ett tröskverk kan jag säga...

Tror jag har 2 st server 64MB 72pin simm i lådan, 36 bits, med 18 kretsar.

Grabbar, det är inte meningen att ni ska ha allt det göttaste i en 486/P-II/III-maskin, lite får man spara på krutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0keb0ttle:

Fun fact of the day:

Det funkar att köra tangentbord genom USB -> PS/2 -> AT-adapter...

Tvivlar på att optisk USB-mus funkar dock.

Det kan mycket väl funka, men det hänger på musen. USB->PS/2-adaptrarna är "dumma", musen känner av om den är inkopplad med adapter, och slår om till PS/2-signal. Haken är förstås att musen måste ha stöd för det, och idag är det ingen självklarhet. PS/2 överlevde inte alls lika länge som musinterface som det gjort på tangentbordssidan, vad det gäller det senare, är det betydligt lättare att åstadkomma hög key rollover med PS/2.

Personligen kör jag en Logitech MX400, dvs en lasermus, med mina retroburkar

AT och PS/2 är elektriskt och protokollmässigt samma sak, det är bara kontaktdonet som skiljer sig åt, vilket förklarar varför din adapterradda funkar utmärkt tillsammans med ditt PS/2-kompatibla USB-tangentbord.

Visa signatur

Permalänk

@kaput: Ah! Ja det förklarar ju saken!

Jag har en asbillig och rätt gammal optisk usb-mus. Hoppas den funkar så man slipper köra rullkula.

(Iofs är jag på jakt efter Microsoft Mouse, helst vit blank seriell version)

Anledningen till att jag tvivlade på att mus skulle funka är att det känns som om en optisk USB-mus skulle vilja ha mer ström än serie-porten levererar...

Har ägnat morgonen åt att sortera en kasse med 30-pins minnen jag fick... Resultatet blev 8st 16st 4MB, 30-40st 1MB, och lika många 256KB. Har inte orkat sortera 72-pins ännu, men tror det var allt från 4MB upp till 64MB. Bra att ha om jag byter moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med § (all handel hör hemma i marknaden)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0keb0ttle:

@kaput: Ah! Ja det förklarar ju saken!

Jag har en asbillig och rätt gammal optisk usb-mus. Hoppas den funkar så man slipper köra rullkula.

(Iofs är jag på jakt efter Microsoft Mouse, helst vit blank seriell version)

Anledningen till att jag tvivlade på att mus skulle funka är att det känns som om en optisk USB-mus skulle vilja ha mer ström än serie-porten levererar...

Har ägnat morgonen åt att sortera en kasse med 30-pins minnen jag fick... Resultatet blev 8st 4MB, 30-40st 1MB, och lika många 256KB. Har inte orkat sortera 72-pins ännu, men tror det var allt från 4MB upp till 64MB. Bra att ha om jag byter moderkort.

Är musen gammal torde oddsen vara bättre. Vad det gäller strömmarna lär det vara lugnt, en såndär LED drar tops 100 mA av ljusstyrkan att döma, sen får man väl lägga på några tiotal mA för logiken.

Hehe, du ser det nog genom de rosa nostalgiglasögonen och har glömt hur mycket kulmöss sög om du vill ha en sådan Moderna möss är bättre ur samtliga aspekter. Kan varmt rekommendera MX400. Inte jättedyr, relativt lätt att få tag på, har alla knappar du kan behöva till så gamla spel, håller god kvalitet, och har en fantastiskt bra sensor som funkar på typ alla underlag.

Haha, låter som det bokstavligen var en kasse minnen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kaput:

Hehe, du ser det nog genom de rosa nostalgiglasögonen och har glömt hur mycket kulmöss sög om du vill ha en sådan Moderna möss är bättre ur samtliga aspekter.

Ja det är självklart bara idiotisk nostalgi! Jag hatade att rengöra kulan redan då...

Men aaah, ändå... Vilken skönhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0keb0ttle:

Idag var en bra dag! Fick tag i allt jag behövde i komponentväg för att bygga ihop en 486!

Moderkort: Okänt UMC, 2 VLB, 6 ISA, 1 8-bit ISA. (+ I/O kontrollerkort ISA)
CPU: DX2 66, DX 33
Gfx: Orchid Kelvin 64 1MB VLB (komplett i låda)
RAM: 8x 1MB 30-pin SIMM

Fick även med en del extra, som en ATX backplate med uttag bara för AT-keyboard (stora DIN).

Förutom 486-delarna så hittades lite annat trevligt:

AMD K6-2/500 cpu.

Diamond Monster Sound PCI (MX200 tror jag?) + AdWave32 Wavetable 2MB

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3000693/diamond.JPG

Gravis Ultrasound Classic rev 3.4 ISA! (Funktion okänd än så länge, det var skitigt som fan, men inte rostigt)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3000693/gravis.JPG

Oboy oboy oboy...

Hehe grattis! Bara att sätta sig och flytta jumprar då om den inte redan är inställd på DX 33...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0keb0ttle:

Ja det är självklart bara idiotisk nostalgi! Jag hatade att rengöra kulan redan då...

Men aaah, ändå... Vilken skönhet!

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51Q4F0xaVjL._SX425_.jpg

Har lyckats få ihop tre seriella Microsoft-möss och två PS/2. Bara Natural Keyboard som saknas...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Har lyckats få ihop tre seriella Microsoft-möss och två PS/2. Bara Natural Keyboard som saknas...

Eller Keytronic Ergoforce!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så ja är lite också ute efter 486a delar

Jag har svårt hitta nånting alls
tips mottages

letar efter ic cache
kontrollerkort
grafikkort
ljudkort
ev ett extra moderkort

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

@crydaz:

Rent spontant kan jag rekommendera dig att plocka upp nån gammal socket 7-Pentiumhäck som första retromaskin istället. Mycket billigare, lättare att få tag på vettiga delar, allmänt mindre trassel, och kan köras i 386/486-hastigheter med rätt kombination av frekvens, multiplier och avstängda cacher. Saker som controllers finns så gott som alltid integrerade på moderkortet, sparar expansionsplatser, trassel och pengar.

Vill man göra omställning av FSB och multiplier enkelt och slippa öppna datorn för att göra det, kan man ersätta jumprarna med brytare man monterar i någon av panelerna för 5.25"-platserna. Inga Pentium classic är multiplierlåsta, en 200 kan du köra i alla tänkbara kombinationer mellan 75 och 200 MHz (eller ja, vill du överklocka kan du gå högre också).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Y'all. Ni saknar det viktigaste... IBM grå (rökgula) tangenbord. Det måste ni ha då ni kommer att sakna klattret från varje keystroke annars.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

@Lengab:

Föredrar nog ett härligt beige Keytronic Ergoforce eller så.

Permalänk
Medlem