Hjälp: Egen byggd i Bitfenix Prodigy m

Permalänk
Medlem

Hjälp: Egen byggd i Bitfenix Prodigy m

Tjena, jag ska bygga en egen dator i en Bitfenix prodigy m och skulle vilja ha lite tips på vilka komponenter jag skulle kunna byta för att min byggd ska bli så optimal som möjligt.

Optimal för mig innebär:

- så tyst som möjligt.
- prisvärd (gärna billigare komponenter för samma prestanda).
- kan spela spel på så höga inställningar som möjligt men nöjer mig med high.
- har inte tänkt att överklocka något.

Min budget: ca 10 000 - 15 000 kr.

Vad jag tänkt för komponenter:

Processor: Intel Core i5-8400 - 6 trådar / 2.8GHz (3,8Ghz Turbo) / 9MB / Socket 1151 - 1990 kr

ProcessorKylare (luft): Noctua NH-U12S CPU Kylare - 599 kr

Chassifläkt: Noctua NF-A14 PWM 140mm Chassifläkt - 198 kr

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING - mATX / Z370- 1949

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL (DUAL-GTX1070-O8G) - 4490 kr

Nätaggregat: EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA G3 650W Gold Rated - 1049 kr

Ssd: Samsung SSD 960 EVO 500GB (MZ-V6E500BW) - 2369 kr

Ram: Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK8GX4M2A2666C16 - 879 kr

Totalt pris: 13 523 kr

Säg gärna till om det är någon komponent jag missat och ge gärna förslag på vad jag ska köpa isåfall!!

Ändrat ram till 2x8 GB DDR4 och processorkylare
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CJ_Dune:

Processor: Intel Core i5-4460 - 4 trådar / 3,2GHz (3,4Ghz Turbo) / 6MB / Socket 1150 (Boxed) (84w) - 2069 kr

Gå för 8400 istället. Riktigt ovärt att köpa 4460 för över 2 000:- idag, och den passar inte i Z370-moderkort.

Citat:

ProcessorKylare (luft): noctua NH-DH15 CPU kylare - 839 kr

Kan inte säga varken bu eller bä, men detta är en väldigt stor kylare, så du tänker på det. Be Quiet Pure Rock kan vara ett alternativ.

Citat:

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370 - 2990 kr

Du ska nog hålla dig till mATX i Prodigy M.

Vidare är det vansinne att köpa ett moderkort för 3 000 kr i din sits, med tanke på budget, föreslagen CPU osv.

Citat:

Jag föreslår Corsair RM650x istället, men valet är ditt.

Citat:

Ssd: WD Intern Hårddisk Blue 1TB SATA III (7200 RPM / 64MB Cache / WD10EZEX) - 495 kr

Detta är ingen SSD. Du ska ha en SSD, det är liksom inte förhandlingsbart, och för ljudnivåns skull föreslår jag att du går för enbart SSD, dvs ingen HDD alls.

Vad har du för skärm? Om du sitter med någon gammal tråkig 1080p 60 Hz kan en ny skärm göra otroligt stor skillnad för den totala upplevelsen. Det beror till viss del på vad du spelar, så vad spelar du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har ett Prodigy-M liggande och chassit är näst intill omöjligt att bygga ett tyst system i tyvärr då det är näst intill lika öppet som en kundkorg på ICA.

Bara upphängningen till Hdd'n är ju katastrof så vibrationerna från den när den jobbar kommer fortplantar sig i chassit och skapar resonans.

Och för att få ett någorlunda vettigt luft flöde så behöver du sätta in BitFenix stora fläkt som passar i golvet annars kommer det bli varmt i lådan med så pass högpresterande komponenter i. https://www.inet.se/kategori/720/230mm

Bästa sättet att få bra temp och en så tyst speldator som möjligt i ett Prodigy-M är att köra med en AIO med 240mm radiator som du monterar liggande på ovansidan av taket med fläktarna i pull config ovanpå. Täck för fläktplatsen i bakkant. och låt den stora fläkten i golvet sköta flödet tillsammans med fläktarna på radiatorn i taket.

Alternativt att du köper ett grafikkort med AIO kylning med 120mm radiator och monterar i bakkant.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10835570/

Rätta mig om jag har missat nått... Men annars så är detta en sjukt högpresterande maskin för bara 1990:- över budget.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Att ha G3 till PSU är faktiskt bra i det chassit G3 är lite kortare och det är tight i det chassit.
Kör själv i ett Bitfenix phenom, typ samma layout inuti.

Men allt annat måste du se över så var ju bra att du gjorde en tråd!
Fundera på en 120 AIO då det är väldigt tight att montera en stor luftkylare i det chassit.
G3 som jag sa ovan är ett bra val till det chassit och ett överlag väl presterande nätagg.
Grafikkortet är bra. Men 1070ti dyker ju upp snart i hyllorna.
SSD är ett måste och 256Gb är nog det minsta bekväma du ska ha.
Se till att para rätt CPU med moderkort och ta ett MATX moderkort runt 1000-1700kr.
Lägg krut på GFX eller CPU istället.
Alla nya plattformar kör DDR4 inte DDR3 som du har valt.

Kolla runt igen och posta ändringar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_Dune:

Tjena, jag ska bygga en egen dator i en Bitfenix prodigy m och skulle vilja ha lite tips på vilka komponenter jag skulle kunna byta för att min byggd ska bli så optimal som möjligt.

Optimal för mig innebär:

- så tyst som möjligt.
- prisvärd (gärna billigare komponenter för samma prestanda).
- kan spela spel på så höga inställningar som möjligt men nöjer mig med high.
- har inte tänkt att överklocka något.

Min budget: ca 10 000 - 15 000 kr.

Vad jag tänkt för komponenter:

Processor: Intel Core i5-4460 - 4 trådar / 3,2GHz (3,4Ghz Turbo) / 6MB / Socket 1150 (Boxed) (84w) - 2069 kr

ProcessorKylare (luft): noctua NH-DH15 CPU kylare - 839 kr

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370 - 2990 kr

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL (DUAL-GTX1070-O8G) - 4490 kr

Ssd: WD Intern Hårddisk Blue 1TB SATA III (7200 RPM / 64MB Cache / WD10EZEX) - 495 kr

Ram: Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) / 1600MHz / DDR3 / CL10 / CML16GX3M2A1600C10 - 1289 kr

Totalt pris: 13 221 kr

Säg gärna till om det är någon komponent jag missat och ge gärna förslag på vad jag ska köpa isåfall!!

Chassit är M-ATX så det moderkortet passar inte, och bara 8xxx serien passar i Z370.
Kylaren du valt är en av de största på marknaden och kommer med 99% säkerhet inte passa i lådan. En 120mm AIO vattenkylare blir bäst i ett så passt litet bygge. Sen var det en hårddisk du valde inte en SSD. Och DDR3 passar inte i varken Intel z370, z270 eller AMD B350/X370. Det var då riktigt bra att du frågade här då nästan inget du valde ens är kompatibelt med varandra. Det du börjar med att välja är en processor, sen ett mATX moderkort som passar till processorn, därefter RAM som är kompatibelt med moderkortet, och har du en liten låda så måste du även ha en liten kylare. Av det du valt hade jag bara behållt nätagg och kanske grafikkort, resten måste du tänka på att de måsta passa ihop. Här är mitt förslag

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag har ett Prodigy-M liggande och chassit är näst intill omöjligt att bygga ett tyst system i tyvärr då det är näst intill lika öppet som en kundkorg på ICA.

Bara upphängningen till Hdd'n är ju katastrof så vibrationerna från den när den jobbar kommer fortplantar sig i chassit och skapar resonans.

Och för att få ett någorlunda vettigt luft flöde så behöver du sätta in BitFenix stora fläkt som passar i golvet annars kommer det bli varmt i lådan med så pass högpresterande komponenter i. https://www.inet.se/kategori/720/230mm

Bästa sättet att få bra temp och en så tyst speldator som möjligt i ett Prodigy-M är att köra med en AIO med 240mm radiator som du monterar liggande på ovansidan av taket med fläktarna i pull config ovanpå. Täck för fläktplatsen i bakkant. och låt den stora fläkten i golvet sköta flödet tillsammans med fläktarna på radiatorn i taket.

Alternativt att du köper ett grafikkort med AIO kylning med 120mm radiator och monterar i bakkant.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10835570/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/10835570/

Rätta mig om jag har missat nått... Men annars så är detta en sjukt högpresterande maskin för bara 1990:- över budget.

Z270 passar inte med den processorn.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar, atx moderkortet var fel av mig. Jag är medveten om att prodigy m bara är kompatibelt med Micro atx så tack för påminnelsen, ändrar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_Dune:

Tack för alla snabba svar, atx moderkortet var fel av mig. Jag är medveten om att prodigy m bara är kompatibelt med Micro atx så tack för påminnelsen, ändrar det!

Jag föredrar Phenom M, samma insida men med mer kompakt och i mina ögon snyggare utsida. Då handtagen försvinner blir datorn tillräckligt liten för att slängas ner i en väska tillsammans med allt annat man behöver när den ska flyttas.

Är riktigt nöjd med datorn jag byggt i det chassit, riktigt sval och tyst.

Ta bort 5.25" hållaren, den är bara ivägen. Du kan ändå inte montera en DVD brännare.

Sidoplåtarna går att växla, gör du det så får du alla kablar till frontpanelen och 2.5" hårddiskhållarna på den sidan av chassit du aldrig behöver komma åt och kabeldragningen blir bättre för du slipper ha kablar hängandes från ena till andra sidan av chassit.

SSDn sätter du i sidoplåten, 3.5" hårddiskar i botten efter att du monterat täckplåtarna så att fläktplatserna i botten täcks.

Köp till en styck 140mm fläkt, den monterar du som utsug på baksidan. Fläkten som sitter på baksidan från början flyttar du upp och båda fläktarna i toppen sätter du som insug. Då får du den kallaste luften direkt in i grafikkortet.

Montera nätaggregatet så att det tar luft från insidan av chassit, hjälper till med utsug och du slipper damm i framsidan av chassit.

Bygget jag gjort, tog bort 5.25" hållaren och kunde få undan kablarna som ligger uppe på nätaggregatet på bilden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Chassit är M-ATX så det moderkortet passar inte, och bara 8xxx serien passar i Z370.
Kylaren du valt är en av de största på marknaden och kommer med 99% säkerhet inte passa i lådan. En 120mm AIO vattenkylare blir bäst i ett så passt litet bygge. Sen var det en hårddisk du valde inte en SSD. Och DDR3 passar inte i varken Intel z370, z270 eller AMD B350/X370. Det var då riktigt bra att du frågade här då nästan inget du valde ens är kompatibelt med varandra. Det du börjar med att välja är en processor, sen ett mATX moderkort som passar till processorn, därefter RAM som är kompatibelt med moderkortet, och har du en liten låda så måste du även ha en liten kylare. Av det du valt hade jag bara behållt nätagg och kanske grafikkort, resten måste du tänka på att de måsta passa ihop. Här är mitt förslag http://www.inet.se/kundvagn/bild/10835629/

Om du skulle byta ut vattenkylaren mot luft, vad skulle du välja?
Vet du om det finns en mindre noctua-modell som passar?

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att kanske ta noctua NH-DH15S istället som inte täcker pci-e16x platsen på vissa moderkort, om du vill ha ett grafikkort i.

Här ser du skillnaden: Bild

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12S

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Tänk på att kanske ta noctua NH-DH15S istället som inte täcker pci-e16x platsen på vissa moderkort, om du vill ha ett grafikkort i.

Här ser du skillnaden: Bild

Vad tror du om noctua NH-U12S istället för NH-D15S?

Permalänk
Medlem

Du skall inte överklocka, men du ska ha en monsterkylare? Kör på en mindre som räcker.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Gå för 8400 istället. Riktigt ovärt att köpa 4460 för över 2 000:- idag, och den passar inte i Z370-moderkort.

Kan inte säga varken bu eller bä, men detta är en väldigt stor kylare, så du tänker på det. Be Quiet Pure Rock kan vara ett alternativ.

Du ska nog hålla dig till mATX i Prodigy M.

Vidare är det vansinne att köpa ett moderkort för 3 000 kr i din sits, med tanke på budget, föreslagen CPU osv.

Jag föreslår Corsair RM650x istället, men valet är ditt.

Detta är ingen SSD. Du ska ha en SSD, det är liksom inte förhandlingsbart, och för ljudnivåns skull föreslår jag att du går för enbart SSD, dvs ingen HDD alls.

Vad har du för skärm? Om du sitter med någon gammal tråkig 1080p 60 Hz kan en ny skärm göra otroligt stor skillnad för den totala upplevelsen. Det beror till viss del på vad du spelar, så vad spelar du?

Bytte ut:
Processor
Processorkylare
Moderkort
Ssd

Vad är anledningen till att du väljer corsair RM650x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Du skall inte överklocka, men du ska ha en monsterkylare? Kör på en mindre som räcker.

Tänker att chassit är litet och luftflödet inte så bra, därför väljer jag en krallig kylare som fått bra betyg. Men jag kanske tänker fel!

Vilken skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

En mosterkylare kan man köra på lägre varvtal på fläkten så det är inte så dumt tänkt.
Köpte en Bequiet Pure Rock Slim med ganska liten fläkt (90mm) som har ett irriterande ljud på fläkten. Ångrar att jag inte köpte en större Noctua.
Bitfenix Prodigy/Phenom/Colossus M är inte ljudisolerade så värt att tänka på alla delar.

För maximal tysthet i detta chassi så
1) semi-passiva komponenter för Psu och Grafikkort (kanske alla har det nuförtiden?)
2) Undvik HDD bara SSD
3) Fet Nocuta CPU kylare
4) fläktar som hen ovan rekommenderade 2x120 in i toppen 1x140 ut i baken och möjligen 1x230 i botten (ut)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perwis:

En mosterkylare kan man köra på lägre varvtal på fläkten så det är inte så dumt tänkt.
Köpte en Bequiet Pure Rock Slim med ganska liten fläkt (90mm) som har ett irriterande ljud på fläkten. Ångrar att jag inte köpte en större Noctua.
Bitfenix Prodigy/Phenom/Colossus M är inte ljudisolerade så värt att tänka på alla delar.

För maximal tysthet i detta chassi så
1) semi-passiva komponenter för Psu och Grafikkort (kanske alla har det nuförtiden?)
2) Undvik HDD bara SSD
3) Fet Nocuta CPU kylare
4) fläktar som hen ovan rekommenderade 2x120 in i toppen 1x140 ut i baken och möjligen 1x230 i botten (ut)

Tack superbra tips där, känns som att jag är på någorlunda rätt väg då!

Har du själv en prodigy och prövat fläktanordningen? Nyfiken bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Jag föredrar Phenom M, samma insida men med mer kompakt och i mina ögon snyggare utsida. Då handtagen försvinner blir datorn tillräckligt liten för att slängas ner i en väska tillsammans med allt annat man behöver när den ska flyttas.

Är riktigt nöjd med datorn jag byggt i det chassit, riktigt sval och tyst.

Ta bort 5.25" hållaren, den är bara ivägen. Du kan ändå inte montera en DVD brännare.

Sidoplåtarna går att växla, gör du det så får du alla kablar till frontpanelen och 2.5" hårddiskhållarna på den sidan av chassit du aldrig behöver komma åt och kabeldragningen blir bättre för du slipper ha kablar hängandes från ena till andra sidan av chassit.

SSDn sätter du i sidoplåten, 3.5" hårddiskar i botten efter att du monterat täckplåtarna så att fläktplatserna i botten täcks.

Köp till en styck 140mm fläkt, den monterar du som utsug på baksidan. Fläkten som sitter på baksidan från början flyttar du upp och båda fläktarna i toppen sätter du som insug. Då får du den kallaste luften direkt in i grafikkortet.

Montera nätaggregatet så att det tar luft från insidan av chassit, hjälper till med utsug och du slipper damm i framsidan av chassit.

Bygget jag gjort, tog bort 5.25" hållaren och kunde få undan kablarna som ligger uppe på nätaggregatet på bilden.

https://www.dropbox.com/s/0b93zcvfbv79pjl/Penom.jpg?dl=1

Tack för grymt inlägg med bra tips!

Fråga, använder du den medföljande heat-shielden eller blir det inte så varmt i botten?
Tänker på 3,5" enheterna i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_Dune:

Tack för grymt inlägg med bra tips!

Fråga, använder du den medföljande heat-shielden eller blir det inte så varmt i botten?
Tänker på 3,5" enheterna i botten.

Använder plåten så att minimalt med damm kan smita in underifrån, tempraturerna är inget problem i botten eller runt processorn.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av clevestam:

SSD är ett måste och 256Gb är nog det minsta bekväma du ska ha.
Se till att para rätt CPU med moderkort och ta ett MATX moderkort runt 1000-1700kr.
Lägg krut på GFX eller CPU istället.

Kolla runt igen och posta ändringar!

Ändrat en del komponenter nu.

Har du några förslag på prisvärda ssd'n och moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_Dune:

Tänker att chassit är litet och luftflödet inte så bra, därför väljer jag en krallig kylare som fått bra betyg. Men jag kanske tänker fel!

Vilken skulle du rekommendera?

Chassit är normalstort, du får plats med allt du vill ha och lite till det är andra chassin som är massiva, anpassade för trippla grafikkort, mer hårdiskar än vad man gör av med på en livstid, leds och fläkt bonanza.

Gott om plats för kylning också, går du luft så har du upp till 160mm för ett torn eller kanske mer, men 160 är siffran iaf

Citat:

to keep things running frosty, Prodigy M can be outfitted with up to five fans for maximum cooling. Bolt a thin 240mm radiator on top, or perhaps a 120mm radiator on the rear. With the roomy interior, even tower CPU coolers up to 160mm will fit with ease. No matter how you prefer to cool your system, Prodigy M has you covered.

Fundera på en PSU med korta kablar så slipper du klutter och kanske lite bättre luftflöde, silverstone har ett kabelkit som ingår med vissa PSU's tror inte att dom är för korta måste dubbelkollas http://silverstonetek.com/legacy.php?area=en&model=PP05. Kör du M2 bara någon som stöds av moderkortet så slipper du dra separata kablar till en 2.5" disk, SATA varianterna av M2 ligger nog prismässigt lika, fundera på att hoppa upp till 500GB oavsett om du går på M2 eller 2.5"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_Dune:

Tack superbra tips där, känns som att jag är på någorlunda rätt väg då!

Har du själv en prodigy och prövat fläktanordningen? Nyfiken bara!

Har byggt i Phenom M och Colossus M som jag tror är väldigt liknande Prodigy. Tycker det fungerar bra med fläktar som jag beskrev men som sagt missnöjd med den lilla fläkten på Bequiet CPU kylaren.

Nästa bygge siktar jag på en större nocuta CPU kylare. Har ingen erfarenhet av vattenkylning men har hört att det inte blir lika tyst. Men visst- det är knepigt att bygga i ett så litet chassi så vatten ger nog snyggare bygge.

Permalänk
Medlem

Dyr SSD. Hastigheten spelar ingen större roll om du mest ska spela. Men ca 500Gb är lika bra att sikta på så slipper du köpa ny inom ett år.

Permalänk
Medlem

Vänta på black friday och köp den billigaste SSD ca 500gb du kan hitta. Själv köpte jag denna för ca 1000kr förra året https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3807219

Tror att Nocuta Nhd-15 passar men googla på det. Den är enorm. Antagligen räcker nhu-12s gott för 8400 och ser mer rimlig ut i ett litet chassi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CJ_Dune:

Vad tror du om noctua NH-U12S istället för NH-D15S?

Det är en bra kylare det ochså,

Mvh