Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Den som är snål är ju den som dricker den avslagna läsken istället för att köpa ny

Jo, det var litet av min poäng där... Ha ha!
Försöker dock ha ny läsk hemma om jag skall bjuda på den...

Jag sköljer också ur tvålförpackningen med vatten då jag är själv.
(Dock ej till gäster... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Minns faktiskt en gång för en herrans många år sen... på den tiden det fortfarande fanns 10-öringar. Då använde jag faktiskt det knepet så jag slapp lägga tillbaks en godis... haha

Då var jag iofs inte ens 10 år fyllda...

Haha ja, detta var nog bara 15 år sedan någonting..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Snålaste som finns är att hälla vatten i tvål burk när det är lite kvar....

Så gör jag med schampot

Permalänk
Avstängd
Citat:

på den tiden det fortfarande fanns 10-öringar...

Kom att tänka på då jag och lillasyster välte upp trätrallen framför bykiosken en kväll för att komma åt en gammal ärgad tioöring... (för att kunna köpa en 10 öres godis där...) Lyckan var gjord när man hittade tioöringar i gruset vid kiosken annars så att man kunde få mer godis...
(Gick på lågstadiet då, har för mig hon gick på lekis, så jag måste ha gått förstaringen...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

På ett av dom första ställen där jag jobbade med datorer, ja hade bytt moderkort & eftersom det var ett märkeschassi så var ju kablarna exakt så långa som det behövdes till hdd-led, on/off, osv nu saknades det nästan 15cm så fick ta och skarva kablarna,

efter att ha letat efter nån form av kabel så frågade jag ägaren till butiken,
ja fick en bunt kopparkablar som användes för led-spottar i taket, dom var 10cm långa.

Ett annat jobb/praktik/utbildning där dom slängde mat istället för att ge till Praktikanter för då skulle dom ju förlorat pengar när vi inte köpte samma sak från butiken..

en chef ville att vi skulle skriva upp allt som man åt till lunch (för det kunde ses som en löneförmån) Ja det var en Restaurang/café. allt gårdagens som ändå skulle slängas där skulle man betala 50%

Detta med löneförmånen är ju dock inget han gjorde för att han var snål utan för att följa skatteregler/lagar...

Jag anses nog som snål av flera, vatten i tvålburken, skrapar ur filförpackningen etc., men jag gör det för miljön, jag vill inte att min redan överkonsumtion ska belasta miljön 1-10% extra för att jag kastar fullgoda produkter...

Edit: Sen får jag väl bidra till tråden också. Min farfar är bland de snålare jag träffat. Han köpte den billigaste varianten av cola han hittad och så spädde han den med ett ännu något billigare bubbelvatten. Enligt honom var colan "för stark". (han var dock bara snål mot sig själv...)
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

HP servrar - ilo fungerar bara 30 sek efter post på en server för 80 000:-
Det är fan det värsta.

What?! Låter ju helt galet?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så gör jag alltid med det mesta, diskmedel, tvål, ketchup, krossade tomater osv. Jag ska fan inte slänga sådant jag betalat för. Det är en principsak och inte snålhet, då man som mest sparar kanske 1-2kr per behållare.

Rätt. Tycker det är skillnad på att vara snål och att slösa...

Permalänk
Medlem

Någon annan som mår dåligt av att läsa sånt här... blir så galet cringy och hoppas att jag själv inte är sån...

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Detta med löneförmånen är ju dock inget han gjorde för att han var snål utan för att följa skatteregler/lagar...

Jag anses nog som snål av flera, vatten i tvålburken, skrapar ur filförpackningen etc., men jag gör det för miljön, jag vill inte att min redan överkonsumtion ska belasta miljön 1-10% extra för att jag kastar fullgoda produkter...

Skickades från m.sweclockers.com

om man ska skriva upp varje ostskiva för att det sen ska räknas ut att efter 10skivor så är dom ett värde 4kr och då ska det dras Skatt på dessa 4kr ? om jag äter upp 100skivor / år = 40kr x 30% skatt? 12kr/år som skattepliktig förmån som praktikant ?

samma sak med gårdagens ska det betalas skatt på saker som ska slängas om det istället äts upp ? räknas det inte som överkonsumtion om man slänger nånting som är gångbart bara för att man inte får ge bort pga nån paragraf?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om man ska skriva upp varje ostskiva för att det sen ska räknas ut att efter 10skivor så är dom ett värde 4kr och då ska det dras Skatt på dessa 4kr ? om jag äter upp 100skivor / år = 40kr x 30% skatt? 12kr/år som skattepliktig förmån som praktikant ?

samma sak med gårdagens ska det betalas skatt på saker som ska slängas om det istället äts upp ? räknas det inte som överkonsumtion om man slänger nånting som är gångbart bara för att man inte får ge bort pga nån paragraf?

Jag är inte helt med på att det är slöseri att kasta fullt duglig mat, men jag ville bara påpeka att det kan ha varit rent lagliga skäl och inte snålhet. Skatteverket har ganska många paragrafer som man kan åka dit på i en revision...

Det är förvånansvärt många som tycker andra är snåla när de själva inte får ta del av/blir tillbakakrävda på saker. Givetvis är det ju de som vill ha tillbaka femman som är snåla och inte de som blev vid den extra femman...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

Drog till en restaurang med ett par klasskamrater - stället tog endast emot kort och priset (lunchbuffén) låg på 95kr. En av klasskamraterna hade inte med sig sitt kort så jag erbjöd mig att betala för honom om han gav mig kontant, vilket han gjorde med en hundralapp.

Nästa dag på skolan:
- Var är mina pengar?
- Va..?
- Ja...? Fem kronor från igår!

Rätt ska vara rätt men för i helvete
edit: bör tilläggas att jag helt enkelt hade glömt bort "skulden" då den var så låg...

Fem spänn är mycket jämfört med dom femtio öre som mina klasskamrater kunde bråka om när dom fortfarande fanns. Komiska var ju att det var ju samma personer som var mest bortskämda med stenrika föräldrar. Tror inte jag någonsin kommer se någon snålare än så.

Permalänk
Avstängd

Även om pengarna inte är något att bråka om så säger det ju desto mer om den generella moralen hos personen i fråga.
Någon som inte sköter sådant upplevs ofta som en slarver på arbetsplatser och liknande och ingen man vill anförtro uppdrag av vikt.

Sedan om man gör det polare emellan efter några öl på en krogrunda eller motsvarande må så vara, det gör väl de flesta tippar jag på någon gång.

Jag efterskänkte 8:- till en polare förut (för att dra något exempel) eftersom han ville betala tillbaka det.
Då sade jag att han kunde köpa en öl för pengarna, underförstått för att han betedde sig ärligt och hövligt.

Hade han inte gjort det hade jag inget sagt, men jag skulle inte låna ut mer pengar till denne.

Men allt detdär beror ju på sammanhanget, det är svårt att dra allt över en kam...
vid vardagliga tillfällen saknar det oftast helt betydelse, naturligtvis.
Men på en butik (som ett löst exempel) kan det skada hela företagets rykte allvarligt även om det bara är en femma.

Edit, om förstås kärnpunkten i det jag vill komma åt... Rent yrkesmässigt, alltså.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Höjden av snålhet: när man torkar röven med båda sidor av pappret.

<- Äkta Smålänning.

skiter på jobbet och endast under betald arbetstid.

gratis är gott och rätt gutt att få betalt för att sitta å klämma en rövbebis med betalt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vissa historier här kan man ju FAN inte tro! Som den stollen hoppa i plurret för att ta upp en PANTBURK(!) ***bort/mod***

Olämpligt ordval/§1.2 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

min frus före detta kompis, vi skulle kolla på film med henne och hade köpt chips och godis (tror vi var runt 16år vid tillfället) Jag reagerade på att hon typ stress åt men tänkte hon var väl godissugen.
Men när hon skulle gå satte hon sig och räknade godiset och chipsen! som var kvar
och ville ha ett vist antal kronor för det som var kvar eller ta med sig "sin del"
Trodde hon drev först men icke hon var blodigt allvarlig. Hon fick behålla det som fanns kvar.
Tror fan hon gråter när hon skiter

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Tror fan hon gråter när hon skiter

Det finns faktiskt personer som har separationsångest

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

min frus före detta kompis, vi skulle kolla på film med henne och hade köpt chips och godis (tror vi var runt 16år vid tillfället) Jag reagerade på att hon typ stress åt men tänkte hon var väl godissugen.
Men när hon skulle gå satte hon sig och räknade godiset och chipsen! som var kvar
och ville ha ett vist antal kronor för det som var kvar eller ta med sig "sin del"
Trodde hon drev först men icke hon var blodigt allvarlig. Hon fick behålla det som fanns kvar.
Tror fan hon gråter när hon skiter

Haha, låter ju helt jävla sjukt. Det påminner mig om en filmkväll jag hade med polarna när vi var runt 19 år gamla. Dagen efter ringer polaren vi var hemma hos och berättar att en tredje polare precis kommit och knackat på för att hämta en chipspåse med cirka 30 gram chips kvar i. Det var ju trots allt han som köpt och tagit med sig påsen, så han tyckte en bussresa på tio minuter var berättigat för att hämta den.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Måste ha vart extremt godis sugen... Gissar jag...

Vet folk som åkt buss särskilt för att handla en påse godis...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

vet inte om det klassas som snålt eller inte men när jag gick i gymnasiet så gick ju busskortet ut under sommaren så klart men sen skickar skolan inte hem busskortet till folk heller utan man måste betala sin egen resa för att ta sig till skolan och hämta busskortet.... jag tycker det var fruktansvärt snålt och lat från deras sida.

när jag väl skulle till skolan så fick jag åka gratis på bussen han var sjysst men pendel personalen hade absolut 0 sympati där blev det fram med pengarna din jävel mer eller mindre.

sen en gång tappade jag busskortet då ville inte rektorn hjälpa mig med ett nytt tillfälligt busskort / remsa han sa att jag skulle gå hem! ok bara 15mil att gå då vi syns nästa vecka! sa till andra lärare och till slut gav sig skitstöveln och gav mig en remsa, förstår bara inte hur en skola kan vara så otroligt snål och näst intill elak.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tompanhuhu:

En gammal kollega insåg att bilen drog mer soppa ifall den var tyngre.
Eftersom han hade en pendlarbil rev han ur all onördig inredning.
-alla dörrsidor / paneler
-mitt konsolen
-alla andra säten
Han började även att tanka bilen halvfull varje gång.
Herregud.

Det är inte så att han glömde berätta att man (iaf under en period) kunde riva ut allt bakom framsäten och regga om sin lyxdieselbil till en lätt lastbil med dramatiskt lägre fordonsskatt?

Jag vet flera som gjorde så med sin BMW 7-serie diesel när de sett sina bästa dagar.

Dumsnålhet: Min f d svärfar kunde åka flera mil för att köpa en burk fiskbullar pga den kostade 3 kronor mindre i en annan affär.

Skrivet av mrqaffe:

Jag är snål och köper mat efter säsong och vad som är billigt och slänger inget, det gör också att maten kan bli ganska varierad och "udda" ibland och ganska nyttig men det kan ta tid att laga till den ibland.

Jag gör precis likadant. Just nu t ex mycket broccoli och blomkål i olika recept. Gott och nyttigt!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Vi var i Idre med klassen och min kompis tog en bild på min andra polare när han åkte skidor.

När vi kom hem så frågade min polare om han kunde skicka bilden på mms. Då ville han ha 2kr betalt.

Vi var runt 17års åldern och det här var ca3 år efter kamerorna kom till mobiler, så ett sms/mms kostade. Men han ville ha 2kr.
Glömmer det aldrig

Hade en polare back in the glorious days of 2003 som tog femton kronor för ett samtal om man skulle låna hans mobil för att man glömt sin egen på köksbordet. Det skulle vara 15 kronor först och sedan 5 kr per minut. Han räknade tom. sekunderna.. Ahh.. Att man inte hade vett och gå hem istället för att ringa morsan (kall dag och lång dag i skolan).

Tåls att nämnas att jag jobbade på en återvinningsmarknad för typ snart tre år sedan. Maken till snåla personer får man leta efter. Folk som gick och bytte prislappar så saker som kostade tio kronor blev en krona billigare. När man påpekade det åt dessa (oftast gamla tanter) så blev de förbannade och frågade varför man ville råna dem. Fick man stå där och lugna ned tanterna i typ tio minuter bara för att se dem rusa ut och säga att de aldrig ska köpa något där igen. Ibland fick vi tom. in riktigt dyrt porslin som såldes för nästan ingenting men nog skulle dessa människor allt bråka om en krona. Fanns en annan snål jävel som fick en nästan sprillans ny cykel för 150:- och ändå skulle han ha rabatt på den. Maken till snåla personer får man leta efter.. och då har jag inte yttrat mig om dessa dumsnåla satar som hellre sparar femton kronor på att åka 6 mil norrut för att köpa en produkt. Och med sparar menar jag exkluderat bensinpris (för femton kronor kommer du inte långt).

Vi fick tom. porta folk för att de försökte byta prislappar....

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Min morfar la tillbaka sin prilla med lössnus han snusat ner i dosan och rörde om, när snuset börjat tappa smak räffla han bitar av apelsinskal och la i. En gammal betongarbetare och bonde, men han brukade ge mig och min bror en 20lapp när vi var yngre och besökte. Även fast jag snusade själv frågade jag aldrig om en prilla.

Körde en volvo amazon från 60-talet långt in på 00-talet..

Visa signatur

=)

Permalänk
Entusiast

Varje dag på högskolan så behöver man såklart lite vätska i sig både i form av kaffe och vatten.
Detta kan man såklart köpa i någon av miljontals automater på högskolan när man vill men det jag istället gör är att jag både brygger kaffe hemma och tar med mig i en termos samt köper billiga storpack med vattenflaskor i förväg som jag tar med mig och fyller på under dagens gång.

Snålt eller smart, ni avgör
Det blir ändå en hel del kronor om dagen med tanke på min kaffekonsumtion kan jag lova!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är inte så att han glömde berätta att man (iaf under en period) kunde riva ut allt bakom framsäten och regga om sin lyxdieselbil till en lätt lastbil med dramatiskt lägre fordonsskatt?

Jag vet flera som gjorde så med sin BMW 7-serie diesel när de sett sina bästa dagar.

Dumsnålhet: Min f d svärfar kunde åka flera mil för att köpa en burk fiskbullar pga den kostade 3 kronor mindre i en annan affär.

Jag gör precis likadant. Just nu t ex mycket broccoli och blomkål i olika recept. Gott och nyttigt!

This!

Min kära mamma, hon är så småländsk och dumsnål att man ibland vill hänga henne på tork för att få ett par gram extra kött till våren som kompensation
Säga vad man vill om tanten dock, hon hjälper miljön..på sätt och vis...erhm

1: tanten klipper ut varenda kupong som hon kan hitta ur tidningarna
2: urklippta tidningar sparas nogsamt för att kontrolleras innan de eldas upp så att hon inte missar något
3: all reklam är bra reklam, för det kan man elda med, även kartonger
4: åker 3 mil för att handla med kupongerna, och för att spara bränsle endast 1 gång i veckan
5: sen tar man samma bränsleslukande gamla v70 och åker och köper tidningen 1 gång samma vecka endast för tv-bilagan, för att datorer drar ju ström och hon är för gammal för att lära sig och allt står ju inte i den "elektroniska tidningen" ^^
6: skriver upp alla skulder, även om de är 3 kr, sedan drar man det från respektive familjemedlemmars present-kostnader alt bensinpengar till samme släktingar/familj

Hon sköljer ur vartenda liten förpackning som finns, för att spara en krona eller två

Edit:
I förrgår avkrävde hon mig på pengar för ett brev hon skickat med mina vänners nycklar från sommarstället.. det är ju inga fel med det, tills hon krävde 80kr mer för jobbet/resan på 5km, när vi varje sommar gör jobb åt henne för tusentals kr på vår semester^^

Roliga är nu här, hon är inte fattig på något vis , hon är bara själsavspeglingen av smålänning ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Föredetting

Taiwanesiska företag är mästare i dumsnålhet när det kommer till arbetsredskap. Fick en dator med i7-4700HQ, Windows 7 och 1GB RAM, den förväntades jag arbeta på. Det fick ta den tid det tog, helt enkelt. Alltid skönt att knata in på kontoret, starta datorn, gå iväg en kvart och köpa kaffe, gå på toa och sedan återkomma till datorn för att se att man slutligen kan logga in.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

Min flickväns föräldrar är extremt snåla. Till exempel när de handlar så åker de runt till minst tre affärer för att köpa allt där det är billigast. De har ett par odlingslotter där de, med stort besvär och mycket arbete, odlar bland annat potatis, lök och vitlök. Jag är helt för att odla saker men potatis och lök kostar ju typ aldrig mer än en tia kilot liksom, och det är inte så att de odlar roliga eller fina sorter utan helt vanliga Asterix eller liknande. Mamman kommer från Tjeckien så de åker dit varje sommar och de åker bil för att de ska köpa med sig en massa saker dom är billigare där, som konserver, pulversoppor och liknande, hela bilen full.

Vi brukar rätt ofta gå ut och käka frukost på helgen, speciellt när exempelvis min morsa är på besök eller så. Men det kan vi inte nämna för tjejens föräldrar för det är ett sånt slöseri att de skulle sura i en vecka över en sån sak. "Vi har bröd hemma, kom hit och ät istället..." Att det ibland är värt en hundring för att äta gott, ha det trevligt och slippa fixa frukost, städa köket, diska osv. är en helt främmande tanke.

Vi fick barn ganska nyligen och vi behövde köpa en barnstol att ha i köket. Tjejen ville ha en specifik stol i en viss färg och så, som kostade 2000. De ville ge oss den som en present men de ville ge max tusen och tyckte vi skulle köpa begagnat för två tusen för en barnstol är ju helt sjukt liksom. Jag hade hellre köpt stolen själv och sluppit tjatet för att inte nämna all tid som tjejen och hennes föräldrar la på att leta begagnade. Tvåtusen är inget för en stol man har i flera år, speciellt inte med tanke på att man får garanti och så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzanar:

Varje dag på högskolan så behöver man såklart lite vätska i sig både i form av kaffe och vatten.
Detta kan man såklart köpa i någon av miljontals automater på högskolan när man vill men det jag istället gör är att jag både brygger kaffe hemma och tar med mig i en termos samt köper billiga storpack med vattenflaskor i förväg som jag tar med mig och fyller på under dagens gång.

Snålt eller smart, ni avgör
Det blir ändå en hel del kronor om dagen med tanke på min kaffekonsumtion kan jag lova!

Smart tyckte jag... tills jag ser att du köper vatten på flaska?

Permalänk
Inaktiv

Ni behöver bara mjölk. På mataffären kostar den 1kr mindre än livset. Livset är 5m bort, och mataffären är >500m bort(fortfarande inom gångavstånd dock). Vad gör ni?

Permalänk
Medlem

Vänster tumme är billigare än toalettpapper.