Router m tidsschema (föräldrakontroll)

Permalänk
Medlem

Router m tidsschema (föräldrakontroll)

Nu har jag provat tredje routern på en månad utan att hitta en som fungerar tillräckligt bra.

Mina krav är inte alls särskilt höga.
Föräldrakontroll som innefattar att kunna tidsstyra olika enheter. (tex internet stängs av kl 21 för iPad, mobilen kl 22 osv)
Vår Netgear som vi haft några år kan bara stänga av wifi för alla enheter samtidigt.
Mitt andra krav är att wifi täckningen inte ska vara sämre än vår 3 år gammal router.

Provade först Linksys EA7500 och den uppfyllde våra krav men den tappade internet via wifi regelbundet. Provade diverse tips på Linksys forum men inget fungerade bra.
Därefter provade jag Linksys 3200 ACM som fungerade perfekt, inga omstarter osv. Men wifi räckvidden var betydligt sämre, fick både sämre hastighet och så dålig täckning att min telefon inte hade wifi i sovrummet.

Så då köpte jag Asus RT-AC87U vilken har superbra täckning på både 2.4 och 5 Ghz. Nedladdningshastigheterna är riktigt bra via wifi!
Tyvärr startar den om sig spontant då och då (flera ggr i veckan) vilket inte är roligt för barnen som spelar online.
Dessutom fungerar inte tidsstyrningen bra. Sonens dator ska förhindras att ha internet efter kl 21.00 men han kan fortsätta spela och tidsstyrningen fungerar oftast men inte alltid.
Jag har läst både på Sweclockers och diverse andra sidor att den verkar kunna ha denna svaghet, omstarterna.

Så vad finns det fler för modeller/tillverkare som har inbyggd tidsstyrning av nätverket?
Jag vill inte köpa program för att styra detta då vi har många enheter som behöver styras och vissa appar går att kringgå genom att tex ändra telefonens systemtid.

Tidsstyrningen är viktig då jag arbetar och tonåringarna här hemma ska inte kunna spela och "glömma" bort tiden så de inte hinner i tid till skolan. etc

Permalänk
Medlem

Hej!
Synology Router RT2600ac har en del sådana funktioner. Är det nått speciellt du vill veta kan jag kolla när jag kommer hem från jobbet

Permalänk
Medlem

Kanske inte en lösning på ditt sökande men:
Jag har själv en Asus RT87U som funkar jättebra utan dom bekymmer du har.
Prova först och gör en fabriksåterställning samt uppgradera till nyaste firmware.
Hur man gör hittar du här https://www.snbforums.com/forums/asus-wireless.37/
Sedan svartlistar du enheterna i brandväggen i routern för tjänst(t ex port 80 för internet) och tid.
Problemet kan bli att det ser ut som att man sätter klientens IP adress och inte MAC adress.
Detta borde innebära att om dina barn ändrar ip adress så fungerar inte blockeringen.
Kanske kan man lösa detta genom att under LAN fliken manuellt tilldela IP till MAC adresser.
Dessa bör då ligga utanför DHCP för att inte kollidera dvs du kan ändra DHCP rangen från 192.168.1.15-254 och tilldela enheter IP 192.168.1.2-14.
Hoppas att det löser sig då Asusen är en mkt bra router i sig.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Hej!
Synology Router RT2600ac har en del sådana funktioner. Är det nått speciellt du vill veta kan jag komma när jag kommer hem

Haha, antar att det är en av "tonåringarna" som svarade

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Avstängd

Jag är ganska säker på att det här beror på dålig Wi-Fi täckning och inte en dålig router. (som så många trådar där man envisas med att en router ska täcka något som inte går)

Komplettera routern med en AP så blir det nog bra oavsett router.

En router som omstartar är ett tecken på dålig täckning eftersom den får kämpa med att hålla igång trafiken med ideliga omsändningar.

Sen kan man då kolla wifi-räckvidder med en uppsjö av program både via en mobil eller laptop.

Slutsatsen i många trådar är att en Ubiquiti Lite gör underverk (perfekt i mitt eget hus)

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Sen måste man då dra en nätverkskabel till den här från routern och det verkar vara ett problem för vissa..... oklart om det är tummen som sitter fel i handen?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Kanske inte en lösning på ditt sökande men:
Jag har själv en Asus RT87U som funkar jättebra utan dom bekymmer du har.
Prova först och gör en fabriksåterställning samt uppgradera till nyaste firmware.
Hur man gör hittar du här https://www.snbforums.com/forums/asus-wireless.37/
Sedan svartlistar du enheterna i brandväggen i routern för tjänst(t ex port 80 för internet) och tid.
Problemet kan bli att det ser ut som att man sätter klientens IP adress och inte MAC adress.
Detta borde innebära att om dina barn ändrar ip adress så fungerar inte blockeringen.
Kanske kan man lösa detta genom att under LAN fliken manuellt tilldela IP till MAC adresser.
Dessa bör då ligga utanför DHCP för att inte kollidera dvs du kan ändra DHCP rangen från 192.168.1.15-254 och tilldela enheter IP 192.168.1.2-14.
Hoppas att det löser sig då Asusen är en mkt bra router i sig.

Jag vill dock kunna använda inbyggda funktionen kring tidsstyrningen efter min mindre tekniska make ska klara av att ändra den.
Åerställning, nyaste firmware är redan fixat och trots det rebootar då och då. Även när det är väldigt lite trafik igång.

Skrivet av plunn:

Jag är ganska säker på att det här beror på dålig Wi-Fi täckning och inte en dålig router. (som så många trådar där man envisas med att en router ska täcka något som inte går)

Komplettera routern med en AP så blir det nog bra oavsett router.

En router som omstartar är ett tecken på dålig täckning eftersom den får kämpa med att hålla igång trafiken med ideliga omsändningar.

Sen kan man då kolla wifi-räckvidder med en uppsjö av program både via en mobil eller laptop.

Slutsatsen i många trådar är att en Ubiquiti Lite gör underverk (perfekt i mitt eget hus)

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Sen måste man då dra en nätverkskabel till den här från routern och det verkar vara ett problem för vissa..... oklart om det är tummen som sitter fel i handen?

Vår 3-4 år gamla Netgear 6300 klarade våra enheter utan reboot så tycker väl att en ny borde klara de ännu bättre. Särskilt när jag dragit kabel till sonens rum vilket vi inte made med vår gamla router (han är den som spelar mest).
Sen hade Linksys 3200 betydligt sämre räckvidd/täckning men den startade aldrig om sig. Där var det bara just bristen på täckningen som gjorde att den åkte tillbaka. Vi bor en 86kvm lägenhet och det är som längst 4 meter till den användare som är längst bort

Jag provade göra en setup med Linksys EA7500 och ha vår Netgear som AP och det fungerade bra några timmar. Sen blev det ngt tok och det är ett rent h*lvete att försöka greja med nätverket när tre tonåringar skriker "det är ngt fel på nätverket mamma".

Jag har lagt in en schemalagd reboot på natten och få se om det hjälper. Det verkar vara många som har just detta problem med rebootar på vissa modeller. Den är ju rätt varmt.. möjligt att det påverkar?
Jag har igång loggning och trafikövervakning vilket ju kan påfresta men samtidigt så ska de ju inte ha dessa funktioner i en apparat om man inte kan använda dem. Får prova stänga av dessa.

Permalänk
Medlem

@MALmen:
Det vore snällt om du kan kolla att man kan bestämma eget tidschema till varje MAC adress.

Har Synology ngn app som är vettig? Jag har ju deras NAS och den är ju välbyggd och fungerar perfekt. Så det är helt klart ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

@MALmen:
Det vore snällt om du kan kolla att man kan bestämma eget tidschema till varje MAC adress.

Har Synology ngn app som är vettig? Jag har ju deras NAS och den är ju välbyggd och fungerar perfekt. Så det är helt klart ett alternativ.

Dom har en DS Router app som man kan styra lite funktioner i routern med bla stäng av internet för enheter och inaktivera vissa "mörka" websidor osv samt styra schema.

Enheterna dyker upp med namn i routern och därefter kan man ställa in tider för varje enheter och säkerhetsfilter. Verkar som den går på MAC adressen.

Jag har inte testat själv om schemat verkligen fungerar eftersom jag inte har behov av det än, men jag utgår från att det funkar som det ska

Finns även en del inställningar där man kan få rapporter om användningen, vilka sidor osv som besökts etc.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut i webbgränsnittet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n3crosis:

Jag har lagt in en schemalagd reboot på natten och få se om det hjälper. Det verkar vara många som har just detta problem med rebootar på vissa modeller. Den är ju rätt varmt.. möjligt att det påverkar?
Jag har igång loggning och trafikövervakning vilket ju kan påfresta men samtidigt så ska de ju inte ha dessa funktioner i en apparat om man inte kan använda dem. Får prova stänga av dessa.

Jag kan inte tänka mig att det hjälper särskilt mycket!

Den allra flesta MÅSTE komplettera sin router med en AP (undantag om man bor i en halmhydda)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag har ett besläktat problem och kapar lite.

Jag har en Asus RT-N56U som funkar bra men jag saknar möjligheten att kunna sätta ett schema på WAN(-porten). Finns ju fina föräldrakontrollfunktioner men problemet är att de baseras på MAC-adress och en genomsnittligt händig tonåring spoofar ju enkelt den

Inga problem att sätta schema på WiFi men gamingdatorerna sitter ju med kabel. Det går även att blocka WAN helt manuellt men jag vill kunna gå och lägga mig före ungarna

Nån som känner till nån schysst router som löser mitt problem?

Tack på förhand
/Johan, hårt prövad tonårsförälder