Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Härligt!
Hur kommer det sig att du väljer att binda dig på 10 år?
Bara av ren nyfikenhet.

Du har kanske hittat drömhuset och är säker på att du bor kvar där.
Men känns ändå som en lång tid att binda upp sig!

(man kanske ska skicka en länk till SBAB till den här tråden, minst 2 som skaffat bolån på SBAB sen jag skrev mitt inlägg..)

Vet inte om du citerade fel person? 3 månaders bindningstid tog vi, mitt boende är så lågt (under 60% av värdering) om det var räntan du tittade på, på 10 år skulle jag få 1.81 % enligt deras kalkylator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Vet inte om du citerade fel person? 3 månaders bindningstid tog vi, mitt boende är så lågt (under 60% av värdering) om det var räntan du tittade på, på 10 år skulle jag få 1.81 % enligt deras kalkylator.

aah, jag tittade lite för snabbt på "våra räntor" och det inte generella siffror utan beroende på vilken storlek på lånet.
My bad.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Känns som att de flesta mäklare vill att man ska buda på bostaden innan man ens har fått se den... Väldigt irriterande, men förstår att de inte vill slösa någon parts tid. Funderar på om man ska be sin vän att ge ett bud bara för att få en hint om vad säljarna till bostäderna är redo att sälja för.

Bara för kontext så är det två bostäder jag är väldigt intresserad utav. Båda har legat som kommande sedan förra året. Har kontaktat båda mäklarna, men de vill ha ett bud innan visning.

De vill ha bud för att kunna stressa andra potentiella köpare. Förstår att mäklaren inte vill lägga 45 minuter för nyfikna, och att säljarna ännu mindre lägger 1h städtid för att få ordning.
Känns mer uppriktigt att berätta för mäklaren att du är genuint intresserad och att du är beredd att buda om objektet lever upp till förväntningarna.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk

Bolån vs Lånelöfte

Jag hoppar på tråden med en fråga om Bolån kontra Lånelöfte.

Jag letar boenede på max 2.2M (bostadsrätt framst, villa ifall något intressant hoppar upp).
Inkomst före skatt är ca 35k (inräknat ob, exklusive ot).
Jag tänker lägga mellan 300-400k på kontantinsats.

När jag ringde jämförelse sidor för bolån så säger dem att jag måste fixa ett lånelöfte först från andra banker -> för att sedan ta ett bolån -> SEN kan jag snacka med dem om att jämföra bolån baserat på det bolån jag fått...
Men de var också väldigt tydliga att säga att bara för att man har ett lånelöfte så betyder det inte att man kommer få låna pengar (byta namn på låneLÖFTE!?), men det har jag redan läst på andra sidor också.

Då det inte är någon mening att låna pengar före jag vunnit en budgivning så under jag hur jag kan garantera att jag får låna pengar??
Vinner jag en budgivning och banken nekar min ansökan om bolån trots jag fått ett lånelöfte från dem (som jag i så fall utgått från på budgivningen) så sitter ju jag rejält i skiten >.<.

Någon som kan skina ett ljus i mitt mörker gällande Bolån kontra Lånelöfte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Jag letar boenede på max 2.2M (bostadsrätt framst, villa ifall något intressant hoppar upp).

När jag ringde jämförelse sidor för bolån så säger dem att jag måste fixa ett lånelöfte först från andra banker -> för att sedan ta ett bolån -> SEN kan jag snacka med dem om att jämföra bolån baserat på det bolån jag fått...
Men de var också väldigt tydliga att säga att bara för att man har ett lånelöfte så betyder det inte att man kommer få låna pengar (byta namn på låneLÖFTE!?), men det har jag redan läst på andra sidor också.

Då det inte är någon mening att låna pengar före jag vunnit en budgivning så under jag hur jag kan garantera att jag får låna pengar??
Vinner jag en budgivning och banken nekar min ansökan om bolån trots jag fått ett lånelöfte från dem (som jag i så fall utgått från på budgivningen) så sitter ju jag rejält i skiten >.<.

De flesta banker jobbar ju så att lånelöftet är preliminärt, när du har hittat ett objekt du vill buda på eller t.o.m. vunnit budgivningen så kontaktar du banken och de gör en slutgiltig kreditprövning och beviljar eller nekar lånet. Därför viktigt att man inte skriver på något innan dess. Har du fått ett lånelöfte beviljat baserat på riktiga uppgifter ska det inte vara några problem. Sen får man inte glömma att bud inte är bindande, så länge det inte finns ett avtal kan du dra dig ur.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

De flesta banker jobbar ju så att lånelöftet är preliminärt, när du har hittat ett objekt du vill buda på eller t.o.m. vunnit budgivningen så kontaktar du banken och de gör en slutgiltig kreditprövning och beviljar eller nekar lånet. Därför viktigt att man inte skriver på något innan dess. Har du fått ett lånelöfte beviljat baserat på riktiga uppgifter ska det inte vara några problem. Sen får man inte glömma att bud inte är bindande, så länge det inte finns ett avtal kan du dra dig ur.

Det som förvånar mig i frågan var att han först måste ha ett faktiskt bolån innan jämförelsesidorna kan ge ett erbjudande. Det låter lite som ett missförstånd. Jag har klarat mig fint med ett lånelöfte (om ens det).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Så vad händer om man vunnit budgivningen men banken nekar lån? Tvåan i budgivningen?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ett lånelöfte innebär att du får ett preliminärt löfte att låna X kronor om du tjänar Y, Avgiften är Z och övriga kostnader du angett när du sökte lånelöftet stämmer.

Om det funkade som du vill att det ska funka kan du få ett lönelöfte på 2 miljoner, köpa en fastighet för två miljoner och sen ignorera att den fastigheten har 15000/mån i avgifter och driftkostnader så din ekonomi inte går ihop alls.

Att du vinner budgivningen betyder inte att du sitter i skiten. Be om ett lånelöfte, vinn budgivningen och om du ligger inom parametrarna för ditt lånelöfte kommer du få ett lån. Får du inte lånet är det bara säga det och shit happens, du är inte bunden förrän du skrivit på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det gäller ju dock att ha en bank som är snabb nog för det. Skrivningen sker ju ofta några timmar efter att man vunnit budgivningen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baxtex:

Så vad händer om man vunnit budgivningen men banken nekar lån? Tvåan i budgivningen?

Jajamän. Så länge man inte snabbt hittar finansiering på annat håll.

Budgivningar på bostäder är ju på gott och ont inte bindande i Sverige. Gott i det här fallet då man inte kan hamna i miljonskuld utan ett beviljat lån

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Fråga: Hur påverkar ett lån från en förälder möjligheten att få bolån (om du t.ex. då inte har några krav på amortering eller ränta utan det görs i den takt man själv upplever att man vill)?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Ett lånelöfte innebär att du får ett preliminärt löfte att låna X kronor om du tjänar Y, Avgiften är Z och övriga kostnader du angett när du sökte lånelöftet stämmer.

Om det funkade som du vill att det ska funka kan du få ett lönelöfte på 2 miljoner, köpa en fastighet för två miljoner och sen ignorera att den fastigheten har 15000/mån i avgifter och driftkostnader så din ekonomi inte går ihop alls.

Att du vinner budgivningen betyder inte att du sitter i skiten. Be om ett lånelöfte, vinn budgivningen och om du ligger inom parametrarna för ditt lånelöfte kommer du få ett lån. Får du inte lånet är det bara säga det och shit happens, du är inte bunden förrän du skrivit på något.

Jag har utgått från utökade avgifter och räntesatser när jag baserar på min ekonomi, så jag söker ingenting utöver det, utan snarare under det jag angett.
Jag har bara blivit väldigt "nojig" när jag fick beskedet att bolånet kan bli nekat trots man fått ett lånelöfte även om man är inom de parametrar som man angett.
Men det kanske bara är skräckexempel jag har läst om och inget som händer på daglig basis(?).

Fick för mig att jag läste på en lägenhet jag var intresserad av för länge sedan att "Bud var bindande", tyckte det lät orimligt eftersom man inte skrivit på ett avtal. Händer det att bud kan vara bindande?

Mycket tacksam för de svar ni alla skrivit! Får mig att må mycket bättre :).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toss3:

Fråga: Hur påverkar ett lån från en förälder möjligheten att få bolån (om du t.ex. då inte har några krav på amortering eller ränta utan det görs i den takt man själv upplever att man vill)?

Inget alls då du inte behöver informera banken om det lånet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har utgått från utökade avgifter och räntesatser när jag baserar på min ekonomi, så jag söker ingenting utöver det, utan snarare under det jag angett.
Jag har bara blivit väldigt "nojig" när jag fick beskedet att bolånet kan bli nekat trots man fått ett lånelöfte även om man är inom de parametrar som man angett.
Men det kanske bara är skräckexempel jag har läst om och inget som händer på daglig basis(?).

Fick för mig att jag läste på en lägenhet jag var intresserad av för länge sedan att "Bud var bindande", tyckte det lät orimligt eftersom man inte skrivit på ett avtal. Händer det att bud kan vara bindande?

Bud är inte bindande i Sverige.

Kan dock säga att jag har varit med om att banken (i det fallet Skandiabanken) tyckte att lägenheten var för dyr per kvadratmeter jämfört med deras snitt som uppdaterades 8 månader tidigare så de ville inte låna ut lika mycket. Var en differens på 150 tkr som jag och frun fick pynta in utöver det som överenskommet i lpnelöftet. Men använder man en vettig bank är det nog ingen större fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fast de kommer ju fråga varifrån pengarna kommer ifrån?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Banken kan (och är tvungna) att fråga var du fått pengarna ifrån när du skall betala för huset. Om du säger att du vunnit dem på trav så måste du visa utbetalningskvitton från travbanan, om du säger att du fått dem av din farsa så måste du visa upp ett gåvobrev eller lånekontrakt. Tro mig, de är jävligt noga med det här eftersom de inte på något sätt vill bli anklagade för att hantera svarta pengar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Min sambo var också orolig när vi nyligen köpte vårt första hus om att "tänk om vi inre får lån trots lånelöfte". Men den biten var jag aldrig orolig över. Har man lånelöfte är det ju I princip garanterat förutsatt att man varit ärlig och situationen inte ändrats på något sätt mellan lånelöfte och bolånet påskrivnad.

Sen är det bara upp till banken om de tycker att din ekonomi går runt eller inte. Tycker man själv att det går runt så spelar det ingen roll - banken kör sin kalkyl.

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Min sambo var också orolig när vi nyligen köpte vårt första hus om att "tänk om vi inre får lån trots lånelöfte". Men den biten var jag aldrig orolig över. Har man lånelöfte är det ju I princip garanterat förutsatt att man varit ärlig och situationen inte ändrats på något sätt mellan lånelöfte och bolånet påskrivnad.

Sen är det bara upp till banken om de tycker att din ekonomi går runt eller inte. Tycker man själv att det går runt så spelar det ingen roll - banken kör sin kalkyl.

När du skriver att "banken kör sin kalkyl", menar du att dem kör något internt utöver lånelöftet eller menar du själva uträkningen som sker när man skriver in uppgifterna för lånelöftet?
För är det första alternativet så är det väl absolut inte orimligt att bli nekad bolån trots ett accepterat lånelöfte :S.

Permalänk
Avstängd

Har själv en fråga.

Vi har idag ett lån på huset på 3,9 milj. Huset är värderat för ca 4 år sen av mäklare till ca 5 - 5,2 milj.
Vi kommer nu bygga ut huset med drygt 15 m2 för att få ett större vardagsrum/matdel, kommer även sätta in nytt kök och nya ytskikt i hela vardagsrum/köksdelen, kommer även sätta in en genomgående eldningsinsats istället för befintlig kamin. beräknat till ca 800 000 - 1 milj kr. Till projektet ville jag ha ett byggnadskreditiv mest för att slippa ta av besparingar under byggtiden för att sen betala av allt när bygget är färdigt.
Vi har pengar idag för att kunna betala utbyggnaden och all renovering men då en del av dessa sitter i aktier så vill jag helt enkelt ha en kredit från banken för att kunna ta från när det säkerligen kommer fler mindre fakturor under själva byggtiden.

Husets värde idag enligt Booli som alltid räknar väldigt högt är nästan 7 milj, jag skulle gissa att huset är värt runt det efter utbyggnaden och renoveringen. Kommer givetvis ta hit en mäklare och få det på papper då. Grannhusen som är mindre och i sämre skick har gått för mellan 5,5 - 6 miljoner senaste tiden.

Pratade med min bankman och det var inte så enkelt när jag nu inte ville omvandla kreditivet till mer lån på huset och det hon då istället kunde lösa var ett extralån med bra ränta, 1,39% under byggtiden.
Kan det egentligen vara så hopplöst att göra det jag ville? Är ändå rätt nöjd med lösningen hon fixade men tänkte bara se om någon här vet hur uppstyrt det är.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toss3:

Fast de kommer ju fråga varifrån pengarna kommer ifrån?

Skrivet av zarkov:

Banken kan (och är tvungna) att fråga var du fått pengarna ifrån när du skall betala för huset. Om du säger att du vunnit dem på trav så måste du visa utbetalningskvitton från travbanan, om du säger att du fått dem av din farsa så måste du visa upp ett gåvobrev eller lånekontrakt. Tro mig, de är jävligt noga med det här eftersom de inte på något sätt vill bli anklagade för att hantera svarta pengar.

Fick känslan av att det var ett gammalt lån som personen fått tidigare. Är lånet insatt just nu så kan det säkerligen komma någon fråga om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Har man lånelöfte är det ju I princip garanterat förutsatt att man varit ärlig och situationen inte ändrats på något sätt mellan lånelöfte och bolånet påskrivnad.

Vill bara flika in att det också kan vara så att bostadens pris och månadskostnad osv ser bra ut, men att du har sökt till en bostadsrättsförening som har väldigt få bostadsrätter (större risk att nått skiter om färre delar på risken) eller att banken tycker att något annat i föreningens ekonomi ser dåligt ut.

Det första är något som mäklaren brukar vara tydlig med att man ska dubbelkolla med sin bank (för att slippa budande parter med lånelöfte som sedan ändå inte får lån). Det andra är väl med osannolikt, men skulle kunna förekomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har själv en fråga.

Vi har idag ett lån på huset på 3,9 milj. Huset är värderat för ca 4 år sen av mäklare till ca 5 - 5,2 milj.
Vi kommer nu bygga ut huset med drygt 15 m2 för att få ett större vardagsrum/matdel, kommer även sätta in nytt kök och nya ytskikt i hela vardagsrum/köksdelen, kommer även sätta in en genomgående eldningsinsats istället för befintlig kamin. beräknat till ca 800 000 - 1 milj kr. Till projektet ville jag ha ett byggnadskreditiv mest för att slippa ta av besparingar under byggtiden för att sen betala av allt när bygget är färdigt.
Vi har pengar idag för att kunna betala utbyggnaden och all renovering men då en del av dessa sitter i aktier så vill jag helt enkelt ha en kredit från banken för att kunna ta från när det säkerligen kommer fler mindre fakturor under själva byggtiden.

Husets värde idag enligt Booli som alltid räknar väldigt högt är nästan 7 milj, jag skulle gissa att huset är värt runt det efter utbyggnaden och renoveringen. Kommer givetvis ta hit en mäklare och få det på papper då. Grannhusen som är mindre och i sämre skick har gått för mellan 5,5 - 6 miljoner senaste tiden.

Pratade med min bankman och det var inte så enkelt när jag nu inte ville omvandla kreditivet till mer lån på huset och det hon då istället kunde lösa var ett extralån med bra ränta, 1,39% under byggtiden.
Kan det egentligen vara så hopplöst att göra det jag ville? Är ändå rätt nöjd med lösningen hon fixade men tänkte bara se om någon här vet hur uppstyrt det är.

När vi sökte byggkreditiv på Nordea gick det bra att lösa byggkreditivet men att man åkte på en avgift på 20 000kr om man inte ville omvandla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har själv en fråga.

Tar du rörligt på på det som omvandlas efter ni byggt klart så finns det ju inget som hindrar dig att "amortera" hela beloppet dagen efter de konverterat det till vanligt bolån. Förutsatt då att du inte har låst räntan på nuvarande lån över lång tid och de kräver att utökningen ska få samma lås och ränta etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

När vi sökte byggkreditiv på Nordea gick det bra att lösa byggkreditivet men att man åkte på en avgift på 20 000kr om man inte ville omvandla det.

Oki, den avgiften är jag inte supersugen på.

Skrivet av jensa86:

Tar du rörligt på på det som omvandlas efter ni byggt klart så finns det ju inget som hindrar dig att "amortera" hela beloppet dagen efter de konverterat det till vanligt bolån. Förutsatt då att du inte har låst räntan på nuvarande lån över lång tid och de kräver att utökningen ska få samma lås och ränta etc.

Jag har ju rörlig ränta på hela lånet och mitt nya bygglån kommer kanske behövas under max tre månader då bygget sen ska vara klart. Vill inte ta något extra bolån för då lär jag åka på amorteringskravet. Beroende på värdet på huset så kanske det inte blir så mycket men vill ändå inte ha mer lån.
Får forska vidare i detta, lånet kommer inte behövas förrän tidigast i september.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När du skriver att "banken kör sin kalkyl", menar du att dem kör något internt utöver lånelöftet eller menar du själva uträkningen som sker när man skriver in uppgifterna för lånelöftet?
För är det första alternativet så är det väl absolut inte orimligt att bli nekad bolån trots ett accepterat lånelöfte :S.

I ditt fall kanske det skiter sig pga att du räknat med OB. Bankerna (finns undantag) räknar på inkomsten som står på ditt arbetsgivarintyg. Det är den inkomsten som t.ex din sjuklön osv baserar sig på. Ett tips jag har till dig iaf är att inte fastna för en bank, utan kolla med flera. Inte för många dock då det inte är positivt med alldeles för många kreditupplysningar. Boka fysiska möten om möjligt, där de går igenom allt utan att dra en UC.

Jag själv hade turen att träffa en person som räknade med lite utav min övertid. Detta resulterade i att min lön ökade avsevärt! Det kommer att vara en jobbig period, men du kommer må så jävla bra när du flyttar in i ditt nya boende 😁 Lycka till!

P.s. Säg inget som kan försämra dina chanser till lån. Jag nämnde t.ex inte att jag har en flickvän jag tänkt bli sambo med. Om du inte redan har koll på din UC kolla upp vad som står i den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

P.s. Säg inget som kan försämra dina chanser till lån. Jag nämnde t.ex inte att jag har en flickvän jag tänkt bli sambo med. Om du inte redan har koll på din UC kolla upp vad som står i den!

Om något borde väl banken tycka det är bättre om du har en sambo även om hon inte är med på lånet. Eller jag vet inte, jag räknar inte min dam som en kostnad då hon har fast jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Om något borde väl banken tycka det är bättre om du har en sambo även om hon inte är med på lånet. Eller jag vet inte, jag räknar inte min dam som en kostnad då hon har fast jobb.

Man skulle kunna tro det, men så är inte fallet. Då måste de ta in i beräkningen att jag ska kunna försörja henne också.

Permalänk
Medlem

Hur hanterar bankerna följande scenario?

Vi köper ett nytt hus med maxat bolån.

Vi vill sälja vårt nuvarande hus (som är belånat) men ha det någon månad längre så vi kan bo kvar och renovera det nya.

Det betyder att vi utöver det maxade bolånet behöver ha temporära lån till handpenning och överbryggningslånet (tills gamla huset blivit klart).

Är detta ett problem eller delas dessa lån ut som standard?

Frågade banken men fick bara ett svar om att vi är välkomna att ansöka om lånelöfte.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Helt individuellt beroende på er ekonomi, er relation med banken och attraktiviteten på erat nuvarande hus skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Har en allmän fråga då jag ska lägga om mitt bolån.

Bytte förra året till LF då jag fick bäst ränta där och hade redan alla försäkringar på som jag fick rabatt på om jag flyttade lönekontot. Alltså inte så big deal för mig.

Valde att binda 1 år. Fick då 1% rabatt på den dåvarande listräntan 2,09%, alltså 1,09%.
Nu ligger listräntan på 1,76% men får bara 0,54% rabatt, så erbjuden ränta på 1,22%, alltså högre än förra året.

Detta eftersom de har sämre marginal än för ett år sen, enligt dom själva. Men kollar på jag Finansinspektionen Bolån Marginal så verkar deras marginal ökat från ca 1,2% till 1,4%.

Är det något jag missar eller försöker de bara ge mig en sämre ränta?