Hjälp motivera inköp av telefon

Permalänk

Hjälp motivera inköp av telefon

Hej
Behöver hjälp med att motivera inköp utav en telefon i "high end" segmentet
Använder ni några resurskrävande appar ni kan ge tips om?
alternativt andra funktioner som t.ex. Iphone 8 har som inte finns på iPhone SE el liknande modeller?
Spelar ingen roll om det är iOS eller Android
Telefonen är inte till mig utan har endast blivit ombedd att skriva en punktlista, därför vänder jag mig till er experter
Tacksam för tips

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

För mig fanns det egentligen ingen anledning till att köpa en dyr telefon. Använder inga speciella appar etc. Behövde en ny och gillade mest utseendet.
Lite slöseri, men vad fan.

Samsung S8.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Iphone SE har hörlursuttag vilket iphone 8 saknar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Iphone SE har hörlursuttag vilket iphone 8 saknar

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det följer med ett vid köp!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Nej det följer med ett vid köp!

Du menar att det följer med en adapter?
Vilket inte ändrar det faktum att Iphone SE har ett hörlursuttag, vilket Iphone 8 saknar.

Permalänk
Medlem

Oftast bättre kamera väger tungt för många skulle jag tro

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Iphone SE har hörlursuttag vilket iphone 8 saknar

Skickades från m.sweclockers.com

Nu får du sluta trolla
Vill inte ha omvända argument

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Dyrare mobiler har/är:

- Betydligt bättre kamera. Här är det stor skillnad.
- Bättre skärm. Se inte bara på resolutionen.
- Snabbare (bättre processor, mera RAM)
- Mera lagringsutrymme för appar, bilder, videon..
- bättre design/snyggare
- bättre byggkvalitet.
- mera egenskaper, så som vattentålig, trådlös laddning,
- ofta mindre format, jämfört med skärmens storlek (skärmens andel av totalstorleken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Dyrare mobiler har/är:

- Betydligt bättre kamera. Här är det stor skillnad.
- Bättre skärm. Se inte bara på resolutionen.
- Snabbare (bättre processor, mera RAM)
- Mera lagringsutrymme för appar, bilder, videon..
- bättre design/snyggare
- bättre byggkvalitet.
- mera egenskaper, så som vattentålig, trådlös laddning,
- ofta mindre format, jämfört med skärmens storlek (skärmens andel av totalstorleken)

Nja, att bara rabbla egenskaper som i terorin är bättre på dyrare mobiler är inte så konstruktivt. Flera av dessa är i vanligt användande en icke-faktor, t.ex. är det många billiga mobiler som har gott om lagring, minne och CPU som räcker för 90% av alla användare. Likaså design/utseende/byggkvalitet behöver heller inte alltid vara kopplat till kostnad. Ofta tycker jag att det kan vara 80% av byggkvaliteten för 30% av priset och då är det istället till den billiga mobilens fördel. Kamera och skärm håller jag dock med om att dyra mobiler nästan alltid är bättre på.

Permalänk

vill förtydliga att jag ska kunna precisera olika/något användningsområde där det framgår att det helt enkelt inte duger med en telefon ur medelsegmentet.
-om det nu finns något sådant argument

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Finns bara 2 orsaker att köpa en telefon i high end segmentet:

1. Vill ha det sista
2. Telefonen har en specifik funktion som inte finns på annan alternativt funktionen överlägsen andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

vill förtydliga att jag ska kunna precisera olika/något användningsområde där det framgår att det helt enkelt inte duger med en telefon ur medelsegmentet.
-om det nu finns något sådant argument

Iphone 8 är ju bara en polerad version av iphone 6s. Det är samma lur i stort sätt men förbättrad på iprincip alla punkter. Någon direkt unik funktion har inte iphone 8. Med unik funktion menar jag ex fingerprint reader eller den dubbla kameran i 7/8 plus.

Det är snarare om du ska spela spel x eller applikation y som kräver iphone 8 prestanda. Dock är iphobe 6s en mycket snabb telefon. Men om tunga spel är prioriterat så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Redigera filmer.
Fotoredigering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som oftast skiljer en dyrare mot en billigare telefon sett till liknande släppdatum, anser jag är:

* Stöd för bättre/moderna Mediacodecs, t ex. HEVC (sparar utrymme och bandbredd)
* Oftast bästa tillgängliga komponenter för t ex. Bluetooth, WLAN, Mobildata vilket sparar batteri, förbättrar ljud osv.
* Modernare processorer, vilket också sparar batteri pga. bättre strömhantering
* Större batteri
* Allmänt lite mer av allt;
- Mer och snabbare RAM för att hålla fler/mer krävande program igång samtidigt (antagligen senaste tillgängliga/snabbaste gränssnitt)
- Mer och snabbare lagring, som allt som oftast är av senaste och snabbaste gränssnitten (jämför t ex. iPhone 6->6S)

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

vill förtydliga att jag ska kunna precisera olika/något användningsområde där det framgår att det helt enkelt inte duger med en telefon ur medelsegmentet.
-om det nu finns något sådant argument

Motivera med div. IP-klassificeringar kanske för väder och vattentätning?

Permalänk
Medlem

Har själv alltid köpt utgående high end telefoner och alltid varit väldigt nöjd.
Men nu när du väcker tanken så tror jag inte nyaste senaste värsta telefonerna har så mycket mervärde när det väl kommer till kritan.
Är som tidigare nämnt mer ett vill ha begär som styr "hypen"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josafo:

Dyrare mobiler har/är:

- Betydligt bättre kamera. Här är det stor skillnad.
- Bättre skärm. Se inte bara på resolutionen.
- Snabbare (bättre processor, mera RAM)
- Mera lagringsutrymme för appar, bilder, videon..
- bättre design/snyggare
- bättre byggkvalitet.
- mera egenskaper, så som vattentålig, trådlös laddning,
- ofta mindre format, jämfört med skärmens storlek (skärmens andel av totalstorleken)

- köp en billig android och en system kamera "lika dyrt som dyr mobil"
- Sant.. men dom flesta märker inte skillnaden
- synd det inte finns någon användning för det
- köp mobil med SD slot och ett SD kort
- vilket är stora orsaken dagens mobiler håller sämre kvalitet
- knappast ..dom flesta har likvärdig kvalitet och tappar du dom en gång är dom kass
- vatten tålig är försäljnings knep och vattentät är kvalitet och finns ganska billiga mobiler med trådlösladdning
- vilket gör att dom lättare går sönder och man behöver ändå ett skal som gör dom till tegelsten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kör du Android kan du ju använda nån riktigt resurs-krävande launcher med nåt ikon-paket

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

vill förtydliga att jag ska kunna precisera olika/något användningsområde där det framgår att det helt enkelt inte duger med en telefon ur medelsegmentet.
-om det nu finns något sådant argument

Billigare telefoner är helt enkelt billigare och du kan inte gå omkring på stan och känna dig cool för att du brände 10k SEK på en telefon som kräver adapters för att ens lyssna på musik.

För företagen går det väl ta bort det som kostnad så dyra är bättre för då kan man dra bort mer skatt.

Som du ser är det bara fördelar med dyra telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Billigare telefoner är helt enkelt billigare och du kan inte gå omkring på stan och känna dig cool för att du brände 10k SEK på en telefon som kräver adapters för att ens lyssna på musik.

För företagen går det väl ta bort det som kostnad så dyra är bättre för då kan man dra bort mer skatt.

Som du ser är det bara fördelar med dyra telefoner.

Bränner man 10k på telefon kan man också bränna lite till på ett par trådlösa lurar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sp0de:

Bränner man 10k på telefon kan man också bränna lite till på ett par trådlösa lurar

Då är det bara ännu en grej man måste hålla reda på och ladda hela tiden. Det är fan värre än adapter. Sedan har de dåligt ljud med men för mobiler gör det väl inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Modellerna i high-end segmentet får (gissnigsvis) (säkerhets)uppdateringar längre än de i mellansegmentet. Kan ju vara intressant om det är någon form av företagsmobil det är frågan om.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk

Kanske har skrivits redan, men vatten och stöttålig är ju ett bra argument.
Någon form av Quickcharge.

Bra kamera för "på platsen dokumentation av...tja...något".

Förväntad livslängd. Hur länge kan en Androidtelefon förväntas få säkerhetsuppdateringar?
Hur länge kommer t.ex. en iPhone SE få uppdateringar jämfört med en iPhone X eller 8? Med tanke på att SE'n har funnits ute rätt länge nu.

Edit: Haha, läste inte riktigt inlägget precis ovanför mitt ser jag

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Iphone 8 är ju bara en polerad version av iphone 6s. Det är samma lur i stort sätt men förbättrad på iprincip alla punkter. Någon direkt unik funktion har inte iphone 8. Med unik funktion menar jag ex fingerprint reader eller den dubbla kameran i 7/8 plus.

Det är snarare om du ska spela spel x eller applikation y som kräver iphone 8 prestanda. Dock är iphobe 6s en mycket snabb telefon. Men om tunga spel är prioriterat så.

Skickades från m.sweclockers.com

Trådlös laddning, NFC och stöd för FAST CHARGE (Upp till 50% på 30min). Så nej det är absolut inte samma lur bara för de ser likadana ut mer eller mindre.

Permalänk

Oerhört tacksam för alla tips!
Suger åt mig som en svamp och tar det vidare med ansvariga
Ha en fortsatt fin Onsdag!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet:

Huawei Mate 10 Pro alla dagar i veckan!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Trådlös laddning, NFC och stöd för FAST CHARGE (Upp till 50% på 30min). Så nej det är absolut inte samma lur bara för de ser likadana ut mer eller mindre.

6s har väl visst NFC? Stöd för apple pay.

Jag tycker fast charge är mer en polerad funktion. Det är ingen unik funktion som retina för iphone 4 eller fingerprintreader som iphone 5s...

Men visst beror till viss del vad man har för preferenser och förväntningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mig handlar det uteslutet om att om jag köper en dyr mobil med hög prestanda så håller den längre. Skiter fullständigt i kamera. Köper ny mobil så sällan som möjligt.

Permalänk
Medlem

Det är trevlig känsla att sätta igång en ny mobil, ungefär som en nyinstallerad dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Trådlös laddning, NFC och stöd för FAST CHARGE (Upp till 50% på 30min). Så nej det är absolut inte samma lur bara för de ser likadana ut mer eller mindre.

Trådlös laddning. Ja
NFC Nja, på en Apple så är detta strypt till Apple Pay. På en Android så kan du använda funktionen friare.
Fast Charge. Ja, men det kräver en speciell laddare som inte följer med som standard. Har för mig att det är ett rätt dyrt extratillbehör.

Finns tyvärr inte direkt några måste ha funktioner som inte klaras av på en telefon för halva priset. Att köpa en telefon för 11000kr är som att köpa värsta speldatorn till en person som bara ska surfa och betala räkningar. Helt bortkastat, men som tur är så får varje person själv bestämma vad man köper.
Själv skulle jag varken själv eller av företaget kräva en värstintelefon bara för att.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är på Apple-sidan, men på Android-sidan så kan appar ofta vara sämre optimerade för icke high-end telefonerna. Tycker jag ofta ser i uppdateringar till appar att "fixed performance for xx phones".

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850