Valde jag rätt? GTX 1080

Permalänk

Valde jag rätt? GTX 1080

Hej!

Beställde ett GTX 1080 från ASUS https://www.inet.se/produkt/5402813/asus-geforce-gtx-1080-8gb...

Då det stod att GTX 1080 från MSI var slut: https://www.inet.se/produkt/5400061/msi-geforce-gtx-1080-8gb-...

Vad jag kan förstå så är det kylningen som är annorlunda på dessa två kort, MSI kortet är tystare och ASUS håller något lägre temperatur.

Men nu idag såg jag att MSI kortet redan var i lager igen, dock är kortet skickat. Blev rekommenderad MSI-kortet dock, borde jag skicka tillbaka asuskortet och ändra till MSI? Är skillnaden så stor mellan korten?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Hej!

Beställde ett GTX 1080 från ASUS https://www.inet.se/produkt/5402813/asus-geforce-gtx-1080-8gb...

Då det stod att GTX 1080 från MSI var slut: https://www.inet.se/produkt/5400061/msi-geforce-gtx-1080-8gb-...

Vad jag kan förstå så är det kylningen som är annorlunda på dessa två kort, MSI kortet är tystare och ASUS håller något lägre temperatur.

Men nu idag såg jag att MSI kortet redan var i lager igen, dock är kortet skickat. Blev rekommenderad MSI-kortet dock, borde jag skicka tillbaka asuskortet och ändra till MSI? Är skillnaden så stor mellan korten?

Tack på förhand!

Som ägare av en Asus GTX 1080Ti Rog Strix och har upplevt MSI's kylare råder jag starkt emot att du ändrar till MSI.

Asus kylaren har bättre kylegenskaper än MSI, helt enkelt maffigare med 3 fläktar och fetare heatsink. Det betyder att du generellt får bättre prestanda av kortet i form av högre clock speeds om du så önskar.

I fall du är sugen på en tystare build ställer du bara in en custom fan curve vilket gör kortet näst intill knäpptyst i full load vilket matchar MSI's ljudnivåer samt fortfarande håller temperaturerna runt 65 grader i full load.

Min fancurve är inställd på 20% fanspeed vid 40 grader, 40% fanspeed vid 60 grader osv. Kortet går ALDRIG över 68 grader för mig med ett välventilerat chassi.

Mitt tips, behåll Asus då du inte kan få mycket bättre för pengarna.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2

Permalänk
Medlem

Hade helt klart behållit Asus-kort, det är ett jättebra kort. Båda korten är väldigt likvärdiga, precis som du säger så är MSI tystare men går varmare och ASUS är ganska mycket svalare men låter något mer när man spelar, inget jag brukar störa mig på i alla fall allt för mycket. Båda korten stänger av fläktarna under 60 grader så i idle låter dom ingenting.

Btw @Arnzeal vilken fräck processor du har...

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem

@Arnzeal: Skulle precis skriva något liknande men tog bort och ändrade , du var före

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Stealthalicious: Skulle precis skriva något liknande men tog bort och ändrade , du var före

Gäller att skriva så fingrarna brinner

Skämt åt sidan, TS blir bara säkrare på sitt val om flera delar samma synpunkter så posta dina också om du vill.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2

Permalänk
Medlem

@Arnzeal: Haha hade valt Asuset alla dar i veckan, går svalt, snyggt. Sen är det väl inga större skillnader.
Har själv ett zotac amp, men var rea så tänkte att man kunde spara lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Btw @Stealthalicious vilken fräck processor du har...

Han har en special version som är Haswell boostad "-70" Skylake "6700"

OnT:
Och regeln nummer 1 när det gäller GPUer... temps. Alltid temps.
Temps dödar korten, och innebär det att du får ha lite mer oljud när du spelar så lev med det och skaffa bättre chassi eller hörlurar. För det förkortar livslängden rätt mycket om temps sticker iväg.

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Som ägare av en Asus GTX 1080Ti Rog Strix och har upplevt MSI's kylare råder jag starkt emot att du ändrar till MSI.

Asus kylaren har bättre kylegenskaper än MSI, helt enkelt maffigare med 3 fläktar och fetare heatsink. Det betyder att du generellt får bättre prestanda av kortet i form av högre clock speeds om du så önskar.

I fall du är sugen på en tystare build ställer du bara in en custom fan curve vilket gör kortet näst intill knäpptyst i full load vilket matchar MSI's ljudnivåer samt fortfarande håller temperaturerna runt 65 grader i full load.

Min fancurve är inställd på 20% fanspeed vid 40 grader, 40% fanspeed vid 60 grader osv. Kortet går ALDRIG över 68 grader för mig med ett välventilerat chassi.

Mitt tips, behåll Asus då du inte kan få mycket bättre för pengarna.

Skönt att höra, då behåller jag mitt asus. Tack så jättemycket för ett utförligt svar

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Skrivet av Beta:

Hade helt klart behållit Asus-kort, det är ett jättebra kort. Båda korten är väldigt likvärdiga, precis som du säger så är MSI tystare men går varmare och ASUS är ganska mycket svalare men låter något mer när man spelar, inget jag brukar störa mig på i alla fall allt för mycket. Båda korten stänger av fläktarna under 60 grader så i idle låter dom ingenting.

Btw @Stealthalicious vilken fräck processor du har...

Folk här verkar vara enade om detta, känns himla bra! Då behåller jag mitt asus som borde dyka upp imorgon Tack

Visa signatur

Permalänk

Hej, gott folk!
Hoppas det är OK att jag lånar tråden lite. Det är såhär att jag själv funderar på att köpa samma kort som TS valde.
Tänker formatera datorn vid byte av kort, men undrar över hur det blir med mina spel som är installerade på en annan hårddisk.
Måste jag installera om Steam och kommer installationen skriva över allt och därmed ta bort spelen?
Hoppas ni förstår vad jag menar, annars försöker jag förtydliga mig lite.
Mvh

Visa signatur

Aorus X370 Gaming-K5 | AMD Ryzen 5 1600X | Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz | Gigabyte GTX 1080 Gaming G1 | Corsair RM 750x

Permalänk

Finns ingen anledning att formatera om om datorn bara för att man byter grafikkort. Det är bara om man byter moderkort som en fomatering och nyinstallation av Windows kan behövas.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p