Problem med Klarna/Tradera
Sålde en Oculus Rift den 6 juni på Tradera och valde av någon dum anledning att använda Klarna som betalningsalternativ.
Vinnaren betalade direkt och allting var frid och fröjd. Jag såg dock att jag inte hade bekräftat mitt bankkonto för Klarna och började minnas att det var konstigt redan när jag reggade mig för tjänsten. Du ska få en engångskod, men denna fick jag aldrig och glömde bort det. 1+ år senare så använde jag tjänsten men behövde alltså få koden på nytt, så jag beställde en. Denna kod går endast att få via snigelpost, vilket jag finner lite lustigt då hela Traderas/Klarnas grej att du ska kunna sköta det mesta digitalt. Bank-ID är ju rätt smart.
Jag fick dock ingen kod den här gången heller och kontaktade Tradera därpå. De såg till att ny skulle skickas ut. Ingen kod kom... jag kontaktar dem igen och den här gången ska de manuellt se till att Klarna skickar ut koden. Jag fick nu en kod men den koden fungerar inte... koden innehåller endast en siffra och inget O eller 0, så jag har inte skrivit in den fel. När jag kontaktar Tradera igen så ska de göra samma sak en gång till - dvs skicka ut en ny kod via post.
Det har snart gått en månad sedan köparen betalade in till Klarna.
Hur ser deras modell ut tror ni? Jag menar att de har det här systemet på plats för att skapa utrymme för dem att investera en pott av småsummor i diverse olika lösningar. Dvs de lånar - helt räntefritt av sina konsumenter och skapar hinder för att konsumenterna ska få ut sina pengar. Då får de ett par extra dagar med investeringsutrymme.
Jag funderar på att polisanmäla detta då jag inte ser någon lösning i sikte. Jag har dessutom fått lägga ner extremt mycket tid på att försöka få mina pengar.
Är det någon annan som har haft liknande problem? Jag har inte flyttat eller ändrat folkbokföringsadress och postlådan är låst så ingen kan ha tagit brevet (vad de nu skulle med den till).
Klarna Smoooth Payments - My ass.