Behöver hjälp med att köpa en videokamera

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att köpa en videokamera

Hejsan!

Jag har nyligen startat ett projekt och behöver en videokamera som jag kan filma i full HD (1080p).

Jag ska använda den till att filma lite allt möjligt, havet, en kameleont, hundar etc.

Jag vet inte vad som är bra eller dåligt, har kollat på lite kompaktkameror som kan filma men jag tror det är bättre med en dedikerad videokamera, rätta mig om jag har fel!

Ska väl också ta några stillbilder men filmningen är det viktigaste.

Budgeten är låg det är min första kamera så jag vill lära mig hur saker funkar innan jag investerar mycket pengar!
Runt 2000kr.

Har en iphone 6s plus men det räcker inte långt i video och bild kvalitet så videokameran eller vad för kamera ni än rekommenderar måste vara bättre än den.

Tack så mycket och hoppas jag gett tillräcklig info

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

För det priset har det ingen större betydelse vilken du väljer bara det är nått av dom större markerna. Canon, JVC, Sony eller Panasonic. Senä finns det säkert undantag för andra billigare (Kina) produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:[A6-6400K 4,2GHz] RADEON HD6870] [8GB 1600MHz]
Foto:[CANON 1DMK3S] [CANON 7D] [CANON 7D Magic lantern] [CANON 50/1,8STM] [CANON 10-18/3,5-5,6] [SIGMA 18-50/2,8-4,0] [SIGMA 150-600 SPORT]

Permalänk
Medlem

För 2000kr får man inte så mycket, då sensorerna i den prisklassen är små. De är ungefär som bättre mobiltelefon sensorer i storlek men skillnaden är att optiken är mycket bättre än mobilens minimala lins och troligen är också sensorn och kretsar bättre optimerade hos videokameran vilket ändå gör den bättre.

En kompaktkamera kan möjligen vara alternativ men här får man nog gå upp i dubbla prisklassen eller mer för att få något bättre,
Om det är just en budget runt 2k och det är video som är huvudsyftet köp en videokamera.

Fast det man framförallt får är en användbar zoom som fungerar till filmning och autofokusen är också troligen bättre på en dedikerad videokamera. Inte heller slutar videokameran att filma efter 29 minuter som kompaktkameror och mobiler gör av skatteskäl i EU.

Jag har en Sony HDR-CX405 och trots att min systemkamera Canon Eos 70D med sin mycket större sensor kan ge bättre bild så är systemkameran ändå krångligare att hantera som filmkamera och filmar som bäst i 1920x1080p/30.

Vilket är en nackdel ibland när man behöver bättre flyt vid snabba rörelser, där är faktiskt Sony videokameran bättre med sin möjlighet till 1920x1080p i 50 Eller 60 bilder/s

Trots att sonyn givetvis inte alls kan mäta sig mot systemkamerans mycket större sensor vid sämre ljusförhållanden tycker jag bilden ändå är helt ok för pengen under goda förhållanden.

Sonyn duger utmärkt för vanlig hemvideofilmning eller enklare projekt så den duger för att lära sig filma med.
Det går trots allt även att köra den i manuella lägen även om det är lite pilligt vilket dessa enklare budgetkameror oftast helt saknar.
Den har också stöd för högre datahastighet med sitt XAVC-S format vilket förbättrar bilden.

Det är en helt okej kamera som jag såg att Cyberphoto har bra pris på nu:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=cx405

Om man vill använda XAVC-S krävs dock ett micro-SDXC minneskort, den fungerar med micro-SDHC också men inte just med XAVC-S som kräver mer. Ska man köra XAVC-S får man också kolla att redigeringsprogrammet har stöd för det, de allra enklaste programmen kan sakna det.

Vill man filma riktigt långa filmer kan man koppla en powerbank som man har till mobilen så kan man filma riktigt länge och det går också att ladda upp kamerabatteriet med powerbanken. Vet inte om alla powerbanks fungerar men den GP-powerbanken jag har fungerar i alla fall.

Jag är nöjd med min och ska man ha något bättre blir det att betala mycket mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

För 2000kr får man inte så mycket, då sensorerna i den prisklassen är små. De är ungefär som bättre mobiltelefon sensorer i storlek men skillnaden är att optiken är mycket bättre än mobilens minimala lins och troligen är också sensorn och kretsar bättre optimerade hos videokameran vilket ändå gör den bättre.

En kompaktkamera kan möjligen vara alternativ men här får man nog gå upp i dubbla prisklassen eller mer för att få något bättre,
Om det är just en budget runt 2k och det är video som är huvudsyftet köp en videokamera.

Fast det man framförallt får är en användbar zoom som fungerar till filmning och autofokusen är också troligen bättre på en dedikerad videokamera. Inte heller slutar videokameran att filma efter 29 minuter som kompaktkameror och mobiler gör av skatteskäl i EU.

Jag har en Sony HDR-CX405 och trots att min systemkamera Canon Eos 70D med sin mycket större sensor kan ge bättre bild så är systemkameran ändå krångligare att hantera som filmkamera och filmar som bäst i 1920x1080p/30.

Vilket är en nackdel ibland när man behöver bättre flyt vid snabba rörelser, där är faktiskt Sony videokameran bättre med sin möjlighet till 1920x1080p i 50 Eller 60 bilder/s

Trots att sonyn givetvis inte alls kan mäta sig mot systemkamerans mycket större sensor vid sämre ljusförhållanden tycker jag bilden ändå är helt ok för pengen under goda förhållanden.

Sonyn duger utmärkt för vanlig hemvideofilmning eller enklare projekt så den duger för att lära sig filma med.
Det går trots allt även att köra den i manuella lägen även om det är lite pilligt vilket dessa enklare budgetkameror oftast helt saknar.
Den har också stöd för högre datahastighet med sitt XAVC-S format vilket förbättrar bilden.

Det är en helt okej kamera som jag såg att Cyberphoto har bra pris på nu:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=cx405

Om man vill använda XAVC-S krävs dock ett micro-SDXC minneskort, den fungerar med micro-SDHC också men inte just med XAVC-S som kräver mer. Ska man köra XAVC-S får man också kolla att redigeringsprogrammet har stöd för det, de allra enklaste programmen kan sakna det.

Vill man filma riktigt långa filmer kan man koppla en powerbank som man har till mobilen så kan man filma riktigt länge och det går också att ladda upp kamerabatteriet med powerbanken. Vet inte om alla powerbanks fungerar men den GP-powerbanken jag har fungerar i alla fall.

Jag är nöjd med min och ska man ha något bättre blir det att betala mycket mer pengar.

Wow! Tack för det långa och ingående svaret!

Blev väldigt intresserad utav Sonyn du länkade. Har lite frågor om den ifall det går bra!

Jag har ju tänkt filma och lägga upp på youtube hur funkar det med XAVC-S, har du någon aning om det?

Använder adobe premiere pro för att klippa ihop filmerna och lägga till ljud. Exporterar i "h.264" kommer jag att behöva ändra det?

Och slutligen, denna kameran filmar i bättre kvalitet än en iphone, kanske är en dum fråga men jag har stött på så många kameror och så i min research som fått recensioner som säger att de är sämre än galaxy s2 osv hehe!

Tack igen!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Airborne: tror inte du blev pingad när jag skrev mitt tidigare inlägg blev nog fel! men jag skrev ett svar ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@redberg32:

Du måste inte köra XAVC-S men Premiere pro verkar stöda XAVC-S. Fast kör man Premiere Elements med XAVC-S står det att det krävs en i7 processor så antar att det samma gäller för stora Premiere Pro också.

Exportera i h.264 fungerar som vanligt och Premiere Pro har dessutom support för Youtube så det borde också fungera som jag fattat det.

Sony brukar vara starka på videokameror så även om jag inte har någon Apple telefon att testa med tror jag Videokameran är bättre än telefonen.

Ser nu att Elgiganten också har Sony HDR-CX405 kameran för 1989kr, köp den där och testa den inom 30 dagar så kan du avgöra om du blir nöjd med den.

https://www.elgiganten.se/product/foto-video/videokamera/HDRC...

Alternativet är att hitta en bättre beg videokamera med större 3 CCD sensor i FHD, om det nu går att hitta en sådan för 2000kr.

Permalänk
Medlem

@Airborne: Tack för hjälpen!

Jag tror jag slår på den ifrån cyberphoto, det är ju ändå samma kamera!

Köper det paketet med SD kortet för XAVC-S och en bärväska till.

Tack igen för all hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@redberg32:

Fördelen med Elgiganten är den längre öppet köp perioden på 30 dagar.

Lagstadgad 14 Dagars ångerrätt vid distansköp som Cyberphoto ger inte riktigt samma möjlighet att prova( du får packa upp och testa att den fungerar men inte egentligen använda den.)

I Elgigantens fall är det tillåtet att också använda den så de har generösare villkor även om den givetvis måste vara oskadad i nyskick vid återlämnandet.

En annan fördel hos Elgiganten är att produkt köpt på webben kan återlämnas i butik istället och då slipper man returfrakten vid ånger som ofta är rätt dyr. Hjälper kanske inte om man har långt till butiken dock.

Å andra sidan så erbjuder Cyberphoto försäkring i priset och är en trevlig butik som jag köpt en del hos.

Permalänk
Medlem

När jag å frugan köpte videokamera så köpte vi en jvc för 3000. Lämnade snabbt tillbaka den å köpte en Eos 700d ifrån canon. Definierade videokameror i den klassen är sjukt dåliga imo. Satsa på en begagnad full HD system istället.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@Airborne

Ja! Tack för tipsen, men cyberphoto hade samma pris (1989kr) och även 500kr rabattkod ovanpå det! Så det blev för bra pris för att tacka nej till köpte sdxc och bärväskan för de 500kr jag fick avdraget på kameran.

Hmm försäkringen missade jag nog... typiskt!
Får hem sakerna på måndag och hoppas att jag är nöjd! Har kollat många test videos och så och kvalitén ser bra ut!

Visa signatur