Hur funkar SLI? Prövar första gången

Permalänk
Medlem

Hur funkar SLI? Prövar första gången

Hej! Jag ska till att bygga med SLI för första gången, och vill bara kolla med er att jag förstått allting rätt. Det enda jag behöver göra är väl att koppla in ett kort, klocka det som sitter i så att de har samma frekvenser, och sen sätta ihop dem med den här platta mojängen man ibland får med moderkortet. Låter det rätt i era öron?

Här är grafikkorten: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/241734-asus_g...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2810655

Moderkort: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225123-msi_z1...

Permalänk
Medlem

@Razmion:

Ja. Möjligt att du behöver aktivera SLI i Nvidias kontrollpanel också.

Permalänk
Skribent

1. Koppla in respektive grafikkort i datorn precis som vanligt.
2. Sätt på den s.ka. "Sli bryggan". Se till att den sitter på ordentligt!
3. När du väl är inne i datorn, navigera till nvidias kontrol panel och se till att "Maximize 3D Performance" är ifylld under "3D Settings">"Configure SLi, Surround, PhysX".

Sedan är du klar, alla spel som stödjer Sli kommer automatiskt köra till sin fulla förmåga på båda korten nu

Edit: Ibland om du installerar nya drivrutiner så stänger SLi av sig, så kom ihåg att kolla så det är påslaget varje gång du uppdaterar/byter drivrutiner!

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Att justera klockfrekvenser själv är inget jag tror du behöver göra.

Använder du tex Afterburner för att överklocka så ska du klicka i "Synchronize settings for similar graphics processors i properties.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Okej tack för bra svar hörnI! Jag ska prova! En snabb fråga bara, du Yatagarasu nämner inte SLI bryggan - kan det vara så att den inte är nödvändig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Okej tack för bra svar hörnI! Jag ska prova! En snabb fråga bara, du Yatagarasu nämner inte SLI bryggan - kan det vara så att den inte är nödvändig?

Punkt 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Utan SLI brygga kan du icke köra SLI.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skribent
Skrivet av Razmion:

Skrivet av DOC.:
Skrivet av Mocka:

Utan SLI brygga kan du icke köra SLI.

Som dessa fina damer/herrar svarade!

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Hihi okej tack så mycket Ska pröva detta nu, wish me luck!

Permalänk
Medlem

Har redan stött på problem! Sli bryggan, behöver den ha två platser, eller räcker det med en? Båda grafikkorten har två platser var där man kan fästa sli bryggan.

Permalänk
Medlem

@Razmion:
Det räcker med en.

Permalänk
Medlem

@Razmion: Tänk på att sätta det kortet med bäst kylning överst då det översta kortet alltid blir varmast.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Okej tack! Äventyret fortsätter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte för att måla fan på väggen, men det kan bli trubbel om korten inte är exakt likadana...

Jag stötte på det problemet med två olika kort, nu var det inte samma tillverkare, men i alla fall.

Men det är ju bara testa och hoppas på det bästa.

Sen är det bara att skaffa NVIDIA inspector och ut och jaga profiler till spelen du vill spela.

Eftersom SLI stödet i dom flesta spel suger hästpung. Men efter lite jobb med Inspector så spottar dom flesta spel igång bra. Gamla direct X9 spel kan strula lite och dom skalar sällan så bra som man vill. Jag har nyss tagit bort mina två 970 för ett 1080. BARA för att jag skaffade VR, men hade jag inte gjort det så hade jag inte bytt grafikkort.

För enligt mig så var det ganska bra i 970 SLI FAST det krävde lite jobb att få igång dom.

Men lycka till, hoppas du får det att funka, för det är värt jobbet.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar Rinsewood! Bra peppning, Det är nog värt det. Gäller att få igång det. Det senaste problemet är att jag inte får sli bryggan att sitta, den bara ploppar ur! Vet i te om det här med det att göra, men jag får verklige sträcka den för att få dit den, Strixen är betydligt större så det passar inte som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Razmion: går köpa längre SLI kablar på de flesta butikerna, tror proshop hade de senare SLI bryggorna också

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Okej! Skulle du möjligtvis kunna länka? :):)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Okej! Skulle du möjligtvis kunna länka? :):)

https://www.inet.se/produkt/5402793/evga-pro-hb-sli-brygga-2-...

finns olika beroende på hur mycket mellanrum du har mellan korten.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hmm okej, ska jag mäta med linjal och köpa utifrån det, eller finns det nåt bättre sätt?

Permalänk
Medlem

Hoppsan vad blåst man är, den gick ju att ställa in! Haha, tack så mycket, jag köper nog en sådan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hoppsan vad blåst man är, den gick ju att ställa in! Haha, tack så mycket, jag köper nog en sådan!

vad går att ställa in? mellanrummet? det beror på vilka slottar som används.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem