Permalänk

FPS problem på flera spel

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10660703/

Har precis köpt en helt ny dator, det första jag gjorde var att:
1) Uppdatera Windows
2) Laddade ner MSI Live Update 6 (Uppdatering för BIOS)
3) GeForce Experiance (Nvidia Drivers)

Nu har jag testat följande spel:
Destiny 2 (31-58fps)
CS GO (30-58fps mycket spike lags)
Pubg (30-41fps)

Kör på en 1440p 27 tums skärm men tycker att 1080ti ska klara av det utan problem, känns som att jag har missat något.
Har ominstallerat alla drivrutiner men fortfarande samma problem.

All hjälp uppskattas <3

EDIT1: Även varit inne på enhetshanteraren och försökt uppdatera men hittade inget allt var redan up to date.
EDIT2: Glömde även tillägga att det är ingen skillnad ifall jag har ULTRA settings på allt eller LOW settings, fortfarande samma FPS.

LÖST: MSI "Game Boost" I biosen var det som var elak!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk
Medlem

installerat moderkortsdrivers

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med att fråga om du kopplat in skärmen till moderkortet eller grafikkortet :)?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jetsetradioh:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10660703/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10660703/

Har precis köpt en helt ny dator, det första jag gjorde var att:
1) Uppdatera Windows
2) Laddade ner MSI Live Update 6 (Uppdatering för BIOS)
3) GeForce Experiance (Nvidia Drivers)

Nu har jag testat följande spel:
Destiny 2 (31-58fps)
CS GO (30-58fps mycket spike lags)
Pubg (30-41fps)

Kör på en 1440p 27 tums skärm men tycker att 1080ti ska klara av det utan problem, känns som att jag har missat något.
Har ominstallerat alla drivrutiner men fortfarande samma problem.

All hjälp uppskattas <3

EDIT1: Även varit inne på enhetshanteraren och försökt uppdatera men hittade inget allt var redan up to date.
EDIT2: Glömde även tillägga att det är ingen skillnad ifall jag har ULTRA settings på allt eller LOW settings, fortfarande samma FPS.

Vet inget om dom andra spelen; Men CS:GO på 30-58fps? Inte en chans. Ladda ner någon prestanda övervakare (Hwmonitor t.ex.) som kan spela in vad för belastning som läggs på hårdvaran. Varken CPU eller GPU borde flaska med den konfigurationen. Om du gör det; Vad får du för max och minibelastning på CPU och GPU?

Permalänk
Medlem

Har du tittat hur varma komponenterna blir?

Permalänk
Skrivet av Tyver:

installerat moderkortsdrivers

OP:s bror här som försöker hjälpa till. Vi har använt programmet MSI Live Update 6 för att updatera våra moderkort. Och allt fungerar perfekt för mig.

Skrivet av Pamudas:

Kan ju börja med att fråga om du kopplat in skärmen till moderkortet eller grafikkortet :)?

Den satt i grafikkortet

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Vet inget om dom andra spelen; Men CS:GO på 30-58fps? Inte en chans. Ladda ner någon prestanda övervakare (Hwmonitor t.ex.) som kan spela in vad för belastning som läggs på hårdvaran. Varken CPU eller GPU borde flaska med den konfigurationen. Om du gör det; Vad får du för max och minibelastning på CPU och GPU?

Återkommer strax

Skrivet av MarcusHuddinge:

Har du tittat hur varma komponenterna blir?

CPU:n håller sig mellan 45-57 under speltid. Grafikkortet ungefär samma.

Permalänk

CS GO

PUBG

Vet inte om jag gjorde rätt?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk

Har precis installerat om hela datorn, gått igenom steg för steg uppdaterat Moderkorts drivrutiner, grafiksdrivrutiner och windows update.

Hamnar fortfarande på 30-50fps på CS GO. Måste vara en defekt på grafikkortet får väl ringa Inet imorgon, kan inte komma på något annat det kan vara, öppnat upp datorn och dubbelkollat att allt sitter i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt; Har du kopplat skärmen till grafikkortet?

Edit: Se nedan.

Permalänk
Avstängd

Varför frågar alla om han har kopplat skärmen till moderkortet istället för grafik kortet.
Ryzen har inget inbyggt grafik kort. Alltså skulle han inte kunna spela och se fps om skärmen sitter i moderkortet.

Permalänk
Inaktiv

kolla som saft att det är skärmen till GPU och inte moderkortet. Jag själv brukar laddar ner Driver Booster from iobit, använt deras produkter i många år utan problem. Gratis och enkelt

Lycka till!

Permalänk
Medlem

För skojs skull kan du ju köra några benchmarks för att se vad som händer.

Permalänk
Medlem

12v är på 7,026v vilket är helt åt h*vete för lågt. Detta skulle förklara varför du får så låg fps, grafikkortet får inte tillräckligt med ström och därför klockar ner sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Overwatch:

Som tidigare nämnt; Har du kopplat skärmen till grafikkortet?

Edit: Se nedan.

Edit: Läs ovan (Foozy1995)

Skrivet av anon267242:

kolla som saft att det är skärmen till GPU och inte moderkortet. Jag själv brukar laddar ner Driver Booster from iobit, använt deras produkter i många år utan problem. Gratis och enkelt

Lycka till!

Laddade ner det och fanns inte mkt att installera, problemet återstår

Skrivet av Overwatch:

För skojs skull kan du ju köra några benchmarks för att se vad som händer.

UserBenchmarks: Game 61%, Desk 36%, Work 40%
CPU: AMD Ryzen 7 1700 - 30.5%
GPU: Nvidia GTX 1080 Ti - 129%
SSD: Samsung 850 Evo 500GB - 67.3%
SSD: Samsung 850 Evo 250GB - 85.2%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C15 2x8GB - 70.5%
MBD: MSI B350 GAMING PRO CARBON (MS-7B00)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

12v är på 7,026v vilket är helt åt h*vete för lågt. Detta skulle förklara varför du får så låg fps, grafikkortet får inte tillräckligt med ström och därför klockar ner sig.

Känns som ett mätfel av applikationen. Skulle en dator ens starta om 12V-linan låg på 7V?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Känns som ett mätfel av applikationen. Skulle en dator ens starta om 12V-linan låg på 7V?

Absolut, det blir bara VÄLDIGT dålig prestanda.

Permalänk

@izzeww: Väldigt konstigt haha, kollade igen nu och den står på 12v som den ska men fortfarande samma fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du installerat alla drivrutiner? Provat med andra spel så att det inte bara gäller dessa två? Sitter samtliga strömkablar rätt? Använde du distanser när du monterade moderkortet? Kontrollera på aktivitetshanteraren om det är CPU:n som flaskar, om det inte är det kan du kolla via något annat program om det är grafikkortet som går upp till 100% när du spelar.

Permalänk
Medlem

AM4 drivrutiner:
http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows%2010...

kör Pubg på high (utan shadow, som är på low) och ligger runt 70 - 100 FPS med mitt 480 så något är mysko

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Dra ner msi afterburner el dyl för palit och kolla vad ditt kort ligger på för frekvenser, det borde även gå att se clocks i hwmonitor både för cpu och gpu.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte användt ryzen förut, så det jag säger nu är kanske helt åt skogen
Men är RAM minnet rätt Mhz osv? har hört ram problem med Ryzen sedan tillbaka, känns som det borde varit fixat med senaste BIOS och drivrutiner :/

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Har du installerat alla drivrutiner? Provat med andra spel så att det inte bara gäller dessa två? Sitter samtliga strömkablar rätt? Använde du distanser när du monterade moderkortet? Kontrollera på aktivitetshanteraren om det är CPU:n som flaskar, om det inte är det kan du kolla via något annat program om det är grafikkortet som går upp till 100% när du spelar.

Har provat med CS GO, Destiny 2, Pubg alla får samma fps 30-58fps oberoende vilken grafik ULTRA i allt eller LOW i allt så ändras inte fpsen.

Skrivet av hakd:

AM4 drivrutiner:
http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows%2010...

kör Pubg på high (utan shadow, som är på low) och ligger runt 70 - 100 FPS med mitt 480 så något är mysko

Yes använder mig utav MSI Live update 6 men har även gått in individuellt å laddat ner.

Visa signatur

Permalänk

Det ser ut som processorn underpresterar grovt? Troligen blir den för varm vid belastning. Skulle nog dubbelkolla att processorkylaren sitter som den ska samt kylpastan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@clevestam:

Visa signatur

Permalänk

Kör du RAM-minnena i dual eller single channel? Det kan du kolla med CPU-Z. Kör du dem i single channel (inte ihop parade) så sänks prestandan en hel del.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen:

Visa signatur

Permalänk

Ok. Misstänker då att processorn blir för varm? eller Har du försökt ladda ner och installera moderkortets drivrutiner manuellt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Herregud vilken spänning ni har till CPUn, 1,448 är otroligt högt. Har ni försökt att överklocka processorn? Gå in i bios och sätt volten manuellt på 1.250 och testa igen. Garanterat att den klockar ner sig pga värmeutvecklingen

"As a general guideline: a CPU voltage of 1.35V is acceptable for driving everyday overclocks of the AMD Ryzen processor. Core voltages up to 1.45V are also sustainable, but our models suggest that processor longevity may be affected. Regardless of your voltage, make sure you’re using capable cooling to keep temperatures as low as possible.

While there are never guarantees with overclocking, the majority of users should find that an 8C16T AMD Ryzen processor will achieve 4.2 GHz @ 1.45V of CPU voltage. Advanced and accomplished overclockers trying to push record frequencies may find more headroom by disabling cores and disabling SMT on motherboards that offer the option in the BIOS."

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Testa med att ladda ner Aida64 och kör en snabbrapport på benchmark delen. Spara den som html o ladda upp den nånstans.

https://www.aida64.com/downloads

Permalänk

@fantomsmurfen: Har använt MSI afterburner o diverse program som ska hålla koll på temp, har spelat olika spel och den har aldrig blivit särskilt varm.

Har laddat ner drivrutiner manuellt nu, första gången gjorde jag det via MSI Live update 6 & Nvidia Geforce program.

Visa signatur