Sugen på att uppgradera. Ingen specifik budget, beror på effektiviteten

Permalänk
Medlem

Sugen på att uppgradera. Ingen specifik budget, beror på effektiviteten

Tja! Sitter just nu med detta:

i5 3570k
Evo 212 (måste köpa ny kycklingpasta till den tror jag, fått ruttna i 4 år. Borde göras innan eventuell överklockning antar jag)
GTX 970
ASRock Extreme4 Z77
2x4 Corsair Vengeance DDR3
beQuiet 630w oklart i detalj vilken modell.
SSD 180gb från Intel. Oklart exakt vilken. Köpte på mellandagsrean slutet av 2012.
HDD, 1TB glömt vilket märke.
En Acer 24 tum med 144hz. 1920x1080 upplösning, icke-ergonomisk. Har glömt namnet på modellen men det är ingen höjdare. Kostade typ 2k-2.5k

Vad tycker ni att jag ska göra med denna? Har spenderat en massa tid i Sony Vegas på senaste så funderar på att fixa en lite bättre processor. Det känns dock lite dyrt att behöva byta moderkort i samma vända (och förmodligen ram?)

När det kommer till spelprestanda antar jag att ett till 970 är det självklara alternativet. Ifall jag hittar ett till ett rimligt pris. Annars kanske det är bättre att sälja mitt och köpa ett helt nytt, men det tror jag inte.

Ram-minnen så borde jag nog skaffa 2st 4gb stickor till, men ifall jag byter moderkort och skaffar ett med DDR4 så antar jag att dessa minnen går att slänga rätt in i vägen med huvudet före? Jag har inte riktigt funderat över det där.

Har någon trevlig snubbe här några tips? Vad tycker ni jag ska göra. Det skulle kännas roligt att ha högre upplösning på datorn, det är något jag definitivt tycker är lockande.

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem

Sälj delarna du har (CPU MOBO RAM).
Köp r5 1600 + Random mobo + 16GB 3000Mhz

Blir inte alls dyrt då Ryzen är riktigt prisvärt och du kommer få en slant för det gamla.

Och du får dig ett riktigt lyft i produktivitet (video redigering mm) och den enda som bromsar dina spel är din GPU. Då kan du ju välja om du är nöjd med det du får ut eller om du vill uppgradera det med.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Hur stor skillnad är det på ryzens 1600 och 1700?

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sMASKARE:

@hakd: Hur stor skillnad är det på ryzens 1600 och 1700?

I dagens spel, ytters lite .. I produktivitet så får man ju flera kärnor så där lär det göra mera skillnad

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället