Broadcom överväger köp av Qualcomm

Permalänk
Melding Plague

Broadcom överväger köp av Qualcomm

Nya rättstvister mellan Apple och Qualcomm har dykt upp frekvent den senaste tiden. Nu överväger Broadcom ett köp av sistnämnda bolag, som påverkats mycket av stridigheterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Upplys en okunnig, vilka är Broadcom?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Skrivmaskin

@Casper: De äger ett flertal kretstillverkare vars produkter de distribuerar

Permalänk
Skrivet av Casper:

Upplys en okunnig, vilka är Broadcom?

De är redan en av världens största kretstillverkare. Bland annat är personen som skapade Raspberry Pi anställd hos dem och de tillverkar SOC'n som bygger upp dem.

Men i nära nog varenda telefon, oavsett det är Apple, Samsung eller vad det nu kan vara, så finns i regel alltid en eller flera kretsar från dem. De är väldigt stora på modem för wifi och lan, och dylikt också. Även för PC. Har en ordentlig fot med i open software och har jobbat mycket med Linuxvärlden. Finns hur mycket som helst. Men ändå är det litet grann doldisar, trots sin storlek, gentemot många andra. Kanske lika mycket för att de inte har varit så inblandade i stora rättsprocesser om patent som för att de inte utåt står med sitt namn på processorer och SOC'n utan mest gör komponentkretsar på olika håll. Det är också relativt lätt, förhållandevis, att undvika rättsprocesser när det finns resurser nog att köpa upp de flesta konkurrenter som har näraliggande teknik istället för att bråka om patenten. På gott och ont, kanske?

Att gå igenom allt de är inblandade i och äger, eller deras ägare (Avago Technologies sedan något år), är nära på en hel bok, så för den som är intresserad av deras underliggande bolag och vilka de köpt upp genom åren, så begår jag dödssynden att bara slänga med wikin. Snälla, slå mig inte!

https://en.wikipedia.org/wiki/Broadcom

Visa signatur

__________________________

Now that we have seen eachother, said the unicorn, if you believe in me - I'll believe in you || DT: Asus ROG Crosshair V Formula-Z / AMD Phenom FX8350BE / EVGA Supernova G2 750W / 16GB G.Skill Ripjaws Z PC-14900 CL9 / PC Radeon R9 290X 4GB OC / 14TB varierad lagring / Razer Blackwidow 2013 / Logitech G600 || Div. Laptops hi/lo

Permalänk
Medlem
Skrivet av angel of liberty:

De är redan en av världens största kretstillverkare. Bland annat är personen som skapade Raspberry Pi anställd hos dem och de tillverkar SOC'n som bygger upp dem.

Men i nära nog varenda telefon, oavsett det är Apple, Samsung eller vad det nu kan vara, så finns i regel alltid en eller flera kretsar från dem. De är väldigt stora på modem för wifi och lan, och dylikt också. Även för PC. Har en ordentlig fot med i open software och har jobbat mycket med Linuxvärlden. Finns hur mycket som helst. Men ändå är det litet grann doldisar, trots sin storlek, gentemot många andra. Kanske lika mycket för att de inte har varit så inblandade i stora rättsprocesser om patent som för att de inte utåt står med sitt namn på processorer och SOC'n utan mest gör komponentkretsar på olika håll. Det är också relativt lätt, förhållandevis, att undvika rättsprocesser när det finns resurser nog att köpa upp de flesta konkurrenter som har näraliggande teknik istället för att bråka om patenten. På gott och ont, kanske?

Att gå igenom allt de är inblandade i och äger, eller deras ägare (Avago Technologies sedan något år), är nära på en hel bok, så för den som är intresserad av deras underliggande bolag och vilka de köpt upp genom åren, så begår jag dödssynden att bara slänga med wikin. Snälla, slå mig inte!

https://en.wikipedia.org/wiki/Broadcom

Tack så mycket, bra info!

Skrivet av angel of liberty:

Men ändå är det litet grann doldisar, trots sin storlek, gentemot många andra.

Minsann, verkligen aldrig hört om. Dess logga fick mig att tänka på Cisco.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av angel of liberty:

De är redan en av världens största kretstillverkare. [...]

(min fetning): Rätta mig ifall jag har fel, men, Broadcom designar väl bara kretsar och ägnar sig väl inte åt egen tillverkning?

Permalänk
Medlem

Hmm.... Alltså vad gäller integrerade radioprodukter i routrar och AP's så har det ju alltid kännts som om Broadcom gjort bra grejer och Qualcomm inte riktigt hållt samma kvalitet. Så det här känns väl inte som en dum idé så sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

(min fetning): Rätta mig ifall jag har fel, men, Broadcom designar väl bara kretsar och ägnar sig väl inte åt egen tillverkning?

Stämmer bra, de har ingen egen tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hmm.... Alltså vad gäller integrerade radioprodukter i routrar och AP's så har det ju alltid kännts som om Broadcom gjort bra grejer och Qualcomm inte riktigt hållt samma kvalitet. Så det här känns väl inte som en dum idé så sätt.

Min egen erfarenhet säger det också, dock när det kommer till fysiska kopplingar så har imho Intel större pondus än vad broadcoms OEM-produkter har.

Permalänk
Skrivet av Marcuswb:

(min fetning): Rätta mig ifall jag har fel, men, Broadcom designar väl bara kretsar och ägnar sig väl inte åt egen tillverkning?

Jodå, de producerar. Men som sagt, inte lika välkänt som stora häftiga processorer. Raspberry produceras av dem, i praktiken. De producerar en väldig massa komponenter med diverse chip för Apple, Nintendo, Samsung, men även hela PC-marknaden. Det är bara det att de inte producerar processorer åt exempelvis Intel eller AMD eller dylikt. Utan de tillverkar många "sekundära" kretsar, som dock innehåller en hel del kul saker också. Oftast kända för modem och diverse chipsets för kommunikation av olika slag, antenner och sådant. De inte bara "designar" utan har en del tillverkning. Om tillverkningen sedan ligger i något av alla deras dotterbolag ibland, på kontrakt åt andra (som i praktiken med Raspberry), via deras moderbolag eller helt enkelt på annat vis genom utkontraktering här och var är en sak. Men de har även egen tillverkning, fortfarande, som jag förstår det. Av stora mängder kretsar.

Därför skulle en process för att få köpa Qualcomm bli så komplicerad som det nu förutspås.

Kika på ARM, så skapar de i första hand arkitekturer. Broadcom producerar verkligen massor av prylar. Men eftersom det inte är CPU, eller GPU, så har många inte hört talas om dem.

Kika igenom hårdvaran i närmsta pc eller apple-maskin eller gör en ordentlig inventering av din telefon eller nästan vilken annan telefon som helst, så har du minst ett men troligen flera komponenter där som är producerade av och faktiskt även bär Broadcoms namn. Det är jag rätt hundra på.

Visa signatur

__________________________

Now that we have seen eachother, said the unicorn, if you believe in me - I'll believe in you || DT: Asus ROG Crosshair V Formula-Z / AMD Phenom FX8350BE / EVGA Supernova G2 750W / 16GB G.Skill Ripjaws Z PC-14900 CL9 / PC Radeon R9 290X 4GB OC / 14TB varierad lagring / Razer Blackwidow 2013 / Logitech G600 || Div. Laptops hi/lo

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Stämmer bra, de har ingen egen tillverkning.

Sedan blir det väl kanske rätt semantiskt. Vi kallar AMD för producent av GPU och CPU. Men de har ju lagt ut det mesta på kontrakt även de. Detsamma med Nvidia och många andra. Vi har till och med hänfallit, rätt många i den här världen, åt att kalla chipseten i AMD-moderkorten för AM4 och TR4 för "AMD-moderkort". För att de förstås fungerar till just AMD's processorer - som dock... inte byggs i egentlig mening av AMD. Och ju har utvecklats av ASUS dotterbolag ASMedia.

Broadcom har litet mer kontakt än så, men det varierar litet grann beroende på vad det är. Somligt görs på kontrakt. Annat sköts mer direkt internt. En del går via den rätt stora koncernen. Så det är en röra, på många vis.

Där kan en ju egentligen kika på andra massiva koncerner, iofs. Ta Samsung. Finns det något de inte tillverkar, inklusive eventuella solar och livs levande kackerlackor. Ja, men typ. Ändå är det nästan omöjligt att lista ut vem som gör vad inom den koncernen och mellan dem och deras partners, när det väl börjar grävas. Jag har inte tyckt Broadcom är mycket lättare att rota i, egentligen.

Visa signatur

__________________________

Now that we have seen eachother, said the unicorn, if you believe in me - I'll believe in you || DT: Asus ROG Crosshair V Formula-Z / AMD Phenom FX8350BE / EVGA Supernova G2 750W / 16GB G.Skill Ripjaws Z PC-14900 CL9 / PC Radeon R9 290X 4GB OC / 14TB varierad lagring / Razer Blackwidow 2013 / Logitech G600 || Div. Laptops hi/lo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Min egen erfarenhet säger det också, dock när det kommer till fysiska kopplingar så har imho Intel större pondus än vad broadcoms OEM-produkter har.

Intel's fysiska NIC's är det ingen som rår på

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nuvarande Broadcom är Avago, Avago köpte upp Broadcom för kontanter och aktier förra året. Hur som helst båda namnen bör kännas igen då deras komponenter sitter i en hel del telekom-produkter. Avago har tidigare köpt upp LSI, så idag är de gamla LSI-raidkorten numera kallade Broadcom, för att tala om en produkt folk här kanske är bekant med. Broadcom bör också kännas igen för sina Ethernet-kontrollers, trådlösa nätverkskort osv. Avago sysslade mer med sånt som RF-komponenter till mobiltelefoner, analoga komponenter och liknande, och är inte direkt något konsumenter kommit i kontakt med.

Hur som de försöker säkert ta över Qualcomm om de kan, de flyttar ju tillbaka sitt huvudkontor till USA (Avago Technologies har alltid varit baserat i Singapore, men Agilent som deras verksamhet härstammar ifrån var såklart Amerikanskt, likaså var LSI och Broadcom amerikanska, och i praktiken har de redan haft sitt huvudkontor i Kalifornien och lett företaget därifrån.). De håller just nu på att försöka ta över Brocade också (vad som nu finns kvar av Brocade sedan Extreme tog över stor del av deras verksamhet). Broadcom Limited bör väl i nuläget ha cirka 16 000 anställda, och i sann teknikanda (inget Amerikanskt teknikföretag har arbetare som är organiserade fackligt) är visst bara 300 av de anställda under ett kollektivavtal, vilket råkar vara 30 % av de anställda i Singapore. Det utan de som kommer komma från Brocade, vilket ändå bör vara några tusen i och med att de betalar miljarder för bolaget, Fibre Channelverksamheten som de vill åt.

Qualcomm är fortfarande en mycket större firma med över 30 000 anställda, så att Broadcom flyttar sitt huvudkontor har knappast med eventuella planer på att försöka ta över de att göra. Qualcomm har ju meddelat tidigare att de ska ta över NXP, och NXP är ju inte bara NXP utan Freescale som de köpt upp. NXP är alltså ett större företag än Qualcomm, så ja att Broadcom Limited fd Avago skulle köpa upp allt det är väl inte så sannolikt om de inte har några galna investerare, och ens att Qualcomm ska köpa upp NXP betyder ju att många produkter kommer dödas tyvärr. I det här fallet talas det om att Broadcom Limited ska köpa upp både Qualcomm och NXP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Upplys en okunnig, vilka är Broadcom?

Broadcom tillverkade alla grymma 3com nic en gång i tiden. Sedan blev 3com uppköpta av HP.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz