Forumdelen sponsras av

Höja å sänka tv ljud via optisk utgång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ekerö
Registrerad
Feb 2007

Höja å sänka tv ljud via optisk utgång.

Ja lite knäpp rubrik jag vet... men problemet är så att på min tv jag har nu så har jag optisk ljudutgång. Problemet kommer när jag kopplat ljudet till förstärkare och ut i högtalare så kan jag inte justera ljudet med fjärren till tvn utan måste resa på mig och asa mig bort till stärkaren för att höja volymen. Askass!!! Tvn är 5 år gammal. Funderar på en ny tv och undrar om alla tv med optisk utgång har samma upplägg. Är det så optiskt ljud funkar?
Kanske svårt att höja volymen med starkare ljus. Tror just jag löste min fråga själv.
Får köpa en med hörlursutgång ist.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

låter som antingen skaffa lång pinne med gripklo eller skaffa ny stärkare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

@Herja:
Du har väl en fjärrkontroll till recievern? Det är den du måste använda för att justera ljudet.

6700K| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 16GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Solid-State Drive 750 400GB| 2TB | OCZ Vertex 3 120GB | Corsair HX750 | Radeon HD6950 | Silverstone Fortress 02| 2xDell U2410 | Corsair Vengeance K70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jun 2011

Nej, optisk signal är inget hinder för att justera volym från källan. Det är upp till TVn.

Skrivet av Mats76:

@Herja:
Du har väl en fjärrkontroll till recievern? Det är den du måste använda för att justera ljudet.

Det hoppas jag inte, då denna tråd isf vore synnerligen ogenomtänkt.

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ekerö
Registrerad
Feb 2007

Nä jag har en gammaldags stärkare med vred och reglage å grejjor. Fett analog. Med genom hörlursuttag borde ju ljudet ändras genom tvn?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ekerö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av L'ombra:

Nej, optisk signal är inget hinder för att justera volym från källan. Det är upp till TVn.

Okej så då finna det hopp iaf. Hur får man reda på om tvn går med på det då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Är det inte så då att du får ut en digital signal via det optiska uttaget, du får ut "ljudsignalen".

Skall du ändra på den volymen så innebär det att den digitala signalen skulle ändras och du förstör hela dynamiken.

Så TV:n ger ut ljudsignalen till förstärkaren, som i sin tur får sköta hur mycket signalen skall förstärkas innan den når högtalaren. I din TV fungerar det lika dant, bara att där sköter du TV:ns förstärkare med TV:ns fjärrkontroll.

Att ändra volymen på den digitala utgången är ungefär som att ha CD-skivor (jag vet att CD betyder compact disc men för mig heter det CD-skiva ) med olika volym inspelat beroende på hur högt du vill lyssna. Vill du ha lägre så byter du till annan skiva osv.

EDIT: Jag kan ju ha fel då, men att justera volymen genom att ändra det digitala signalinnehållet känns fel väg att gå, i så fall måste den optiska utgången också skicka information som förstärkaren kan tolka för att ändra sin volyminställning och förstärkaren måste klara detta.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Är inte jätteinsatt när det kommer till sånt här men som jag förstår det är väl optiskt ljud alltid digitalt, och bitdjupet definierar ett visst dynamiskt omfång av olika möjliga ljudvolymer för innehållet som spelas upp. Så när volymen justeras digitalt komprimeras ljudet till ett mindre, specifikt, omfång. Det påverkar volymen alldeles utmärkt, man får ett mindre dynamiskt omfång bara. Kan tänka mig att vissa enheter inte tillåter ändring av volym vid optisk utmatning, för att bevara hela omfånget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ekerö
Registrerad
Feb 2007

Det va en ganska billig tv så den kanske inte är så smart att den kan omvandla ljudet till lägra volym...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Enda gången jag kunnat ändra receiverns volym via tv fjärren var när både TV och receiver var Sony och kopplade via HDMI samt länkade med BRAVIA Sync, annars har jag alltid behövt justera med receiverns fjärr eller manuellt på receivern.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jan 2011

Kolla om du kan ändra volymen för hörlurar i TV:ns menyer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Okt 2013

Om du vill gå full DIY mode så kan du titta på den här videon,

Stationär Dator Intel Core i7 4790k 4.85 Ghz @1.3V, Kelvin S24, Gigabyte Windforce GTX 970, Kingston Hyper X 4x4 GB 1600 MHz, Samsung 840x3, Msi Z97 Gaming 7, Windows 10 Pro / Fedora 28, Beyerdynamic DT 990 PRO, Asus PG279Q. Bärbar Dator Lenovo Yoga 720 Nas FreeNas 4 Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015

Nej, så vitt jag vet så går det inte att påverka "styrkan" av den optiska signalen. Volymreglaget på TVn är för dess högtalare. Jag har en optisk mellan min TV och min förstärkare, men även HDMI (för bild). Med HDMI och LG SIMPLINK kan man styra förstärkarens volym med TV-fjärren. Men då är det alltså genom HDMI som volymen på förstärkaren kan styras. Det har i sig inget med den optiska signalen att göra. Det låter inte som något din förstärkare klarar.

Så det enkla svaret är nej, du kan inte påverka den optiska signalen med tv-fjärren. Möjligen funkar det om du byter till hörlursingång. Men du gör en jätteförlust när det kommer till ljudkvalité.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ekerö
Registrerad
Feb 2007

Kvalitéts förlusten får jag nog ändå. Jag måste köra optiska ljudet genom en omvandlare för att få analog röd å vit signalkabel ljud.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Man bör inte reglera volymen digitalt men det går att göra det men det påverkar ljudkvaliten mer än om man reglerar analogt men alla de förstärkare med digitalingång jag sett hittills har haft fjärrkontroll.
Vad har du för förstärkare som har inbyggd dac med toslinkingång men saknar fjärrkontroll ? Det låter som en ganska udda kombination av egenskaper.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Optiska ljudutgångar fungerar nästan alltid oavsett TVns ålder eller prisklass så att den inte volymjusterar. Inte rena tekniska begränsingar utan snarare ett medvetet design val. Problemet ligger i andra ändan av kabeln dvs. Du bör antingen byta receiver eller köra något annat än optisk. (Även analogt så är det "fel" att volymjustera via TVn rent ljudkvalités mässigt. Där är det till och med allvarligare.)

Tillfällen där du kan volym justera optiska utgångar är utanför TV apparater. Exempelvis så kan du volymjustera på en dator med optisk ljudutgång etc.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Herja:

Kvalitéts förlusten får jag nog ändå. Jag måste köra optiska ljudet genom en omvandlare för att få analog röd å vit signalkabel ljud.

Då bör du kunna koppla 3,5mm->RCA (röd/vit).

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av mrqaffe:

Man bör inte reglera volymen digitalt men det går att göra det men det påverkar ljudkvaliten mer än om man reglerar analogt men alla de förstärkare med digitalingång jag sett hittills har haft fjärrkontroll.
Vad har du för förstärkare som har inbyggd dac med toslinkingång men saknar fjärrkontroll ? Det låter som en ganska udda kombination av egenskaper.

Min tanke också. Definitivt värt besväret att kolla om den levererades med fjärr, och om det går att ordna en ny, eller få det att lira med en programmerbar universalfjärr.

Annars vore det ju riktigt coolt att köra på någon DIY-lösning. där en fjärrkontroll styr en stegmotor vars axel man försett med ett gummihjul, som i sin tur rullar mot volymratten, och ändrar volymen. Inte särskilt svårt att konstruera, och går alla gånger att få riktigt prydligt, om man bygger in motor och manöverkrets i någon liten låda

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Den här frågan kommer hyfsat ofta och det finns så klart en bunt lösningar som inte kräver att man bygger in en stepmotor i förstärkaren.

DAC som arbetar via ARC så att volymen styrs via TV:ns fjärr:
https://www.digitaltvexperten.se/artikel.php?k=962&p=4151&gcl...

En mindre elegant variant som spar pengar, ifall man har platsen i hyllan, är att köra med en billigast möjliga begagnade hemmabioreceiver, optiskt in och dra ljudet från hörlursuttaget till stereoförstärkaren. Styr med receiverns fjärrkontroll.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priserTV för sport

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Jag har samma problem med min t amp. Kör med en DAC separat från förstärkaren (blir lite kablar och ac adaptrar). Har förstärkaren bredvid sängen så höjer direkt på ratten.

Den som Laxpudding länkade såg intressant ut men lite för dyrt för att bara vilja höja/sänka volymen för min del. För vardagsrummet kör jag "ordentlig" förstärkare istället och där går det ju bra att köra förstärkar-fjärren.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Sony MDR-1A | S8

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av kaput:

Min tanke också. Definitivt värt besväret att kolla om den levererades med fjärr, och om det går att ordna en ny, eller få det att lira med en programmerbar universalfjärr.

Annars vore det ju riktigt coolt att köra på någon DIY-lösning. där en fjärrkontroll styr en stegmotor vars axel man försett med ett gummihjul, som i sin tur rullar mot volymratten, och ändrar volymen. Inte särskilt svårt att konstruera, och går alla gånger att få riktigt prydligt, om man bygger in motor och manöverkrets i någon liten låda

Det finns redan färdiga kit för fjärrstyrning av motorpotentiometrar på Ebay i olika kvalitetsklasser (en bra potentiometer är ju inte billig) vill man ha det utan att bygga allt själv så kan man köpa ett sånt kit så slipper man tänka på själva styrningen och kan koncentrera sig på att koppla in potten i audiokretsarna. Det fimms också halvfabrikat med vca styrning och reläer och fasta motstånd.
En motorpott som åtminstone är anständigt bra
http://www.ebay.com/itm/ALPS-RK27112MC-Potentiometer-50K-loga...
Ett kit med en enkel pott och ingångsväljare och fjärr
http://www.ebay.com/itm/Remote-Control-Volume-Audio-source-si...
Vca (dca)
http://www.ebay.com/itm/PGA2311-LCD-Remote-Volume-Controller-...
Kit med motståndsstege
http://www.ebay.com/itm/Hi-end-V02-Balance-Remote-Volume-Cont...

Har man investerat i många motorpottar kan man ha lite skoj med dem.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av mrqaffe:

Det finns redan färdiga kit för fjärrstyrning av motorpotentiometrar på Ebay i olika kvalitetsklasser (en bra potentiometer är ju inte billig) vill man ha det utan att bygga allt själv så kan man köpa ett sånt kit så slipper man tänka på själva styrningen och kan koncentrera sig på att koppla in potten i audiokretsarna. Det fimms också halvfabrikat med vca styrning och reläer och fasta motstånd.
En motorpott som åtminstone är anständigt bra
http://www.ebay.com/itm/ALPS-RK27112MC-Potentiometer-50K-loga...
Ett kit med en enkel pott och ingångsväljare och fjärr
http://www.ebay.com/itm/Remote-Control-Volume-Audio-source-si...
Vca (dca)
http://www.ebay.com/itm/PGA2311-LCD-Remote-Volume-Controller-...
Kit med motståndsstege
http://www.ebay.com/itm/Hi-end-V02-Balance-Remote-Volume-Cont...

Oj, coolt, visste inte att det fanns färdiga kits med fjärrstyrning och motorpot för audiobruk. Det är ju förstås en mycket bättre lösning om man inte har något emot att göra ett minimalt ingrepp på stärkaren

Bra att veta hursom, det där kan man definitivt få användning för i framtiden.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!