Permalänk
Medlem

Trasig vive kontroller?

Verkar som min ena vive-kontroller lagt av idag(?). Har kört mina kontrollers utan problem sedan mitt trasiga HMD blivit utbytt efter releasen (efter väldigt mycket krånglande med en hemsk support).
Började med att jag hade en uppdatering av Vive applikationen idag. Då jag sedan startade VR via Steam fick jag uppmaningen att uppdatera min blutooth driver lite oväntat. Körde sedan ~10 minuter Lone Echo (fantastiskt spel) innan högra kontrollen slutade tracka. Knapparna fungerade, men ingen tracking. Försökte re-pair. Fungerade ej. Kontrollern hittades ej. Startade om SteamVR. Fungerade ej. Powercycle av kontroller och vive-box. Fungerade ej. Avinstallerade Vive USB enheter och startade om datorn. Fungerade ej
Då jag startar kontrollern så lyser dioden bara blått... försöker jag pair:a så blinkar dioden blått mycket långsammare än på min fungerande kontroller. Då och då påstår steam att kontrollern är pair:ad, men blinkar bara grönt i steamVR och ingen tracking. Men kan se batteristatus, samt att knapparna verkar fungera mer el mindre då jag kan få fram steamVR menyn med kontrollern i vr.
Ansluter jag kontrollern via USB så fungerar den (mer el mindre) som vanligt. Full tracking och kan använda knapparna. Ingen aning vad som kan ha hänt så jag behandlat mitt htc vive mer el mindre pedantiskt..
Tar tacksamt mot tips för vidare felsökning!
Även provat "reset" av kontroller genom att hålla in alla knappar, samt "unpairall" funktionen. Inget har hjälpt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Låter ju absolut som en källa för rma. Ta kontakt med HTC

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ja, det börjar väl luta åt en RMA. Suck och stön.
Vet någon hur man force-uppdaterar firmware i steamVR numera? Förr så tryckte man "shift-ctrl-home" när man hade "devices" dialogen uppe. Men nu händer inget? Skulle vilja försöka installera om firmware på kontrollern med den ansluten via USB.

Liten update dock. Värt att prova om någon annan råkar ut för samma problem..
Då man försöker "Paira" sin kontroller så blinkar som sagt dioden på kontrollern blått mycket långsammare än vanligt, och det fungerar inte bra. MEN trycker man då ner Vänster på touchknappen (märkte av ren slump) så börjar dioden blinka normalt igen. Dock blir det ingen pairing.
MEN (igen) startar man kontrollen, och FÖRST trycker Vänster på touchknappen och sedan försöker paira kontrollern så fungerar det precis som vanligt (!). Kontrollern trackas precis som vanligt, men touch och meny-knapp fungerade inte. Tar jag sedan "calibrate controller" så vaknar även meny-knappen. Men min touchknapp verkar dock inte fungera, och min gissning är helt enkelt att den är trasig. Gissar också att knapp-kombinationen helt enkel tar ut kontrollern ut någon form av debug-mode/safe-mode. Kanske hjälper det någon annan.

(Editerade då jag märkte att det helt enkelt räckte att trycka vänster på touchknappen för att byta mode, vad det nu är)

Permalänk
Medlem

Update: Kontrollen fungerar igen Utan att gå in på för mycket detaljer så kunde jag göra en totalreset av kontrollen genom att byta mode och sedan köra reset genom windows. Och sedan installera om firmware. Vips så gick den att pair:a ihop precis som tidigare igen.
Bara att hålla tummarna att den håller sig fungerande!

Permalänk
Medlem

Ännu en liten update: Kontrollern fungerade under några dagar, sedan la den av igen. (Så verkar ju vara HW fel) Kontaktade HTC för RMA, men tydligen är det bara 1 år garanti på vive:en och då jag köpte den i april 2016 så blev det inget där.
Så nu skall jag försöka mig på att plocka isär den (har ju inget att förlora på det ändå) Sannolikt blir det att köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ännu en liten update: Kontrollern fungerade under några dagar, sedan la den av igen. (Så verkar ju vara HW fel) Kontaktade HTC för RMA, men tydligen är det bara 1 år garanti på vive:en och då jag köpte den i april 2016 så blev det inget där.
Så nu skall jag försöka mig på att plocka isär den (har ju inget att förlora på det ändå) Sannolikt blir det att köpa en ny.

Innan du plockar isär något! Du har reklamationsrätt på 3 år i Sverige.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

@WoXeR123: Innebärande vad egentligen? HTC var väldigt tydliga med att det var just 1 års garanti som gällde. Försökte hänvisa till EU-regler som säger att det är 2 års garanti som skall gälla på produkter köpta inom EU över nätet. Men icke. Ett år.
Så vad/hur använder jag min reklamationsrätt i så fall?