Första travande försöken till en speldator

Permalänk

Första travande försöken till en speldator

Hej!

Jag brukade spela massvis som ung, byggde mina egna datorer och höll på - men jag har med åldern blivit mer osäker och lite försiktigare. Det har nog gått 15 år sen jag byggde min senaste dator och började inte spela PC-spel igen förrän under förra året då jag plockade upp en enklare gaming-laptop. Men nu börjar det klia i intresset och jag funderar på en stationär gamingdator istället.

Dock kommer den stå ganska nära sovrummet och frugan är känslig för höga fläktljud så jag har börjat rota i hur jag bygger en relativt bra speldator, som håller sig tyst, för ett överkomligt pris. Sweclockers har ju den bästa samlingen av intelligenta och kompetenta människor, så min fråga är - vad ska jag tänka på, vilka chassin, fläktar, processorer, GPUs osv är bra (både när det kommer till att vara tyst och att få mkt "bang for my buck").

Jag behöver inte köpa IDAG, så tips om vad som är på G (som Ryzen har jag förstått), tas också gärna emot.

Tack på förhand!

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk
Medlem

@stormhierta:

budget?
1080 eller 1440 upplösning eller större?
ska du endast spela eller är det även programmering/ videoredigering?
vilka spel vill du kunna spela?

bygga själv eller färdigmonterat

har du önskemål på chassi?
stort/litet svart/vitt eller något annat?

finns många bra och ljuddämpade chassin idag t.ex FD
stora fläkar med låg rpm är att föredra för att hålla ljudnivån nere och att överdimensionera kylningen på cpu
och sedan läsa recensioner på grafikkort vilken som är tystast

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

@erieri02: Hej!

Max 1080 i upplösning. Främst speldator, eventuellt spelutveckling i Unreal när jag satt mig in i hur det fungerar.

Spelar i dagsläget spel som XCOM2, Civilization, Stellaris, Starcraft 2 osv - hade tänkt testa lite DOOM, Overwatch så det är inga monsterspel den måste klara av.

Kommer nog att köpa till montering från typ Inet eller liknande leverantör i detta skede hellre än att råka ställa till det. Målet är dock att kunna uppgradera själv i framtiden.

Budget skulle jag gissa runt 8-12k känns försvarbart.

Tyst chassi är viktigare än färg/snygghet. Tänker mig i framtiden att ha 2-3 extra hårddiskar så lite plats att "växa i" vore bra.

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk
Medlem

Vad gäller chassin kan du kolla på NZXT H440 eller Fractal Design Define R5 eller S, De marknadsförs för att vara tysta.

Permalänk

@mmarks: Tack för tips! Ska kolla upp dem!

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk
Medlem

@stormhierta:
här har du ett förslag som jag snabbt slängde ihop Dator
sedan är frågan vilket OS du vill ha?

går att byta ut en del och ändra för att komma under 12k beroende på hur snävt ditt maxpris var/är

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

@erieri02: Hej!

Windows 10 föredras. Ser gärna något förslag på den lägre delen av spektrat också, om det är möjligt, bara för att få ett grepp om vad som gör de stora skillnaderna.

Nyfiken på varför du valde just den kylaren och chassit?

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk
Avstängd

Ska man bygga tyst kan man gå 2 vägar antingen strömsnålt eller med dyr kylning och som min dator är byggd att inte höras så valde grafikkort ur msi gaming serien som är passiva vid surf och fläktarna går vid spelande men hörs inte alls och eftersom cpu´n är så strömsnål så hörs inte orginal cpu fläkten ens och man kan driva den med nått billigt tyst agg sen helst bara ssd så man slipper mekaniska som kan låta lite ...tex 4560 eller i5 med 1060/480 msi gaming/strix 8/16gb ram sen ssd ca 6500-8000kr utan win beroende på hur man vrider på det

Fördelar:billig, kan köras med billigaste moderkort billigt chassie med billigt nätagg ingen extra för kylning och är ändå tyst och strömsnål men bra nog att spela allt på och är så tyst att man hör den inte gå och behöver inte ens chassie fläktar men en bak kan vara bra

Ska man ta nästa steg så ska man satsa på z170 med 7600/7700k 16gb ram och eftersom man maxxar lägre modeller av grafikkort med klenare cpu så 1070 msi gaming/strix eller mer och något vettigt guldnätagg sen kanske någon noctua kylare och dämpat chassie sen ssd och tysta chassie fläktar helst någon fankontroll historia och är rätt strömsnål dom med idag men vill man kunna utnytja z170/k modellens fördel med oc så krävs lite extras för att få det tyst och prislappen hamnar nog 11k-15k och på 11k får man snika lite

Fördel: prestandan är bättre helst för lite högre upplösning men kostar betydligt mer och du har oc funktion och är en starkare dator men kör du 1080p så skulle du i dom flesta spel inte märka vilken av datorerna du använder helst om du är 60fps gamer

Mina 5cent är att dyrare datorer kostar mer än dom smakar 7600k har jävla överpris idag 1070 har jävla överpris idag och är så dyr att det är inte värt att köpa dom egentligen och ryzen är värd att invänta test på för tror dom kan bli en stark cpu för ett bra pris och då 1070s motpol inte har kommit än så kan dom hålla jävla överpris så när next gen amd gpu i highend segmentet kommer blir det nog större ändring vilket jag tror är runt mitten av 2017 eller så och ska man vänta in en bra tid och vara riktigt tråkig så är nog hösten mer tiden att köpa nya prylar på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormhierta:

@erieri02: Hej!

Windows 10 föredras. Ser gärna något förslag på den lägre delen av spektrat också, om det är möjligt, bara för att få ett grepp om vad som gör de stora skillnaderna.

Nyfiken på varför du valde just den kylaren och chassit?

kan se vad jag kan få ihop senare
ett smart drag är nog och vänta på kommande cpu lansering vilket nog kan göra rätt mycket på priserna (förhoppningsvis)

chassit valde jag för det är ljuddämpat med bra luftflöde och FD är överlag bra kvalité sedan fick det vanliga Define C stämpeln utmärkt i swecs. test läs om det här och då borde inte Define mini c vara långt ifrån
kylaren valde jag då det är en av det större (vikt) som inet monterar, denna väger 660g och dom monterar inget större är 750g i sin tjänst montering. sedan har bra recensioner och har ett bra pris
går alltid att hitta mindre/ billigare men brukar rekommendera denna

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

@erieri02: Klockrena förklaringar på varför du valde just de sakerna. Kan man börja förstå varför man får vissa tips så hjälper det överlag att få ett grepp om hur jag ska tänka i framtiden.

Så, vänta in Ryzen (slutet av februari är väl det man hört) och se vad det gör med CPU-priserna?

Hur ställer du dig till ovanstående förslag att satsa på lite äldre hårdvara för att få tystare burk?

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk

@lord_vasagos: Så din rekommendation är att använda sig av äldre och därmed lite billigare hårdvara, men att hursomhelst vänta till sommaren/hösten eftersom priserna har gått ner då?

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormhierta:

@erieri02: Klockrena förklaringar på varför du valde just de sakerna. Kan man börja förstå varför man får vissa tips så hjälper det överlag att få ett grepp om hur jag ska tänka i framtiden.

Så, vänta in Ryzen (slutet av februari är väl det man hört) och se vad det gör med CPU-priserna?

Hur ställer du dig till ovanstående förslag att satsa på lite äldre hårdvara för att få tystare burk?

äldre hårdvara betyder inte automatiskt tystare burk
sen är frågan om man vill ha nytt eller om begagnat är ett alternativ?
finn alltid risker med att köpa beg. men det ger en betydligt bättre dator för samma peng

personligen hade jag valt den nyare generationen av delar (z170/z270 med en I5'a) med kompromiss mellan pris/ ljud/ prestanda då det oftast är enklare att uppgradera framöver när man känner att prestandan inte räcker.

mitt förslag klarar de du vill men går man ner i pris gör man det i utbyte på försämrad fps /lägre grafikinställningar i spel (hur viktigt nu man anser det vara)
sen är frågan hur länge du vill att burken ska klara sig innan du behöver uppgradera delar

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormhierta:

@lord_vasagos: Så din rekommendation är att använda sig av äldre och därmed lite billigare hårdvara, men att hursomhelst vänta till sommaren/hösten eftersom priserna har gått ner då?

Den är inte äldre men i lägre prestanda segmentet jag tycker är så pass bra att det är värt att överväga och är många variabler som gör dom billigare men samtidigt ger en bra upplevelse och är vad jag själv mer siktat på idag om jag skulle köpa för man får mycket för pengarna eller e.v vänta tills hösten för ryzen kommer sänka priserna på cpu och amds nya grafikkort trycker nog ner priserna rejält på grafikkort och som jämförelse min gamla 4690k i5a kostade 1600kr när jag köpte den och dagens motsvarighet kostar 2600kr och dom försöker mjölka så förbannad på priserna och samma med 1070 korten

så frågan är vad man tycker det är värt att lägga och sina egna kriterier och man kommer långt på en billig dator men siktar man på 144hz skärm eller 1440p o.s.v så kan det vara värt att plöja ner mer pengar men kör man 1080p 60fps är billiga burkarna idag en bra deal helst när priserna i högre segmentet är dåliga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@erieri02: Hej!

Begagnat är nog inte ett alternativ, åtminstone inte innan jag själv har tillräckligt bra koll för att skruva, felsöka och montera som jag gjorde tidigare.

Jag är införstådd i att man ger upp en del prestanda för lägre pris, frågan är om det är märkbart för någon som mig som inte kör högre än 1080 i max 60 fps?

Burken kommer säkerligen också få agera mediaserver för husets konsumenter (fru och två barn) för det som sparats lokalt, så det är anledningen till varför jag tänker mig en hårddisk eller två i senare skede.

En tanke är väl att åtminstone kunna testa framtida VR-lösningar på det jag köper nu, utan att behöva uppgradera - för grundläggande spel är min tanke att den ska hålla några år åtminstone.

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk

@lord_vasagos: Jo, jag ligger inom "1080@60fps"-segmentet själv - möjligtvis att jag funderar på om det vore intressant att prova VR i ett senare skede.

Förlåt, inte äldre utan lägre effekt. Har du något komplett förslag på detta upplägg jag kan titta på?

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormhierta:

En tanke är väl att åtminstone kunna testa framtida VR-lösningar på det jag köper nu, utan att behöva uppgradera - för grundläggande spel är min tanke att den ska hålla några år åtminstone.

För spel i 1080p@60Hz är GTX 1060 ganska klockrent, det presterar oftast bra nog och är ett av de mest energieffektiva korten på marknaden. För VR ökar dock kraven ganska rejält, både HTC Vive och Occulus Rift är t.ex. 2160x1200@90Hz och det är mer känsligt om grafikkortet inte riktigt orkar med. Så för VR vill du nog ha minst ett GTX 1070 i alla fall.

Permalänk

@perost: Oj, var inte medveten om att de hade så höga krav på upplösningen. Med det i åtanke får hela VR-grejen vänta i såna fall! Om jag nu ska dra iväg 8-10k på en VR som Vive eller Oculus kan jag lika gärna uppgradera då.

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk
Medlem

@stormhierta: Detta om du vill skaffa Windows på annat håll, tex kinguin

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10142233/

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk

@Wicker: Funkar Kinguin bra för att skaffa Windows? Inte hört talas om det och tidigare har alla mina datorer redan kommit med OS (som jag ofta bytt ut mot Linux på den tiden jag gillade sånt).

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormhierta:

@Wicker: Funkar Kinguin bra för att skaffa Windows? Inte hört talas om det och tidigare har alla mina datorer redan kommit med OS (som jag ofta bytt ut mot Linux på den tiden jag gillade sånt).

Kinguin och g2aplay säljer MSDN licenser, vilket är utbildningslicenser. Är egentligen inget som får säljas vidare, enligt Microsofts användarvillkor.

Mitt råd är att du inväntar Ryzen och ser hur det presterar, kan knappast bli dyrare än ett Intel system.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: Hmm, känns som ett givet sätt att få smäll på fingrarna om några år när MS listat ut hur de ska klämma åt folk. Då pungar jag nog hellre ut för OS hos en existerande leverantör.

Med det i åtanke - kan det vara en bättre idé att köpa en OK dator på någon av de större elkedjorna och uppgradera grafikkortet?

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormhierta:

@erieri02: Hej!

Windows 10 föredras. Ser gärna något förslag på den lägre delen av spektrat också, om det är möjligt, bara för att få ett grepp om vad som gör de stora skillnaderna.

Nyfiken på varför du valde just den kylaren och chassit?

har sökt runt lite och bantat priset utan att tappa allt för mycket prestanda och landade på
detta
kommer garanterad vara mer högljudd men svårt att jämföra då man inte har båda systemen

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@stormhierta:

All programvara jag köpt därifrån har funkat klockrent, sen att vissa inte vill köpa därifrån av olika anledningar är upp till dom

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

Men jag har dock aldrig hört nån som blivit bestraffad för det Så jag förstår inte varför man skulle avstå.

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wicker:

@Peppar2014:

Men jag har dock aldrig hört nån som blivit bestraffad för det Så jag förstår inte varför man skulle avstå.

Det är helt och hållet upp till gemene man.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Wicker: Otroligt dåligt, 2800 för ett 1060 3 GB när du får ett RX480 som utpresterar och har mer minne för 2449

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Wicker:

@Peppar2014:

Men jag har dock aldrig hört nån som blivit bestraffad för det Så jag förstår inte varför man skulle avstå.

Alla känner inte att man måste spara så mycket att man går och köper olagliga/stulna varor. Försöker inte predika, men självklart förstår man varför folk avstår.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@Wicker: Otroligt dåligt, 2800 för ett 1060 3 GB när du får ett RX480 som utpresterar och har mer minne för 2449

Eller GTX 1060 6GB för i stort sett samma pris.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Vad för grafikkort är att föredra av GTX 1060 och RX480?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormhierta:

Vad för grafikkort är att föredra av GTX 1060 och RX480?

Skickades från m.sweclockers.com

Båda presterar likvärdigt, så ta det kort du känner för.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|